Klónokkal kezdték
Anno kiöregedett Mazda-, Mitsubishi- és Opel-modellek klónjaival lépett piacra nálunk a koreai autóipar. Megbízható, gazdaságos, de egy betonbunker sivárságával riasztó autók voltak. Szerencsétlenül kis keréken, tömörített nájlonzacsikból összehozott belsővel, hátborzongató motorzajjal, egy konzervdoboz biztonságával.
Mostanra már a kicsit rosszabbat – sokkal olcsóbban lépcsőn is túl vannak. A Cee’d és az i30 a legjobbakhoz mérhető a kategóriában, az i10 Németország legkedveltebb minije volt novemberben. Az autóvásárlók honorálják a színvonalat, a megbízhatóságot és a jó ár/érték arányt. A Kia eladásai október végéig Európában 4,7, globálisan 10 százalék felett bővültek, ezzel az eredménnyel nőtt a piaci részesedésük is.
Siete: egy alig ismert Renault |
Spanyolországban, ahol a Soult vezettük, még rábukkanni az 1974-ben született Renault 5 limuzinra. A kisautóból a tengelytáv 10 centis megnyújtásával és a tágas csomagtartóval lett Renault 7, spanyol nevén Siete. Az egyetlen motor is az R5-ből származik, 1037 köbcentis és 50 lóerős. A Renault Sietét kizárólag Spanyolországban gyártották a valladolidi üzemben és csak a hazai piacon forgalmazták. A gyártás nyolc éve során 159 533 Siete készült el. A recept évtizedek óta bevált, a Renault az előző Clióból is gyárt lépcsőshátút. A Thalia egy alapos felfrissítés után épp most van túl a modellváltáson. |
Érzelmi alapon
Ideje azokat is megfogni, akik érzelmi alapon, divatos, ötletes járgányokért adnak pénzt. A sok tüchtig autó után a Soul merész, de logikus lépés a Kiától.
A kész autó nagyon hasonlít a 2006-os detroiti show-n látott tanulmányhoz. Megmaradt a MINI-t idéző meredek szélvédő, a hátrafelé lejtő tető és az egyediséget kiemelő sok kiegészítő.
A Soul eleve feltűnő autó, de ha ez kevés, rikító narancssárga fényezéssel, 18 colos felnikkel, hátsó légterelővel vagy szemöldökkel is feldobható. Van hozzá sárkányos és talán tyúklábmintásnak hívott dekoráció, a belső tér többféle üléshuzattal és színes műszerfallal választható.
Sing a Soul
Japán kockák
Wolfgang Sailer, az autó termékmenedzsere szerint a Soul annyira eredeti, hogy nincs is közvetlen vetélytársa, de mi azért mondunk párat.
Konkurens a Scion xB, a Daihatsu Materia, a Toyota Urban Crusier, a Citroën C3 Picasso és a Nissan Cube (képek a galériában). Nem ennyire vagány, de SUV-stílusú városi autóként az SX4 kihagyhatatlan.
A Soulban elég magasan ülünk, ami a korosabbak számára is érdekesé teheti az autót a könnyű ki- és beszállás miatt. A tulajdonosok zöme azonban 25 és 44 év közötti lesz a gyáriak szerint, akik kettesben mennek hosszú utakra.
Ez azért lényeges, mert a kocsinak alaphelyzetben alig van csomagtere. 222 liter papíron és élőben is nagyon kevés egy 4,1 méteres autótól, amin a padló alatt lévő 100 liternyi hely javít valamelyest.
Nagy lábtér, kis csomagtartó
Az utastér és a csomagtér közötti osztozkodásban a lábtér győzött. A Soulban tényleg elférne egy jeti is a saját magának beállított ülés mögött. Sajnos nem állítható hosszirányban a hátsó ülés, csak a szokásos támladöntögetésre számíthatunk. Variálni majd a Soul vadonatúj padlólemezét átvevő egyterűt lehet, amely a Meriva vetélytársa lesz 2009 végétől.
Feketében komor a belső tér, de a kipróbált autó részben piros műszerfala, ülései és ajtókárpitjai feldobták az enteriőrt. Az anyagminőség közepes, de a hangulatos utastér okosan végiggondolt apróságokat tartogat.
A túloldalon az általunk tippelt árral folytatjuk
Zenegép
Jó nagy a kesztyűtartó, könnyű elhelyezni a telefont és a pénztárcát a sok rakodóhelyen, a hátsó ajtózsebekben is kialakított helyük van a palackoknak. Az első ülés támláját borító műanyagot könnyű letörölni, ha a gyermekek összekoszolják, és jó hogy mindenféle hordozható zenelejátszóval összebarátkozik a felárért nyolchangszórós, mélynyomós, 315 wattos hifirendszer.
Egyedül a bőrborítású kormányba köthetünk bele. Az anyaga a kosárlabda rücskös gumijához hasonlít, ha ezt tényleg egy állat hordta, akkor elég riasztó szerzet lehet. A tengelyirányú kormányállítást a Kia kispórolta, ennek ellenére kényelmes volt a vezetés.
124 vagy 128 lóerő
Két 1,6-os motor szerepel a kínálatban. A Cee’d nagyon jó dízeljéből 90, 115 és 128 lóerős verzió készül, hozzánk a legerősebb jön, mert alig kerül többe a gyengébbeknél. A rugalmas, vérbő és takarékos motor gyári átlagfogyasztása 5,2 liter.
124 lóerejével a változó szelepvezérléses benzines is jól áll papíron, de hiába húzattuk, nem volt átütő formában. A kis autóban nagy fordulaton többet reméltünk a sok lóerőtől. A Soul nem enervált vele, de csak közepes lendülettel ment.
Jön az ISG
A magas, kicsit szabadidőautós külsőből kinéznénk a négykerék-hajtást, de az nem lesz, 1,4-es benzines viszont jövő év őszétől igen. Szintén 2009-től a Kia a Picantótól a Cee’dig az összes városi és kompakt autóját felszereli Idle Start & Go, azaz ISG-rendszerrel. Az ISG megálláskor magától leállítja, induláskor újraindítja a motort, amivel a városi fogyasztást lehet csökkenteni.
A futómű és – ha minden jól megy – szériában ESP-s fékrendszer nagyobb teljesítményt is könnyen elbírna. Európai exportra gáztöltésű lengéscsillapítókkal és a koreai vagy amerikai felfüggesztésnél sportosabb hangolással készül a Kia.
Élményautók Dél-Koreából |
Dél-Korea nem a telivér élményautókról híres, de akadtak izgalmas darabok is a helyi autóipar történetében. A Kia bő 10 éve a Lotustól átvett Elannal próbált szerencsét a sportautók között. Licencgyártmányként a dél-koreai és a brit kétüléses teljesen megegyezett, csak az 1,6-os turbómotort cserélte le saját 1,8-as szívómotorjára a Kia. A nyitott sportkocsi az angol eredeti kifutása után készült 1996-ban és 1997-ben. A Daewoonál először az Opel Speedsterre tettek saját emblémát, egy szintén Lotus-alapú sportautóra. A promóciós célú Daewoo Speedster azonban egyedi autó maradt, míg az Opel GT-ből Daewoo G2X néven kapható a koreai változat. Teljesítménye 264 lóerő, akár az európai verziónak, kézi váltóval a 100-ra gyorsulás 5,5 másodpercig tart. |
Négymillió alatt
Nincs billegés, a Soul rendesen ott van az úton, már amennyire a kanyarszegény útvonalon ezt ki tudtuk próbálni. Valencia környékén a 18-s kerekek és a peres gumik ellenére sem rázta ki a lelkünket, ami itthon a rosszabb utak miatt másként lehet.
A februárban érkező autót kicsivel a Cee’d alá árazza az importőr, de ezt összehasonlítható motor és felszereltség esetére kell érteni, nem a 2 999 000 forintos kiindulási alapra. A kompakt autó árai alapján mi 3,7-3,8 millió forintos ajánlatot tippelünk az ESP-vel, hat légzsákkal, légkondicionálóval és más extrákkal alapáron ellátott 1,6-os benzinesre.