Röviden – Ford Fiesta ST 1.6 Ecoboost | |
---|---|
Mi ez? |
A legpimaszabb Ford, valódi vezetési élménnyel |
Mit tud? | Hangja, ereje, és dinamizmusa bárkiből elővarázsolja a pernahajdert |
Mibe kerül? | 6 170 000 forintért mérik |
Kinek jó? | Aki igazán fürge, finoman hangolt, jól vezethető erős kisautóra vágyik |
A Ford Fiesta ST például nem esik túlzásba. Figyelemfelhívó, veszélyjelző versenycsíkokat hiába keresünk, az utca népe csak egy mezei kisautót lát, semmi többet.
Pedig a lelkes autófigyelők könnyen kiszúrhatják az ST stílusjegyeit, a méhsejt-mintás hűtőrácsot, az átrajzolt ködlámpafészkeket, vagy az kamu diffúzorral körített, dupla kipufogóvéget. Ha az alapos autóbúvár tovább kutakodik, a karosszéria 1,5 centiméteres ültetése, a diszkrét hátsó szárny, és a 17 colos felnik adnak végső bizonyosságot a típus meghatározásánál.
Így pedig már könnyűszerrel rábökhet a Nagy Autóhatározó Almanach megfelelő lapjára, ahol a 182 lóerős méregzsák alatti leírás így szól: „A kisautók rendjébe, ezen belül a Fiestafélék családjába tartozó faj. Főképp kanyargós hegyi utakon, szerpentineken érzi otthon magát, fürge, könnyed mozgása messziről elárulja. Áldozatát zajtalanul cserkészi be, csípése fokozottan veszélyes.
A támadást követő közvetlen tünetek a heves szívdobogás, megemelkedett adrenalinszint, kéz- és lábremegés lehetnek. Súlyosabb esetekben, soványra fogyott pénztárca, közúti ellenőrzés okozta pánikroham jelentkezhet.” – Nagy Autóhatározó Almanach III. fejezet, 18. oldal
A már ecsetelt külső még visszafogottabb belsőt takar, a fejlesztésre szánt összeget nem a műanyag csecsebecsék reszelésére költötték. A műszerfal teljesen megegyezik az átlagkivitellel, csak a kormány, az egyedi váltógomb, valamint a fém pedálok jelentenek különbséget. Így az ST sem mentes a bonyolultan kezelhető középkonzoli gombtengertől, de ezt az ergonómiai fiaskót leszámítva ez még mindig az egyik legigényesebb beltér a kisautók szegmensében.
Külön kell szólnom az ülésekről, ugyanis ezen a téren villant legnagyobbat a kocsi. Összehasonlító tesztünkből hamarosan kiderül, mit tudnak ezen a téren a konkurensek, de a Recaro név nem csak reklámfogás. A méret adta szűk keretet teljesen kihasználva, vállmagasságig feszesen tartó ülést sikerült faragni, ami előírt vezetői pozícióba állítva hosszútávon sem válik kényelmetlenné. Itt hátrányt a termetes sofőrök szenvednek, nekik a rövid ülőlap, és a szűkre húzott kagylósított kialakítás okozhat kényelmetlenséget.
Megidézi a (jobb esetben) lelkünk mélyén szunnyadó hülyegyereket. Először elfelejtünk felváltani, és hagyjuk, hogy a Sound Symposer rendszer által szűrt motorhang legjava töltse meg az utasteret. Ezt megállni képtelenség, mert a szokásos morgó kipufogózaj mellé érces géphang keveredik, tüsszentő turbóval megspékelve. Személyes kéjelgésünk szerencsére nem terheli a szomszédok dobhártyáját, kívül halk a Fiesta, csak az audiorendszer tompán puffogó mély dübögésével kelthetünk feltűnést.
Majd lassan rászokunk a kései fékezésre, csak a jobb sarokkal pöccintett gázfröccsök kedvéért. Mert ezt is lehet, kényelmesen, egyszerűen, és a pontosan megvezetett hatsebességes kézi váltóval meglepően gyorsan.
Az elektromos kormányszervó biztosan kevesebb visszajelzést ad az útról, mint hidraulikus elődje, de ez a keserű pirula szinte minden mai autó velejárója, és végeredményben nem csorbítja a dinamizmust. Azt a dinamizmust, amelyben oroszlánrészt a briliáns egyensúlyra hangolt futómű vállal.
Ez a Ford csodafegyvere, papíron teljesen átlagos (Mcpherson elöl, csatolt lengőkar hátul), de a körültekintő finomhangolásnak köszönhetően páratlan viselkedést biztosít a tempós kanyarokban. Józanul űzve minimális alulkormányzottsággal fordul, az elektronikus differenciálzárt imitáló VTS rendszer pedig kigyorsításnál segít érezhetően, az ívbelső kereket fékezve tart a kormánnyal megcélzott irányban.
Adatlap
Ford Fiesta ST 1.6 Ecoboost
Motor | 1596 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 182 LE |
Nyomaték | 240 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 6,9 sec |
Végsebesség | 223 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,9 l / 100 km |
Ha pedig drámát akarunk, elég egy hosszú nyomással kiiktatni a két fokozatban állítható menetstabilizáló rendszert, és megkapjuk a gázelvételre riszáló fart, és a túlzott lelkesedéstől füstölő gumikat. A nyolcvanas évek sportos kisautóit idéző gyilkos ösztön így sem ébred a kocsiban, az történik, amit mi szeretnénk, a mosoly csak akkor fordulhat pánikba, ha áthágjuk a fizika korlátait.
Igaz ezt a határt megközelíteni is lehetetlen hazai utakon. Hiába fejlesztették a Nürburgringen a futóművet, feszes hangolása megbosszulja magát a rossz minőségű aszfalton. A gyűrött, hullámos utakon nehezen talál tapadást az autó, alacsony sebességgel pedig rázós élményt kapnak az utasok, lumbágóval kifejezetten ellenjavallt a Fiesta ST túra Borsod megyében.
Joggal hihetnénk, hogy hülyegyerek-habitussal könnyen benzintemetővé mutálódik az 1163 kilogramm tömegű autó, de a kútnál jött a cáfolat, autópályás csorgással ellensúlyozva 7,8 liter lett az átlag. Lehetne kevesebb, hiszen ez nem egy pattanásig feszített versenyblokk, de ugyan ki tudná megállni, hogy a 6,9 másodperces százas sprintet kihasználva ne törjön borsot a tucatjával felbukkanó lámpahuszárok orra alá?
Ford Fiesta ST és konkurensei | |
---|---|
Renault Clio RS (200 LE). |
6 390 000 Ft |
Peugeot 208 GTI (200 LE). | 5 880 000 Ft |
Citroen DS3 Racing (207LE) | 8 809 000 Ft |
Ford Fiesta ST (182 LE) | 6 170 000 Ft |
Opel Corsa OPC (192 LE) | 6 020 00 Ft |
A Fiesta ST olyan autó, amire tíz év múlva, szakadtan, horpadt lökhárítóval, rozsda rágta kerékjárati ívvel, a kert végében halálra várva is rákívánnék. Mert szürke napokat űző lélek mocorog benne, és ez nem fakul a korral. A tökéletesen felesleges játékszerek között nem kirívó a 6 170 000 forintos alapár, a 192 lóerős Opel Corsa OPC, 5 920 000-ért, a MINI Cooper S 184 lóval pedig 6 253 000 forintért vihető el, de kizárt, hogy érett vásárlási szándékkal valaki ebben az esetben pár százezren dilemmázzon.
Egy kérdést kell eldönteni, hogy melyik a jobb móka, és erre is választ adunk majd, mikor a Fiesta ST két friss ellenfelével, a Peugeot 208 GTI-vel és a Renault Clio RS-sel mérkőzik!
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|