Röviden – Ford S-MAX | |
---|---|
Mi ez? | A Ford öt- és hétszemélyes egyterűjének második generációja |
Mit tud? | Kényelmesen utaztatni maximum négy felnőttet és három gyereket. |
Mibe kerül? | Alapáron 8,5 millió forintba, de erős motorral, négykerék-hajtással, extrákkal 11 millió fölé mehet az át. |
Kinek jó? | Akinek családja van, sokat kirándul, de igényli a prémium szolgáltatásokat, megoldásokat |
1998 után, amikor eltűnt a Scorpio a Ford kínálatából, a tehetősebb európai vevők a Mondeóban élhették ki magukat, ha kék ovál autói közül akartak vásárolni egy drágábbat. 2006-ban viszont érkezett az S-Max, amely bejött a többet költő vevőknél.
Több mint 400 000 darab kelt el az első generációs S-Max-ból, 70 százalékuk Titanium (a legnívósabb) felszereltséggel. A vevők 65 százaléka újra vásárolt S-Maxot. Ennek fényében talán nem is véletlen, hogy a most bemutatott második változat nagyon is épít elődjére, sokban hasonlít arra, miközben igyekszik minden tekintetben felülmúlni azt. Új technológiából nincs hiány.
Külső
Az új Mondeóval azonos padlólemezre épülő karosszériánál megmaradt az egyterűs forma, de Ford tervezői igyekeztek sportosabbra szabni azt. Hátrébb került az A oszlop, így hosszabb lehet a motorháztető, miközben alacsonyabban fut a tetőív. A tengelytávolság 2,8 méter. Az S-Max orrát az Aston Martintól kölcsönvett hűtőmaszk, illetve keskenyebb fényszórók uralják. Hátul a LED lámpatesteket összekötő krómdíszléc és a hátsó lökhárítókba integrált kipufogóvégek hangsúlyozzák a sportosságot.
Rendelhető LED-es fényszóróval is az új Ford S-Max, amely hétféle beállítás szerint változtatja a fénycsóva állásszögét és erősségét, de megakadályozza a szembejövő autósok elvakítását is. A szembejövő járműveket a szélvédő mögött elhelyezett kamera érzékeli 800 méteren belül, és a rendszer árnyékoló lapokkal takarja ki a vakító fényt.
A csomagtartó az ötüléses kivitelben 700 literes a kalaptartóig pakolva, a hétülésesben azonban sokkal kisebb, a tetőig pakolva is csak 285 literes. A bővítés azonban könnyen megy, a csomagtartó oldalfalában elhelyezett gombokkal pillanatok alatt lehajthatók a második, illetve harmadik sor ülései. A sík padló felett több mint két köbméteres szabad hely marad. A Ford S-Max-hoz is elérhető lett kézhasználat nélkül nyitható csomagtérajtó, ami úgy is nyitható vagy zárható, hogy az autós meglendíti lábát a hátsó lökhárító alatt.
A 4,8 méteres karosszériát apró trükkökkel igyekeztek áramvonalasabbá tenni a mérnökök, így a hátsó szélvédő szélére, a visszapillantó tükröknél az A-oszlopon, illetve a hátsó lámpáknál is kialakítottak kis spoilereket. Aminek meg is van az eredménye.
Belső
Ha mozgásba lendül, azonnal feltűnik, hogy milyen csendes az S-Max utastere. Minimális a zaj még autópályás sebesség mellett is, ami az említett spoilerek, a karosszéria formája mellett a kiegészítő zajelnyelő anyagoknak és a továbbfejlesztett ajtószigeteléseknek köszönhető.
A látványos tetőívnek egyetlen gyenge pontja, hogy a harmadik üléssorban csökkenti a fejteret. Azok az ülések azonban jó szívvel csak gyermekeknek ajánlhatók, így ez nem akkora gond. Felnőttek legfeljebb úgy tudnak bepréselődni oda, ha a második sor ülésein is kompromisszumot kötnek az utasok és előrébb húzzák az üléseiket. Beszállni immár könnyebb leghátulra, mivel a második üléssor ajtó melletti ülései nemcsak előrebillennek, de előrébb is csúsznak.
Utazáshoz a második sor ülései előre-hátra csúsztathatók, a támlájuk külön-külön dönthető, különösen variálhatóvá téve az utasteret. Az első ülések párnázata franciás lágy, nem a Fordtól megszokott feszes. A vezetőülés nem engedhető személyautósan alacsonyra, az buszosan magas alapállapotú. A luxusextrák híveinek egy adalék: az ülések lehetnek motorosan állíthatóak, fűthetőek, hűthetőek sőt masszázsfunkció is van. A 11 felfúvódó párnából álló rendszer masszírozza az utasok combját, fenekét és derekát.
Alapvetően minőségi benyomást kelt a Ford S-Max utastere, a műszerfal felső része, az ajtó és üléskárpitok, a kapcsolók, mind igényesek voltak a kipróbált autókban. Ugyanakkor a középkonzol alsó része kirívóan gyenge műanyagból készült. Teljességgel érthetetlen a használata.
A tartósságra kényeseknek egy kis érdekesség, a vizsgálatokat végző mérnökök a szöveteket 600 alkalommal simították végig egy középkori szöges buzogányra emlékeztető eszközzel, így szimulálva a kárpitba beakadó cipzárak és gombok hatását.
Ahogy sok más gyártó, a Ford is bevezeti a digitális képernyőt mint műszeregységet, a felárért elérhető 10 colos képernyő animált analóg sebességmérőt és fordulatszámmérőt jelenít meg, de vezető igényeinek megfelelően sok más információ (fogyasztás, navigációs adat, hifi, sebesség mérföldben stb.) is rákerülhet.
Milyen vezetni
Nem fog csalódni, aki a Fordtól megszokott jó vezetési élményt vár az S-Maxtól. A kormányzása élményszerűen direkt és precíz, a futóműve pedig úgy stabil, hogy szépen csillapítja az úthibákat.
Egyelőre csak prototípus állapotban mutatták be, de hamarosan szériaként is elérhető lesz az adaptív kormányzás, amely lehetővé teszi, hogy kis sebesség mellett és szűk helyeken manőverezve a hagyományosnál kisebb kormánymozdulattal is irányítható legyen a kocsi, nagy sebességnél pedig csökkenti a kormány érzékenységét.
Kétféle benzinmotorral (160 és 240 LE) és négyféle dízelmotorral (120, 150, 180, 210 LE) kezdődik az S-Max értékesítése (műszaki adatok lejjebb). A gyengébbik benzines és a leggyengébb dízel csak hatfokozatú manuális váltóval, az erősebb benzines csak hatfokozatú automatával készül, ahogy a legerősebb dízel is. A 150 és 180 lóerős dízeleknél az ügyfél választhat. Kivéve, ha megrendeli a modellben bemutatkozó összkerékhajtást, mert az a gyengébb motornál csak kézi váltóval az erősebbnél csak automatával kombinálható.
Mi két változatot próbálhattunk ki, a 240 lóerős benzinest és a 180 lóerős dízelt manuális váltóval. A benzines nem kirobbanóan sportos, inkább egy erős túraautó benyomását kelti. A széles tartományban elérhető maximális nyomaték igazán rugalmassá teszi. Az automata szépen, finoman teszi a dolgát, mindaddig, amíg nem sportmódba kapcsoljuk. Ez abszolút nem illik a kocsihoz, ilyenkor durván visszavált, bőgeti a motort. Mellé még torkos is a kocsi, cseppet sem kihasználva a motor erejét 12 litert jelzett átlagfogyasztásnak a fedélzeti számítógép.
Sokkal harmonikusabb a dízelmotorral a Ford S-Max. Tekintve, hogy a benzines 345 Nm-es nyomatékával szemben itt 400 Nm áll rendelkezésre, ráadásul alacsonyabb fordulatszámnál, még izgalmasabbnak is tűnik a vezetése. Erőteljesen húz, akár 4500-as fordulatig. A hozzá tartozó sebességváltó pontosan, gyorsan kapcsolható. Ez modell megelégedett 7,5 liter üzemanyaggal a számítógép szerint.
Bár igazán vezetőbarát autó az S-Max, a Ford rengeteg feladatot levenne a sofőr válláról. Az nem újdonság, hogy képes önállóan parkolni, de ha magunk tennénk azt, akkor az autó teljes környezetét (oldalt is) figyelő radarrendszer segít. Elérhető tolatókamera (keresztirányú forgalomfigyeléssel), illetve első kamera is, amely szűk helyről való kiálláskor segít 180 fokban belátni a terepet.
Ha nem lennénk elég szemfülesek, akkor segít a kocsi, van sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, holttérfigyelő, adaptív tempomat, közlekedésitábla-felismerés.
A szegmens első gyalogosészlelője figyeli az úton vagy az út mellett haladó gyalogosokat, illetve azokat, akik az útra lelépve keresztezhetik a jármű útját. Ha a rendszer gázolásveszélyt észlel, figyelmezteti a vezetőt, s ha az nem reagál, automatikusan fékez. Egy másik rendszer az S-Max előtti járműveket figyeli, s ha ütközésveszélyt észlel, automatikus fékezéssel segít csökkenteni az ütközés súlyosságát, vagy elkerülni a ráfutásos ütközéseket.
Mindennek a teteje, hogy az új Ford S-Max képes megvédeni a gyorshajtástól a sofőrt – ha aktiváljuk az intelligens sebességkorlátozót, az figyeli a közúti táblákat (sebességjelző és várostáblákat), illetve a navigációs rendszer adatait és annak megfelelően állítja be az autó sebességét. Persze a vezető a gázpedál erőteljesebb lenyomásával mindig felülírhatja a határolót, ha egy hirtelen szituáció miatt erre szükség van.
Korábban sem volt olcsó a S-Max, de a vevőkör a Ford tehetősebb kliensei közül kerül ki, akik igénylik a jobb minőséget és hajlandóak áldozni a fent említett sokféle modern elektronikus segédeszközre, illetve nagyteljesítményű motorokra. A kínálat 8,5 milliótól indul, de ha a korábbiaknak megfelelően alakul az eladás, akkor a vevők 2/3-a 10 millió feletti áron vásárol majd S-Maxot.
ÁRLISTA
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|