Paff! Csattant a pofon a konkurencia arcán. Az ököl a Toyotáé, a bütykök pedig hibridmodellek, amelyek állcsúcsot érve rázták meg a többi gyártó koponyáját.

Bódulatukból lassan ébredtek, már Toyoták, Lexusok sora gurult nesztelenül, mire valódi, sorozatgyártásra szánt konkurensek jelentek meg. De megért az idő a visszavágóra, ezért most három olyan hibridet hasonlítunk össze, amelyek a felső középkategóriában feszülnek egymásnak.

Az Infinti megjelenésére enyhe kifejezés az egyedi jelző
Hullámok, pufók ívek, egyedi hangulat. Az Infinti nem a komoly középvezetők autója

Hullámok, pufók ívek, egyedi hangulat. Az Infinti nem a komoly középvezetők autója

Hullámok, pufók ívek, egyedi hangulat. Az Infiniti nem a merev felső vezetők autója


A címvédő Lexus GS 450h ellen két trónkövetelőt küldtünk ringbe, az Audi A6 Hybrid és az Infiniti M35h célja lepipálni a sok éve csiszolt technikát. Az esélyegyenlőség jegyében kiemelten a hibrid technológia megvalósítására fókuszáltunk, tehát a cizellált műszerfal és a 17 hangszórós hifi nem dob nagyot az értékelésen.

Ezeket a tulajdonságokat már átrágtuk az autók külön tesztjében, aki mélyre kíván ásni a témában, tapadjon a következő három linkre sorban (Audi A6 Hybrid, Infiniti M35h, Lexus GS 450h) mielőtt továbbolvas. Korábbi összehasonlító tesztünkben azt is megírtuk, hogy szerintünk az A6 a kategória legjobb autója, de most kiemelten a hajtásláncokra koncentrálunk. 

A Lexus orrában lapuló kiforrott Hybrid Sinergy Drive mai napig a legpuhábban, legfinomabban működő rendszer a piacon

A Lexus orrában lapuló kiforrott Hybrid Sinergy Drive mai napig a legpuhábban, legfinomabban működő rendszer a piacon

A Lexus orrában lapuló kiforrott Hybrid Sinergy Drive mai napig a legpuhábban, legfinomabban működő rendszer a piacon


A három rivális közül egyik sem hirdeti fennhangon származását, csak az Audi oldalán tűnik fel a Hybrid felirat, a két japán esetén csak egy visszafogott H betű jelzi a villanymotor(ok) jelenlétét (A tesztautók matricáitól ezúttal eltekintünk).

A Lexus olyannyira diszkrét, hogy még a V6-os motor gázait kilélegző kipufogókat sem tették közszemlére, ellenben a két másik típus duplán krómozott alkatrészeivel.

Fordulatszám helyett százalék

Belül viszont a Lexus rágja szánkba leginkább a luxusba csomagolt hibridhajtást. Ez a típus adja a legtöbb információt a rendszer működéséről.

A Ravigneaux-hajtás fogaskerék bűvészete miatt nincs éles határ a motorok működése között nagyobb sebesség esetén.

A Ravigneaux-hajtás fogaskerék bűvészete miatt nincs éles határ a motorok működése között nagyobb sebesség esetén.

Minden hibrid kötelező kelléke az energiaáramlást mutató animáció

Minden hibrid kötelező kelléke az energiaáramlást mutató animáció

Minden hibrid kötelező kelléke az energiaáramlást mutató animáció


A nehezen használható menüben botorkálva legalább kétórányi Powerpoint prezentációhoz elég fogyasztási adatot kapunk, grafikonok tömkelege jelenik meg a 12,3 colos képernyőn.

A kormány mögött csak sport fokozattól tűnik fel a fordulatszámmérő, egyéb esetben csak annyit közöl szerényen az autó, hogy éppen tölt, takarékos, vagy terhelt állapotban dolgozik-e a két villanymotor és a V6-os benzines trojkája.

Ennek szöges ellentéte a laza, pöffeszkedő amerikai hangulattal felvértezett Infiniti. A középkonzolon itt is látványos animáción követhetjük az energiaáramlást, de nem önt az ölünkbe részleteket.

A fontos információkat precízen megkapjuk az Auditól, fordulatszám helyett a rendszer összteljesítményét látjuk százalékban

A fontos információkat precízen megkapjuk az Auditól, fordulatszám helyett a rendszer összteljesítményét látjuk százalékban

A fontos információkat precízen megkapjuk az Auditól, fordulatszám helyett a rendszer összteljesítményét látjuk százalékban


A műszerfalon csak a 3,5 literes motorhoz tartozó fordulatszámmérőt találjuk, a hibridrendszer állapotát apró műszer jelzi a bal sarokban. Lehet ezt így is, csinnadratta nélkül, szerényen.

Az Audi inkább a Lexushoz közelít ebben a tekintetben, száműzték a fordulatszámmérőt, helyette a rendszer összteljesítményét kapjuk százalékban, mellette az akkuk töltöttségi állapotát jelző LED sorral.

Mivel nem a techrajongó geektársadalom a célcsoport, több sci-fi filmekbe illő elem, Priushoz hasonló aprócska váltókapcsoló nem zavarja a leendő tulajdonost. Az elindulás mindhárom autóval a megszokott módon történik. A váltókulissza hagyományos automata kiosztású, tehát gombnyomás után féket nyomva tolunk egy D-t és indulunk.

Eltérő technika, hasonló fogyasztás

Az Audi csomagtere komoly csorbát szenved az akkumulátorok miatt, csupán 375 litert kapunk 560 liter helyett

Az Audi csomagtere komoly csorbát szenved az akkumulátorok miatt, csupán 375 litert kapunk 560 liter helyett

Az Audi csomagtere komoly csorbát szenved az akkumulátorok miatt, csupán 375 litert kapunk 530 liter helyett


Az Audi hibridhajtása a legkevésbé összetett. A ZF beszállító fejlesztése az 54 lóerős villanymotorral például a BMW 3 és 5 ActiveHybridben is benne van. Az elsőkerék-hajtású A8-ban vagy a Q5-ben is bevetett hibridrendszerben a 211 lóerős, kétliteres, négyhengeres turbómotort egészíti ki a villamos gép. A hajtásrendszer összteljesítménye 245 lóerő és 480 Nm, a csomagtérben 1,3 kWh kapacitású lítiumion akkumulátor van. A gyorsulás nulláról 100-ra 7,3 s, az átlagfogyasztás 6,2 l/100 kilométer. Az Audi egyetlen kuplunggal dolgozik, amely leválasztja a benzines motort a hajtásláncról.

Az Audi négyhengerese a méretcsökkentés elvét követi. A V6-osoknál kevesebb és kisebb tömegű alkatrészt mozgat, működését turbó teszi hatékonyabbá, ami hasznosítja a kipufogógázzal máskülönben veszendőbe menő energiát.

A benzines motor 3,5 literes és 306 lóerős, az elektromos teljesítménye 50 kW (68 LE), nyomatékuk 350 illetve 270 Nm

A benzines motor 3,5 literes és 306 lóerős, az elektromos teljesítménye 50 kW (68 LE), nyomatékuk 350 illetve 270 Nm

A benzines motor 3,5 literes és 306 lóerős, az elektromos teljesítménye 50 kW (68 LE), nyomatékuk 350 illetve 270 Nm


Mind az Audi, mind az Infiniti többtárcsás kuplungot használ, mert ez lágyabban működik az egytárcsásaknál. Finomabb átmenettel zár össze több kuplungtárcsa, mint egyetlen egy, ahogy a háromfokú lépcsőn is kisebb ugrásokkal kehet felmenni, mintha egy nagyot kellene lépni.

Közvetlen befecskendezéses az Infiniti szívó hathengerese is, változó szelepvezérléssel és variálható mélységű szelepnyitással. A Lexus benzinese is atmoszférikus, működését Atkinson-ciklus teszi takarékosabbá. Az LS nyolchengereséhez hasonlóan ez a motor is kétféle befecskendezéssel működik. Leegyszerűsítve a közvetlen befecskendezésnek részterhelésen van előnye, a szívócső-befecskendezéssel nagyobb terhelésnél fogyaszt jobban a motor, de van olyan üzemállapot, amikor mindkét rendszer együtt dolgozik.

Igen áramvonalas a GS, alaktényezője 0,26

Igen áramvonalas a GS, alaktényezője 0,26

Igen áramvonalas a GS, alaktényezője 0,26


A Lexusban nincs sebességváltó, amelynek forgatása jelentős teher volna, a többiekben megszokott automata váltó van. Az Infiniti váltója hét, az Audié nyolcfokozatú. A GS erőátvitelét bolygómű oldja meg, a bolygóműben dolgozik össze a benzines és a két elektromos motor.

Nincs nagy ellenállású sebességváltó és a fék sem hidraulikus. Elektronikus jelet adunk a fékpedállal, a lassítás igényére a GS először a villanymotorral fékez.

Eltérők az akkumulátorok is., Az Audi és az Infiniti lítiumion hibridakkut használ, a GS maradt a kisebb teljesítménysűrűségű, arányaiban több helyet foglaló, de olcsóbb és bizonyítottan hosszú életű nikkel-fémhidrid telepnél. A hátsó üléstámla mögé bezsúfolt akkumulátorainak pont kétszer akkora a kapacitása, mint az Audiban a csomagtérpadló alatti 1,3 kilowattórás egységnek, ami menet közben ki is domborodik. Az A6 alig hajlandó csak villanymotorjával haladni, a GS-ben ez könnyen megy és az 1,4 kWh-s akkuval az M35h-ban sem kell küzdeni érte. A villamos gépek közül 54 lóerővel az Audié a legkisebb teljesítményű, az Infinitié 68 erős, a Lexusé más dimenzió: 200 lóerős motorja nagy tempónál is rendesen besegít a gyorsításba.

Az Infiniti nem sztárolja a hibridhajtást, marad a hagyományos műszerfal némi kiegészítéssel

Az Infiniti nem sztárolja a hibridhajtást, marad a hagyományos műszerfal némi kiegészítéssel

Az Infiniti nem sztárolja a hibridhajtást, marad a hagyományos műszerfal némi kiegészítéssel


Ha elég elektron cikázik az akkukban, és megfelelőek a körülmények, ezt a mutatványt mindhárom versenyző hangtalanul tudja. A Lexusban és az Audiban akad EV (Electric Vehicle) gomb, amivel mi magunk erőltethetjük a teljes villanyhajtású állapotot.

Meghagyták nekünk ezt a lehetőséget, de a bitagyak vezérelte rendszer sokkal jobban tudja, mikor melyik motorra bízza az autók mozgatását. Az Infiniti nem hagy manuális beavatkozást, csak a műszerfalon felvillanó EV felirat jelzi, ha elektronszürcsölő üzemmódban suhanunk.

A Lexus mindenre gondol

A temérdek mozgási energia az első tengelyt terrorizálja, mivel a védjegy Quattro hajtás kimaradt a hibrid A6-ból.

A temérdek mozgási energia az első tengelyt terrorizálja, mivel a védjegy Quattro hajtás kimaradt a hibrid A6-ból.

A temérdek erő az első tengelyt terrorizálja, mivel a hibrid A6 nem quattro


A kánikulában végzett próba során domborodott ki igazán, mit ér a hosszú évek óta fejlesztett Toyota teljes értékű hibrid rendszere. Már az első méterek hangtalan suhanása közben működött a klíma, nincs szükség benzinmotorra a kompresszor üzemeléséhez.

Szíjhajtás helyett külön elektromos motor működteti a rendszert, ez pedig nagy kincs, a két ellenfél minden motorleállás esetén fülledt léghullámmal ajándékozza meg a bent ülőket. Bár a rendszer működik, a hatásfok tekintetében a Lexus utcahosszal veri a többieket.

Ilyenkor nyilván győz a kényelmes én a takarékos felett, és inkább rárúgunk a gázpedálra, hogy jöjjön az enyhülés.

a négyhengeres német turbóval présel elő 211 lovat, amit a ZF-től származó villanymotor 54 lóerővel, és 210 Nm nyomatékkal támogat.

a négyhengeres német turbóval présel elő 211 lovat, amit a ZF-től származó villanymotor 54 lóerővel, és 210 Nm nyomatékkal támogat.

Ezt a motort bármikor, bármilyen autóban szeretni tudnám, V6 306 lóerő, bitang hang

Ezt a motort bármikor, bármilyen autóban szeretni tudnám, V6 306 lóerő, bitang hang

Ezt a motort bármikor, bármilyen autóban szeretni tudnám, V6 306 lóerő, bitang hang


A benzinmotor indításában szintén a Lexus a bajnok, a motorhármas nyomatéka a bonyolult bolygóművön keresztül mindig egyenletesen, rángatás nélkül érkezik. A gázpedál lenyomásától függetlenül indul az Atkinson-ciklusú benzines, az egész rendszer együttes teljesítményét kapjuk meg a pedált kezelve.

Driftelő japán bálna és kormánycibáló német

A két konkurensnél viszont érezhető mikor lép be a belső égésű motor. Leheletfinom rántás ez, de ebben a kategóriában elvárás a tökéletesség.

Az M család kiemelkedő tagja a hibrid V6-os, magához képest jól fogyaszt, menetteljesítménye pedig vérpezsdítő

Az M család kiemelkedő tagja a hibrid V6-os, magához képest jól fogyaszt, menetteljesítménye pedig vérpezsdítő

Az M család kiemelkedő tagja a hibrid V6-os, magához képest jól fogyaszt, menetteljesítménye pedig vérpezsdítő


Bár hibridek esetén mellékes, az Infiniti brutális erejével meglódulva kelti a legjobb akusztikus élményt. A két motor 364 lóereje röpke 5,5 másodperc alatt lövi százra a sebességmutatót, ha letaglózó hibridet szeretnénk, az M35h a megfelelő választás.

A 370Z-ben is szolgáló blokk vérmes hathengereshez méltóan hörög fel, a Lexus inkább alázatos, csendes erőművészként zúg a háttérben.

Atkinson ciklusú V6-osa és a különleges erőátviteli rendszer megöli a klasszikus, váltásokkal mindig újra felpörgő orgánumot, helyette folyamatosan, egyenletes erővel, egyenletes hangszínnel tol egészen 250 km/óráig, erőlködés nélkül.

A Lexus programválasztó gombja, az ECO és a Sport+ között markáns a különbség, manuálisan kapcsolható a villanyos üzemmód (EV)

A Lexus programválasztó gombja, az ECO és a Sport+ között markáns a különbség, manuálisan kapcsolható a villanyos üzemmód (EV)

A Lexus programválasztó gombja, az ECO és a Sport+ között markáns a különbség, manuálisan kapcsolható a villanyos üzemmód (EV)


Az Audi alapjáraton dízelekhez hasonló kerregéssel és rezonanciával rémít a közvetlen befecskendezés miatt, de szerencsére mindez elhal menet közben.

Ahogy röffen a kétliteres TFSI az Audi orrában, úgy nő a lemaradása. A két japán selymes járású V6-ost kínál, 3,5 literes lökettérfogattal, a teljesítményt kényelmesen hozva.

Ellenben a négyhengeres német turbóval présel elő 211 lovat, amit a ZF-től származó villanymotor 54 lóerővel, és 210 Nm nyomatékkal támogat. Ez a temérdek mozgási energia az első tengelyt terrorizálja, mivel a védjegy quattro hajtás kimaradt a hibrid A6-ból és az A8-ból is.

Fejedelmi a kényelem, minden igényt kielégít a Lexus belső, ebből a szempontból az Infiniti van hajszálnyi lemaradásban

Fejedelmi a kényelem, minden igényt kielégít a Lexus belső, ebből a szempontból az Infiniti van hajszálnyi lemaradásban

Fejedelmi a kényelem, minden igényt kielégít a Lexus belső, ebből a szempontból az Infiniti van hajszálnyi lemaradásban


Ez pedig a németek legnagyobb baklövése, erős hajtási befolyás jelentkezik a kormányon, hirtelen gázadásra cibálja kezünket az autó. A japán ellenfelek szerencsére a hátsókerék-hajtás mellett maradtak, így a fordulókör kisebb, a kormányzás kényelmesebb, a menetstabilizátort kikapcsolva pedig még némi mókára is futja. 

Villanyhajtás, utolsó vérig

Adott körülmények között akár autópálya-tempónál is bevillanhat az EV felirat mindhárom műszerfalon. A teszt alatt általában 90 km/óráig sikerült mentesülni a környezetszennyező gázoktól. Az Infiniti 100 km/óráig tudja ezt, az Audi elvileg 160-ig.

Városban 1-2 kilométerig működik a kézzel kapcsolható EV üzemmód, de kánikulában csak szaunázni vágyóknak ajánlott, mert a benzinmotor nélkül nincs klíma

Városban 1-2 kilométerig működik a kézzel kapcsolható EV üzemmód, de kánikulában csak szaunázni vágyóknak ajánlott, mert a benzinmotor nélkül nincs klíma

Városban, teli akkukkal maximum 3 kilométerig működik a kézzel kapcsolható EV üzemmód az A6-ban, de kánikulában csak szaunázni vágyóknak ajánlott, mert a benzinmotor nélkül nincs klíma


Legtöbbet az M és a GS megy villannyal, a japánok városban 60-ig könnyen tartják a tempót elektromos motorjukkal, szelíd gyorsításra is képesek, az Audi viszont azonnal berántja a benzinest, ha gázt adunk.

A hibridek esetén általában az akkumulátorok elhelyezése miatt kell kompromisszumot kötni. Ezen a téren megint az Audi áll cefetül (magához képest), csupán 375 litert kapunk a dízel 530 literjével szemben. Előny viszont, hogy a német modell hátsó üléssora lehajtható, szemben a konkurensek fix megoldásával.

A Lexus 465 litert kínál, mindezt úgy, hogy a kárpit alatt alufelnire szerelt mankókerék lapul. A sort az Infiniti zárja, szerény 350 litere már a golfklubba igyekvőket is fejvakarásra készteti.

  Audi A6 hybrid
Infiniti M35h
 Lexus GS 450h
 Listaár  17 789 960 Ft 16 364 000 – 18 250 000 Ft  14 990 000 – 21 490 000 Ft
 Teljesítmény (benzinmotor)  2,0 l / 211 LE  3,5 l/306 LE  3,5 l / 296 LE
 Teljesítmény villamos gép / hibridrendszer összteljesítménye
 40kW (54 LE)
245 LE
50kW (68 LE)/

364 LE

 147kW (200 LE) /
345 LE
 Nyomaték  350/210 Nm  350/270 Nm  368/275 Nm
 Gyorsulás 0-100 km/h/
végsebesség
 7,3s /
240 km/h
5,5 s /
250 km/h
 5,9 s /
250 km/h
 Átlagfogyasztás/
CO2-emisszió
6,2 l/100 km
142 g/km
6,9 l/100 km
159 g/km
5,9 l/100 km
137 g/km

A GS450h második generációja még mindig a legpuhábban működő hibrid, de nem a legtakarékosabb

A GS450h második generációja még mindig a legpuhábban működő hibrid, de nem a legtakarékosabb

A GS450h második generációja még mindig a legpuhábban működő hibrid, de nem a legtakarékosabb


Végül jöjjön a legfontosabb kérdés, a fogyasztás. A tesztnap során ugyanazon az útvonalon haladtunk, váltott sofőrökkel, lehetőségeinkhez mérten a maximális pontosságra törekedve. Végül meglepetés született, a sport módban vadulásra csábító Infiniti kérte a legkevesebb benzint, pontosan 7,9 litert. Ezzel szemben az Audi és a Lexus egységesen 8,1 litert fogyasztott.

Háromszáz lóerő és két tonna környékén ezek az kiemelkedő értékek mutatják, hogy érdemes ringbe szállni a hibridek piacán. Ha a dízelpártiakat nem is fogják elcsábítani, de a hagyományos benzinesek kora leáldozni látszik.

Végül a kútnál dől el minden, meglepetésre az Infiniti nyert, 7,9 literrel. A Lexus és az Audi egységesen 8,1 litert kért átlagban

Végül a kútnál dől el minden, meglepetésre az Infiniti nyert, 7,9 literrel. A Lexus és az Audi egységesen 8,1 litert kért átlagban

A trió mindegyike bőven túlmutat az átlagember igényein, de a célközönség elvárja a tökéletes autót

A trió mindegyike bőven túlmutat az átlagember igényein, de a célközönség elvárja a tökéletes autót

A trió mindegyike bőven túlmutat az átlagember igényein, de a célközönség elvárja a tökéletes autót


Győztest hirdetni nehéz. Az Audi kvalitásait nem érdemes megkérdőjelezni, de mint hibrid csak a kötelező kört teljesíti. Az Infiniti szinte észrevétlenül csempészett villanyhajtást a különleges élményt adó M35h lemezei alá, a Lexus pedig tanári módon oktat, ráadásul az alapára is a legkedvezőbb. Kérdés, mikor nőnek fel hozzá a többiek.

A tesztnap legérdekesebb tanulsága, hogy az autómánia húrjait kiválóan pengető, bivalyerős Infiniti mindenkinek tetszett, háromból ketten ezt vinnénk haza. A Lexus nyugtatóként hat az idegekre, Szörényi András erre szavazna. Csak az Audi maradt hoppon, a hibridek között nem rúghat labdába, viszont ha egy 3.0 TDI morogna az orrában, azonnal fordulna a kocka.