A legkisebb
Kezdjük a legkisebbel, a lányok és hölgyek kedvencével, az A-osztállyal. A 97-ben jött első kiadást 2004-ben váltotta le a második verzió, ezt porolták most le egy kis modellfrissítéssel. Az A-osztály nagyobb mértékben változott a B-nél, de nem kell elkeseredni, ha ez nem tűnik fel elsőre.
A szokásos lámpabura, fényszóró és lökhárító módosításon kívül a színre fújt tükörház és kilincs tűnhet fel, igaz csak annak, aki hajlamos túlzott alaposságával mások idegeire menni. Ő nem felejtené el megemlíteni az új szövetmintákat, a nagyobb rakodó rekeszt és a méretesebb italtartót sem.
Érkezett viszont jó néhány, szabad szemmel láthatatlan technikai újítás is a modellfrissítéssel. Ilyen például a start-stop funkció, amit a legapróbb Mercinél csak a legnépszerűbb A150-es és A170-es modellekhez lehet majd rendelni, a többi motorváltozat és a dízelek kimaradnak a jóból. Az ECO Start-Stop piros lámpánál és dugókban magától lekapcsolja a motort, ami akár 6,5 százalékos fogyasztáscsökkenéssel kedveskedhet a vezetőnek.
Magától beparkol |
Nemcsak az A-, de a B-osztály is gazdagodott 2008 nyarán a
parkolóasszisztenssel. Hasonló kütyüket már próbáltunk egy korábbi tesztben, ahol egyértelműen bebizonyítottuk, hogy azok tökéletesen használhatatlanok a hétköznapi helyzetekben. A Volkswagen megoldásához hasonlóan a Mercié is csak a párhuzamos parkolásnál segít, igaz ott elég ügyesen. Ezt nem kell kapcsolni, 35 km/óra alatt állandóan aktív a szerkezet, jobb és baloldalra egyaránt fürkészi a terepet. Ha talál egy az autónál legalább 1,3 méterrel hosszabb lyukat, akkor egy nyilacskával értesíti a vezetőt, aki egy gombnyomással dönthet a segítség elfogadásáról illetve elutasításáról. Ezután gáz illetve a fék adagolásával a rendszer helyettünk forgatja a kormányt. Mivel csak egyszer hagyták élesben kipróbálni a dolgot, rosszat egyelőre nem tudunk mondani róla. De gyanakodunk. |
A200 Turbo és A160 CDI Blue Effiency
Az öt benzinest és három dízelt tartalmazó modellpalettáról a két legszélsőt próbáltuk a berlini bemutatón. A 193 lóerős kétliteres turbómotor pont úgy mozgatja a kismercit, ahogy szeretnénk, kár hogy ezért legalább 7,2 milliót kell kicsengetni. A kergetőzést nem hálálja meg a fogyasztás sem, városban 13,8-at mutatott nálunk a fogyasztásmérő.
Ennek nagyjából felével is beéri az A160 CDI Blue Efficiency, ami az összes közül a legtakarékosabb Mercedes. A kizárólag háromajtósban és kézi váltóval kapható változat a szokásos ültetéssel (- 10 mm) és módosított légbeömlőkkel érdemelte ki a címet, ami 4,5 literes fogyasztásban és 119 grammos szén-dioxid kibocsátásában realizálódik. A 15 másodperces 100-as sprint pont kétszerese a turbóének, ez egy Mercedeshez képest kicsit kiábrándító. Valamit valamiért.
A túloldalon kiderül, miért nem lesz gázos B Merci
Szalad a B-osztály
Nem sportautós az élmény, de jóval használhatóbb a 109 lóerős, 180 CDI dízelmotor, amit a három éve megjelent B-osztályban próbáltunk ki. Ez a motor az 5,2 literes fogyasztásával akár 1000 kilométert is képes megtenni egyetlen tankolással.
Az elfogadható méretű B Merci családi autónak is bőven elmegy, talán ezért a harmadik legkeresettebb típus idehaza is az A- és C-osztály után. A modellfrissítésre itt még apróbb jelek utalnak, mint az A-nál, így ezekkel keresgélésével nem is fárasztottuk magunkat.
B170 NGT – Gázos, főleg itthon |
Kipróbáltuk az NGT (Natural Gas Technology) verziót a B-osztályból, amelyik egy takarékos benzin-gáz üzemű változat a 170-es benzinesre építve. Az átalakított 116 lőerős verzió hazai sikerét egy komoly tényező fogja hátráltatni,az hogy nem lehet majd itthon megvenni.
Ennek oka, hogy az autó földgázzal üzemmel, amit Magyarországon egyelőre rendkívül nehézkes beszerezni. Gázüzemben a motor 17 százalékkal kevesebb szén-dioxidot ereget a levegőbe (135g), és érezhetően alig gyengébb, mint benzinnel hajtva. |
Ebben a modellben láttuk először az új Command APS fejegységet is (az A-hoz is rendelhető), amiért közel 800 ezer forintot kell fizetni. A rendszert fejlesztő mérnök szerint azért okos a Command APS, mert az eddig szétszórt egységeket, most egyetlen egységbe tudták tömöríteni.
A 6,5 colos kijelző tud navigálni, elnyel 6 DVD-t, eltárol 4 GB MP3-at – sőt azt még SD-kártyáról is beolvassa – és beszélgetőpartnernek sem utolsó. Opcióként kérhetünk még egy interaktív médiacsatlakozó névre hallgató bizgentyűt is, amire hordozható winhester, iPod, vagy pendrive is dugható.
A legolcsóbb B-osztály, a B150 6,2 milliótól indul, a legdrágább a B200 Turbo pedig 8,4 milliótól.