Röviden – Ford Fiest ST | |
---|---|
Mi ez? |
Sportos kiskocsi, remek hanggal, király futóművel, erős motorral |
Mit tud? | Kicsi, erős, és belül hangos |
Mibe kerül? | 6,17 millió forint |
Kinek jó? | Pénzesebb, ifjú ámokfutóknak |
Az első sportos Fiesta valamikor a ’80-as évek elején mutatkozott be, még XR2 néven, míg az első, már ST logót is magán viselő Fiesta-generáció 2005 és 2008 között készült. Most pedig már a ráncfelvarráson átesett kivitelből is elkészült a sportos ST kivitel.
A Fiesta ST számokban:
1,6 literes turbós benzinmotor, 182 lóerő, 240 Nm nyomaték, 6,9 másodperces gyorsulás, 220 km/órás csúcssebesség és 5,9 literes átlagfogyasztás, 1163 kilogrammos saját tömeg. Mindez 6,17 millióért.
Kintről a nagy testvér Focus ST-hez hasonlóan a trapéz alakú markáns hűtőmaszk, a méhsejt-mintás hűtőrács, az ST feliratok, hátul pedig a dupla króm kipufogó, és a látványos diffúzor teszi jellegzetessé az autót. Ötféle fényezéssel rendelhető a Fiesta ST, ezek közül három új. Nekünk ezek közül a Molten Orange fantázianevű lopta be magát idétlenségével a szívünkbe, amely leginkább vidámpark-metálként írható le, a festékben látható csillámportól legjobban a vidámparki dodzsemekre felületére hasonlít.
Lemezei alatt a korábbi ST kétliteres motorja helyett jóval kisebb, de 20 százalékkal erősebb, és ugyanennyivel takarékosabb 1,6-os, turbós szív dolgozik. A mezei Fiestától eltérő a kormány áttétele, a hátsó kerekeket is tárcsafékek lassítják, és a tömegközéppont is másfél centivel alacsonyabbra került.
Belül
Sportos modellhez illően a Fiesta ST tisztességes Recaro sportüléseket kapott. Hátban kissé talán szűkek, pláne a szélesebb vállú, vagy a testesebb alkatú vezetőknek. A rövid, fura szögben álló ülőlapos, hímzett ST emblémával díszített ülés még kanyargós úton is vasmarokkal tartja a vezetőt és utasát. A kelleténél talán több meztelen műanyagot felvonultató beltérben különleges formájú ST kormány, váltó, és könnyűfém pedálsor hangsúlyozza a sportos jelelget.
Reméljük, a navigációs berendezésének menüjét tervező ember már jó ideje valami más területen dolgozik, mert ez nem lett egy sikertörténet. Már kinézetre is problémás – mintha egy kilapított Transformer-fej bámulna szembe velünk – kezelése ergonómiailag pedig határozottan rémálomszerű. Bonyolult, minden logikát nélkülöz a különböző funkciók elrendezése, vezérlése. Nehéz megszeretni.
Hangzavar
A Fiesta ST-nek jellegzetes, mélyről jövő, hagja van, amit leginkább csak az autóban ülök élvezhetnek. Ezzel szombat este nyugodt szívvel végigcsapathatunk bármilyen úton, a környező házakban biztos nem fognak felriadni a kisdedek. A bent ülök tarkóját viszont borzongathatja a motor morgása, amely kulturált vezetés mellett is jelen van, de igazi erejét akkor mutatja meg, ha a sofőr rendesen odalép neki. Bár rövid távon nagyon szórakoztató a koncert, de autópályán, 130-as tempónál – 3000/percenkénti fordulat környékén – már közel nem akkora élmény.
Kintről nem sok hallatszik a belső motorhangbólMár egy Budapest-Siófok táv leautózása után is megfájdulhat tőle az ember feje. Pedig a sajtóanyagban annyira szépet írtak róla, hogy muszáj idemásolnom: „az új Sound Symposer rendszer, ami a legvonzóbb motorhangokat „kiválogatja” a motortérből, és átvezeti azokat az utastérbe, hogy lelkesítő akusztikai aláfestéssel gazdagítsa a sportos vezetési élményt.” Szóval a lelkesítő akusztikai aláfestésből is megárt a sok.
Videón az új Fiesta ST:
Háromféle beállítással használható a menetstabilizáló: teljes védelemmel, kissé megengedőbb módban, illetve teljesen ki is kapcsolható. Utóbbi műveletet le is lehet tiltani. A nagy eséllyel fiatal és kevés vezetési tapasztalattal bíró sofőrökre a MyKey rendszer ügyel – itt a tulajdonos, – apu vagy anyu – gaz módon kiherélheti a kölcsönadott autót, így abban limitálható az audiorendszer maximális hangereje, a menetstabilizáló kikapcsolhatatlan, és még a csúcssebesség is korlátozható.
Recaro sportülésekben örömködhetnek az első sorban ülőkHa pedig mégis megtörténik a baj, akkor a SYNC fedélzeti rendszer Vészhelyzeti Segélyhívó funkciója teremt kapcsolatot az autó utasai és a helyi segélykérő központ között.
Az első tesztnapon napsütéses, száraz időben, a másikon itt-ott havas, esős úton próbáltuk az ST-t, az alkalomhoz szinte tökéletes, kanyargós, hegyi utakon.
Futóműve száguldozásra és kényelmes autózásra egyaránt megfelel, teljesen élvezhető, a hétköznapokon is jól használható, egyáltalán nem kényelmetlen, rázós darab, amely kemény helyzetekben mégis jól teljesít. Az 1,6-os Ecoboost motor a katalógusban szereplő durván 7 másodperces gyorsulást hozza, mégis a körítéstől – sportos belső, üvöltő motor – a vezetőnek már szerényebb tempónál is komoly sebességérzete van. A kellemes fogású, talán kissé túl nagy átmérőjű kormány eltalált áttételezésű, a hatfokozatú kézi váltó is pontos, jól használható darab, a Fiesta ST így igazán szórakoztató autó.
Kinek kell?
Nagy kérdés, hogy az autót ki fogja idehaza megvenni? Az izgága fiatalok alfaja, amely megengedhet magának egy hasonló, bő hatmilliós kocsit, nálunk kihalófélben van. Aki mégis él még, az jó eséllyel nem várt ilyen sokáig, és már talált magának hasonló képességű modellt valamelyik konkurens kínálatában.
Mikortól, mennyiért?
A hazai Ford árlistán már jó ideje szerepel a Fiesta ST, most pedig már ilyen autó is van. Az árlista nem egy túl összetett olvasmány, mindössze egyetlen ár található a háromajtós Fiesta ST mellett, azon pedig 6 170 000 forint olvasható. Persze ha nagyon szükség van rá, az extralistából csipegetve azért alaposan fel lehet hizlalni ezt az összeget. Hasonló járgányok ebben a kategóriában a Škoda Fabia RS 180 lóerővel 5 655 540 forint, a 192 lóerős Opel Corsa OPC, 5 920 000 forint, a MINI Cooper S 184 lóval pedig 6 253 000 forintért vihető el. Te melyiket vinnéd?