Hajót az útra!

Nehéz lenne érdekes autónak nevezni a Sorentót. Nem annyira rémisztően karakteres, mint egy SsangYong és nem is próbál annyira elegánsnak mutatkozni, mint például egy Santa Fé, de mégis harmonikus, szép autó benyomását kelti. Egyedül talán az első lámpáért lehet megdicsérni a dizájnereket, abba valóban jutott némi megcsodálnivaló.

Az autó menet közben is hasonló érzéseket vált ki, semmi nagy varázslat, de valamiért nagyon jó vele. Mindvégig egy nagy darab, megfelelően erős, de roppant barátságos lénynek éreztük, aki vigyáz a rá bízott emberekre. Fene tudja, honnan ez a jól eltalált, meghatározhatatlan eredetű hangulat, de mindenkiből hasonlókat váltott ki a járgány.

Anyuci kedvenceszerű, szobaterepjárós külsejétől elütő módon igazi felezővel is felvértezték a Sorentót a gondos koreai mérnökök. Igaz, fura módon egy erősítő hangerőszabályzó gombjával vezérelhető ez a lehetőség, de úgy látszik, manapság már leáldozóban van az egyszerű, váltókarral kapcsolható megoldás.

Itt legalább, ellentétben a Grand Cherokee-val, a kapcsolást nem kíséri sem fémes zakatolás az autó hasa felől, és a hunyorgó fények sem szórakoztatják az utasokat. Csak csendben összekapcsolódik a szükséges fogaskerekek sora.

Hapci átkelőhajó

Lágy, bizonytalan rugózása elsőre megrázó, városban valódi agyrém. Egy közepes gázfröccsre oldalirányba is beleng a kasztni, a fékezésekkor, kanyar közben pedig a viselkedése jobban hasonlít holmi évtizedes dunai átkelőhajóra, mint szárazföldi járműre.

Ami a betondzsungelben zavaró, az terepen már nem annyira vészes. Kisebb-nagyobb úthibákon, fekvőrendőrökön, köves terepen pedig inkább valódi áldás, amit a nyúlósra hangolt futómű és a húsos, vastag abroncsok duója produkál. Nem büntet meg semmilyen kátyúért, úthibáért és a fekvőrendőrökön átgázolva sem harapja el senki a nyelvét. Cserébe az egész hétvégés autózás után, – néhány vízi túrás emlékhez hasonlóan – este az ágyban is visszaköszönt a hosszú úton már megszokottá vált billegés.

A következő lapon kiderül, mi bújt meg a 80-as évekből a Sorrentóban, és miért vigyorog Agassi mikor nem teniszezik.


A belbecs

Utasterében, rögtön a vezető ajtajára ragasztott matrica formájában hasznos tanácsokkal látják el a sofőrt, bölcsen felhívják a figyelmét a hidegen történő motorgyilkolás és a nagyobb igénybevétel utáni hírtelen leállás kockázataira. Belsejét gazdagon kistafírozták minden jóval, így a kétzónás klíma, elektromos ülésállítás, ülésfűtés, tempomat, tolatóradar, kormányról vezérelhető audiorendszer is mind mind bekerült a kocsiba.

A felhasznált anyagokra sem lehet panasz, és az illesztések sem hallatták hangjukat. Egyedül talán az ergonómia tantárgyából kéne pluszórákat venniük a tervezőknek, így talán a lámpafunkciókat vezérlő gombokat megkísérelhetnék egymás közelébe szerelni, és a tankfedél és a csomagtérnyitó gombja is előnyösebb helyre kerül. Ha már a csomagtartónál tartunk, akkor azt sem hagyhatjuk szó nélkül, hogy az ajtó külső kilincse és a lecsukáshoz megmarkolandó fogantyú jól használhatóra, igen masszívra sikerült.

A váltója is a rugózáshoz hasonlóra sikeredett, kicsit hosszú és lágy ugyan a fokozatok közötti váltás, de pontos és valamiért ez sem zavaró.

Egy motor mind felett

Orrában 2,5 literes négyhengeres dízel dolgozik, amely egy látványos műanyagburkolattal galád módon megpróbálja magát hathengeresnek mutatni. Pedig nem kéne. A 170 lóerős motor négy hengerrel is szépen viszi a karosszériát, és ezt a KIA-nál is hasonlóan gondolják, itthon nem is ajánlanak a Sorentóhoz másféle erőművet. Mi érzésre ugyan nem esküdtünk volna meg arra, hogy mind a 170 fős lószemélyzet felvette a munkát és a helyén van, de sebaj, így is szépen szaladt a Kia.

Legjobb arcát az autó a Pannonhalma környéki letaposott, homokos utakon mutatta. Itt vidáman lehetett vele száguldozni és örvendezni afelett, hogy földúton nincs semmiféle sebességkorlátozás és radarra sem nagyon kell számítani. A hátra beépített merevtengelyt pedig akár le is tagadhatná a Kia.

Ami a 80-as évekből itt maradt

Az első indítás alkalmával azért levert a víz, amikor a gyújtáskapcsoló elfordítása után valami nyöszörgés hallatszott elölről. Egy másodperc döbbenet, majd kiderült, hogy csak a motoros antenna veszi fel a munkát ilyen külsőségek mellett. Mindezt nem a nyolcvanas években teszi, amikor ez tényleg jó ötletnek, menőnek tűnt, hanem 2007-ben. Hasonlóan idegenül fest a középkonzolba épített gyári hifi egyik ajtaja is, amelynek közepén egy hatalmas kazettanyelő nyílás éktelenkedik. Nehéz elhinni, hogy manapság valaki még használ ilyesmit, bár szerencsére a berendezés megbirkózik a CD-vel és az mp3-as fájlokkal is. Igaz, hasonló ősi formátumtámogatást láttunk már máshol, többek között Lexusban is.

Egy szó mint száz, a Kia Sorento nálunk sok jó pontot szerzett. Ugyan nem egy nagy presztízzsel megáldott modell, de ha eltekintünk a várhatóan gyors értékvesztésétől, akkor igazán jó választás lehet. Árkon-bokron átmegy, és sok nagyobb nevű, hasonlóan terepre szánt szabadidő-autónál jobban helyt áll mostoha útviszonyok mellett is. Fogyasztása városban, autópályán, és autóúton vegyesen használva 11 liter körül mozgott.


Műszaki adatok – Kia Sorento 2,5 CRDI
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2497
Furat x löket (mm) 91 x 96
Hengerek / szelepek száma S 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 125 170 / 3800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 392 / 2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12
Végsebesség (km/h) 182
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) na
Lakott területen kívül (l/100 km) na
Vegyes (l/100 km) 7,9
CO2 kibocsátás (g/km) 209
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4590 / 1885 / 1805
Tengelytáv (mm) 2710
Csomagtér (liter) 898 / 1631
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 2106 / 534
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 80
Gumiméret 245/70R16, 245/65R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 8 059 000
Konkurensek (forint) Hyundai Santa Fe 10 459 000
Hyundai Tucson 7 770 000
Tesztelt autó ára (forint) 10 189 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Bőrkárpit, elektromos ülés, klíma, napfénytető, ülésfűtés
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Barátságos, könnyen megkedvelhető, minden jóval felszerelt hobbiterepjáró, amelybe még igazi felező is jutott.
Pontszám (max. 10) 8,0 pont