Frusztráló, képmutató, mire jó?

Adatlap

BMW 114i

Képmutató BMW 102 lóerővel 1

Képmutató BMW 102 lóerővel 43

Motor 1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 102 LE
Nyomaték 180 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,2 sec
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,7 l / 100 km

Fura szerzet ez a BMW 114i. Nem minden idők leggyengébb BMW-je, de nagyon közel áll ahhoz, csak néhány lóerő választja ettől a nem éppen megtisztelő címtől. 102 lóerős teljesítménye manapság még egy nem prémium márkás autóban is kevéske. Belépőmodellre persze minden gyártónak szüksége van, és adózási, károsanyag-kibocsátási, és még ki tudja milyen szempontok alapján logikus döntés és könnyen megmagyarázható a 114i születése. Az autó érdekessége, hogy egy jóval erősebb és többre képes motor hajtja, az 1,6 literes, közvetlen befecskendezéses turbóból kis odafigyeléssel pont a dupláját lehetne kihozni. De legalább a nyomatéka nagy – gondolhatnánk – amely valóban igaz.  180 newtonméter nem kevés, és ezt már 1100-as fordulatnál leadja. Erősnek érezzük ettől? Egy csöppet sem.

A 114i addig a pillanatig képes örömet nyújtani, amíg nyugodt városi közlekedésre használjuk, és meg sem fordul a fejünkben, hogy lámpától gyorsuljunk egy férfiasat, vagy az országúton megelőzzük az előttünk kullogót.  Különös érzés, hogy érzésre csöppet sem erőlködik a motor, érezhetően szintetikus a fojtás, és ez talán egy fokkal kellemesebb annál, mintha üveghangon kiforgatva élnénk át ugyanezt.  Persze, így még annyi sportosság sincs az autóban, ami meglehetősen fura egy sport felirattal ellátott háromajtós, dögös Egyes BMW-től. Sőt, frusztráló.

5,7 millió a 3 ajtós alapára

5,7 millió a 3 ajtós alapára

Az 5 680 000 forintos alapáron kapható fapados kivitelben persze sehol sincs még adaptív futómű, amit a tesztautónkba beszereltek – valami különös oknál fogva. Ez egy közel 400 ezer forintos tétel, és bármennyire is imádnivaló, semmi keresnivalója az autóban. Ezzel a futóművel és a legjobb Bridgestone abroncsokkal a 114i kis túlzással az egyik legstabilabb és legjobban forduló autó, amelyben valaha ültünk.

195 km/óra a vége

195 km/óra a vége

195 km/óra a vége

 

 

És nem csak kis sebességnél, hanem bármilyen tempónál. Kihasználja ezt valaki? Nem hinném. Lendületből autózva sikerült zavarba hozni vele még a 320d Touring pilótáját is a Visegrád felé vezető szerpentinen, igaz hátulról mindig könnyebb az ember dolga. De mégis! Ki gondolna élményautózásra 102 lóerővel? Nonszensz.

Akárhogy csavarjuk, ez a BMW igazából képmutatásra való. Arra, hogy közöljük a külvilággal, van pénzünk egy BMW-re. Aztán a kívülállók gondoljanak, amit akarnak. Például, hogy nem volt pénzünk erősebbre. Esetleg, hogy nem tudunk vezetni. Valahol szomorú talán, de ezek valódi gondolatok normális emberektől, kollégáktól ezen BMW kapcsán.

Fojtogatott 1,6 literes turbó - 102 LE, 180 Nm

Fojtogatott 1,6 literes turbó – 102 LE, 180 Nm


Örömök belassítva

11,2 másodperc százig, 195 km/órás végsebesség, 7,1 literes gyári városi fogyasztás.  Ugye, hogy ezen számok alapján sem gondolnánk  BMW-re? De nem ám. Emiatt nem kell szégyenkeznünk, ha valaki esetleg rövidlátónak, maradinak, begyepesedett gondolatokkal bírónak titulálna bennünket. A hosszú évek alatt felépített BMW imidzshez hozzá tartozik a vezetés élménye, a sebesség, a konkurenseknél sportosabb élmény. Ez nem vitás. Ahogy az sem, hogy a 114i is birtokolja ezen tulajdonságokat, csak egy másik dimenzióban. Mert egyáltalán nem kibírhatatlan a 114i. Néhány nap alatt hozzá szokik az ember a belassított örömökhöz, és ha nem elvetemült, visszaeső száguldozó, akkor kissé átszellemülve ezt az autót is szeretni fogja.  

A futómű kiváló, csak lendület kell

A futómű kiváló, csak lendület kell

A futómű kiváló, csak lendület kell

 

 

Városi használatra szinte tökéletes. A korán ébredő nyomatéknak hála kis gázzal kényelmesen és viszonylag dinamikusan elfurikáztunk vele, a start-stop funkció is jól működik, gyorsan feltámad a lámpánál magától leálló motor, ha menni kell. Országúton és autópályán sincs vész, 100 km/óra körül még képes elegendő teljesítményt nyújtani egy biztonságos előzéshez.  Ha szép komótosan még tovább gyorsulunk, a 114i végig csendes, kényelmes, és iszonyatosan stabil marad. Bolondbiztosabb autó talán nem is létezik, a 114i-t csakis agresszív mozdulatokkal lehet kihozni a sodrából, de úgyis alig. Nem farol például. Álló helyzetből egyáltalán nem. Szárazon lehetetlen ez a manőver, de szinte esőben is az. Egyszerűen nem dobja el a fenekét indulásnál, lendületből pedig inkább az orrát tolja el előbb. És ebben az autóban így van ez jól.

Lányomnak, anyámnak, nekem nem

A váltó nehézkes, az adaptív futómű felesleges

A váltó nehézkes, az adaptív futómű felesleges

A váltó nehézkes, az adaptív futómű felesleges

 

 

A kifejezetten kellemes összhangtól egyetlen dolog választja el mindössze a 114i-t, amely nem is gyenge motor velejárója, hanem az Egyes BMW-é. Sajnos. A váltókar továbbra is nehezen jár, az egyes fokozat mellé balra helyezett hátramenet is nehézkesen kapcsolható. Női szemmel legalábbis biztosan.
Pedig a 114i-t szívesen adnám a friss jogsis lányomnak  (ha lenne és megtehetném) és szívesen ajánlanám anyukámnak, vagy bárkinek ötven fölött. Nekem viszont nem kéne, bármennyire is szép, ügyes és igazi BMW a 114i. Maradnék inkább a jól bevált, igazi aszfaltszaggató, farolós bajor imidzsnél, amely tényleg képes mosolyt csalni az arcomra, és nem kell magyaráznom a bizonyítványát. Vállalom, tartsanak régimódinak érte.