Hosszabb, szélesebb
A Tucsonnál 8,5 centiméterrel hosszabb, 2 centivel szélesebb autó csupán a magasságából vesztett valamicskét. Ennek ellenére a sajtóanyag tágasabb láb- és fejtérről regél. Utóbbit a tágabb határok között mozgatható ülések teszik lehetővé. A lábtérrel nincs is baj, colos sofőr mögé ugyanakkora utas is kényelmesen elfér, de az UV-szűrős üvegtetővel megbolondított kocsikban 190 centivel a fejtér már erősen határeset. Elől jobb a helyzet, de a hátsó sorban már érezhetően közel van a plafon.
Csomagtartója papíron 591 literes, beépített háló tartja kordában a rakományt és találunk hátul 12 voltos csatlakozót is. Elvarázsolt, titkos rekeszek nincsenek, legfeljebb a felhizlalt könyöklőbe rejtett slusszkulcstartó szokatlan.
Kék fény
Műszerfala a furcsa, rideg kék derengés ellenére is vonzó, a 3D-s megoldás igazán nagyot dob rajta. Valamiért a sajtóanyagban úgy jellemzik ezt a színt, mint amelyik a legkevésbé irritálja a szemet. Ebben nem értünk egyet, de sebaj.
Az ízléses, divatosan berendezett utastérben a felszereltségben érezni még némi ellentmondást. Míg automata ablakemelő csak a sofőrnek jut, addig a hideg napokon a második sorban utazók is gombnyomásra befűthetnek az ülepük alatt. Szó se róla, jó üzlet, ha gyakran utaznék hátul, biztos hálás lennék az ötletért.
A lakberendezők okosan gazdálkodtak a felhasznált anyagokkal. Oda, ahol muszáj megfogni az autót, jó tapintású műanyagokat tettek, míg ott, ahol épeszű ember nem nagyon simogatja a kocsit, belefért a keményebb, olcsóbb plasztik is.
A gyári fotók galériája a képre kattintva bújik elő
Dízelpróba
A Róma környéki tesztúton a dízelmotoros változatokat nyüstöltük. Az erősebb, automatikus váltóval párosított dízel megszerzéséhez komoly diplomáciai háttérmunkára volt szükség – valamiért mindenkinek ez kellett – de végül sikerült egyet elhappolni. Az ebben dolgozó hatfokozatú automatikus váltó a Hyundai saját gyermeke, érthető, hogy büszkék is rá. Van is miért, a négy év alatt kifejlesztett váltó jelenleg a legkompaktabb, legkönnyebb darab a piacon.
Fokozatkiosztása valamivel hosszabb, mint a szintén hatfokozatú kézi váltóé. Utóbbi hatodik fokozatában a motor 130-nál 2500-at forog, míg az automatikus 2300-as fordulaton tudja a 130-as tempót. A manuális váltó áttételezése kifejezetten rövid, és az utolsó fokozat után még szívesen kapcsolnánk egyet.
Maga a motor korrekt, kicsit lehetne ugyan csendesebb is, de a hiányzó duruzsolásért cserébe nem kell neki udvarolni, ha haladnánk vele. Amit tud, azt hamar, könyörgés nélkül odaadja. Kár, hogy az erősebb dízelt nem tudtuk kézi váltóval kipróbálni, mert így nem érezni olyan határozottan a kis híján ötven lóerőnyi különbséget. Pláne, hogy az élvezet fényét a 170 lóerő felett mindenre rátelepedő rusnya vagyonadó is elhomályosítja.
Árak:
Komoly, kitartó kérdezősködés után sikerült megtudnunk néhány modell tervezett árát. Persze a lelkünkre kötötték, hogy írjuk le, ezek nem végleges, csak tájékoztató jellegű árak. Tehát most ide is írom: ezek az árak még március közepéig változhatnak, és csupán a két véglethez, a legolcsóbb benzineshez és a minden jóval teletömött, fullos dízelhez tartoznak. A többit értelemszerűen a két érték közé érdemes belőni egészen addig, amíg az ősszel be nem futnak az olcsóbb modellek.
Motor | Hajtás | Tervezett ár: |
2,0 benzin 163LE/194Nm | 2WD | 5 600 000 |
2,0 dízel 184LE/383Nm | AWD | 8 200 000 |
Eleinte csak kétliteres
Kezdetben a kétliteres Hyundaiok lepik majd el a magyar piacot.
Lesz az ix35-ből kétféle teljesítményű dízelmotoros – 136 és 184 lóerővel -, illetve 163 lovas benzines változat. A kisebb motoros és a csak elsőkerekes modellekre októberig kell még várni. Talán érdemes is, hiszen az 1,6-os benzines az egyszerűbb hajtáslánccal valószínűleg a kétliteres összkerekesnél versenyképesebb áron kerül majd a kereskedésekbe.
Eltunyuló SUV-k
Bár a szabadidő-autók népszerűsége továbbra is töretlen, évről évre egyre több fogy belőlük – a szakértők szerint ez a lendület 2013-ig biztosan kitart – de ezzel párhuzamosan egyre puhányabbakká is válnak. Persze nem véletlenül, hiszen erre van igény. A klasszikus, még gyengébb terepen is ütőképes szabadidő-autók lassan, de biztosan átalakulnak valamiféle kigömbölyödött egyterűvé.
Nincs már szükség négykerék-hajtásra, a nagyobb biztonság miatt már az alvázas felépítés is kihalt, és a dobozforma helyett is inkább valami csinosabb, karcsúbb testre buknak a vásárlók. Ennek megvannak az előnyei is, a könnyebb, kisebb járgányok kevesebbet fogyasztanak és nem meglepő módon a károsanyag-kibocsátásuk is csekélyebb.
Az ix35-ös erős mezőnybe érkezik, a 2010-re tervezett 2,75 százalékos piaci részesedésért olyan modellekkel kell megküzdenie, mint a VW Tiguan, a Ford Kuga, vagy a Nissan Qashqai.
3×5
A Hyundai-Kia duó nemcsak az áraikkal, de a megszokottnál jóval hosszabb garanciával is borzolja a többi autógyártó idegeit. A Hyundai Európa-szerte – így jó eséllyel nálunk, Magyarországon is – az ix35-ösre öt év, kilométer korlátozás nélküli garanciát ad, amihez szintén ötévnyi ingyenes, évenként egyszer esedékes szezonális átvizsgálás valamint szükség esetén műszaki mentés is jár.
Update: Most jött a hír, hogy az 5+5+5-ös garanciacsomag itthon is jár majd az ix35-höz, illetve kiderült az is, hogy a kétliteres benzinesből már az április eleji induláskor lesz kétkerék-hajtású változat is. Szintén frissen tudtuk meg, hogy a korábbi időpontnál hamarabb, már szeptembertől megérkeznek a kisebb, 1,6-os benzines és 1,7 literes dízelmotorok.