A legnépszerűbb
70 lóerő: ennyivel lehet gazdálkodni a Fabia volánja mögött, ha az 1,2-es benzinest választjuk, feltéve, hogy a HTP feliratot is megvettük. Máskülönben csak 60 lóerő és fele ennyi, hengerenként 2 szelep fogad majd bennünket. Hogy miért ez volt a legnépszerűbb?
Az 1,2-es motor legszokatlanabb jellemzője, hogy mindössze három henger dolgozik benne. Nem romlott el egy sem, egyszerűen nincs benne több. Ettől nyersebb, ettől hasonlít a hangja egy kotyogó kávéfőzőre, de ettől nyomatékosabb, és ettől tűnik erősebbnek is egy négyhengeresnél.
Az új Fabiában megint beleszerettünk egy kicsit ebbe a motorba. Sokkal jobban leszigetelték a korábbinál, csendesebb, kulturáltabb lett, akár az összes többi része az autónak. El tudnánk képzelni még egy halom lóerőt a Fabiába, de ha racionálisan gondolkozunk, nem biztos, hogy szükség van rá.
Ha általában nem az ország távoli pontjai között rójuk az utakat, hanem a városban szaladgálunk a munkahely és a lakás között, elég lesz ennyi is. Egyszer egy hónapban még a vidéki rokonokat is meglátogathatjuk, de bele kell törődni, 130-nál többet nem egészséges utazni vele. Az autó minden egyes porcikája küzd már a városi kisautó besorolás ellen, de ezzel a motorral még mindig csak ott élvezhető igazán. Az előzés és a sebesség hajszolása nem az 1,2-es Fabia erőssége hosszú távon.
Városban van elemében. Szinte lehetetlen vele lefulladni, jól pörög, könnyű elindulni, akár elsőként a lámpától, és nem hangos zavaróan. Pont ilyen motor kell egy tömegautóba, amit olyanok is vezetnek majd, akik ritkábban ülnek a kormány mögé az átlagnál.
Swift helyett?
Új autóként biztos, hogy többet nyújt a Skoda Fabia egy Suzuki Swiftnél, ami részben abból ered, hogy újabb annál, másrészt drágább is. A Fabiát könnyű vezetni, jól átlátható, érzésre inkább egy nagyobb, biztonságosabb autót juttat eszünkbe. A komfortja egyáltalán nem kisautós, itt is nagy a fejlődés mind a korábbi Fábiához, mind a Swifthez képest.
Elég hely marad benne a hátul ülőknek is, nagy a fejtér, és nem mondható kicsinek a csomagtartó sem. Családi autónak is elmegy. Viszont jóval gyengébb, mint a Suzuki.
Élvezet vezetni
Vannak olyan autók, amiket még akkor is élvezet vezetni, ha nincs elég erő bennünk. Ilyen a Fabia is. A tapasztalatok alapján ugyan az átlagos vásárlók magasról tesznek az ilyesmire, inkább arra ügyelnek, hogy a pénzükért olyat kapjanak, ami tetszik nekik, minden egyébről könnyen lemondanak. Azért reméljük ez változik majd.
A Fabia mindig is egy jól vezethető, felhasználóbarát autó volt, az új még inkább az. A motor csendesebb lett, a futómű jobban tompítja az úthibákat. Megmaradt kellően feszesnek, akár gyorsan is lehet vele fordulni, ha arról van szó. A kormányzás könnyed és kellően precíz, akárcsak a váltó, amit szintén öröm ide-oda húzogatni.
Felfújták
A mostani Fabia kicsit más irányba kanyarodott, mint a régi. Egyterűsebb, tágasabb lett, jóval kényelmesebbnek és terebélyesebbnek tűnik kívül-belül, de ez nem ment a vezethetőség rovására. Jól átlátható, könnyen fordul, egyszerű parkolni vele.
Szerintünk ránézésre már nem akkora újdonság mint a régi, mivel több helyen is erősen emlékeztet a Roomsterre, mindenesetre komolyabb autó benyomását kelti. Kisautóhoz mérten jó az anyagminőség is, és olyan praktikus dolgoknak is jutott hely, mint a két kesztyűtartó, vagy az ajtóban a másfél literes palacktartó.
Az alapkivitel – a Classic – kicsit fapados, de az Ambiente felszereltség már kielégítette igényeinket. Van klíma, bicskás kulcs, elektromos ablak elöl, állítható kormány, meg egy rakás biztonsági elektronika, bár utóbbi kettőből jut a fapadosba is.
Plusz 100-ért erősebbet
Az 1,2-es HTP-re 100 ezer forint ráfizetéssel kapjuk az 1,4-est, ami erősebb és jóval kulturáltabb is. Ha nekem kellene választani, ennyiért elgondolkoznék rajta, bármennyire jó is az 1,2-es. Csak hogy könnyebben szaladjanak a kilométerek városon kívül.
Fogyasztásra egy literrel ad meg barátibb értéket a gyár az 1,2-esnél, de a gyakorlatban a 7,7 liter is inkább 9 körül mozgott csak városban; klímával épp befért 10 alá. Ez nem kevés egy ilyen pirinyó motorhoz viszonyítva. Vegyesben csak parányival volt jobb a helyzet, mivel a jó adag autópálya alaposan leizzasztotta a háromhengerest. 1 deci híján így is 9 liter fogyott 100 km-en.
Az Ambiente ráadásul ilyen motorizáltsággal kicsivel többet kóstál 3,1 milliónál is. Ezen a szinten bőven válogathatunk már a többi nagyra nőtt kisautó között, van Clio, van Punto és Yaris is hasonló áron. És mind erősebb, négyhengeres.
Műszaki adatok – Skoda Fabia 1.2 HTP Ambiente | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1198 |
Furat x löket (mm) | 76,5 X 86,9 |
Hengerek / szelepek száma | S3/12 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 51(70)/5400 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 112/3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,9 |
Végsebesség (km/h) | 163 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,9 |
Vegyes (l/100 km) | 5,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 140 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3992/1642/1498 |
Tengelytáv (mm) | 2462 |
Csomagtér (liter) | 300 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1050/515 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 195/55 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 131 000 |
Konkurensek (forint) | Toyota Yaris 1,3 VVT-i Terra Ice: 3 120 000 Renault Clio Voyage 1,2 16V 75LE: 3 070 000 Fiat Grande Punto 1,4 8V Dynamic: 3 010 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 0 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, klíma, elektromos ablakok elöl, el. tükrök, központi zár, ködfényszóró, vezető -és utasoldali légzsák, oldallégzsák elöl, |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Érzésre már alig kisautós a Fabia. Tágas, kényelmes, és jó minőségű, de megkérik az árát. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |