Megbocsátás de’ Silvának
2003-ban, amikor a Genfi Autószalonon leleplezték a Nuvolari quattrót, Walter Maria de’ Silva, az Audi-márkacsoport vezető formatervezője elárulta: a jövő Audijainak formáját látjuk.
Persze akkor még nem sejthettük, mi is születhet az olasz tervező által megálmodott kupéból, de mára tudjuk: az új Audi TT és az Audi A5 is ebből a vérvonalból származik. „Az Audi A5 a legszebb autó, amit valaha is terveztem” – mondta nemrég de’ Silva. És lehet benne valami, hiszen az Alfa 156 és 147 szép formáinak megálmodója a Seatnál összehozott klóngyártással nem épp a tervezői géniuszát csillogtatta. Az A5-tel nagyot alkotott.
Legenda új köntösben
Ha valaki azt mondja: Audi kupé, nekem nem a TT vagy a 80-as csapott hátú változata jut eszembe, sokkal inkább az Audi Coupe GT-ből az 1980-as évek elején megszületett sportváltozat, az „ur-quattro”. Így lehetett ezzel a tervező is, hiszen az A5 annak jegyeit örökölte.
A trapézt formáló C-oszlopok, és a kerékjáratok hangsúlyozása az összkerékhajtás úttörőjére emlékeztet. Persze míg az ős kupé Arnold Schwarzenegger a Terminator 1-ből, addig az A5 inkább a T3 szőke bombázója, Kristanna Loken. Mindkettő igazi „gyilkológép”, csak míg a régi vas és acél, addig az új mindenféle high-tech eszközzel felszerelt precíziós szerkezet.
A konkurencia hatása
Akármennyire is igazi Audi egybe hűtőrácsos orrával az A5, nem lehet szó nélkül elmenni az oldalán végigfutó ív mellett, amelyről egyből Chris Bangle, a BMW rajzmágusa juthat eszünkbe. Az A5 viszont egyértelműen sportosabbnak hat a 3-as kupénál, hosszabb, szélesebb és laposabb is annál.
Nemcsak az oldaltörés, de az első lámpák is kissé bömös hatást tükröznek. Ami ott az angel-eye, itt egy LED-sor. Persze a Xenon-plus fényszórók nyolc-nyolc LED-ből álló fénycsíkja több ennél. Nemcsak semmi mással össze nem téveszthető ragadozóvá teszi az A5-öst, de az EU-ban az új autókra 2010 szeptemberétől kötelező különálló nappali világítást is biztosítja.
A dánok megcsinálták
A tökéletes összeszerelésű műszerfal egésze a vezető ergonómiáját helyezi előtérbe. Kiemelkedően csendes az utastér, csupán egy kis szélzaj jelentkezik az oldalablakoknál, nagy tempónál. A motor is titokban tartja létezését, pláne hogy dízel. Ha padlóig nyomjuk a gázt, akkor egy tompa mély morgás érkezik elölről. De ha életre keltjük a hifit, akkor már biztos nem halljuk.
A beltérben a Bang & Olufsen cég 14 hangszórót osztott szét, amiket egy 10-csatornás, 505 watt teljesítményű erősítő dolgoztat. Nemcsak surround-hangzásra képes a dán hifi, de dinamikus menetzaj-kiegyenlítéssel működik. Persze ez is csak egy a sok kütyü közül, mint az elektronikus automata kézifék, a kulcsnélküli ajtónyitás, vagy a motor gombnyomásos indítása.
A második oldalon kiderül, miért is nem kell forgatni a motort, és mi az, amitől ez az autó nem tökéletes. Kattintson!
Technika vasárnapról
A versenysport ma sem csak marketing, hanem igazi próbapad. „Nyerj vasárnap és adj el hétfőn!” – mondják. Régen a ralipályák benzines turbóit vihették haza a vevők, ma a DTM szívó V8-asa, illetve az immár kétszeres Le Mans győztes dízelmotor leszármazottai garantálják a vezetési élményt. Mindkettővel választható az A5-ös, mi a V6-os TDI-vel ismerkedtünk.
Bár 240 lóerős teljesítménytől nem esünk hasra, – ilyet az alsó középkategória is tud – de az 500 newtonméteres nyomaték ütős. Az a legdurvább, hogy már igen alacsonyan jelentkezik, 1500-as fordulatszámtól úgy tol a kocsi, hogy belesápadunk. S bár forgathatnák, hisz 4000-től jön a csúcsteljesítmény, de minek?
Igazi GT
E nélkül is minden helyzetben miénk a pálya, bárhol, bármikor előzhetünk. Borzasztóan erősnek hat az A5, arra kell koncentrálni, hogy ne szegjük meg drasztikusan a sebességhatárokat. Betartani őket szinte lehetetlen. 2050-et forog a motor hatodikban 130 km/óránál. Csak csendben áruljuk el, hogy a 180-190 könnyű utazótempó.
Borzasztóan közvetlen kormányzása ellenére a szűk kanyarokat nem szereti az Audi, ellenáll, ha erőltetjük, a hosszú tempós íveken van elemében. Ellenkező esetben orrnehézmódon viselkedik, csak az ESP tartja a kijelölt íven. Az autópálya az ő terepe, ott bárkivel és bármivel versenyre kel.
Takarékos versenyző
Olyan nyomatékos a motor, hogy már városban is követeli a hatodikat. Nem is akárhogy, a műszerfalon elhelyezett sebességváltás-jelzővel, ami a takarékos közlekedést segíti. A rendszer megjeleníti az adott sebességi fokozatot, de ha egy másik fokozat ugyanazt a teljesítményszintet alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett biztosítaná, szól a kocsi.
Bár nálunk az autóban rejlő tudást kiaknázva 9,4 litert fogyasztott átlagban, de kevésbé kihasználva a motor teljesítményét könnyedén tartható egy literrel alacsonyabban is az éhsége.
S bár a váltó jól végzi a rá rótt faladatot, igazán jót nem tudtunk rajtolni. A bődületes nyomaték miatt a kuplung igencsak óvja a hajtást. Az egyes hamar leforog, de gyorsan váltani nehézkes, ám kettestől felfelé már miénk a pálya. Kis gyakorlás után nagyon élvezhető a kapcsolgatás, de a tökéletes összeállítás egy automata váltóval lenne.
Műszaki adatok – Audi A5 3.0 TDI | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2967 |
Furat x löket (mm) | 83,0 x 91,4 |
Hengerek / szelepek száma | V6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 176(240)/4000-4400 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 500/1500-3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 5,9 |
Végsebesség (km/h) | 250 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,7 |
Vegyes (l/100 km) | 7,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 191 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4630/1850/1370 |
Tengelytáv (mm) | 2750 |
Csomagtér (liter) | 455 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1610/500 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 64 |
Gumiméret | 225/50 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 13 100 000 |
Konkurensek (forint) | BMW 330xd Coupé: 13 345 000 Mercedes CLK 320 CDI: 13 197 000 Alfa Romeo Brera 2.4 JTDm: 10 300 000 Peugeot 407 Coupé 2.7 HDi: 12 086 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 16 731 200 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | CD-lejátszó, Elektromechnaikus parkolófékrendszer, Elektromos ablakemelők, Elektronikus indításblokkoló, ESP, Függönylégzsák elöl/hátul, Fűthető, elekr. állítható külső tükrök, Automatikus légkondicionáló, Állítható kormányoszlop, Kovácsolt alumínium-keréktárcsák, Központi zár, Riasztóberendezés, Sebességfüggő szervokormány, Vezető- és utasoldali légzsák, Vezető Információs Rendszer |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye: |
Visszafogott, ugyanakkor elegáns karosszéria, kényelmes utastérrel hozzá pedig fantasztikusan erős, de takarékos motor. Az Audi A5 dízel kiegyensúlyozott és magabiztos. Kár, hogy nem automata. |
Pontszám (max. 10) | 9 pont |