Van aki a mákosra, van aki a diósra, és van aki kóstolatlanul is a nutellás bejglire esküszik. Így vagyunk mi az autókkal is, mindenkinek megvan a maga favoritja. A kényelem, a sportosság, a szívó- és turbómotorok, netán az erős dízelek: mindenkinek más a kedvence.
Aki a sportos autókat szereti, annak eddig – néhány spéci sportmodellt leszámítva – biztosan nem egy Renault jutott eddig eszébe, főleg nem a középkategóriában. Egy hármas BMW, egy Honda Accord, egy Ford Mondeo, de akár egy Mazda 6-os is közvetlenebb élményt nyújtott eddig, mint egy Laguna. Persze van hátrébb is, egy Peugeot vagy egy Citroen még ennyire sem kívánatos, ha a feszes futómű a vágyálmunk.
Erre most itt van a Renault Laguna GT, ami teljesen összekuszálja a kategóriáról alkotott eddigi nézetünket. Ez valami egészen más, valami újszerű, valami nagyon szerethető.
Ennél jobb Renault-ban még nem ültünk
A hátulja is fordul
A titok nyitja egy a régmúltban már ismert és alkalmazott technikai megoldás; az összkerékkormányzás. A 80-as évek végén a Honda Prelude-ben láttunk ilyet először, de egy-két másik japán gyártót leszámítva, nem sokan kaptak rá erre a finom technikai csemegére. Ezt csak most, a Renault Laguna GT kipróbálása után bánhatjuk igazán.
Összkerékkormányzás |
Az összkerékkormányzás azt jelenti, hogy a hátsó kerekek az elsőkkel együtt fordulnak. Hol erre, hol arra. A Laguna GT-ben kis sebességnél (60 km/óra alatt), maximum 3,5 fokot az elsővel ellentétes irányba fordulnak a hátsó kerekek, amivel jobb manőverező képesség érhető el, és ez a kisebb fordulókör titka is.
A GT fordulóköre 11,05 méterről 10,3-ra csökkent, ami épp megegyezik a jóval kisebb Clio értékével. 60 km/óra felett a hátsó kerekek kormányzáskor az elsőkkel egy irányba mozdulnak, amivel nagyobb kanyarsebesség érhető el. |
A Laguna GT-be szinte az első kanyarvételnél beleszerettünk, amikor majdnem ráhúztuk a padkára, annyira könnyen vettünk vele egy tempós kanyart. Nem mondjuk, hogy újra kell vele tanulni a vezetést, de az biztos, hogy a fizika törvényeit át kell értelmeznünk, és az is, hogy ezentúl inkább a motorosokkal tudunk majd versenyezni, ha a GT-nek odalépünk egy szerpentinen.
Megkockáztatjuk, hogy ebben a kategóriában egyetlen konkurens sem képes ilyen kanyarsebességre, legalábbis nem ilyen könnyedséggel. Ügyesebb a kanyarban, mint egy quattro Audi, és érzésre majdnem olyan erőhatásokat élünk át benne, mint a MINI Cooper JCW-ben. Az pedig nem semmi.
Nem csak gyorsabb. Részletek a következő oldalon
A GT másik szerethető tulajdonsága, hogy nem csak a száguldozást, de a hétköznapi vezetést is jócskán megkönnyíti. A forduló hátsó kerekeknek hála a Laguna fordulóköre egy Renault Clióéra csökkent, ami lényegesen egyszerűbbé teszi a belvárosban vagy a szűk parkolóházban való manőverezést.
Fordulókör átmérő (méter) | |
BMW 320d Touring | 11 |
Citroen C5 | 11,8 |
Ford Mondeo Turnier | 11,8 |
Honda Accord | 11,5 |
Peugeot 407 SW | 12,0 |
Toyota Avensis | 11,9 |
VW Passat | 11,3 |
Renault Laguna GT | 10,3 |
Prémium érzés német módra
A Laguna GT alapvetően sportos autónak készült, ez visszafogottan ugyan, de látszik is rajta. A külső nem lett túl agresszív, de azért ott vannak a 18 colos alufelnik, a gusztusos kipufogóvég, és a légbeömlőkkel tarkított lökhárítók. Ehhez hasonlóan ízlésesre alakították a belsőt is, amiben az alcantaraülések, a lecsapott aljú kormány, az alupedálok és sportos váltógomb gyönyörködtetik a szemet.
Vezetés közben sincs ok panaszra, a menet közben szerzett tapasztalatok leginkább egy sokkal drágább prémiumkategóriás német autóéra hasonlítanak. Mi kellett ehhez?
Kellett hozzá egy kellően, de nem túlságosan feszesre hangolt futómű, kellemes tapintású anyagok, remek kormányzás, egy elfogadható váltó, és egy erős dízelmotor. Az utóbbi kettőről nem beszéltünk még; nos, a váltó amolyan franciás darab, megszokható, de ennél több szót kár lenne vesztegetni rá.
A 178 lóerőre feltornázott kétliteres dCi motor, viszont annál igényesebb. 400 newtonméteres nyomatéka több mint elegendő, jobb menetteljesítményre és rugalmasságra ritkán vágytunk, de akkor is csak a sportautós géneket magában hordozó kormányrendszer miatt.
A 8,5 másodperces gyorsulással, a bőven 200 feletti végsebességgel hamar megbarátkoznánk a hétköznapokon, mivel a dízel GT jól meghajtva sem fogyaszt tíz liternél többet a városi forgalomban.
Megéri a pénzét
Kereken 8,5 millió forintot (Mazda6 CD185 GTA: 8 839 000 Ft, VW Passat Variant Highline 2.0 CR TDI: 8 459 000 Ft, Ford Mondeo Titanium-S kombi 2,2 TDCi: 8 772 000 Ft) kell letenni a Laguna GT kombi változatáért; ennyiért a dízel és a kétliteres turbós benzines is elvihető. Utóbbi szerintünk nem ad annyival nagyobb élményt, mint amennyivel többet fogyaszt, így bátran ajánljuk a dízelt.
Az elsőre talán magasnak vélt vételár gyakorlatilag minden extrát magában foglal a navigáción kívül. Nem kell költeni a metálfényre, a bőr-alcantara üléshuzatra vagy a bi-xenon fényszóróra sem.
Maximális biztonság |
Az új Laguna kiválóan teljesített az EuroNCAP törésteszten is, ahol maximális pontszámot gyűjtött be a frontális és az oldalirányú ütközések során. Családi autóról lévén szó, a legkisebbek biztonsága is fontos szempont, a Laguna itt sem vall szégyent. A törésteszten a hároméves bábu a felnőttekhez hasonlóan sértetlenül megúszta, erre is maximális pontot kapott az autó. |
Tényekről, adatokról a következő oldalon
Műszaki adatok -Renault Laguna GT 2.0 dCi | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1995 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 131(178)/3750 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 400/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,7 |
Végsebesség (km/h) | 217 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,7 |
Vegyes (l/100 km) | 6,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 177 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4803/1811/1445 |
Tengelytáv (mm) | 2765 |
Csomagtér (liter) | 508 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1563/550 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 66 |
Gumiméret | 225/45 R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 8 500000 |
Konkurensek (forint) | Mazda6 CD185 GTA: : 8 839 000 Ft VW Passat Variant Highline 2.0 CR TDI: 8 459 000 Ft Ford Mondeo Titanium-S kombi 2,2 TDCi: 8 772 000 Ft |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ilyen kanyarodási képességgel csak jó lehet egy autó. |
Pontszám (max. 10) | 8pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|