„Indulhatunk, aztán kettesben, felezővel, alapjáraton lemegy a gödörbe, a másik oldalon pedig fel” – mondta a mellettem ülő instruktor az off-road pályán. Legszívesebben tapostam volna a gázt – de ellenálltam -, mert az utasítások teljesen ellent mondtak a józan észnek. Az Amarok persze röhögve kijött a trutyiból.
Irány az erdő!
A Volkswagen pick
up már volt a kezeim között, akkor azonban autópályán, országúton és csaknem száraz, épített pályán vezethettem. Most megvolt rá a lehetőségem, hogy igazán próbára tegyem, mert a zuhogó eső hatására cuppogós sártengerré változtak a Pilisi Parkerdő útjai.
Utunk ugyanis arra vezetett, egy rövid aszfaltos rész után. Az erdő első szakasza nem tartogatott nagy meglepetést, mert a murván csak arra kellett figyelni, hogy elkerüljük a veszélyesebb gödröket. Ide elég volt a hátsókerék-hajtás is.
A mély sár és a vizes fű már igényelte az első kerekek munkáját is. Egy gombnyomás volt az egész és ezen a terepen sem kellett aggódnunk.
A harmadik szakaszra épeszű legfeljebb traktorral hajtott volna rá, mert az utat teljes szélességében sár borította, mély keréknyomokkal, melyek ide-oda vezették az autó kerekeit. Itt a felező és a differenciálzár segítségét vettük igénybe és azon kívül, hogy az első kerekek néha nem menetirányban álltak, nem volt semmi probléma.
Teherautó? Személyautó?
A sajtótájékoztatón felmerült az a kérdés, hogy az Amarok személy-, vagy teherautóként állítható forgalomba. Kovács András, a Volkswagen Haszonjárművek márkaigazgatója a kérdés megválaszolása után – természetesen teherautó – egy definícióval is gazdagította az egybegyűltek tudásbázisát. Teherautó minden olyan jármű, amelynek platóhossza meghaladja a tengelytávjának felét.
Akadálypálya
További autókínzásra
volt lehetőség az akadálypályán, ahol egy feladatsort kellett megoldanunk. A homokágyban megállva és újra elindulva bizonyította a kocsi, hogy a laza talaj sem hozza zavarba. Az oldaldőlés teszten se borult föl senki, bármennyire is próbálkoztak egyesek. Az árkokon áthajtva tapasztaltuk, hogy jók az Amarok terepszögei és a hegy- és lejtmenet asszisztens kitűnően végzik a dolgukat. A kör végén egy gerendából épített buckasor a differenciálművet tette próbára, de ezzel a feladattal is alapjáraton megbirkózott az autó.
Persze minden bizonnyal olyan pálya volt ez, melynek állomásait az instruktorok ezerszer végigcsinálták, hogy nekünk is biztosan sikerüljön a feladatok végrehajtása. Az eső azonban megnehezítette ezeket, sőt, egyes elemeket kénytelenek voltunk kihagyni – nem hajthattunk föl a dombra, a legmélyebb árokba, és a hintát sem próbálhattuk ki.
Én azonban úgy gondolom, hogy jó gumival – ezeken az autókon terepgumi volt – meglepő helyzetekből tudunk kikeveredni.
Leg, leg, leg
A Volkswagen mer
nagyot álmodni. 2018-ra a világ legnagyobb autógyártójává szeretne válni, ezért nem maradhatott ki abból a szegmensből, amelyben évente kétmillió járművet értékesítenek.
Ha már belekezdtek egy pick up fejlesztésébe, alapos munkát végeztek. Így számos olyan pontja van az Amaroknak, ami kiemeli ellenfelei közül.
A legszélesebb platóval rendelkezik, mely lehetővé teszi, hogy a kerékdobok közé egy euro-raklap keresztben elférjen.
Rakfelülete a legnagyobb – 2,52 négyzetméter -, rakodási magassága pedig a legalacsonyabb. A legtöbb teher szállítására is az Amarok alkalmas, 1 150 kg a maximális terhelhetősége. Kiemelkedő tulajdonsága, hogy egy tonna terhet képes 100%-os emelkedőn feljuttatni.
Örvendetes, hogy ezek mellett a gyengébbik motor szén-dioxid kibocsátása 200 g/km alatti, ami kategóriájában a legalacsonyabb.
A biztonság területén is egyedit nyújt: az Amarok az egyetlen pick up, amelynél a négykerékhajtás mellett is működik az ESP.
Esélyes
Ilyen tulajdonságokkal
jól indulhat a magyar piacon is a Dél-Amerikában már 40 000 eladott darab fölött járó típus. A Volkswagennél nem szeretnek válságról beszélni, ami annak fényében érthető is, hogy az idei év első kilenc hónapjának hazai értékesítési adatai az eddigi legjobb, 2005-ös esztendőt idézik.
Az Amarok első példányainak érkezése 2011 első negyedévében várható. Kezdetben duplafülkés kivitelben, kétféle motorral – 122 és 163 LE – és kétféle hajtási móddal lesz megvásárolható – állandó és kapcsolható összekerékhajtás -, háromféle felszereltségi szinttel. Csak később érkezik a szimplafülkés és a hátsókerék-hajtású változat.
Felszereltségek
Amarok: hat légzsák, ESP, fényezetlen lökhárítók, műanyagpadló, mechanikus ablak- és tükörállítás
Trendline: félautomata klímaberendezés, elektromos ablak- és tükörállítás, központi zár, tempomat, ködfényszóró, fényezett lökhárító, könnyűfém felni (16 coll)
Highline: digitális klímaberendezés, külső-belső krómbetétek, könnyűfém felni (17 coll)
Mindkét motor közvetlen befecskendezéses, common-rail rendszerű dízel. Az erősebb változat biturbó feltöltéssel működik, ezért már 1500-as percenkénti fordulaton leadja 400 newtonméteres nyomatékát. Azonban már a gyengébbik motor is 340 newtonméter nyomaték leadására képes, míg átlagfogyasztása 7,5 l/100km. Mindkét egység megfelel az Euro 5 szabvány előírásainak és hatfokozatú manuális sebességváltót kapnak.
A képre kattintva a gyári képekben gyönyörködhetnek!
A kétféle hajtástípus között nincs árkülönbség, az ügyfélnek csak azt kell eldöntenie, hogy mire szeretné használni az autóját. A kapcsolható négykerékhajtás nehéz terepen, míg az állandó négykerékhajtás közúton és terepen nyújt megfelelő teljesítményt.
A hátsó tengely rugózásának
kiválasztása közben sem a pénztárca dönt, hanem az igények. Az öt laprugós megoldás (Heavy Duty) a nagy terhelhetőséget és rossz utakon nagy tartalékokat biztosít. A három laprugós rugózás (Komfort) jobb menetkomfortot nyújt magasabb sebességnél, jobb rezgés- és zajkomforttal, ráadásul alacsonyabb tömeggel párosítva.
Dícséretes, hogy még a legalsó felszereltségi szint rendelkezik olyan biztonsági felszerelésekkel, mint az Offroad-ABS (annyira engedni megcsúszni a kerekeket laza talajon, hogy egy kis ék képződjön a kerekek előtt, amellyel rövidül a fékút), a hegy- és lejtmenet asszisztens, fékasszisztens, kipörgésgátló, elektronikus differenciálzár, valamint a vontatmánystabilizátor.
Rohannék megrendelni. De mennyi?
Őszintén szólva, júniusban kétkedve fogadtam Kovács András jóslatát, amiben azt jövendölte, hogy az alapváltozatú Amarok ára ötmillió forint körül lesz. A névhez, a tudáshoz képest túlságosan optimistának tűnt. Erre nem megcsinálták?!
Volkswagen Amarok árak forintban (nettó) | |
---|---|
Amarok 122 LE | 5 285 000 |
Amarok 163 LE | 5 789 000 |
Amarok Trendline 122 LE | 5 902 000 |
Amarok Trendline 163 LE | 6 404 000 |
Amarok Highline 122 LE | 6 665 000 |
Amarok Highline 163 LE | 7 169 000 |
A Porsche Hungária további tervei is elég merésznek tűnnek. Jövőre ötszáz darabot szeretnének eladni az Amarokból. Ami azt jelenti, hogy már az értékesítés első évében 25%-nál magasabb piaci részesedés elérése a cél, hiszen a pick up kategória összes eladása kétezer autó körül alakul.