Mindig újabb és újabb meglepetést okoz a koreai autóipar. Miután minőségben, szolgáltatásban utolérték az európai, japán konkurenciát, saját, egyedi stílusra fájt a foguk. A Hyundai konzervatív, jól fésült típusai közé betuszkoltak egy felforgató pernahajdert. A klasszikus sportautók előtt tisztelgő Genesis kupé mellé így került a családba lázadó fekete bárányként a Veloster.
Megjelenése úgy hatott mint Black Sabbath koncert a plébánián. Felrúgta a szépségről alkotott általános fogalmakat, a soha nem látott aszimmetrikus ajtóelrendezés (bal oldalon egy, jobb oldalon kettő) prognosztizálható vélemény-cunamit indított el.
Amennyire feltűnő, annyira nincs értelme, mégis működött a terv, a nagyközönség szerette a koreai CR-X utódot. Egy nagy hibája volt: a kis teljesítmény.
Az orrban dolgozó 1.6 literes motorral csak alsóneműbe tuszkolt zokniként funkcionált a Veloster. Hiába, a 140 lóerő és főképp a 167 Nm nyomaték ma már az átlagautók között sem kiemelkedő érték.
Csak a látványt fokozzák a kamu levegőkilépő elemek
Csak a látványt fokozzák a kamu levegőkilépő elemek
Fotó megosztása:
Végre egy értelmetlen autó Dél-Koreából! A Veloster létét nem igazolja semmilyen racionális érv, és ezzel szint egyedül van a Hyundai kínálatában.
Végre egy értelmetlen autó Dél-Koreából! A Veloster létét nem igazolja semmilyen racionális érv, és ezzel szint egyedül van a Hyundai kínálatában.
Fotó megosztása:
Hatalmasra tátott, Audira emlékeztető hűtőrács, éles, vad vonalak, a Velostert kortól, nemtől függetlenül bámulták az utcán
Hatalmasra tátott, Audira emlékeztető hűtőrács, éles, vad vonalak, a Velostert kortól, nemtől függetlenül bámulták az utcán
Fotó megosztása:
Hatalmasra tátott, Audira emlékeztető hűtőrács, éles, vad vonalak, a Velostert kortól, nemtől függetlenül bámulták az utcán
Hatalmasra tátott, Audira emlékeztető hűtőrács, éles, vad vonalak, a Velostert kortól, nemtől függetlenül bámulták az utcán
Fotó megosztása:
A feszesebbre hangolt futómű nem tesz csodát a kezelhetőséggel, cserébe kényelmetlenül ráz
A feszesebbre hangolt futómű nem tesz csodát a kezelhetőséggel, cserébe kényelmetlenül ráz
Fotó megosztása:
A turbó adta 46 többletlóerő hozta igazán formába a Velostert
A turbó adta 46 többletlóerő hozta igazán formába a Velostert
Fotó megosztása:
18 colos grafitszínű könnyűfém felnik, krómhatású betéttel. Gyönyörű és érzékeny
18 colos grafitszínű könnyűfém felnik, krómhatású betéttel. Gyönyörű és érzékeny
Fotó megosztása:
A bal oldalon nincs második ajtó, így a B oszlop hátrébb került
A bal oldalon nincs második ajtó, így a B oszlop hátrébb került
Fotó megosztása:
Markáns, messziről felismerhető tekintet
Markáns, messziről felismerhető tekintet
Fotó megosztása:
Nyomatékosabb, de kissé iszákos az 1.6 literes turbómotor, hangja pedig lehetne élénkebb
Nyomatékosabb, de kissé iszákos az 1.6 literes turbómotor, hangja pedig lehetne élénkebb
Fotó megosztása:
A jobboldal hátsó ajtaja inkább látvány, mint praktikum, a szűk nyíláson nem olyan egyszerű beszállni
A jobboldal hátsó ajtaja inkább látvány, mint praktikum, a szűk nyíláson nem olyan egyszerű beszállni
Fotó megosztása:
Merész, az általános szépségideált felrúgó külsejével egyedi jelenség lett a Veloster, és így elérte célját
Merész, az általános szépségideált felrúgó külsejével egyedi jelenség lett a Veloster, és így elérte célját
Fotó megosztása:
Az 215/40 R18-as abroncsméret miatt minden padka gyilkos veszély, a mattfestést pedig potyogtató terrorgalambok tehetik tönkre.
Az 215/40 R18-as abroncsméret miatt minden padka gyilkos veszély, a mattfestést pedig potyogtató terrorgalambok tehetik tönkre.
Fotó megosztása:
Tolatókamera segít kideríteni mi található az autó mögött. Szükséges extra, a magasra húzott keskeny ablakban sok minden rejtve marad
Tolatókamera segít kideríteni mi található az autó mögött. Szükséges extra, a magasra húzott keskeny ablakban sok minden rejtve marad
Fotó megosztása:
középre került dupla kipufogócsőből nem tör elő érces zörgés, durrogás, be kell érnünk az 1.6 literes motor visszafogottan morgó hangjával.
középre került dupla kipufogócsőből nem tör elő érces zörgés, durrogás, be kell érnünk az 1.6 literes motor visszafogottan morgó hangjával.
Fotó megosztása:
Kettéosztott hátsó szélvédő, akárcsak a Honda CR-Z-ben
Kettéosztott hátsó szélvédő, akárcsak a Honda CR-Z-ben
Fotó megosztása:
Hyundai belső némi sportossággal meghintve. Ahogy a Dél-koreai autóknál megszoktuk, az összeszerelésre nem lehet panasz, viszont az anyagfelhasználás lehetne jobb, sok a kopogós műanyag
Hyundai belső némi sportossággal meghintve. Ahogy a Dél-koreai autóknál megszoktuk, az összeszerelésre nem lehet panasz, viszont az anyagfelhasználás lehetne jobb, sok a kopogós műanyag
Fotó megosztása:
Három villanyablak, ennyire különleges a Veloster
Három villanyablak, ennyire különleges a Veloster
Fotó megosztása:
Az ülésekkel eltalálták az arany középutat: tartanak, de nem kényelmetlenül feszesek
Az ülésekkel eltalálták az arany középutat: tartanak, de nem kényelmetlenül feszesek
Fotó megosztása:
A volán az egyik gyenge pont, túl könnyedén jár, így kevés visszajelzést ad.
A volán az egyik gyenge pont, túl könnyedén jár, így kevés visszajelzést ad.
Fotó megosztása:
A váltó kitűnőre sikerült, tökéletesen érezhető, jól megvezetett, messze felülmúlja az i30-ba szerelt darabokat
A váltó kitűnőre sikerült, tökéletesen érezhető, jól megvezetett, messze felülmúlja az i30-ba szerelt darabokat
Fotó megosztása:
Érintőképernyős multimédiás rendszer, navigációval, tolatóradarral felszerelve. Éjszaka, sötétben szerencsére teljesen kikapcsolható
Érintőképernyős multimédiás rendszer, navigációval, tolatóradarral felszerelve. Éjszaka, sötétben szerencsére teljesen kikapcsolható
Fotó megosztása:
Gombnyomásra indul a Veloster
Gombnyomásra indul a Veloster
Fotó megosztása:
A fogyasztásmérő igen szerény értékeket mutatott a valósághoz képest, körülbelül egy literrel volt optimistább
A fogyasztásmérő igen szerény értékeket mutatott a valósághoz képest, körülbelül egy literrel volt optimistább
Fotó megosztása:
A visszatérő kék feldobja a belsőt
A visszatérő kék feldobja a belsőt
Fotó megosztása:
A visszatérő kék feldobja a belsőt
A visszatérő kék feldobja a belsőt
Fotó megosztása:
A Turbo feliratú üléseket tartalmazza a 800.000 forintos csomag,
A Turbo feliratú üléseket tartalmazza a 800.000 forintos csomag,
Fotó megosztása:
Jól mutat a fényimádó panorámatető, de 185 centiméter felett nem javallott, túl sokat lop el a fejtérből
Jól mutat a fényimádó panorámatető, de 185 centiméter felett nem javallott, túl sokat lop el a fejtérből
Fotó megosztása:
Meglepően tágas a csomagtér, de a 360 liter a magas perem miatt nehezen kihasználható
Meglepően tágas a csomagtér, de a 360 liter a magas perem miatt nehezen kihasználható
Fotó megosztása:
Pótkerék! Halleluja!
Pótkerék! Halleluja!
Fotó megosztása:
Így mutatja meg igazi arcát a Veloster, 3+1 ajtót senki sem kínál ma a piacon
Így mutatja meg igazi arcát a Veloster, 3+1 ajtót senki sem kínál ma a piacon
Fotó megosztása:
Végre egy értelmetlen autó Dél-Koreából! A Veloster létét nem igazolja semmilyen racionális érv, és ezzel szint egyedül van a Hyundai kínálatában.
Végre egy értelmetlen autó Dél-Koreából! A Veloster létét nem igazolja semmilyen racionális érv, és ezzel szint egyedül van a Hyundai kínálatában.
Fotó megosztása:
Hatalmasra tátott, Audira emlékeztető hűtőrács, éles, vad vonalak, a Velostert kortól, nemtől függetlenül bámulták az utcán
Hatalmasra tátott, Audira emlékeztető hűtőrács, éles, vad vonalak, a Velostert kortól, nemtől függetlenül bámulták az utcán
Érezték ezt Dél-Koreában, és a problémát a teljesítménynövelés egyik legjobb eszközével orvosolták. Turbóval!
46 lóerő 800.000 forintért
Persze ha már sikerült tisztességes ménest összeterelni, a külső vadítása sem maradhat el. Tulajdonképpen így kellett volna nekifutni: a Veloster Turbo dühösre szabdalt ábrázatát állandóan csodálkozó tekintetek hada kísérte. Hihetetlen, de a kis koreai kupéban legalább akkora érdeklődés övezett, mintha a Chevrolet Camaróban ültem volna. Mindig, mindenki, mindenhol bámulta. Az utca embere nem tudta elhelyezni az autós térképen. A hatalmas hűtőrács Audira emlékeztet, a fényszórók kiemelése minta az Aston Martin One-77-et idézné, hátul két ordas kipufogó, diffúzorbetét, teljes a sportautós génállomány. A 18 colos grafitszínű alufelnik és a matt szürke fényezés tökéletes választás a formához, igaz mindkettő átlagon felüli figyelmet igényel. Az 215/40 R18-as abroncsméret miatt minden padka gyilkos veszély, a mattfestést pedig potyogtató terrorgalambok tehetik tönkre.
A turbó adta 46 többletlóerő hozta igazán formába a Velostert
Természetesen a szépség szubjektív. Tegnap esti szubjektív facebook felmérésünk alapján sokan inkább a ronda és finom kategóriába sorolnák a koreai sportgépet.
Nyomatékosabb, de kissé iszákos az 1.6 literes turbómotor, hangja pedig lehetne élénkebb
Nyomatékosabb, de kissé iszákos az 1.6 literes turbómotor, hangja pedig lehetne élénkebb
Hozza az elvártat
Beülve egyértelműbb a helyzet, Hyundai környezet, óvatos adag sportossággal. Ez így kerek, visszatérő kék szín a váltó körül, az ülésekbe varrt Turbo feliratokon és az ajtókon, plusz fém pedálok, semmi több. Elég kifelé virítani az extravaganciát, a mindennapokban, vezetőként jobb az élhető átlagos belső. A Turbo kivitel gombnyomásra indul, és mindent tud, ami elvárt a közlekedés kényelmesebbé tételéhez. A középkonzolon az i40, i30-ból ismerős érintőképernyős multimédia rendszer trónol, navigációval, tolatókamerával felszerelve.
A volán mögött nincs ok panaszra, az ülés kellően tart, de nem szorít satuként, ezt sikerült jól eltalálni. A fejteret termetes napfénytető lopja elől, hátul pedig a csomagtérajtó szabja szűkre a helyet. A hátsó sor legkeményebb negatívuma ez, itt felnőttként csak elbillentett fejjel, vagy lusta meccsnéző pózba csúszva férünk el. Szidhatnám, de ha felidézem milyen kaloda hátul a Honda CR-Z, akkor a Veloster inkább erős közepesnek számít kompakt sportos modell-vonalon a hátsó helykínálatot tekintve.
Tolatókamera segít kideríteni mi található az autó mögött. Szükséges extra, a magasra húzott keskeny ablakban sok minden rejtve marad
Tolatókamera segít kideríteni mi található az autó mögött. Szükséges extra, a magasra húzott keskeny ablakban sok minden rejtve marad
360 literjével viszont rendkívül öblös csomagteret tud felmutatni a Veloster, pakolhatunk bőséggel, csak a magasra húzódó ajtóperem jelenthet bosszúságot.
Egyedi hangulatú élményautó
Mindez nem elsődleges szempont, ha nyolcmillió forintért veszünk szórakozási eszközt. Sokkal fontosabb, hogy mekkora vigyorral fűzzük át magunkat a Mátra vagy a Mecsek kanyarjain. Erre gyúrtak igazán a Veloster Turbo fejlesztésénél. A motor immár 186 lóerőt, és 265 Nm nyomatékot termel, ez pedig vaskos különbség, de a kettős megfúvású turbó hatása a rugalmasság terén érezhető igazán. Nem kell kínozva pörgetni, a nyomaték jelentős hányada 1500-tól 4500-as fordulatig rendelkezésre áll. Induláskor eleinte mégis fulladt a Veloster, köszönhetően a nyomáspont nélkül, érzéketlen kapcsolóként működő kuplungnak.
Nem húsba vágó hiba, csak szokást igénylő apróság, ahogy az elektromos szervóval segített kormány is. Átlagos darab, kevés visszajelzéssel, könnyen jár, de ezen túllépve a Veloster Turbo képes hozni azt a vezetési élményt, amit a külső alapján várnánk. Háromezertől tipikus turbós feszült lendülettel lódul, csak győzzünk váltani. A gyorsaság rajtunk múlik, a hatfokozatú kézi váltón nem. Kitűnően sikerült alkatrész, pontosan kapcsolható, kellő erővel, könnyen jár. Hasonló precizitással csak japán autókban találkoztam, a váltási érzet ott toporog az etalonként emlegetett Mazda MX-5 és Toyota GT86 mögött.
Hyundai belső némi sportossággal meghintve. Ahogy a Dél-koreai autóknál megszoktuk, az összeszerelésre nem lehet panasz, viszont az anyagfelhasználás lehetne jobb, sok a kopogós műanyag
A feszesre hangolt futómű árnyalt jellem. Jó minőségű aszfalton kétségtelenül remek, nincs nagy dőlés, nincs bizonytalanság: a Veloster követi az általunk elgondolt ívet. A technikai tartalom átlagos, elől MacPherson, hátul csatolt lengőkar dolgozik, ráadásul a kocsi eléggé ornehéz, így csúszós kanyarban a semleges haladást hirtelen jött orrtolás válthatja fel. Ráadásul gránitkeménysége a hazai utak döntő százalékán negatívumként csapódik le, minden villamossín, kátyú, hullám milliméterre pontosan jut el a hátsónkhoz, feleslegesen.
Így mutatja meg igazi arcát a Veloster, 3+1 ajtót senki sem kínál ma a piacon
A dübörgés elmarad
Az akusztikára fordíthattak volna több időt a fejlesztők. A középre került dupla kipufogócsőből nem tör elő érces zörgés, durrogás, be kell érnünk az 1.6 literes motor visszafogottan morgó hangjával.
Amilyen kegyetlen módon közvetíti felénk az úthibákat az autó, olyan szerényen nyilatkozik saját fogyasztásáról. Bő egy literrel optimistább a valóságnál, de a matek nem hazudik, a Veloster szállította élmény 8,9 liternyi üzemanyagba került száz kilométeren.
Adatlap
Hyundai Veloster Turbo
Motor |
1591 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény |
186 LE |
Nyomaték |
265 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
8,1 sec |
Végsebesség |
214 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
8 l / 100 km |
Lehetne kevesebb, de nem véletlenül volt ennyi. A keményen pattogó méregzsákkal nincs értelme poroszkálni. Az apró hibák megbocsájtást nyernek, mikor visszaváltva háromezer felé ugrik a fordulat, és a Veloster falni kezdi az utat. A turbóval megtoldva elérte célját, tényleg egyedi, koppintásmentes élményt ad, mind látványban, mind vezetést tekintve.
A felhőtlen szórakozáshoz hozzájáruló 46 lóerőt csak a legjobban felszerelt (Style) Veloster kaphatja, így a 7,2 millióhoz jön a 800.000 forintos felár. Így igazán kívánatos, és egész az autó, de nyolcmillióért már a konkurencia sem babapiskótát kínál. A 184 lóerős MINI Cooper S szintén hazavihető ezért az összegért, de alternatíva lehet még a Volkswagen Scirocco 1.4 TSI 160 lóerővel. Mondd, te kit választanál?