Emlékeim szerint először a frankfurti repülőtéren láttam GLK-t. A fehér járgány kitömve feszített a dobogón, fehér színben, gazdagon megvilágítva. A szögletes forma nem nagyon tetszett, úgy rémlik – fene tudja miért – szekér, hintó jutott róla eszembe. Amikor elmentünk a tesztautóért, jobban megnéztem. Kicsit még mindig túl szögletes, de van egyénisége, kilóg a sorból, nem lehet átsiklani felette. És van, akinek ez a legfontosabb.
Vászonra született |
Micsoda hír volt, amikor egy hónappal a hivatalos bemutató előtt lebukott a GLK. Az autó, a Szex és New York mozifilm változatában szerepelt, és még a forgatáson kapta lencsevégre egy lesifotós. Ez volt az első olyan alkalom, amikor nem használtak álcázott autót, így teljes valójában volt látható, milyen is a Mercedes C-osztály padlólemezére épülő jármű. A filmben egyébként kiemelt többször is feltűnt a Mercedes. Amellett, hogy a hölgyek (Carrie, Samantha, Charlotte és Miranda) mindenhova Mercedesekkel furikáztak, az egyik jelenetben egy Mercedes-Benz Fashion Week nevű divatbemutatóra is betévedtek, ahol jól beégették nevüket minden mozi néző agyába. |
A hajlékonyak nem koszolódnak
Bent bonyolódik a helyzet. A kétarasznyi küszöböt nagyterpeszben kell átlépni, ha nem akarunk koszos gatyával égni egész nap. A kényelmes ülésből körülnézek, és összességében nem tetszik, amit látok. Milyen németek tervezték ezt? Ahány szög, annyiféle, minden rendes mérnökember haja égnek állna tőle.
Az utastér hegyes-, tompa- és derékszögeinek kavalkádjában furcsa érzésem támadt, amikor ránéztem a motorháztető termetes lemezére. Ami inkább gömbölyű. Sehol nincs rajta szögletes forma, középen húzódik csupán egy szerény törésvonal.
Magasan, de nem a csúcson
Ülése az autósok többségénél magasabbra emeli a GLK vezetőjét, de nem a felhők közé. A legtöbb hasonló kaliberű járgányban magasabban trónol a sofőr, de innen is remekül átlátni a forgalmat. Kár, hogy a tagadhatatlanul látványos sportcsomag miatt két centiméterrel még alacsonyabban ülünk, mint a mezei GLK-ban. Más hátrányunk nem származhat az ültetésből, mert erdőbe, sárba vinni nem illik ilyen autót. Pedig – ha ésszel is, de – megtehetnénk, a kasztni alatt tisztességes összkerékhajtás teszi a dolgát.
A 4MATIC hajtáslánc alaphelyzetben 45-55 százalékos arányban osztja el a nyomatékot az első és a hátsó kerekek között. Ez azonban nem szentírás, a menetstabilizáló, kipörgésgátló mind-mind beleszólnak az optimális nyomatékelosztásba.
Kattintás után beletaposunk a gázba, ne menjenek sehová!
Élek, szögek, vonalak
Eleinte a cseppnyi tükrök aggasztottak kicsit, de a nagy fehér testből mindenfelé jó a kilátás. Később ez elmúlt, a fényre sötétedő külső visszapillantó alig hagy holtteret és még ebben az esős, szmogos időben sem koszolódik hamar. További segítségként tolatókamera is került a tesztautóba, amivel már valóban nem kunszt a parkolás.
Műszereinek hangulata már ismerős lehet más Mercedesekből. Látványos, merész formák, kicsit talán steril, de illik az autóhoz. A bútorozásban nem ártott volna kevesebb szögletes elemet, felületet felhalmozni, mert így úgy fest, valaki rendetlenséget hagyott maga után.
Bőrülésért sosem rajongtam még, most sem fogom ezt tenni. Pláne, mert könnyen koszolódó fehérbe öltöztek az ülések. Tetszett, hogy míg az ülésmagasságot, háttámlát villanymotorok mozgatják, addig az előre-hátra tologatás megmaradt jóval gyorsabb, kézi vezérlésűnek. Foteljeivel hosszabb úton sem volt baj, kényelmesek és még magunk alá is fűthetünk, ha hidegre fordul az idő.
Kellemes meglepetést okozott a fedélzeti navigáció, amely letisztult képével, könnyű kezelhetőségével és a lehetetlen, világvégi mátrai telekre vezető út ismeretével lopta be magát a szívembe.
50 százalékkal több henger
Az együtt töltött félezer kilométer alatt átlagosan 11 liternyi gázolajat eresztett le a GLK a torkán. Városban volt igazán nagy étvágya, de autópályán és autóúton szabályosan hajtva kilenc liter alatti fogyasztást számoltunk. Ezt nem érzem vészesnek, mivel a V6-os motor rengeteg örömet tud szerezni. Már a tudat is boldogító, hogy nem valami vacak négyhengeres zakatol az orrban, hanem hat dugattyú együttesen fordít a főtengelyen. Szép a hangja is. Alapjáraton ebből nem sok rágja át magát a karosszéria hangszigetelésén, de ami menet közben mégis elér a fülünkig, az igazán kellemes.
Ha padlóig nyomjuk a jobb oldali pedált, mérgesen dörmögő liftként lódul meg az 1,9 tonnás kalapdoboz. Papír szerint 7,5 másodperc alatt lépi át a mutató a százas osztást és a világ boldogabbik részén 220 km/óráig tart a gyorsulás. Szabadidő-autótól ez derék eredmény. A hétfokozatú automatikus váltó fürgén kapcsolgat, némi habozást legfeljebb álló helyzetből startolásnál érezni. Természetesen kézzel is válogathatunk a fokozatok között, sőt, a kormány mögött fél kilónyi alufüleket is rángathatunk, bár ez a sportkocsis featúra nem igazán illik az autóhoz.
Futómű, kerekek
Már kezdünk hozzáedződni, hogy a Mercedestől leggyakrabban csilivili sportcsomaggal kisminkelt tesztpéldányok pottyannak a markunkba. Ehhez természetes hozzátartozik a nagy felni – vékony abroncskészlet is, ami nem minden autóban javít a menetkényelmen.
Kanyarokban rögvest elfeledkezünk az ültetett kasztni feletti siránkozásainkon. Az autó csak enyhén dülöngél, szépen kanyarodik, jóval többet bír, mint amit kinéznénk a nagydarab járgányból. Egyenesben is élvezet vele az élet, határozottan gázol át kisebb-nagyobb útbajokon. Ebbe a kényelembe, magabiztosságba a változó keménységű lengéscsillapítók is beleadják a saját tudásukat.
Kilenc légzsák |
Egyelőre az EuroNCAP nem tört még össze egyetlen GLK-t sem, így a csillagokról, pontokról még nem tudunk sokat. Annyit azonban elárulhatunk, hogy a Mercedes mivel próbálja megmenteni a GLK fedélzetén utazók életét. Rengeteg – szám szerint kilenc darab – légzsák óvja az utasok épségét. Adaptív, kétfokozatú légzsák elöl, oldal-, ablaklégzsák mindkét sor számára és Európában vezetőoldali térdlégzsák is gazdagítja a sort. A hárompontos biztonsági öv minden utasnak jár, övfeszítő és överő-határoló szintén jár mindenkinek, bár az elöl ülők ebből is okosabbat kapnak. Az övek becsatolását nemcsak az első, hanem a hátsó sorban is figyeli az autó. Opcióként olyan hátrafelé néző gyermekülés is kapható hozzá, amely a babaülés rögzítése után automatikusan kikapcsolja az első légzsákot. |
Konkurenseket az Audi és a BMW környékén keresnénk a GLK-nak. Audit 3 literes motorral 13,9 milliótól kapunk, a BMW hasonló motorizáltságú járgánya 14,4 millóba kerül. A GLK 320 CDI-t 12,9 MFt-tól tudhatjuk magunkénak. Ezek az árak alapárak, ha a tesztautóhoz hasonlóan puccos kocsira vágyunk, még jópár milliót kell összekuporgatni. Bármelyik márkát is választjuk.
A GLK az utóbbi idők legkellemesebb Mercedese. Bivalyerős motor, dögös külső, csodás futómű, szívem szerint ajánlanám mindenkinek. Mindezek ellenére mégis azt tartom valószínűnek, hogy sorstársaihoz hasonlóan ezt is inkább a jóba belepottyant cicák fogják a plázák és a műkörmös közti ingázásra használni.
Kedves Tündérmackók! Legalább ne V6-os motorral vegyétek meg nekik, mert így is beledöglünk az irigykedésbe.
Kattintsanak még egyet, ha lóerőkről, milliméterekről olvasnának!
Műszaki adatok -Mercedes-Benz GLK 320 CDI | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2987 |
Hengerek / szelepek száma | 6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 165(224)/3800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 540/1600-2400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,5 |
Végsebesség (km/h) | 220 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,3-10,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5-7 |
Vegyes (l/100 km) | 7,9-8,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 208-220 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4525/2016/1698 |
Tengelytáv (mm) | 2755 |
Csomagtér (liter) | 450/1550 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1880/620 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 66 |
Gumiméret | 235/60 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 10 778 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Hétfokozatú automatikus váltó, kétzónás automatikus klíma, motoros ülések, elektromos ablakok, elektromos tükrök |
ÉRTÉKELÉS | |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|