A Honda hatalmas motorkerékpárja négy mázsa üresen. Elruccantam vele Prágába egy hétvégére. Kalandnak jó volt, de úgy búcsúztam el a motortól, mint Kohn bácsi a zsiráftól. Szép, szép, de otthonra nem kéne.
1200 kilométer, egy prágai kirándulás van mögöttem a kétkerekű behemóttal. Életem legnagyobb élménye volt, még ha a régi vicc tanulságával búcsúztam is a motortól, azzal, amit Kohn bácsi mondott, amikor először látott zsiráfot. Szép, szép, de otthonra nem kéne. Nézzük, milyen egy hétvége a Gold Winggel!
Kétkerekű autót teszteltem
1/62 A Honda Gold Wing a legkomplexebb kétkerekű gép, ami létezik
A Honda Gold Wing a legkomplexebb kétkerekű gép, ami létezik
Fotó megosztása:
2/62 Mindenütt feltűnést kelt, amerre jár
Mindenütt feltűnést kelt, amerre jár
Fotó megosztása:
3/62 Két személlyel, megrakva simán eléri a hat mázsát. Ennek ellenére roppant könnyű kezelni, bár másképp működik, mint a világ többi motorja. Súllyal dönteni nem lehet, csak kormánnyal.
Két személlyel, megrakva simán eléri a hat mázsát. Ennek ellenére roppant könnyű kezelni, bár másképp működik, mint a világ többi motorja. Súllyal dönteni nem lehet, csak kormánnyal.
Fotó megosztása:
5/62 Inkább autó, mint motor. Iszonyú széles, dugóban, a sorok között elég stresszes osonkodni
Inkább autó, mint motor. Iszonyú széles, dugóban, a sorok között elég stresszes osonkodni
Fotó megosztása:
6/62 140 a kényelmes, tartós utazósebessége. De a hangulat 100-110 körül az igazi
140 a kényelmes, tartós utazósebessége. De a hangulat 100-110 körül az igazi
Fotó megosztása:
7/62 Országúti tempóban remekül hallani a rádiót, minimális a szélzaj
Országúti tempóban remekül hallani a rádiót, minimális a szélzaj
Fotó megosztása:
9/62 Az utas a hátsó fotelben inkább szemlélője, mint résztvevője a kalandnak
Az utas a hátsó fotelben inkább szemlélője, mint résztvevője a kalandnak
Fotó megosztása:
10/62 147 liter a csomagtér-kapacitás
147 liter a csomagtér-kapacitás
Fotó megosztása:
11/62 A szélvédelem tökéletes, csak a hátra érkezik pár kósza örvény
A szélvédelem tökéletes, csak a hátra érkezik pár kósza örvény
Fotó megosztása:
13/62 Itt távozik hat henger, 1,8 liter füstje. Ami meglepően kevés: nem kunszt hat és fél liter alatt tartani a fogyasztást
Itt távozik hat henger, 1,8 liter füstje. Ami meglepően kevés: nem kunszt hat és fél liter alatt tartani a fogyasztást
Fotó megosztása:
14/62 Hathengeres boxer, leírhatatlan hanggal
Hathengeres boxer, leírhatatlan hanggal
Fotó megosztása:
15/62 A nagyok a tompított, a kicsik a reflektor
A nagyok a tompított, a kicsik a reflektor
Fotó megosztása:
17/62 Zavarbaejtő gombrengeteg
Zavarbaejtő gombrengeteg
Fotó megosztása:
18/62 Inkább egy autó műszerfala ez, mint egy motoré
Inkább egy autó műszerfala ez, mint egy motoré
Fotó megosztása:
19/62 Fantáziátlan a fő műszeregység, mint egy olcsó kisautóé
Fantáziátlan a fő műszeregység, mint egy olcsó kisautóé
Fotó megosztása:
21/62 A navigáció hangosan, jól érthetően közli az utasításokat a hat hangszórón
A navigáció hangosan, jól érthetően közli az utasításokat a hat hangszórón
Fotó megosztása:
22/62 A kulcs távirányítójával nyithatóak a csomagtartók
A kulcs távirányítójával nyithatóak a csomagtartók
Fotó megosztása:
23/62 A fontosabb gombokat megismételték a kormányvégek körül. Az index automata, 10 villanás után kikapcsol
A fontosabb gombokat megismételték a kormányvégek körül. Az index automata, 10 villanás után kikapcsol
Fotó megosztása:
25/62 Tempomat és rükverc
Tempomat és rükverc
Fotó megosztása:
26/62 A hifi gombjai a bal térdnél
A hifi gombjai a bal térdnél
Fotó megosztása:
27/62 A navi kezelőegysége a jobb térdnél
A navi kezelőegysége a jobb térdnél
Fotó megosztása:
29/62 A futómű és a fényszóró-magasság állítógombjai
A futómű és a fényszóró-magasság állítógombjai
Fotó megosztása:
30/62 Minden benzintyúk álma a hátsó fotel
Minden benzintyúk álma a hátsó fotel
Fotó megosztása:
31/62 Kis rekesz az útibiszbaszoknak, alatta a hátsó ülésfűtés szabályzója
Kis rekesz az útibiszbaszoknak, alatta a hátsó ülésfűtés szabályzója
Fotó megosztása:
33/62 Az antenna egy mozdulattal lehajtható, alacsony garázs esetén
Az antenna egy mozdulattal lehajtható, alacsony garázs esetén
Fotó megosztása:
34/62 Meleg levegő érkezik a térdre, lábszárra. Plusz 10-15 fokig sportcipő-nadrág-könnyű dzseki is elég a Gold Wingen
Meleg levegő érkezik a térdre, lábszárra. Plusz 10-15 fokig sportcipő-nadrág-könnyű dzseki is elég a Gold Wingen
Fotó megosztása:
35/62 A fűtés elzárókarja
A fűtés elzárókarja
Fotó megosztása:
37/62 Ha túl jó a szélvédelem, a plexi zsalujáról jöhet egy kis levegő az arcra
Ha túl jó a szélvédelem, a plexi zsalujáról jöhet egy kis levegő az arcra
Fotó megosztása:
38/62 Minden nehéz vas lent, a súlypont alacsony, az egyensúly tökéletes
Minden nehéz vas lent, a súlypont alacsony, az egyensúly tökéletes
Fotó megosztása:
39/62 Hat boxerhenger
Hat boxerhenger
Fotó megosztása:
41/62 Masszív csövek határolják körbe a motort a fényezett részek védelmében
Masszív csövek határolják körbe a motort a fényezett részek védelmében
Fotó megosztása:
42/62 Minden részlet tökéletes
Minden részlet tökéletes
Fotó megosztása:
43/62 Ez a zsalu engedi a meleg levegőt a lábfejre
Ez a zsalu engedi a meleg levegőt a lábfejre
Fotó megosztása:
45/62 Apró jelzések, hogy tudjuk, min ülünk
Apró jelzések, hogy tudjuk, min ülünk
Fotó megosztása:
46/62 Amerikában készül, amerikai utakra
Amerikában készül, amerikai utakra
Fotó megosztása:
47/62 Egy hosszú hétvégére szállodában két személynek semmivel sem nehezebb bepakolni, mint egy kocsiba
Egy hosszú hétvégére szállodában két személynek semmivel sem nehezebb bepakolni, mint egy kocsiba
Fotó megosztása:
49/62 A felső dobozban elvész egy sisak
A felső dobozban elvész egy sisak
Fotó megosztása:
50/62 Oldalra simán befér a kis hátizsák
Oldalra simán befér a kis hátizsák
Fotó megosztása:
51/62 Prágában, a Benes-szobor előtt
Prágában, a Benes-szobor előtt
Fotó megosztása:
53/62 Érdeklődő cseh turisták figyelme oszlik meg Benes szobra és a Gold Wing között
Érdeklődő cseh turisták figyelme oszlik meg Benes szobra és a Gold Wing között
Fotó megosztása:
54/62 A történelmi belvárosba nem mertem bemenni, de azért egy kis macskaköves Prága meglett a fotók kedvéért
A történelmi belvárosba nem mertem bemenni, de azért egy kis macskaköves Prága meglett a fotók kedvéért
Fotó megosztása:
55/62 Edvard Benes Csehszovákia második elnöke volt
Edvard Benes Csehszovákia második elnöke volt
Fotó megosztása:
57/62 Krómtükörben Benes elnök
Krómtükörben Benes elnök
Fotó megosztása:
58/62 Állítólag szovjet ügynök volt, sajátos kisebbségi nézetei máig meghatározzák a magyar-szlovák viszonyt
Állítólag szovjet ügynök volt, sajátos kisebbségi nézetei máig meghatározzák a magyar-szlovák viszonyt
Fotó megosztása:
59/62 Az út a Gold Winggel majdnem akkora élmény, mint a cél elérése
Az út a Gold Winggel majdnem akkora élmény, mint a cél elérése
Fotó megosztása:
61/62 Hoppá. A műanyagfedél, melynek egyetlen feladata a hegesztési varrat takarása, kicsit elengedett
Hoppá. A műanyagfedél, melynek egyetlen feladata a hegesztési varrat takarása, kicsit elengedett
Fotó megosztása:
62/62 Szép volt, jó volt, köszönöm, ennyi. Vágyni inkább a Pan European-re vágyom
Szép volt, jó volt, köszönöm, ennyi. Vágyni inkább a Pan European-re vágyom
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
140 a kényelmes, tartós utazósebessége. De a hangulat 100-110 körül az igazi
140 a kényelmes, tartós utazósebessége. De a hangulat 100-110 körül az igazi
Esőruhák, hátizsákok, tartalék kesztyűk be a központilag reteszelhető dobozokba, két oldalra és hátra fel. Zsepi, telefonok, pénztárcák szétszórása a kesztyűtartóba és a hátsó kis rekeszekbe. Felszabadult összeröhögés az útitárssal: és még azt hittük, nem fogunk beférni, pedig még hálózsákokat is tehetnénk el, be a zárt dobozba. Na jó, pakolás kész, indulhatunk.
Az ember könnyedén átveti lábát hátrafelé a hihetetlenül széles nyergen, majd lehelyezi tomporát a világ legpuhább gyári motornyergébe. Aztán feszengve köhint, mert eszébe jut, hogy így bizony nem tud felkapaszkodni az asszony a hátsó trónszékbe. Tehát vissza.
Figyelmeztetés az utasnak: össze ne karcold a bakanccsal a fényezést, meg ne rúgd a légzsák fedelét! Aztán jöhet a show, egy kis humoros varieté. Az utas először függőleges spárgával kísérletezve próbálja a hátsó doboz felől lába közé venni az irdatlan gépet – erre esélye sincs. Aztán jön a bal lábbal a trepnire állva lendítős figura, ami annyira félelmetes az oldalsztenderre dőlve billegő motoron, hogy a legtöbben visszariadnak tőle.
Inkább egy autó műszerfala ez, mint egy motoré
Még legjobban az működik, hogy fenék a pazarul kárpitozott hátsó fotelbe, jobb láb a tank felett átlendít – ekkor kell vigyázni a karcolás, a tank összesarazásának elkerülésére – és meg is van. Innentől az utas hátradőlhet, beállíthatja magának a hátsó ülés fűtését, és akár el is szunyókálhat a Gold Wing hathangszórós, hifijének altatódalára. (Megtörtént, a cseh autópályán aludt el mögöttem a kedves.) Dőlésben, kanyarodásban segíteni úgyse tud, jobb is, ha nem mocorog. A munka immár teljes egészében a pilótáé.
Ha az utas blokkolja a helyet hátul, a motoros, mit motoros, sofőr is előre láblendítős gyakorlattal kezdi. Ha sikerül elkerülni, hogy ezt a pillanatot kiszúrja a Gold Winget közterületen mindig szükségszerűen körülálló szájtátó tömeg, már nyert ügyünk van: innentől mi vagyunk az utak királya.
Műszaki adatok
Motoradatok
Lökettérfogat (ccm)
1832
Furat x löket (mm)
74 X 71
Hengerek / szelepek száma
6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)
87(119)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.)
167/4000
Méretek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)
2635/945/1455
Tengelytáv (mm)
1690
Menetkész tömeg (kg)
417
Üzemanyagtank kapacitás (liter)
33
Gumiméret
130/70 R18 / 180/60 R16
Ár
Alapár (forint)
6 798 000
Légzsák és navigáció csomag felára
500 000
Egyenesbe állítom a motort – meglepően könnyedén megy, a hathengeres boxermotor nagyon lent van az alumínium vázban, a súlypont alacsony, az egyensúlyozás könnyebb, mint sok magas nyergű robogón. Beröffentem, élvezettel hallgatom a finom duruzsolást.
A hifi gombjai a bal térdnél
A hifi gombjai a bal térdnél
Kimanőverezek a kapun, ehhez nagy segítség a hátramenet, melyet járó motornál az önindító kapcsolójával aktiválhatok. Jó trükk: az önindító lassan, biztonságosan tolja hátrafelé a motort, kuplungra, gázra ilyenkor nincs gond. Beállítom a navigációs rendszert – muszáj most, állva, menet közben biztonsági okból már csak a zoom működik. Háztól házig 507 kilométer. Induljunk!
Prágáig és vissza: ennél alkalmasabb tesztutat keresve se lehetne találni a Honda Gold Winghez, a motorkerékpárok non plus ultrájához Európában. És itt gyorsan szögezzünk is le valamit: a Gold Wing amerikai motor! Hosszú, nyílt országútra, nyugos, 100-110-es tempomatos utazásra tervezték, miközben sír a rádióból a jó kis kamionos country. Itt mifelénk egy kicsit mindig szenved a Gold Wing és egy kicsit mindig szenved rajta a motoros.
Budapest-Prága: ehhez inkább a Pan European való
Kis adattábla jelzi az oldalán: ez a motor a Honda of America vállalat terméke. Lassabb, kevésbé zsúfolt, hosszabb utakra, túrákra tervezték, mint amiket errefelé megszoktunk.
Amerikában készül, amerikai utakra
Amerikában készül, amerikai utakra
Aki azért olvassa ezt a cikket, mert azon tűnődik, jó lenne neki egy ilyen behemót hosszú, kétszemélyes kiruccanásokra ezen a vén kontinensen, olvasson tovább bátran, de már most szólok neki: szerintem az ő motorja Hondáéknál az ST1300 Pan European. Mint a nevéből is látszik.
Válság ide, válság oda, Magyarországon a legújabb Gold Wing modellből eddig jó félszáz darabot adtak el. (Jelentős kedvezménnyel: a hétmillió feletti listaár helyett hatmillió alatt kaphatták meg a készletre rendelt gépeket.) Kíváncsi lennék, közülük hányan maradnának a kétkerekű mamuton, ha pár kanyarra megkapnák a Pan Europeant.
A faluból az országútra érve megérzem: így kéne végigsuhanni, hosszú kanyarokban, zenét hallgatva. A szélvédelem még sok is, ki kell nyitnom a hatalmas plexi szellőzőzsaluját, hogy érezzek valamit a menetszélből. A lábfejem, lábszáram kellemesen melegíti a nyitható szellőzőrostélyokből érkező forró levegő. A motorosan állítható légrugós első futómű finoman veszi le az úthibákat, a Gold Wing inkább kényelmes, mint feszes. Ez a 100 körüli cirkálás az ideális neki. De Prága messze van, most csak egy hétvége van rá, nem lehet megúszni az autópályát.
Egy hosszú hétvégére szállodában két személynek semmivel sem nehezebb bepakolni, mint egy kocsiba
130 fölé gyorsítva érzem és hallom a sisakomra jutó örvényeket. Sebaj, van megoldás. Megállok az első kútnál, feljebb emelem az állítható magasságú plexit. Teletöltöm a 33 literes tankot (legközelebb 400 kilométer után kell majd; Gold Wing alattunk kijött 6,5 literből százon). Aztán vissza az útra, felveszem a sztrádatempót, feltekerem a kormánymarkolat és az ülés fűtését, aztán elkezdek vágyni egy Pan Europeanre. Vagy egy feldobozolt naked motorra. Vagy akár egy túraenduróra. Vagy bármire, ami egy igazi gyors motor.
Minden nehéz vas lent, a súlypont alacsony, az egyensúly tökéletes
Minden nehéz vas lent, a súlypont alacsony, az egyensúly tökéletes
A Gold Winggel nem probléma a tartós 160-180 km/h sem (ahol szabad ilyesmit, ugye), de hiába a nagy tömeg (két személlyel, csomaggal hat mázsa!) nyújtotta stabilitás, ha a fürgeség, a motorozás egyik lényegi élménye kimerül az 1832 köbcenti, a 167 Nm által biztosított elemi erőben.
Már ezres fordulattól irdatlan a nyomaték, a teljesítmény pedig egyenletesen épül fel úgy hatezerig, a váltás ésszerű határáig. A kardánhajtás ilyenkor sem húzza félre a motort, a hang pedig duruzsolásból kellemes ordítássá válik. Az erővel tehát nincs gond. De a könnyedség, a természetesség nem a Gold Wing világa.
Ezt a motort irányítani dőléssel, testsúly-áthelyezéssel lehetetlen, mindenre a kormányt kell használni. Mármint a magamfajta kocamotorosnak, ugye, van, aki nem így gondolja:
Úristen, van, aki ezt a dögöt pályára viszi? Nézzétek, 1:00-nál leteszi a térdét!
Úgy egy óra sztráda után kezd kicsit unalmassá válni a dolog. Fészkelődöm, játszok a kormányvégek konzoljaira vitt kezelőgombokkal, tekergetem a rádiót, kezdem várni a következő tankolást.
Minden benzintyúk álma a hátsó fotel
Minden benzintyúk álma a hátsó fotel
Hej, de jó lenne, ha lenne a bukónkban mikrofon-hangszóró, hogy csatlakozhatnánk a Honda beépített átbeszélő-rendszerére! Néha rányomok a többszólamú, iszonyat hangos, kamionokat megszégyenítő kürt gombjára, ez mindig felvidít. Bezzeg vége az unalomnak, ahogy beérünk a nagyvárosba.
A Gold Winget könnyű megtartani állva, könnyű vele egyenesen gurulni már sétatempóban is. No de amíg elérjük azt a sétatempót! Persze igazi motoros még ezzel sem áll be a sorba. A prágai városi sztrádaszakaszokon szerencsére jó széles sávokat hagytak, a két tompított mellé fel-felvillantott két távolsági fényszóró pedig még a legkókadtabb pilótákat is felébresztette. Szóval igenis lehetett a hatalmas motorral a sorok között haladni.
Szép volt, jó volt, köszönöm, ennyi. Vágyni inkább a Pan European-re vágyom
A kockakő, különösen a vizes kockakő, leginkább pedig a vizes kockakő kanyarban, az az igazi kihívás. Newton nem hazudik, hat mázsa két féltenyérnyi gumifelületen, hát az hat mázsa, két féltenyérnyi gumifelületen.
Ilyenkor leginkább a hirtelen gázadások mellőzésére és a szolid kanyarvételre kell figyelni, a lassítás a blokkolásgátlós fékrendszerrel nem okoz gondot.
És már meg is érkeztünk. Letámaszt, kipakol, lezár a távirányítós kulccsal – irány Prága. Másfél nap pihi a Gold Wingnek, másfél nap lábkoptatás nekünk. Közben sokan megnézték a panzió előtt az utcán parkoló motort, de szerencsére nem bántotta senki.
Még a praktikusan, egy mozdulattal lehajtható és ugyanennyivel letörhető krómantenna sem ihletett meg senkit némi vandalizmusra.
A visszaút ugyanez lentről felfelé. Szép kaland volt, hálás vagyok a Jóistennek (és a Hondának, természetesen), hogy lehetővé tette számomra ezt a túrát.
Az unokáimnak is boldogan fogom majd mesélni, milyen ügyesen ráncigálta a tata annak idején az egy-nyolcas boxerszörny bajuszát. De részemről továbbra is inkább egy óriásrobogó, esetleg a Pan European. Gold Wing? Nem, köszi. Inkább a zsiráf!