|
Ez most melyik?
Csak annyi van írva rá, hogy Scénic, mégis Grand Scénic a neve a most nálunk járt Renault egyterűnek. A nagyobbik Scénicet talán a hátsó lámpájáról a legegyszerűbb felismerni, ennél ugyanis oldalra görbül a bumeráng alakú bura, nem a csomagtérajtóra. Igaz, szemből is akad különbség bőven, sőt a közel 22 centis méretkülönbség is szemet szúrhat valakinek, ha van érzéke az ilyesmihez. Árulkodó jel lehet a hétszemélyes kivitel is, bár ez a mi esetünkben tévútra vitt volna, mivel tesztautónkba csak öt jutott ülésből.
A leggyengébb dízel
A Grand Scénic ugyan a hét centis méretnövekedés ellenére is filigránnak tűnik, a másfél tonnás tömeghez azért nem árt némi motorerő. Nekünk összesen 105 lóerő adatott meg, 240 newtonméterrel vegyítve, amit az 1,5 dCi-ből lehet kipréselni. Nem egy tigris. Nem ültem előtte gyors autóban, az első pár nap mégis szomorkodással vegyített káromkodással telt, csak nem bírtam megbarátkozni a legkisebb dízellel.
Nézzen körül odabent!
Kész csoda, hogy egyszer sem fulladtam le vele. Indulásnál azonnal beleesünk egy óriási turbólyukba, ahonnan nagyon nehezen tudunk csak kievickélni. Ha megpróbáljuk helyből átugrani, akkor sem sokkal könnyebb a helyzet, a legjobb gyári sprintidő 12,6 másodperc 100-ig. Egy örökkévalóságnak tűnik. Olcsó és bóvli trükk a klíma kikapcsolása, de itt az is használ.
|
Érdekes, de örömteli hír, hogy menet közben a diétázó dízelmotor közel sem ennyire ványadt, teljesen kellemesen lehet vele autózni, és szereti az autópályatempót is, semmi gondja nincs vele. Persze egy erőlködő motortól – dízel vagy sem – nem érdemes extrém alacsony fogyasztást várni, még ha a gyári adat ilyesmivel is kecsegtet. Nem próbáltam vele lassan menni, de a gyári 6,3 literes városi fogyasztás nekem három literrel több lett.
Toyota Verso VS Renault Grand Scenic |
Egy nap erejéig a Toyota Verso is vendégeskedett nálunk a Scénic tesztje alatt, így kicsit közelebbről is összehasonlíthattuk a két konkurenst. Mivel a Verso erősebb volt, maradtunk a belsők elemzése mellett, amelyekből nekünk a francia volt a szimpatikusabb. A Versoban túlságosan magas a vezetőülés, és a műszerfal sem olyan barátságos, de hát ezek a japán autók már csak ilyenek. A Scénic futóműre is kényelmesebbnek tűnt, és kevésbé hallattuk a menetzajokat, így egy újabb jó pontot tudtunk felírni a számlájára. A Versoról is hamarosan megjelenik a teszt, tessék várni türelemmel. |
Vicces, ügyes megoldások
Mielőtt elindulnánk a Scénic-kel feltűnik, hogy rendkívül igényes megoldások színesítik az utasteret. A műszerfal mintha szivacsból lenne, olyan puha, de ennél van valami sokkal szokatlanabb is ott. Nincsenek hagyományos analóg órák, helyettük egy TFT kijelzőt látunk, ami pont olyan, mintha egy számítógépes játék műszerfalát látnánk. Ráadásul gombnyomásra több gyárilag beállított műszerfaldizájn közül is választhatunk. Tényleg ötletes.
|
Ettől kicsit jobbra találjuk a felára TomTom navigációs rendszert, amely nemcsak, hogy TMC képes, de egy sima SD-kártyáról táplálkozik, így könnyebb frissíteni, mint bármelyik másik autós navit. Az ára is barátságos, 145 ezerért nem kapunk máshol gyári rendszert egyik gyártónál sem.
Még egy látványos dolgot érdemes kiemelni, ez pedig a két első ülés között tárolódoboz, ami sínen csúsztatható és nem utolsósorban akkora, hogy szennyestartónak is lehetne használni. A padlóban rejtőző rekeszek már komoly hagyományra tekintenek vissza, így azokra most nem is vesztegetjük a szó. Mindenesetre könnyű benne felejteni valamit.
Rányomtunk a start gombra, beindult a dízel, felpörgött, elgyengült, megerősödött, eltelt egy csomó idő, és észrevettük, hogy egy kanyargós országúton haladunk, ahová a legtöbb francia egyterű nem való, mert billeg, és izeg-mozog.
Nem így a Grand Scénic, amelyik meglepően stabilan fordul a kanyarokban, miközben csöppet sem ráz, sőt kifejezetten kényelmes marad. Most nagyon ráéreztek a franciák a dologra, egy újabb ok az ünneplésre. Az 1,5 dCi-vel persze nem érdemes gyorsan menni, bár ha kevesebbet fékezünk, akkor nem kell újra a csigalassúságú gyorsulással visszavenni a kívánt tempót. Az érzés mindenesetre tényleg személyautós, örvendezzünk vala.
Tuti ötcsillagos |
A Scénic és a Grand Scénic még túl frissek, ezért nem is szerepeltek még az EuroNCAP törésteszten. A Renault ismerve viszont nem kell attól tartani, hogy leszerepelnek majd az autók. A Mégane géneket hordozó egyterűektől a maximális ötcsillagos teljesítményt várja a gyártó, és ez nyílván így is lesz. |
Személyautókat idéz az öt ülés is, igaz ebben három teljesen külön álló fogadja az utasokat. 150 ezer forintért adják a plusz két ülést, de ha nincs rá szükség, akkor minek megvenni. Az ötszemélyes csomagtere így viszont elképesztően óriási, 752 literes. Pazar.
Konkurensek | |
Opel Zafira 1,9 CTDI Cosmo(100 LE) | 7 507 000 Ft |
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDi Exclusive | 6 960 000 Ft |
Mazda5 CD110 TX | 6 959 000 Ft |
Árban is ügyes
|
3 999 000 forinttól hirdette a reklámtábla a Granc Scénicet, épp mikor visszavittük azt. Ennyiért alapfelszereltség jár és egy 1,6-os szívó benzinmotor, amelyek nem hangzanak biztatatóan, mégis jó az ár. Ennyi pénzért nem adnak normális családi autót, márpedig a Scénic nagyon hasonlít egy olyanra. Minden hájjal megkent tesztautónk sem került többe hatmilliónál, de talán érdemes, egy picit erősebb motorra áldozni esetleg néhány extra helyett. Sokat kupálódott a Grand Scénic, mi kifejezetten örülünk neki.
Műszaki adatok – Renault Grand Scénic 1,5dCi | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1461 |
Furat x löket (mm) | 76 X 80,5 |
Hengerek / szelepek száma | 4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 78(105)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,6 |
Végsebesség (km/h) | 180 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,5 |
Vegyes (l/100 km) | 5,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 168 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4560/2077/1645 |
Tengelytáv (mm) | 2770 |
Csomagtér (liter) | 752 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1485/636 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 205/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 390 000 |
Konkurensek (forint) | 0 |
Tesztelt autó ára (forint) | 5 740 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Ez egy link! |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Tágas, ötletes családi autó, remek futóművel, kicsit gyenge dízelmotorral |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Mellette
|
|
Ellene
|