1200 kilométer, egy prágai kirándulás van mögöttem a kétkerekű behemóttal. Életem legnagyobb élménye volt, még ha a régi vicc tanulságával búcsúztam is a motortól, azzal, amit Kohn bácsi mondott, amikor először látott zsiráfot. Szép, szép, de otthonra nem kéne. Nézzük, milyen egy hétvége a Gold Winggel!
Esőruhák, hátizsákok, tartalék kesztyűk be a központilag reteszelhető dobozokba, két oldalra és hátra fel. Zsepi, telefonok, pénztárcák szétszórása a kesztyűtartóba és a hátsó kis rekeszekbe. Felszabadult összeröhögés az útitárssal: és még azt hittük, nem fogunk beférni, pedig még hálózsákokat is tehetnénk el, be a zárt dobozba. Na jó, pakolás kész, indulhatunk.
Az ember könnyedén átveti lábát hátrafelé a hihetetlenül széles nyergen, majd lehelyezi tomporát a világ legpuhább gyári motornyergébe. Aztán feszengve köhint, mert eszébe jut, hogy így bizony nem tud felkapaszkodni az asszony a hátsó trónszékbe. Tehát vissza.
Figyelmeztetés az utasnak: össze ne karcold a bakanccsal a fényezést, meg ne rúgd a légzsák fedelét! Aztán jöhet a show, egy kis humoros varieté. Az utas először függőleges spárgával kísérletezve próbálja a hátsó doboz felől lába közé venni az irdatlan gépet – erre esélye sincs. Aztán jön a bal lábbal a trepnire állva lendítős figura, ami annyira félelmetes az oldalsztenderre dőlve billegő motoron, hogy a legtöbben visszariadnak tőle.
Ha az utas blokkolja a helyet hátul, a motoros, mit motoros, sofőr is előre láblendítős gyakorlattal kezdi. Ha sikerül elkerülni, hogy ezt a pillanatot kiszúrja a Gold Winget közterületen mindig szükségszerűen körülálló szájtátó tömeg, már nyert ügyünk van: innentől mi vagyunk az utak királya.
Műszaki adatok | |
---|---|
Motoradatok | |
Lökettérfogat (ccm) | 1832 |
Furat x löket (mm) | 74 X 71 |
Hengerek / szelepek száma | 6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 87(119)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 167/4000 |
Méretek | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 2635/945/1455 |
Tengelytáv (mm) | 1690 |
Menetkész tömeg (kg) | 417 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 33 |
Gumiméret | 130/70 R18 / 180/60 R16 |
Ár | |
Alapár (forint) | 6 798 000 |
Légzsák és navigáció csomag felára | 500 000 |
Egyenesbe állítom a motort – meglepően könnyedén megy, a hathengeres boxermotor nagyon lent van az alumínium vázban, a súlypont alacsony, az egyensúlyozás könnyebb, mint sok magas nyergű robogón. Beröffentem, élvezettel hallgatom a finom duruzsolást.
Kimanőverezek a kapun, ehhez nagy segítség a hátramenet, melyet járó motornál az önindító kapcsolójával aktiválhatok. Jó trükk: az önindító lassan, biztonságosan tolja hátrafelé a motort, kuplungra, gázra ilyenkor nincs gond. Beállítom a navigációs rendszert – muszáj most, állva, menet közben biztonsági okból már csak a zoom működik. Háztól házig 507 kilométer. Induljunk!
Prágáig és vissza: ennél alkalmasabb tesztutat keresve se lehetne találni a Honda Gold Winghez, a motorkerékpárok non plus ultrájához Európában. És itt gyorsan szögezzünk is le valamit: a Gold Wing amerikai motor! Hosszú, nyílt országútra, nyugos, 100-110-es tempomatos utazásra tervezték, miközben sír a rádióból a jó kis kamionos country. Itt mifelénk egy kicsit mindig szenved a Gold Wing és egy kicsit mindig szenved rajta a motoros.
Budapest-Prága: ehhez inkább a Pan European való
Kis adattábla jelzi az oldalán: ez a motor a Honda of America vállalat terméke. Lassabb, kevésbé zsúfolt, hosszabb utakra, túrákra tervezték, mint amiket errefelé megszoktunk.
Aki azért olvassa ezt a cikket, mert azon tűnődik, jó lenne neki egy ilyen behemót hosszú, kétszemélyes kiruccanásokra ezen a vén kontinensen, olvasson tovább bátran, de már most szólok neki: szerintem az ő motorja Hondáéknál az ST1300 Pan European. Mint a nevéből is látszik.
Válság ide, válság oda, Magyarországon a legújabb Gold Wing modellből eddig jó félszáz darabot adtak el. (Jelentős kedvezménnyel: a hétmillió feletti listaár helyett hatmillió alatt kaphatták meg a készletre rendelt gépeket.) Kíváncsi lennék, közülük hányan maradnának a kétkerekű mamuton, ha pár kanyarra megkapnák a Pan Europeant.
A faluból az országútra érve megérzem: így kéne végigsuhanni, hosszú kanyarokban, zenét hallgatva. A szélvédelem még sok is, ki kell nyitnom a hatalmas plexi szellőzőzsaluját, hogy érezzek valamit a menetszélből. A lábfejem, lábszáram kellemesen melegíti a nyitható szellőzőrostélyokből érkező forró levegő. A motorosan állítható légrugós első futómű finoman veszi le az úthibákat, a Gold Wing inkább kényelmes, mint feszes. Ez a 100 körüli cirkálás az ideális neki. De Prága messze van, most csak egy hétvége van rá, nem lehet megúszni az autópályát.
A Gold Winggel nem probléma a tartós 160-180 km/h sem (ahol szabad ilyesmit, ugye), de hiába a nagy tömeg (két személlyel, csomaggal hat mázsa!) nyújtotta stabilitás, ha a fürgeség, a motorozás egyik lényegi élménye kimerül az 1832 köbcenti, a 167 Nm által biztosított elemi erőben.
Már ezres fordulattól irdatlan a nyomaték, a teljesítmény pedig egyenletesen épül fel úgy hatezerig, a váltás ésszerű határáig. A kardánhajtás ilyenkor sem húzza félre a motort, a hang pedig duruzsolásból kellemes ordítássá válik. Az erővel tehát nincs gond. De a könnyedség, a természetesség nem a Gold Wing világa.
Ezt a motort irányítani dőléssel, testsúly-áthelyezéssel lehetetlen, mindenre a kormányt kell használni. Mármint a magamfajta kocamotorosnak, ugye, van, aki nem így gondolja:
Úristen, van, aki ezt a dögöt pályára viszi? Nézzétek, 1:00-nál leteszi a térdét!
Úgy egy óra sztráda után kezd kicsit unalmassá válni a dolog. Fészkelődöm, játszok a kormányvégek konzoljaira vitt kezelőgombokkal, tekergetem a rádiót, kezdem várni a következő tankolást.
Hej, de jó lenne, ha lenne a bukónkban mikrofon-hangszóró, hogy csatlakozhatnánk a Honda beépített átbeszélő-rendszerére! Néha rányomok a többszólamú, iszonyat hangos, kamionokat megszégyenítő kürt gombjára, ez mindig felvidít. Bezzeg vége az unalomnak, ahogy beérünk a nagyvárosba.
A Gold Winget könnyű megtartani állva, könnyű vele egyenesen gurulni már sétatempóban is. No de amíg elérjük azt a sétatempót! Persze igazi motoros még ezzel sem áll be a sorba. A prágai városi sztrádaszakaszokon szerencsére jó széles sávokat hagytak, a két tompított mellé fel-felvillantott két távolsági fényszóró pedig még a legkókadtabb pilótákat is felébresztette. Szóval igenis lehetett a hatalmas motorral a sorok között haladni.
A kockakő, különösen a vizes kockakő, leginkább pedig a vizes kockakő kanyarban, az az igazi kihívás. Newton nem hazudik, hat mázsa két féltenyérnyi gumifelületen, hát az hat mázsa, két féltenyérnyi gumifelületen.Ilyenkor leginkább a hirtelen gázadások mellőzésére és a szolid kanyarvételre kell figyelni, a lassítás a blokkolásgátlós fékrendszerrel nem okoz gondot.
És már meg is érkeztünk. Letámaszt, kipakol, lezár a távirányítós kulccsal – irány Prága. Másfél nap pihi a Gold Wingnek, másfél nap lábkoptatás nekünk. Közben sokan megnézték a panzió előtt az utcán parkoló motort, de szerencsére nem bántotta senki.
Még a praktikusan, egy mozdulattal lehajtható és ugyanennyivel letörhető krómantenna sem ihletett meg senkit némi vandalizmusra.
A visszaút ugyanez lentről felfelé. Szép kaland volt, hálás vagyok a Jóistennek (és a Hondának, természetesen), hogy lehetővé tette számomra ezt a túrát.
Az unokáimnak is boldogan fogom majd mesélni, milyen ügyesen ráncigálta a tata annak idején az egy-nyolcas boxerszörny bajuszát. De részemről továbbra is inkább egy óriásrobogó, esetleg a Pan European. Gold Wing? Nem, köszi. Inkább a zsiráf!