Mint egy faék. Körülbelül annyira volt egyszerű az első Twingo 1993-ban, és pontosan úgy is nézett ki. Éppen illett volna a világ legnagyobb gumiabroncsa alá keréktámasztéknak. Szerencsére ennél jóval dicsőbb utat járt be: az eredeti formával – hébe-hóba apróbb igazítgatásokkal – egészen 2007/2008-ig szalonokban tartotta a vásárlói szeretet. Bizony, bő 14 évig futott a faék!

Twingo-történelem

Állítólag elnöki jóváhagyás kellett hozzá a ’90-es évek elején, hogy a Renault több marketingese által borítékolható bukásnak jósolt fura kiskocsi koncepciójából szériautó legyen. Élőben először az 1992-es Mondial Auto Show-n mutatták be Párizsban a Twingo-ra keresztelt békaarcú járművet, amelyből – egyes Renault alkalmazottakat aztán kellemesen meglepve – mindjárt helyben rendeltek bő kétezret. Az értékesítési sikertörténet 1993 áprilisában kezdődött, szigorúan egy darab 55 lóerős, 1239 köbcentis motorral, igaz, színből bőven lehetett rendelni furcsánál furcsábbat. Innentől kezdve úgy változott állandóan másfél évtizeden át a kocsi, hogy ránézésre szinte ugyanaz maradt végig.  Tényleg csak néhány a módosítások közül. Műszaki tartalmát tekintve: idővel megjelent az elektromos ablak, a légkondi, az automata váltó, a légzsákok, a biztonságosabb kasztni, az ABS, és persze komolyabb motorok jöttek stb. Külsőben-belsőben már kevesebb történt: vászontető, majd elektromos üvegtető, egybeolvasztott fényszóró és index, Clio-ülések stb. Na, és a hülye nevű limitált szériák rengeteg különös színnel, egészen a 2007-ben érkező Twingo II-ig.

Mert az eredetit szerették a népek. A Renault bátor cég, a konkurenseinél általában több kockázatot vállal formai megoldásaival (Avantime, Espace, Vel Satis, Twingo, Megane II stb.), amelyek olykor kategóriát teremtenek (Espace), máskor az ablakon való pénzkidobásra emlékeztetnek (Vel Satis), a nagyérdemű érdeklődését a legkevésbé sem keltik fel.

Kandalló, könyvespolc és karosszék - ilyenekkel tették egyedibbé dizájnerei a most bemutatott 2,5-ik Renault Twingo-t.
Az ikonikus eredeti Twingo, a semmilyen második, és annak pofásabb változata

Az ikonikus eredeti Twingo, a semmilyen második, és annak pofásabb változata

A Twingo egy személyben mindkettőre példa. Mert az ikonikus előd után egy semmitmondó utód következett. Egy szürke egér. Egy arctalan valami. Egy „milyen kocsi is ez?” – már ha észrevette valaki. Csaknem négy éve kínálja a Renault, és most eljött a modellfrissítés ideje. Mi másról is szólhatna ez, mint karakteresebbé tenni a karizma nélküli négykerekűt.

Fatüzelés és sminkasztal

Az egyik változatba például barokkmintás bársonnyal kárpitozott faszéket helyeztek az aranyozott kormány mögé. Beleültem a francia elnöknek szánt mattfekete kasztnis verzióba, amely kimondottan kényelmetlenre sikerült, de legalább a hifiből a Marseillaise büszke dallama szólt. Ifjú popsztárocskáknak inkább a sminkasztallá alakított műszerfalas változat az ajánlott, amelynek csomagtartójába szerelték a hangstúdió keverőpultját. Kis arcpír után jöhet a lemezfelvétel.

Az NCAP még nem véleményezte a faasztalkát

Az NCAP még nem véleményezte a faasztalkát

Nyilván sokkal nyerőbb a konyhaszekrénnyel készült Twingo, amelynek üléseit csőtésztából font huzat borítja. Enni a président-nek és a dívának is kell. Majd teli hassal, a nyilvánosságtól való elvonulásra a könyvespolcos, kandallós változat a megfelelő kényelmes kanapéval.

Természetesen nem a szériamodellekről beszélünk. A Twingo II modellfrissítését övező kreatívkodás részeként a Renault ötletemberei odaadtak öt darab autót öt különféle országból származó neves dizájnernek, majd azt mondták, srácok, szabad a pálya. Így bútorozódott nappalivá az egyikben a hátsó ülés helye, ezért változott pipereasztalkává a másik műszerfala, emiatt született meg a csőtésztás üléshuzat.

Csőtésztás üléshuzat és konyhaszekrény

Csőtésztás üléshuzat és konyhaszekrény

Mivel a nemzetközi bemutató helyszínén, Bilbaóban, 20 méterre laktunk a tényleg varázslatos külsejű Guggenheim Múzeumtól, könnyű volt szeretni ezeket, ihletett állapotba kerültünk. Természetesen probléma nélkül értelmeztük a kortárs művészek szentélyének számító múzeum egyik méretes termében azt a nyolc darab festményt is, amelyek mind egyformák voltak. Tök feketék.

24-féle kerék

Szerencsére a boltokba kerülő 2,5-ik Twingo esetében nem kell ihletett állapotba kerülni, hogy értsük és értékeljük az immár házon belüli formatervezők munkáját. Értjük, hogy a szürke, arctalan stb. Twingo-nak miért kellett vagány orr (a távoli rokon, Juke-ról ismerős nagy kerek lámpákkal), és értékeljük a számtalan kiegészítőt.

Bocsánat, dehogy számtalan, felniből és dísztárcsából például összesen 24 tagú a választék. Aki meg tud nevezni még egy olyan szériaautót, amelynél ennyi kerék(borítás) közül választhatunk gyárilag, az írjon, a szerkesztőségi Zukban heverő háromezer piros jégkaparóból átadunk neki 24-et. Végül is, itt a tél.

Rendelhetünk csíkos és pöttyös tetőfényezést, már ha ragaszkodunk a lemezborításhoz. Szerintem növeli a térérzetet (azért az nem árt) a méteres üvegtető, de ha valaki nosztalgiázni akar, kérhet rolós vászontetőt is, azt az ős-twingósok nagyon bírják. Ahogy most hallottam Kismartoni Péter magyar pr-főnöktől, a fia például ott dobja be a biciklit a hátsó üléshez, a kerék az égnek áll és útközben forogva élvezi a menetszelet.

Tizenhárom színnel támadja a piacot a modellfrissítést követően a kiskocsi (többek között új a fukszia és a szíriuszsárga), válogatni lehet az oldalsó szellőzők (mindenképpen nézzék meg a Medium Tropical fegyverszürkét) és a klíma gombjainak színei között.

85 g/ km

Motorok terén már nem turkálhatunk tucatnyi blokk között, de ami van, az pont elég. Elsőként jól rágjuk meg ezt a számot! A felfrissített Twingo dízeljeinek átlagos CO2-kibocsátását 85 g/km-re korlátozza a cég jövőre, a benzinesekét pedig 102-re. A hibridek etalonjának számító Prius aktuális, harmadik generációs változatánál ez az adat 87-89 g/km keréktől függően, ami jól mutatja a hibridek potenciálját, hiszen az egy erősebb motorú, ötszemélyes, normális csomagtartójú autó, amelyben nem kell sebességet váltani.

Pöttyös, csíkos, csillagos… - hétféle tetőgrafika kérhető. A képen a 100 lóerős Gordini látható

Pöttyös, csíkos, csillagos… – hétféle tetőgrafika kérhető. A képen a 100 lóerős Gordini látható

A kocsit 75 és 85 lőerős dízelekkel (1,5), valamint 75-133 lóerős szívó benzinesekkel (1,2-1,6) szerelik. Baszkföld csodás hegyei között ezek közül az erősebb dízellel, valamint egy 100 lóerős, természetesen csíkos Gordini-vel kanyaroghattunk.
 
Nagy kár, hogy az igazán spórolós és környezetbarát gázolajosokat nem árulja majd nálunk az importőr. Pedig meglepő módon azzal is kiválóan lehetett kanyarogni, le merem írni, élményautózni a Pireneusokban. A csekély alapsúlyt ügyesen hangolt futómű lendítette bántó billegés nélkül az egyik szűk kanyarból a másikba, már amennyiben emelkedőn fölfelé csak a kettes és a hármas fokozatokat használtuk a korrekt váltóval. Négyest leginkább csak kihúzatás után lejtőn lefelé kapcsoltunk, míg a legfölső fokozatot jellemzően az autópályán használtuk.

Így, hangsúlyozottan erőltetett hegyi menet és kevéske autópálya, valamint minimális városi autókázást követően 5,7 literes átlagot mutatott a kompjúter. Ezek után simán elhiszem neki, hogy spórolósan, 90-es vidéki tempóval 4 liter körüli átlagot tud a dízel blokk. De szerintem ennél nem sokkal többel elmegy a Gordini is, ha az ember ügyesen vezeti.

Pedig az már négyesben és ötösben is autóként viselkedett, miközben még nagyobb kedvvel tapostuk neki a hegyek között. A külsőhöz passzoló kék-fehér csíkos kormány közvetlensége nem tolakodó, inkább középutas, csak ebben a sportos típusban már kissé nagynak tűnik az átmérője. Na, és vajon mennyit fogyasztott a sportos Twingo a jellemzően erőltetett hegymenetből álló bő száz kilométeres tesztkör után?

Állítólag ezek a hátsó lámpák harmonizálnak az elsőkkel

Állítólag ezek a hátsó lámpák harmonizálnak az elsőkkel

7,4 litert. Két felnőttel, plusz két kézipoggyász méretű utazótáskával a csomagtartóban úgy, hogy az első 18 fokos, langymeleg decemberi nap után (ekkor próbáltuk a dízelt), másnap már esőben hajtottuk a benzinest. Elmegy ez is 5 literes átlag alatt, ha nagyon akarjuk.

Rózsaszín arany

Szóval csak benzinesekkel támad nálunk a Twingo 2,59-2,99 millió forint közötti alapárakkal, felszereltségtől függően (a majd alig keresett automata 3,24 millióról indul). December közepén kerül a szalonokba.

Kemények a műanyagok, mégsem barátságtalanok

Kemények a műanyagok, mégsem barátságtalanok

Tény, hogy ebben a szegmensben mifelénk inkább a minél olcsóbb, annál jobb kényszere az úr. A hazai autópiac ijesztő zsugorodása a kisautók szegmensét is megtizedelte az elmúlt években, hiszen miközben 2008-ban (amelynek háromnegyede még napsütéses gazdasági környezetben telt) 7712 autót értékesítettek itthon, addig 2010-ben már csak 1315-öt.

Ezt is messze alulmúlja majd 2011, hiszen október végéig újabb 25 százalékkal apadt a kategória, az év első tíz hónapjában már csak 885 kisautó kelt el. Érdekes, hogy miközben darabszámban fényévekre van korábbi önmagától a Twingo, az elmúlt három évben durván megugrott idehaza a piaci részesedése. A 2008-as 1,6 százalékról 2011 októberére 5,4 százalékig emelkedett.

2012-re azt ígérik, hogy az 1,5 dCi vegyes fogyasztása 3,2 liter lesz

2012-re azt ígérik, hogy az 1,5 dCi vegyes fogyasztása 3,2 liter lesz

Kis darabszámnál egy-egy jó húzás persze aranyat ér, ez volt a Twingo II. esetében a „bohém-rózsaszín” Miss Sixty széria (bizony, és ajaj). Az itt-ott virágmintával feldobott kozmetikuslányautó  régi (Splash, Alto valamint Panda) és új (Fiat 500) riválisok mezőnyében lett sikeres.

Pedig rózsaszínként is mennyire unalmas volt a facelift előtt. Most határozottan pofásabb, de mégis lenyúlhatna egy óriáskéz az égből, megmarkolhatná és jól megrázhatná a 2.5-ös verziót, hogy valami egyedivé formálódjon a külső. Mondjuk egy faékké, de nem is, azt már lekoppintották azóta többen. Újra látni akarom a Renault híres formatervezési bátorságát.