Nem olcsó, de szépen fogy
Kicsi, de mégsem

Kicsi, de mégsem

Kicsi, de mégsem


Ott voltunk a divatautó bő másfél évvel ezelőtti nagyszabású nemzetközi bemutatóján, járt is már nálunk benzines 500-as is, legutóbb pedig a modellpaletta egyetlen dízelmotoros kisautóját nyúzhattuk. Reméljük, előbb-utóbb az Abarth  is eljut hozzánk, a kis dízel után már nagyon vágyunk valami sportosabb darabra.

Gyerek az ablakban

Az 500-as sem úszta meg a háromajtós autóknak szinte már kötelező gyermeküléstesztet. Első alkalommal jópár perces logikai játék után sikerült beimádkozni hátra a teljesen normális méretű eszközt, majd sérülések nélkül installáltuk bele a kisdedet is. A gyereknek volt hátul elég helye, az első üléseken utazókkal ellentétben. Ott a tetőablak miatti szűkösebb hely okoz bosszúságot, persze csak hosszúkásabb embereknél. Átlagos és átlagosnál apróbb hölgyeknek nem lehet vele bajuk.

Furcsa zajok

Aprócska csomagtartója is van

Aprócska csomagtartója is van

Aprócska csomagtartója is van


Apró bug – feltételezem, hogy rendes ablaktörlőlapát vásárlása után megszűnik ez az idegesítő jelenség -, hogy az ablaktörlő még szakadó esőben is csak végigpattog a szélvédőn. Közben haláltusáját vívó ormányosra jellemző hangot hallat és a vizet is csak foltokban túrja le az üvegről.

A fejtér hiányát feledteti, hogy az üvegtető ebben a szomorú időben rengeteg fényt enged az amúgy is világos, barátságos belsőbe. Szép húzás, hogy az üveg elé feszíthető árnyékoló sem borítja teljes sötétségbe a belsőt, hiszen áttetsző anyagból szabták.

Pörgesd fel!

Csudaszép berendezés

Csudaszép berendezés

Csudaszép berendezés


A kis dízelmotorral szinte szenvedés az élet, nagyon nem megy. Egyedül a benzinkúton húzódhat mosolyra a tulajdonos szája, amikor kiderül, városban sem evett hat liternél sokkal többet. Ha ráérzünk az ízére, azért lehet vele élvezetesen közlekedni. András valamiért bele is szeretett a Fiatos városi autózásba, pláne, hogy saját, dugókerülős elméletét bizonyítottnak érezte, amikor Budaörsről rekordidő alatt ért be a szerkesztőségbe, megállás nélkül végig apró, szűk utcákon kacskaringózva.

Lapozás után törésteszt jön és kiderül, mivel büntet az 500-as Fiat


Az alacsony fordulatszámon életképtelen a motort mindeközben rendesen kellett pörgetni. Eleinte erővel kellett kényszeríteni magunkat, hogy tapossuk a kis dízelt, de sajnos csak így képes a dinamikus helyváltoztatásra. Ez van.

Anyjához készül Lengyelországba

Nem fogyaszt sokat a kis dízel

Nem fogyaszt sokat a kis dízel

Nem fogyaszt sokat a kis dízel


A Pandával közeli rokonság – egy gyárban készülnek Lengyelországban – könnyen észrevehető a kiskocsi belsejében. A bajuszkapcsolók és az idétlen helyen, a váltókar mellett, két oldalon található ablakemelő-kapcsolók is ismerősek lehetnek a Pandából. Ennek ellenére mégis rengeteg pluszt találunk benne. A gombok, kapcsolók némelyike igen izléses lett, és a berendezésen, világos kárpiton is jobb végignézni, mint a kindulási alap belsőségein.

Sorstársak
Túl sok konkurense nincs a Fiat 500-nak, legfeljebb az a néhány újjáélesztett retroautó kerülhet be a kalapba, amely hasonlóan drága játékszer. Míg a legolcsóbb 500-asért 2 850 500 forintot kérnek, addig MINI-ből az árlistán 4 395 000 forint áll a legolcsóbb, 1,4-es típus neve mellett. Nem maradhat ki a sorból a VW Beetle sem, amelyért legalább 4 453 000 forintot kell leszurkolni. Ha még több pénzünk van őrültségekre, akkor választhatunk Morgant is, 4,4-es V8-as motorral, 83 000 euróért. (22,2 millió forint)

Látvány

Apró mutatók

Apró mutatók

Apró mutatók


Műszerfala közelebb áll a széphez, mint a használhatóhoz. A koncentrikus körökbe rendezett műszeregyüttes által mutatott értékek gyors és pontos leolvasásához rendesen kell meresztgetnünk a szemünket. Nem könnyíti meg a dolgot a számok tipográfiája sem.

A fehér kárpitnak van hátránya is: könnyen megfeketedik. A szintén fehér bőrkormány különösen érzékeny, ehhez ne közelítsünk koszos kézzel. Bele sem merünk gondolni, mi történne, ha kerékcsere után mosakodás nélkül autóznánk tovább. (Bár ha nő a tulaj, és ügyesen integet, akkor talán megállnak segíteni és elmarad a piszkos meló.)

Kényelmes ülések várják az utasokat, kicsit ugyan magasan ülünk, de sebaj. Legalább jó magasról nézhetünk szét a többi autós között, szerencsére semmi nem maradt az elődben átélhető „csak el ne tapossanak!” érzésből.

Bosszantás

Kézifék helyett könnyű belekapni az ülésemelőbe

Kézifék helyett könnyű belekapni az ülésemelőbe

Kézifék helyett könnyű belekapni az ülésemelőbe


Szerencsétlen megoldás az ülésemelő és a kézifékkar közeli szomszédsága. Nem egyszer előfordult, hogy a kézifékkar helyett az ülésemelőn rántottam egy nagyot. Hosszabb használat után biztosan megszokható, de semmiféleképpen nem praktikus dolog.

Kormányát sajnos csak fel-le tologathatjuk, megunkhoz nem ránthatjuk közelebb. Kár, mert nem mindenki gibbonkezű. Ha már kormány: a volán gombnyomásra teljesen elgyengíthető, tornából felmentetteknek, notórius kormánytekergetőknek nagy áldás, épeszű felnőttnek szerintem felesleges extra. (Hopp, itt muszáj közbeszólnom: én szeretem a gombbal kapcsolható überkönnyűséget a Fiatokban. Ezzel a véleménnyel azonban egyedül vagyok a szerk. jelenlevő öt hímtagja között lefuttatott szavazásban. RT, főszerk.)

Közös élet

Futóműve városi menethez megszokható. Ugyan a fekvőrendőröket, úthibákat érdekesen veszi, eleinte simán indul, majd a hátsó eldobbant, mint egyszeri tornász a szekrényugrás előtt. Csomagtartója ugyan nem mosógépszállításra született, de átlagos női használatra tökéletesen megfelel.

Kicsi, de biztonságos:

Ötcsillagos apróság
Ötcsillagos lett

Ötcsillagos lett

Ötcsillagos lett


Igen jól szerepelt a kis retroautó a törésteszteken is. A szakemberek ötcsillagosra értékelték a Fiat 500-as teljesítményét. 35 pontot főként a rengeteg légzsáknak – összesen hét darab óvja az utasokat – köszönheti az autó.Érdemes megemlíteni a térdlégzsákot, amely ebben a kategóriában igazi ritkaság.

Gyalogosként a Fiat 500-as veszélyes jószág, sem a lökhárító, sem a motorháztető nem nyújt megfelelő védelmet a gyalogosok érzékenyebb részeinek.

Az ötszázas Fiat nem olcsó mulatság, de ez nem is nagy baj. Hasonló járgányt nem hosszas számolgatás és racionális érvek rágcsálása után vesznek többgyermekes családok, hanem inkább jólkereső hölgyek, szerelemből. A szerelem pedig köztudottan elveszi az emberek eszét.


Műszaki adatok -Fiat 500 1,3 Mjet
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1248
Furat x löket (mm) 69,6 X 82
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 55(75)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 145/1500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,5
Végsebesség (km/h) 165
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,3
Lakott területen kívül (l/100 km) 3,6
Vegyes (l/100 km) 4,2
CO2 kibocsátás (g/km) 111
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3546/1627/1488
Tengelytáv (mm) 2300
Csomagtér (liter) 185
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 980/440
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 35
Gumiméret 185/55 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 250 500
ÉRTÉKELÉS
Pontszám (max. 10)   7pont

Mellette – Ellene
  • divatos, pofás külső
  • kényelmes ülések
  • hangulatos belső
  • takarékos dízelmotor
  • szűkös fejtér
  • három ajtó
  • nagyon kell pörgetni, hogy menjen