Röviden – Peugeot 308 2014 | |
---|---|
Mi ez? |
Ötajtós kompakt autó, bőrkötésben. |
Mit tud? | Minőségérzetben lehagyni a legtöbb konkurenst, a vezetőt megörvendeztetni a kis kormánnyal. |
Mibe kerül? | 4 620 000-6 470 000 Ft. Utóbbi a tesztelt dízel Allure ára. |
Kinek jó? | Annak, aki értékeli a szépet. |
Milyen furcsa, hogy pont az a Peugeot nem vált típusjelzést, amely alapjaiban új autó, és az utóbbi időben a legtöbbet fejlődött a modellváltással. Új a padlólemeze, a C4 Picassóval bevezetett EMP2, új a félmagas, egyterűsített karosszériával szakító építésmód, a neve viszont a régi. Nem is baj, szerencsétlen megoldás lett volna az autót az egykori 309 nevével útnak indítani.
Nem nagy, de nemes
Adatlap
Peugeot 308 1,6 e-HDi Allure
Motor | 1560 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 115 LE |
Nyomaték | 270 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,2 sec |
Végsebesség | 181 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,8 l / 100 km |
Az ajtókat kinyitva mintha egy Bang&Olufsen katalógusba csöppennénk. A belső térből gyakorlatilag száműzték a gombokat, kapcsolókat. Mivel a franciák csinálták, a magabiztos tisztogatás végére olyan nagystílű lett a műszerfal, amilyet csak veleszületett jó ízléssel lehet összehozni.
A hangerő recézett szabályozógombja simán lehetne egy Audiban is. Aki nincs tisztában a márkahierarchiával, anyaghasználata, minőségérzete alapján a Peugeot 308-ast sokkal inkább mondaná prémiumterméknek, mint az 1-es BMW-t vagy az előző A-osztályt. Kell is az előkelő hangulat, mert a Peugeot kisebb engedményekkel szeretné eladni az autóit, hogy bele ne fulladjon az adósságokba.
A nemes és visszafogott utastérben maradt pár baki. Ha már 140 000 forintos extra a kulcsnélküli nyitás-zárás és motorindítás, illene a hátsó ajtókba is kulcsérzékelőt tenni, hogy ne kelljen az első kilincseknél oldani a zárást, ha valaki először a gyermekeket ültetné be hátra.
Napi 1300 érintés
Új elv szerint készült a 308 belső tere. Eltűntek a gombok és kapcsolók, csak a hangerő, a központi zár, a hátsó és első szélvédőfűtés, a vészvillogó, a belső levegőkeringtetés, az ESP kiiktatása és az ülésfűtés működtethető külön kapcsolóval. A többi funkció (klimatizálás, zene, navigáció, kihangosítás, beállítások, internetes segédprogram-csokor) a 9,7 colos érintőképernyővel működik. A nehézkesen lapozható telefonkönyvet leszámítva a rendszer tetszett, nem késik a felület megérintése után. Aki tart a kistévé cseréjének költségétől, az Access alapmodellt választva hagyományos fűtéstekerőket és rádiót kap. A többiek pedig bízzanak abban, hogy a monitor 4 830 000 érintést bírt ki a tesztek során. Ez tíz évre leosztva napi 1323 érintést jelent.
A kilátás nem jó, mert belóg a látótérbe a belső tükör, sokat takar az utasülés terebélyes fejtámlája és a hátsó szélvédő is sportosan keskeny. Centizéskor kell is az igen szép képű tolatókamera és az első-hátsó parkolóradar segítsége. A hátsó lábtér és a csomagtartó közül most a csomagtér élvezett előnyt, ezért pótkerék nélkül 420 liternyi a tér, de a helykínálat csak közepes hátul. Kárpótlásképp konnektort találnak az utasok.
Apró kormány
Az apró kormány a 208-ban még beletakart a műszerekbe, itt viszont egyáltalán nem lóg az órák elé, ami persze alkatfüggő is. Az elegáns varrással szépített, kis átmérőjű kormánnyal a 308-ast olyan könnyűnek érezni, mintha egy kategóriával lejjebb vezetnénk egy jól hangolt autót. Bár tényleg nem nehéz, a mindenféle extrával súlyosbított dízel Allure súlya sem több 1320 kilónál.
A szokatlan méretű kormányt fogva hamar össze lehet nőni az autóval. A tesztelt Peugeot 308 kis mozdulatokkal, nagyon pontosan irányítható és játszi könnyedséggel vezethető. Mivel a 308-on még nyári gumik voltak, a langyos őszben azon kaptam magam, hogy GTI-tempóban veszem a kanyarokat. A finoman hangolt, jókor és diszkréten beavatkozó ESP-t 50 km/óra felett nem lehet kikapcsolni, de fölösleges is volna. Izmozás nélkül lehet vele gyorsan menni, mint egy gran tourismóval, pedig csak egy kompakt autó dízelmotorral.Hibátlan az e-HDi
De micsoda dízellel! Nagyon sokmillió darab legyártása után az 1,6 HDi a zenitjén van, innen szinte már csak rontani lehet rajta. Lámpától kicsit emelt alapjárattal könnyen elindul, 1400-nál már érezhetően húz és 270 Nm nyomatékával könnyen elillanna a sor elé, de a 308-ast feltűnően előzékenyen engedték besorolni. Még épp nem kihívóan drága, de igényes és mutatós autó egy kevés ellenérzéssel terhelt márkától – hát hadd jöjjön. A motor olyan halkan és puhán jár, hogy az 520d-be átülni akusztikailag visszalépés, annyival tramplibb a BMW négyhengerese.
A PSA szíjjal berántós stop-start rendszere az általunk kipróbált megoldások közül egyedüliként teljesíti alapfeladatát: sokszor és hosszú időre leállítani a motort, amikor fölöslegesen járna. A szoftver nagyon jól tudja, mikor fogunk lámpához megérkezni, így már kigurulás közben elaltatja a motort.
Sok autóban a kormány megmozdítására bekapcsol a masina, de itt az elektromos kormányszervóval a szoftver 27 km/óráig engedi gurulni az autót, ami azért jó, mert dombról álló motorral ereszkedhetünk le, ha megmozdult a sor. A rendszer azért is kiemelkedő, mert lágyan indítja be a másutt rázkódva visszatérő dízelt és 3 másodpercnyi alapjárati pöfögés üzemanyagával képes beindítani a motort. Magyarán nem kell neki minimum 6-7 másodperces leállás, amíg kitermeli az újraindítás energiaigényét.
Hosszú váltó, csekély fogyasztás
A fogyasztás csekély. Városi forgalomban a számítógép 6,1 litert ígért, a kúton végül 6,3 litert mértünk. Hosszabb úton 100-as tempót tartva 4,7 literrel eljutunk 100 kilométerre. A rugalmas motor elbírja a nagyon hosszú áttételezést. 130-nál 2100, 150-nél 2400 a percenkénti fordulatszám a legfelső fokozatban.
Országúton ötödikben érdemes előzni, a hatodik siklani való. Kár, hogy a váltó csúnyán akadozott a tesztautóban és a fém váltógombbal is meggyűlik a bajunk. Nyáron rémesen átforrósodhat a parkoló autóban, télen barátságtalanul hideg, de legalább minőséget sugall.Furcsa, hogy a tempomat túlélte a kezelőfelület teljes átrendezését. A sebességtartó szatelitjét továbbra is takarja a kormány, egy tekerőgombot és öt gombot kell szinte vakon kezelni. Hozzá lehet szokni, de vannak ergonomikusabb rendszerek, látható gombokkal a kormányon.
Bár a Peugeot 308 nem vattán billeg, a kényelem, helyesebben az utazás minősége a legnagyobb aduja. Futóműve jól szigetelten, nagyautósan tompa dobbanásokkal emészti fel a legtöbb úthibát. Más kérdés, hogy van olyan út itthon, például Budakeszin a Fő utca, ahol a sűrű talajgyűrődések ki tudják zökkenteni az autót nyugalmából és a 308 ilyenkor ütésekkel reagál.De nem ez a meghatározó, hanem a rezzenéstelen siklás. Valahol távol mormol a dízelmotor, a 0,28-as alaktényezővel csekély a szélzaj, az üvegtetőn átragyognak a csillagok, beárad a napsütés vagy az esőcseppek szánkázását csodálhatjuk, és közben varázslatosan szól a zene.
A Denon főleg otthoni hifirendszereket és házimozikat gyárt, de most kiruccant az autóiparba. 25 fejlesztőmérnök 34 ezer munkaórája van abban a hangzásban, ami a négy mély- és négy magassugárzóból betölti a 308-ast. Sajnos a nyolccsatornás erősítő és főleg a mélynyomó elfoglalja a pótkerék helyét, de a hangrendszer olyan sokat hozzáad az életminőségünkhöz, ami elgondolkodtatna. Nem is a 145 ezer forintos felár szól ellene, hanem a defektveszélyes magyar utak.
A dízel Peugeot 308 és jól felszerelt konkurensei | |
---|---|
Hyundai i30 1,6 CRDi Business (110 LE) | 5 949 000 Ft |
Opel Astra 1,7 CDTI Cosmo (110 LE) |
6 260 000 Ft |
Peugeot 308 1,6 e-HDi Allure (115 LE) |
6 470 000 Ft |
Renault Mégane 1,5 dCi Dynamique (110 LE) |
5 800 000 Ft* |
Toyota Auris 2,0 D-4D Style (124 LE) Volkswagen Golf 1,6 TDI BMT Comfortline** (105 LE) |
6 445 000 Ft 6 502 310 Ft |
*A második modellfrissítés utáni verzió ára, hazai bevezetése: dec. 10
**Nem kapható Highline-felszereltséggel. BMT: fogyasztáscsökkentő BlueMotion technológiacsomag
LED-es fényszóró
A nagypályás hasítást a LED-es fényszórók is támogatják. A nappali menetfényt minden 308-ban diódák adják, de a csúcsmodellhez a tompított és a távfényt is. (Hasonló rendszer a kategóriában a SEAT Leonhoz illetve az Audi A3-hoz rendelhető). Aki nem tud erről a megoldásról, éjszakai országúton rögtön észleli, hogy az erős és nagyon jól elosztott kéve nem jöhet akármilyen lámpából.
Jól működtek a – mindössze 120 000 forintos felárért – csomagba tömbösített vezetőtámogató rendszerek. Az ütközésveszélyre fényjelzés és rémisztő hang figyelmeztet, ha nagy sebességkülönbséggel közelítünk egy autóhoz. A követési távolság mérése jó érzéssel találja el, mikor jobb lemaradnunk egy kicsit és harmonikusan működik a távolságtartó tempomat is. Naná, hiszen nem is fékez helyettünk, csak gázelvétellel operál, ha lassabb autó mögé érünk. Automatikus vészfékezésre azonban képes a Peugeot 308.Milyen a Golfhoz képest?
Eddigi cikkeinkben sokszor emlegettük a 308 kapcsán a kompakt autók királyaként a VII-es Golfot, amely kétségtelenül kiérdemelte a trónt. Szinte biztos, hogy a Golf VII több pontot csipegetne fel egy szofisztikált összehasonlító tesztben a műszerfali világításkapcsolóval, logikusabb menüjével, kényelmesebb rugózásával és nagyobb lábterével. De ha a 308 nem is a kategória legeslegjobb autója, az 1,6 HDi-vel bőven elég jó és szerethető ahhoz, hogy a tulaj ne vágyódjon át semmilyen konkurensbe.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|