De hiszen ez egy Prius, mondtam félpercenként az új Lexusban. Na ja, könnyű nekem felismerni a gombokat, kapcsolókat, hangokat, hiszen december óta egy Priusszal autózok, tartós teszt címén. Sokkal érdekesebb kérdés, hogy mondhatjuk-e erre az új Golf-kategóriás prémiumautóra azt is: de hiszen ez egy Lexus.
Harmadik bőr a rókáról
A Lexus CT200h-t már kétszer is bemutattuk itt a Vezessen. Először Gajdán Miklós kollégánk próbálta ki és írta meg élményeit még tavaly, de persze neki könnyű, mert Év Autója-zsűritag lévén sokszor ülhet be jóval premier előtt egy-egy újdonságba. Másodszor egy magyar statikus bemutató alkalmával láthattuk az autót, de csak amolyan mindent a szemnek-jelleggel.
Ez a portugál tesztvezetés volt az első rendes nemzetközi bemutató. Aki olvasta az előző két anyagot, felmentést kap a cikk elolvasása alól, hiszen már mindent tud a kocsiról; neki elég átkattintani a Vezess újautó-konfigurátorára, és megkaphatja az egyetlen valóban új információt: mennyibe kerül a kocsi. Persze ha mégis tovább teccenek olvasni, annak még jobban örülünk.
Külsőre lehetne bármi
Bár a Lexus hosszas oktatófilmet készített a CT dizájnjáról, tervezéséről, vonalairól, valójában ez a kocsi nemigen válik ki az aktuális távol-keleti trendből. Lehetne Mazda- vagy Honda-logó is az orrán, de a koreaiak is tudnának ilyet rajzolni.
Nagyon enyhén agresszív, nagyon finoman távolságtartó forma, erőteljes arccal; ennyi. Hiába susog minden porcikája a Lexus formanyelvén, az L-finesse-nek nevezett stílus (mindenhol lágyan tört L-betűk, tessék észrevenni!) nem kreál markáns jelenséget a kocsiból. Szép, se nem túl férfias, se nem túl nőies. A német presztízsmárkák azért ennél több önazonossággal bírnak.
Belül kicsit Prius, kicsit Toyota, kicsit Lexus
Aki ült már Priusban, a CT200h-ban otthon fogja érezni magát. A berendezés nagyjából egynegyede teljesen ugyanaz, az ablakemelőktől a taposós rögzítőféken át kétszintes csomagtartó padlójáig. (Egy újabb érdekes adat: a CT200h-ban azért taposós, mechanikus rögzítőfék van elektromos helyett, mert ez a primitív, de megbízható rendszer öt kilóval könnyebb, mint a villanyos kézifék lenne.)
Adatlap
Lexus CT200h
Motor | 1798 cm3, Hibrid (Benzin/Elektromos), S4 |
Teljesítmény | 99 LE |
Nyomaték | 142 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,3 sec |
Végsebesség | 180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 3,8 l / 100 km |
Ugyanakkor az anyagminőség, a műszerfal puhasága sokkal vonzóbbá teszi a CT belterét a Priusénál, Auris hibridénél. Szebb, kidolgozottabb a műszerek, panelek grafikája, érintőképernyő helyett kevésbé praktikus, de elegánsabb joystickos-egeres rendszerrel bolyonghatunk a menüben.
A Priusnál klasszikusabb, az Aurisnál menőbb a beltér kialakítása, mindkét kocsiból érezhetően drágább, elegánsabb környezetbe kerül az ember a kis Lexusban.
A kategóriában egyedülállóan a Lexus követőradaros sebességtartó automatikát is kínál az autóhoz, de arra sem emlékszünk, hogy LED-es fényszórókat láttunk-e már ebben a géposztályban. Fura viszont, hogy se a szélvédőre vetitő head-up display, se a parkolóhelyet magától felfedező automatika nincs a CT-ben, pedig a Priusban még volt mindkettő.
Mérnökileg kifogástalan
A CT200h technikája éppen olyan különleges, finom és precíz, mint a többi Lexusé. És most nem az eleve különleges, de Toyotákból azért már rég ismert hibridrendszerre gondolok.
Nehéz már újat mutatni az autóiparban, ami az alapokat illeti, de a Lexus mégis talált egy pici rést, egy apró látszatproblémát, amire még senki nem fejlesztett megoldást. A toronymerevítő! Felárért, a legdrágább változatokban ez nem egy sima hajlított rúd, hanem egy lengéscsillapítóval kombinált rendszer, ami felemészti, levezeti a karosszéria rezgéseit, csavarodási energiáit.
Nem állítom, hogy érzésre meg tudnám mondani, melyik CT-ben van és melyikben nincs ilyen szerkezet, de az biztos, hogy az összes kocsi tényleg határozottan merev és csendes volt, amiket vezettem. Amíg fel nem pörgött elöl a benzinmotor.
Semmi nyikorgás-nyöszörgés, semmi szélzaj, semmi dübörgés a futómű felől; ez tényleg a Lexusokhoz méltó viselkedés. Viszont sajnos a motor tolakodó brummogása erős gázadásnál csúnyán megkaristolja a márka patináját.
A CT200h a Prius és a hibrid Auris különleges hibrid hajtásláncával (aki nem tudja, mi az, ugorjon ide egy gyorstalpalóra) először érdekes, kicsit izgalmas, de pár órás szoktatás után inkább csak álmosítóan, békésen kényelmes jelenség – és gyorsításkor kicsit zajos.
Hiába nevezték el a kicsit erősebb, kicsit harapósabb üzemmódot SPORT-nak, hiába vált ilyenkor pirosba a műszerfal és hiába jelenik meg egy fordulatszámmérő az addigi teljesítménymérő műszer helyén, a CT200h-ban semmi sportos nincs. Ha legalább hátsókerekes volna, mint a többi Lexus.
Persze a Priushoz, de főleg a hibrid Aurishoz képest jóval direktebb kormány (2,7 fordulat faltól falig), a keményebb, sportosabb futómű, a sokkal-sokkal jobb oldaltartású ülések, a merevebb karosszéria és a mélyebb üléspozíció kanyarokban valóban élénk és mozgékony autót csinál a CT-ből, de ki a fene akar élénken, mozgékonyan kanyarodni egy ilyen kocsival?
Békésen hátradőlve, a csúcsváltozat kiváló Mark Levinson hifijét hallgatva gurulni, az való ehhez a hibridrendszerhez. Ám csendes luxusautónak túl egyszerű, túl szűk a CT (Compact Tourer; tényleg elég kompakt). A gyártó a BMW 1-eshez és az Audi A3-hoz hasonlítgatta a sajtótájékoztatón. Méretben stimmel is a dolog, de azok egész más hangulatú kocsik. Fene tudja. Nem is hiszem, hogy van értelme bármihez hasonlítani. Hiszen ilyen csak egy van: presztízs-hibrid-kompakt. De kell-e valakinek?
A CT200h menetteljesítményei elég szerények egy presztízsmárkához képest. 10,3 másodperc alatt van százon, végsebessége 180 km/h. Szerencsére viszont a fogyasztás is szerény. A katalógus szerinti 3,8 litert persze egy pillanatig sem szabad komolyan venni, viszont priusos tapasztalataink alapján reálisan várható 5-6 literes étvágy egy benzines automatától tényleg példátlan teljesítmény a kategóriában. Kérdés, hogy érdekel-e ez valakit itthon, Dízelországban.
Amerikában persze mindenképp sikeres lesz. Ott a gázolajat nem tartják személyautó-üzemanyagnak, viszont természetesnek veszik az automata váltót. És nem mennek gyorsan, soha, főleg nem kanyarban. Tehát ha jön egy kocsi, ami a Toyota megbízhatóságával kampányol, de közben a német luxusmárkák presztízsét ígéri, automata, de felét, sőt, inkább harmadát fogyasztja annak, amit a V6-os motorok, vagy akár a most terjedő négyhengeres európai turbók – akkor annak a kocsinak már csak egyvalami gátolhatja meg a sikerét. Az ár. Márpedig Amerikában a CT nem lesz drága. Nálunk az.
A CT200h itthon 7,95 millió forintól kapható. Ez a Sport jelzésű modell gyakorlatilag senkit nem érdekel, a jellemző a kulcs nélküli nyitással-indítással, tolatókamerával, tempomattal, hasonlókkal kistafírozott Executive lesz, ami 9,2 millió. Ez egy automata BMW 118d, vagy 1,6-os dízel A3 árával mérhető össze – de azokból lehet olcsóbbat is venni. És a kék-fehér propeller, a négy karika respektjével megbirkózni itthon egy japán L-betűvel – nehéz ügy.
Az emelkedő üzemanyag-ár és a trendszerű kategóriaváltás kisebb autók felé mindenesetre javítja a CT200h esélyeit a presztízsmárkák piacán. A racionális autóvásárlókat pedig tuti meggyőzi a CT200h lehetetlenül alacsony karbantartási, üzemeltetési költségszintje. (Nincs kuplung, nincs ékszíj, alig kopik a fék…) Európában van is esélye. De itthon?
A magyar piacon 60 autó eladását tervezi a Toyota, de nemigen tudják, pontosan kinek is fogják eladni ezt a drága különlegességet. Második autónak nagy Lexus mellé biztos elfogy majd néhány, de hogy ki az, aki újító, kísérletező kedvű vásárlóként a tágasabb és kicsit olcsóbb Prius vagy az ugyanekkora, de jóval olcsóbb Auris hibrid helyett egy pici Lexusban akarja hazavinni a hibridrendszert?
Hát erre a kérdésre kíváncsian várjuk a választ, mi is, az importőr is.