Ott voltunk a divatautó bő másfél évvel ezelőtti nagyszabású nemzetközi bemutatóján, járt is már nálunk benzines 500-as is, legutóbb pedig a modellpaletta egyetlen dízelmotoros kisautóját nyúzhattuk. Reméljük, előbb-utóbb az Abarth is eljut hozzánk, a kis dízel után már nagyon vágyunk valami sportosabb darabra.
Gyerek az ablakban
Az 500-as sem úszta meg a háromajtós autóknak szinte már kötelező gyermeküléstesztet. Első alkalommal jópár perces logikai játék után sikerült beimádkozni hátra a teljesen normális méretű eszközt, majd sérülések nélkül installáltuk bele a kisdedet is. A gyereknek volt hátul elég helye, az első üléseken utazókkal ellentétben. Ott a tetőablak miatti szűkösebb hely okoz bosszúságot, persze csak hosszúkásabb embereknél. Átlagos és átlagosnál apróbb hölgyeknek nem lehet vele bajuk.
Furcsa zajok
Apró bug – feltételezem, hogy rendes ablaktörlőlapát vásárlása után megszűnik ez az idegesítő jelenség -, hogy az ablaktörlő még szakadó esőben is csak végigpattog a szélvédőn. Közben haláltusáját vívó ormányosra jellemző hangot hallat és a vizet is csak foltokban túrja le az üvegről.
A fejtér hiányát feledteti, hogy az üvegtető ebben a szomorú időben rengeteg fényt enged az amúgy is világos, barátságos belsőbe. Szép húzás, hogy az üveg elé feszíthető árnyékoló sem borítja teljes sötétségbe a belsőt, hiszen áttetsző anyagból szabták.
Pörgesd fel!
A kis dízelmotorral szinte szenvedés az élet, nagyon nem megy. Egyedül a benzinkúton húzódhat mosolyra a tulajdonos szája, amikor kiderül, városban sem evett hat liternél sokkal többet. Ha ráérzünk az ízére, azért lehet vele élvezetesen közlekedni. András valamiért bele is szeretett a Fiatos városi autózásba, pláne, hogy saját, dugókerülős elméletét bizonyítottnak érezte, amikor Budaörsről rekordidő alatt ért be a szerkesztőségbe, megállás nélkül végig apró, szűk utcákon kacskaringózva.
Lapozás után törésteszt jön és kiderül, mivel büntet az 500-as Fiat
Az alacsony fordulatszámon életképtelen a motort mindeközben rendesen kellett pörgetni. Eleinte erővel kellett kényszeríteni magunkat, hogy tapossuk a kis dízelt, de sajnos csak így képes a dinamikus helyváltoztatásra. Ez van.
Anyjához készül Lengyelországba
A Pandával közeli rokonság – egy gyárban készülnek Lengyelországban – könnyen észrevehető a kiskocsi belsejében. A bajuszkapcsolók és az idétlen helyen, a váltókar mellett, két oldalon található ablakemelő-kapcsolók is ismerősek lehetnek a Pandából. Ennek ellenére mégis rengeteg pluszt találunk benne. A gombok, kapcsolók némelyike igen izléses lett, és a berendezésen, világos kárpiton is jobb végignézni, mint a kindulási alap belsőségein.
Sorstársak |
Túl sok konkurense nincs a Fiat 500-nak, legfeljebb az a néhány újjáélesztett retroautó kerülhet be a kalapba, amely hasonlóan drága játékszer. Míg a legolcsóbb 500-asért 2 850 500 forintot kérnek, addig MINI-ből az árlistán 4 395 000 forint áll a legolcsóbb, 1,4-es típus neve mellett. Nem maradhat ki a sorból a VW Beetle sem, amelyért legalább 4 453 000 forintot kell leszurkolni. Ha még több pénzünk van őrültségekre, akkor választhatunk Morgant is, 4,4-es V8-as motorral, 83 000 euróért. (22,2 millió forint) |
Látvány
Műszerfala közelebb áll a széphez, mint a használhatóhoz. A koncentrikus körökbe rendezett műszeregyüttes által mutatott értékek gyors és pontos leolvasásához rendesen kell meresztgetnünk a szemünket. Nem könnyíti meg a dolgot a számok tipográfiája sem.
A fehér kárpitnak van hátránya is: könnyen megfeketedik. A szintén fehér bőrkormány különösen érzékeny, ehhez ne közelítsünk koszos kézzel. Bele sem merünk gondolni, mi történne, ha kerékcsere után mosakodás nélkül autóznánk tovább. (Bár ha nő a tulaj, és ügyesen integet, akkor talán megállnak segíteni és elmarad a piszkos meló.)
Kényelmes ülések várják az utasokat, kicsit ugyan magasan ülünk, de sebaj. Legalább jó magasról nézhetünk szét a többi autós között, szerencsére semmi nem maradt az elődben átélhető „csak el ne tapossanak!” érzésből.
Bosszantás
Szerencsétlen megoldás az ülésemelő és a kézifékkar közeli szomszédsága. Nem egyszer előfordult, hogy a kézifékkar helyett az ülésemelőn rántottam egy nagyot. Hosszabb használat után biztosan megszokható, de semmiféleképpen nem praktikus dolog.
Kormányát sajnos csak fel-le tologathatjuk, megunkhoz nem ránthatjuk közelebb. Kár, mert nem mindenki gibbonkezű. Ha már kormány: a volán gombnyomásra teljesen elgyengíthető, tornából felmentetteknek, notórius kormánytekergetőknek nagy áldás, épeszű felnőttnek szerintem felesleges extra. (Hopp, itt muszáj közbeszólnom: én szeretem a gombbal kapcsolható überkönnyűséget a Fiatokban. Ezzel a véleménnyel azonban egyedül vagyok a szerk. jelenlevő öt hímtagja között lefuttatott szavazásban. RT, főszerk.)
Közös élet
Futóműve városi menethez megszokható. Ugyan a fekvőrendőröket, úthibákat érdekesen veszi, eleinte simán indul, majd a hátsó eldobbant, mint egyszeri tornász a szekrényugrás előtt. Csomagtartója ugyan nem mosógépszállításra született, de átlagos női használatra tökéletesen megfelel.
Kicsi, de biztonságos:
Ötcsillagos apróság |
Igen jól szerepelt a kis retroautó a törésteszteken is. A szakemberek ötcsillagosra értékelték a Fiat 500-as teljesítményét. 35 pontot főként a rengeteg légzsáknak – összesen hét darab óvja az utasokat – köszönheti az autó.Érdemes megemlíteni a térdlégzsákot, amely ebben a kategóriában igazi ritkaság. Gyalogosként a Fiat 500-as veszélyes jószág, sem a lökhárító, sem a motorháztető nem nyújt megfelelő védelmet a gyalogosok érzékenyebb részeinek. |
Az ötszázas Fiat nem olcsó mulatság, de ez nem is nagy baj. Hasonló járgányt nem hosszas számolgatás és racionális érvek rágcsálása után vesznek többgyermekes családok, hanem inkább jólkereső hölgyek, szerelemből. A szerelem pedig köztudottan elveszi az emberek eszét.
Műszaki adatok -Fiat 500 1,3 Mjet | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1248 |
Furat x löket (mm) | 69,6 X 82 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 55(75)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 145/1500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,5 |
Végsebesség (km/h) | 165 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,6 |
Vegyes (l/100 km) | 4,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 111 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3546/1627/1488 |
Tengelytáv (mm) | 2300 |
Csomagtér (liter) | 185 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 980/440 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 35 |
Gumiméret | 185/55 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 250 500 |
ÉRTÉKELÉS | |
Pontszám (max. 10) | 7pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|