Röviden – Kia Soul 1.6 CRDi EX |
Mi ez? |
Vidám, tágas, jó minőségű kocka, alsó-középkategóriás kocsi helyett, ha nem akarunk beleolvadni a tömegbe |
Mit tud? |
Finoman járó dízelmotorral kényelemben, jó hangulatban hurcolni a családot |
Mibe kerül? |
A dízel alapára most akciósan 5,044 millió, a majdnem fullos tesztautó kb. 6,2 |
Kinek jó? |
Nonkonformista családoknak, akik bevállalnak pár deci többletfogyasztást a mókás forma kedvéért
|
A 2008-ban bemutatott eredeti Soul is ugyanilyen jól nézett ki, csak nem volt elég igényes, jól kitalált az utastér a sajátságosan vonzó forma mellé. Családi autónak túl kemény volt a futóműve, sportos kocsinak viszont túl kocka a bódéja és nem volt bele izgalmas motor. Nem lett igazán sikeres modell belőle. Az új Soul, bármennyire is úgy tűnik első pillantásra, nem egy ráncfelvarrás, hanem egy tök új autó, más padlólemezen és immár igényes, korszerű utastérrel. Talán majd második nekifutásra jobban bejön a közönségnek a tágas, Golf-kategóriás modellek helyett simán családi autónak választható, vicces Kia.
2014-es versus 2008-as modell
Csak pár napja jártam a kocsival, már kaptam is egy konkrét vásárlói tanácskérést egy igazi, hús-vér magyar MagánAutóVásárlótól. Hogyaszongya: melyik kocsit vegyem meg, a Citroën C-Cactust vagy az új Kia Soult? Nagy felelősség egy ilyen kérdésre választ adni, remélem, a cikk végére mindenki megérti, miért azt válaszoltam, amit.
Külső
A Soul kockaforma sziluettje változatlan maradt a modellváltás során, de sok kis részlet vált finomabb, szebbé, harmonikusabbá. Az új generáció egy kicsit olyan, mintha tanulmányautó lenne, a fényes betéttel lezárt hűtőmaszk, a hátsó lámpa – no meg persze a lehetetlen szögletesség összességében inkább tűnne természetes jelenségnek egy forgószínpadon, reflektorok alatt, mint az utcák porában, Golfok és Astrák között.
Jópofa, különleges megjelenésű kompakt-alternatíva Koreából. A második generációra lett igazán kész az autó
Jópofa, különleges megjelenésű kompakt-alternatíva Koreából. A második generációra lett igazán kész az autó
Fotó megosztása:
0,34-es alaktényezőjével nem lesz fogyasztásbajnok, dízelmotorral vegyes üzemben nyugis vezetési stílussal 5,75 litert sikerült összehozni százon
0,34-es alaktényezőjével nem lesz fogyasztásbajnok, dízelmotorral vegyes üzemben nyugis vezetési stílussal 5,75 litert sikerült összehozni százon
Fotó megosztása:
2,57 méter a tengelytáv, pont annyi, mint a Rióé. Ez amolyan nagyobb kisautós érték: a Golf 2637, a Polóé 2470
2,57 méter a tengelytáv, pont annyi, mint a Rióé. Ez amolyan nagyobb kisautós érték: a Golf 2637, a Polóé 2470
Fotó megosztása:
Menő az a kis típusjelzés-kopoltyú
Menő az a kis típusjelzés-kopoltyú
Fotó megosztása:
Emberi kerékkelszerelik a Soult, a 16-os gyári mérettel nem pattog, nem ráz, kényelmes. Van 18-as is felárért: meg ne vegye senki!
Emberi kerékkelszerelik a Soult, a 16-os gyári mérettel nem pattog, nem ráz, kényelmes. Van 18-as is felárért: meg ne vegye senki!
Fotó megosztása:
Az Infinity audiós, navis, tolatókamerás, nyolchüvelykes kijelzős infotainment rendszer felára 450 ezer forint
Az Infinity audiós, navis, tolatókamerás, nyolchüvelykes kijelzős infotainment rendszer felára 450 ezer forint
Fotó megosztása:
Az új Soul tényleg új: ez nem ráncfelvarrás, más a padlólemez
Az új Soul tényleg új: ez nem ráncfelvarrás, más a padlólemez
Fotó megosztása:
Vidám, agressziómentes, de feltűnő és kedves a pofija
Vidám, agressziómentes, de feltűnő és kedves a pofija
Fotó megosztása:
Jó név lenne neki a nagy Lebowski beceneve
Jó név lenne neki a nagy Lebowski beceneve
Fotó megosztása:
A magas építés és a kockaforma jelentős légellenállást produkál, a legális sztrádatempó felett gyorsan fogy az erő és emelkedik az étvágy
A magas építés és a kockaforma jelentős légellenállást produkál, a legális sztrádatempó felett gyorsan fogy az erő és emelkedik az étvágy
Fotó megosztása:
Négy felnőtt számára nagyon kényelmes, különösen a fejtér óriási
Négy felnőtt számára nagyon kényelmes, különösen a fejtér óriási
Fotó megosztása:
180 a vége, 11,2 másodperc alatt van százon: nem valami nagy szám a piac egyik legerősebb 1,6-os dízelmotorjától, de hát 14 mázsával nem csoda
180 a vége, 11,2 másodperc alatt van százon: nem valami nagy szám a piac egyik legerősebb 1,6-os dízelmotorjától, de hát 14 mázsával nem csoda
Fotó megosztása:
Arányai kisautósabbnak mutatják, mint amekkora valójában. Alsó-középkategóriás kompakt helyett simán bevállalható családi autónak
Arányai kisautósabbnak mutatják, mint amekkora valójában. Alsó-középkategóriás kompakt helyett simán bevállalható családi autónak
Fotó megosztása:
Magasra kell emelni a csomagokat, az ötödik ajtó nyílása lehetne tágasabb
Magasra kell emelni a csomagokat, az ötödik ajtó nyílása lehetne tágasabb
Fotó megosztása:
A 354 literes csomagtér cseppet sem kisautós, inkább Golf-kategóriás méret. A padló alatt rekeszekre osztott tárolóhely található
A 354 literes csomagtér cseppet sem kisautós, inkább Golf-kategóriás méret. A padló alatt rekeszekre osztott tárolóhely található
Fotó megosztása:
Hátul a lábtér, válltér is elegendő, a fejtér pedig fejedelmi
Hátul a lábtér, válltér is elegendő, a fejtér pedig fejedelmi
Fotó megosztása:
A támla osztva dönthető, a megnövelt csomagtér padlója viszont nem sík
A támla osztva dönthető, a megnövelt csomagtér padlója viszont nem sík
Fotó megosztása:
Fura az első oldalablak-keret formája, a kockaság miatt
Fura az első oldalablak-keret formája, a kockaság miatt
Fotó megosztása:
Párnázott könyöklő, befenekelt behúzófogantyú telefontartásra, szépen illesztett kárpitelemek: a Kia ügyelt a részletekre a Soul második generációjánál
Párnázott könyöklő, befenekelt behúzófogantyú telefontartásra, szépen illesztett kárpitelemek: a Kia ügyelt a részletekre a Soul második generációjánál
Fotó megosztása:
Az ülések nem különösen jók, de hosszú távon sem kényelmetlenek
Az ülések nem különösen jók, de hosszú távon sem kényelmetlenek
Fotó megosztása:
Hátul is van ülésfűtés a fullos Soulban, a hálót sem spórolták le a támláról
Hátul is van ülésfűtés a fullos Soulban, a hálót sem spórolták le a támláról
Fotó megosztása:
Játékos, hangulatos a kárpitozás, az anyagminőség közepes, de sehol sem tapintottunk bántóan spórolós plasztikot
Játékos, hangulatos a kárpitozás, az anyagminőség közepes, de sehol sem tapintottunk bántóan spórolós plasztikot
Fotó megosztása:
Kicsit SUV-os a meredek műszerfal
Kicsit SUV-os a meredek műszerfal
Fotó megosztása:
Hasznos tárolóhely minden lehetséges helyen. Még az ajtóbehúzó kapaszkodók alját is lefedték, így oda is elfér egy-egy telefon
Hasznos tárolóhely minden lehetséges helyen. Még az ajtóbehúzó kapaszkodók alját is lefedték, így oda is elfér egy-egy telefon
Fotó megosztása:
Optimális helyen az USB és 3,5-ös jack-aljzat; két szivargyújtó-konnektor is van elöl
Optimális helyen az USB és 3,5-ös jack-aljzat; két szivargyújtó-konnektor is van elöl
Fotó megosztása:
Egy kis Juke-nyúlás: a váltókulissza fényezett burkolata
Egy kis Juke-nyúlás: a váltókulissza fényezett burkolata
Fotó megosztása:
Ötletes, érdekes a beltér, de a különleges megoldások nem mennek a funkció rovására
Ötletes, érdekes a beltér, de a különleges megoldások nem mennek a funkció rovására
Fotó megosztása:
A hathangszórós, feláras hifi meggyőző erővel, de kissé tompán szól
A hathangszórós, feláras hifi meggyőző erővel, de kissé tompán szól
Fotó megosztása:
Tolatókamera
Tolatókamera
Fotó megosztása:
Kényelmes és jó ergonómiájú a munkahely a Soulban. A térd nem ver bele a középkonzolba
Kényelmes és jó ergonómiájú a munkahely a Soulban. A térd nem ver bele a középkonzolba
Fotó megosztása:
Korszerű és jó fogású a multikormány, a rásegítés mértéke három fokozatban állítható
Korszerű és jó fogású a multikormány, a rásegítés mértéke három fokozatban állítható
Fotó megosztása:
Fura, hogy kulcsnélküli nyitás-indítás nincs a Soulhoz, ezt a távol-keleti márkák általában sokkal kisebb, olcsóbb kocsikhoz is kínálják (Swifthez is kérhető)
Fura, hogy kulcsnélküli nyitás-indítás nincs a Soulhoz, ezt a távol-keleti márkák általában sokkal kisebb, olcsóbb kocsikhoz is kínálják (Swifthez is kérhető)
Fotó megosztása:
A nagy kijelzőn jól áttekinthető a térkép
A nagy kijelzőn jól áttekinthető a térkép
Fotó megosztása:
A hatfokozatú váltó kiosztását jól eltalálták, de a kulissza nagyon szűk utat enged a karnak, az 1-es, 3-as, 5-ös szinte ugyanott van
A hatfokozatú váltó kiosztását jól eltalálták, de a kulissza nagyon szűk utat enged a karnak, az 1-es, 3-as, 5-ös szinte ugyanott van
Fotó megosztása:
Álló gázpedál, hagyományosan a presztízsautók (és a Skoda) jellemzője
Álló gázpedál, hagyományosan a presztízsautók (és a Skoda) jellemzője
Fotó megosztása:
A műszerek közti kijelző is színes, grafikája a kommersz márkák között kiemelkedő
A műszerek közti kijelző is színes, grafikája a kommersz márkák között kiemelkedő
Fotó megosztása:
Kormányfűtés az EX felszereltséghez jár
Kormányfűtés az EX felszereltséghez jár
Fotó megosztása:
Helyenként szinte érthetetlen fényűzésbe megy át a Soul kialakítása: dupla teleszkóp emeli a motorháztetőt
Helyenként szinte érthetetlen fényűzésbe megy át a Soul kialakítása: dupla teleszkóp emeli a motorháztetőt
Fotó megosztása:
Az 1,6-os dízel a legerősebbek közé tartozik, 128 lóerejével
Az 1,6-os dízel a legerősebbek közé tartozik, 128 lóerejével
Fotó megosztása:
Jó kiállású kocsi, nagyon nézik, amerre csak jár
Jó kiállású kocsi, nagyon nézik, amerre csak jár
Fotó megosztása:
Jó kiállású kocsi, nagyon nézik, amerre csak jár
Jó kiállású kocsi, nagyon nézik, amerre csak jár
Fotó megosztása:
Idegesítő, hogy a kalaptartót kézzel kell visszahajtani. Ez gyakran elmarad, ilyenkor a tükörben csúfolkodik velünk a buta műanyaglap
Idegesítő, hogy a kalaptartót kézzel kell visszahajtani. Ez gyakran elmarad, ilyenkor a tükörben csúfolkodik velünk a buta műanyaglap
Fotó megosztása:
A piros tető nem feláras tétel, a Soulnál a kést szín is egy szín
A piros tető nem feláras tétel, a Soulnál a kést szín is egy szín
Fotó megosztása:
100-nál 2000 alatt csetteg a csendes, finom járású 1,6-os dízel
100-nál 2000 alatt csetteg a csendes, finom járású 1,6-os dízel
Fotó megosztása:
Vidám, agressziómentes, de feltűnő és kedves a pofija
Épp ezért persze sokkal jobban meg is nézik, mint egy Golfot vagy Astrát. Olyan sűrűn fordulnak utána a fejek, mint amihez csak sokkal-sokkal exkluzívabb vagy legalábbis ritkább modellekben vagyok szokva. Na jó, a
Phantom Drophead Coupé tekintetvonzó faktora magasabb, de azért ahogy egy
kisebb kabrióban, egy
legenda remake-jében vagy akár egy kiglancolt
KGST-veteránban, úgy a Soulban sem érdemes orrot piszkálni a piros lámpánál, mert hamar lebukik az ember.
Belső
Az utastérben ellenkező előjellel ment végbe változás a generációváltás során. Kevésbé különleges a hangulat, viszont a decensebb, európaibb berendezésben sokkal otthonosabban éreztem magam, mint az elődben. Erőltetett jópofaság helyett nagyon jó ergonómia, látványos, de silány kivitelezés helyett masszív minőségérzet uralkodik az új Soul kabinjában. A fullos-közeli tesztautóban ugyanaz az érzés fogott el, mint nemrég az új Qashqaiban: némely távol-keleti gyártó kezdi jobban érteni az európai ízlést, mint az európai gyártók maguk. A nyolccolos átmérőjű központi érintőképernyő és a fő műszerek közti kis, szintén színes, egész jó grafikájú kijelző ugyanolyan nívós, mint amiket egy jól felszerelt új Golfban, Peugeot 308-ban láthatunk (a két legutóbbi Év Autója, ugye), és funkcionalitásban sem rosszabb az egész. Nagyon sok a tárolórekesz, jó helyen van az USB és jack-aljzat, lakályos autó a Soul.
Hasznos tárolóhely minden lehetséges helyen. Még az ajtóbehúzó kapaszkodók alját is lefedték, így oda is elfér egy-egy telefon
A kéttónusú kárpitozás és a színes kormány- és üléshuzat-varrás is segít abban, hogy a Soulban egy drágább kocsiban érezzük magunkat, mint amiben valójában ülünk. A sok, ebben a méret- és árkategóriában ritka extra (hátsó ülésfűtés, kormányfűtés, állítható kormányszervo-rásegítés, dupla teleszkópos motorháztető-kitámasztás, automata reflektor-kapcsolás) mellett alig tűnik fel, hogy mi hiányzik. Márpedig hiányzott a stop-start automatika (igaz, ez 100 ezer forintos felárért rendelhető a kocsihoz), hiányzott a kulcsnélküli nyitás-indítás (ami viszont nem rendelhető) és a deréktámasz az ülésből.
Vagyis ez utóbbi igazából nem hiányzott. A Soul ülései kényelmesek, elöl-hátul egyaránt. Pláne, hogy helyből is van az ülések körül bőven. A köbös kialakítás nagy előnye a tágas utastér, ráadásul a Soul sokkal nagyobb annál, mint első blikkre gondolnánk. Tengelytávolsága cseppet sem kisautós:
2,57 méter a tengelytáv, pont annyi, mint a Rióé. Ez amolyan nagyobb kisautós érték: a Golf 2637, a Polóé 2470
Motor, váltó
A Soul motorpalettája igencsak szűkös, vagy 1,6 literes szívó benzinessel, vagy szintén 1,6-os turbódízellel kapható. A piros-fehér kocsit dízellel kaptuk. Ez a motor a Hyundai U-motorcsaládjának tagja, Zsolnán készül, Szlovákiában.
A zömök test láttán és annak tudatában, hogy a piac egyik legerősebb 1,6-os dízelmotorja lesz alattam, úgy ültem be a Soulba, hogy biztosan amolyan minisen gokartos élmény lesz vezetni. Hát nem. Inkább amolyan octaviásan komfortos. A 1,4 tonna körüli tömeg és a nagy légellenállás (0,34-es cW-érték, plusz még a nagy homlokfelület) miatt a menetteljesítmények messze elmaradnak a 128 lóerő, 260 Nm alapján sejthető várakozásoktól. A Soul kézi váltóval 180-at megy és 11,2 másodperc alatt van százon, míg egy 105 lóerős, 1.6 TDI SEAT Leon 192-nél áll meg, 10,7 másodperc alatt éri el a százat.
100-nál 2000 alatt csetteg a csendes, finom járású 1,6-os dízel
Ekkor 2000-et sem forog a főtengely percenként hatodikban; a hosszú váltó sokat segít abban, hogy a rossz légellenállással együtt is elfogadható maradjon a fogyasztás. Vegyes használatban 5,75 liter körüli értéket mértem, örömmel tapasztaltam, hogy a kútnál kiszámolt adat alig tért el a fedélzeti számítógép 5,6-os számértékétől.
Futómű, kormányzás
A kormányzás sem direkt, az állítható rásegítés még Sport módban sem kemény igazán. Az egyszerű konstrukciójú (elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkarok), de jól megtervezett futómű kifejezetten komfortos, illik hozzá a 16-os kerék, teljesen indokolatlan lenne a feláras peresebb, 18-as felnit választani. Hirtelen kormánymozdulatokra, gyors terhelésváltásokra és persze kanyarban gázelvételre a Soul amúgy is könnyű fara hajlamos a tapadásvesztésre, ilyenkor a menetstabilizáló elektronika könyörtelenül véget is vet a játéknak. A sebességváltó sem támogatja a vadulást, bár a kar rövid utakon jár, az 1-es, 3-as, 5-ös nagyon közel van egymáshoz, gyors váltásnál nem lehet tudni, melyik fokozatban kötünk ki végül.
Játékos, hangulatos a kárpitozás, az anyagminőség közepes, de sehol sem tapintottunk bántóan spórolós plasztikot
Nem sportos autó és nem is lehet sportosan vezetni, aki Soult vesz, készüljön fel erre. Összességében tehát a Soult egyáltalán nem vadulásra, hanem békés, nyugis hétköznapi autózásra tervezték. Ráadásul milyen körültekintően! Mikor már fogytán volt az üzemanyag, és kigyulladt a narancssárga lámpa, a navigáció előzékenyen megkérdezte, ne vezessen-e el a legközelebbi, útba eső benzinkúthoz. De egy drága!
Ami nem tetszett
Ez valami koreai titkos paktum miatt lehet: ahogy a Samsung telefonok kínos muzsikával jelentkeznek be bekapcsoláskor, a Soul is egy idegesítő dallammal köszön beszálláskor, illetve búcsúzik kiszálláskor. Meg lehet szokni, tán megszeretni is, ahogy fülsértő röhögés is lehet bülbülszó, ha szerelmes az ember.
A kalaptartót nem emeli zsinór, kézzel kell felhajtogatni, ha pakolni akarunk a csomagtartóba. Utána viszont gyakran úgy marad, felhajtva, és csak a tükörből vesszük észre, hogy nem látni jól ki hátra:
Idegesítő, hogy a kalaptartót kézzel kell visszahajtani. Ez gyakran elmarad, ilyenkor a tükörben csúfolkodik velünk a buta műanyaglap
Az elektronikával is vannak apró macerák. DAB-rádióra kapcsolva nagyon nehezen indul meg a műsor, mintha először végigkeresné a tuner a teljes sávot. Ráadásul, ki tudja, miért, nekem mindig a 6-os programhelyen tárolt csatornára ugrott a rádió, nem a legutóbb hallgatottra, ezután elég sokat kell kopogtatni a képernyőn, hogy ismét szeretett Klub/Lánchíd rádiójához jusson az ember. A telefont nagyon könnyen elfogadta Bluetooth-on, viszont minden egyes induláskor le kellett OK-znom két hibaüzenetet, a kontaktlista letöltésével kapcsolatban, amit eleve nem engedtem neki meg már a kezdetekkor. Jöhetne a firmware 2.0.
Megéri megvenni?
A fenti táblázatból is látszik, hogy a Soul ugyan abszolút értelemben nem olcsó autó, kategóriájában, a kompakt-helyettesítő vicces kocsik mezőnyében 1,6-os dízellel kifejezetten racionális vétel. A tipikus távol-keleti árképzés miatt felextrázva sem szabadul el nagyon az ár, a Kia máig egyedülállóan öntudatos garanciavállalása (7 év vagy 150 ezer km, de az első három év km-korlátozás-mentes) pedig azt a páratlan lehetőséget is jelenti az újautó-vásárlóknak, hogy akár hatévesen is még gyári garanciával hirdethetik eladásra autójukat.
A 354 literes csomagtér cseppet sem kisautós, inkább Golf-kategóriás méret. A padló alatt rekeszekre osztott tárolóhely található
És ezzel vissza is tértünk a második bekezdésben említett autóvásárlói szaktanács-kéréshez. Naná, hogy a Kiát javasoltam megvételre. Nem csak jópofa és különleges, de a hétköznapokban remekül használható kocsi, felszereltségéhez és remek motorjához mérten nem drágán, megnyugtató jótállási feltételekkel. Kifejezetten jó autó és megfontolásra érdemes vétel a Kia Soul, ráadásul nem csak a nevében van neki lelke.
Mellette – Ellene |
- Vagány forma
- Tágas utastér
- Kiváló minőségérzet
- Jó akciós ár
- Hét év garancia
- Finom járású dízelmotor
- Komfortos futómű
|
- A kockaforma miatt enyhe túlfogyasztás egy kompakthoz képest
- Furán megvezetett váltókar
- Sajátságos menetdinamika
|
Tetszik a megújul Kia Soul? Értékeld 1-től 10-ig!
Tetszik a megújul Kia Soul? Értékeld 1-től 10-ig!