Mi ez? Csúcsmodell? Sportváltozat?

Stabil marad nagyobb sebességnél is a Laguna GT
Elegáns, kényelmes autó, nem sportgép

Elegáns, kényelmes autó, nem sportgép

Elegáns, kényelmes autó, nem sportgép


A Laguna GT szerencsére nem akar többnek látszódni, mint ami. Egy feszesre hangolt, sportos jegyekkel ellátott családi autó. Külsőleg továbbra is inkább az elegancia dominál, de 18 colos könnyűfém felnikkel és peres gumikkal alapáron. Más lökhárítókkal, sötétített fényszórókkal és hátsó lámpákkal.

Belül GT-feliratok mindenfelé, versenyautós, lyuggatott alumíniumpedálok, sportos váltógomb és kormány. Nem lehet tehát összetéveszteni a gyengébb változatokkal, de azért nincs atomkeményre hangolva a futómű és a motor is messze van a csúcstól.

Nagyon érezni a jótékony hatást

Nagyon érezni a jótékony hatást

Nagyon érezni a jótékony hatást


A sportos érzést nem a motor és nem is a látvány, hanem csakis a hátsó kormányzás adja meg. BMW-szintre emelkedik a kanyargós utakon való vezetés élménye.

Az igazság az, hogy egy tökéletes, biztonságos családi autó lehetne. Kár, hogy mi a piszkosul sokat fogyasztó – ezzel szemben nem túl meggyőző – 205 lovas benzinessel próbáltuk. Így a korlátlan benzinhasználattal bíró cégvezetőké a terep. A „nem túl meggyőző” menetdinamikának szól. Hatalmas volt benne a turbólyuk.

Na de mekkora is volt az a turbólyuk? Azt mondjuk, hogy akkora volt, mint egy vagon. Nagy a vagon, nagy, de az a turbólyuk mégiscsak nagyobb volt… Vagy ha azt mondjuk, hogy akkora volt a turbólyuk, mint egy óriási, vajasra kidülledt, baromba puffadt hangár. Az is kicsi.

18-as felni jár a GT-hez

18-as felni jár a GT-hez

18-as felni jár a GT-hez


De ha azt mondjuk, hogy akkora volt az a turbólyuk, – de ezt már két galaxis közé kell képzelni – mint egy óriási, hasáb alakú világűrszelet, az a kozmikus gigász, Brutyó. Hát akkora volt.

Utána persze megjött a húzás, na nem úgy, hogy leessen a fejed, de azért megjött. És idővel meg lehetett barátkozni azzal, hogy nem indulunk el a kereszteződésben, ha 1 km-en belül jön valaki. Jó, ez persze túlzás, de azért alaposan meg kell gondolni a kigyorsításra szánt időt. 1…2… és bámm, gyorsulunk, mégpedig 7,8 alatt 100-ra. Ha nem lenne az elején az a bizonytalankodás, ez még bíztató is lehetne.

Fogyasztás

Kétszázért a miénk a napfénytető

Kétszázért a miénk a napfénytető

Kétszázért a miénk a napfénytető


Egy tele tank kisebb vagyonnak számít a 66 literes tartály miatt. Micsoda szerencse, hogy nekem csak egyszer kellett átesnem ezen a traumán. Pedig ez könnyen lehetett volna több is. 60 litert tankoltam alig több mint 400 km megtétele után. Ez bizony 15 literes fogyasztásnak felel meg.

Egyesek szerint ez nem sok egy kétliteres, turbó(lyuka)s benzinestől, nekem azért fájna, ha a városban cirkálva ilyen sűrűn kellene a kasszához fáradnom. Országúton sajnos nem tudjuk, hogy mennyivel érné be. A gyári adatokból (6,5) kiindulva, úgy 8-9 literes átlaggal tudnánk elautózni a hetesen Velencéig.

Mi a szösz az a négykerék-kormányzás? Kiderül!


Mielőtt lerántanánk a leplet a nagy titokról, hogy miként lett a Laguna fordulóköre akkora, mint egy Clioé, ismerkedjünk meg a GT-vel.

A GT-felszereltség eleve rengeteg extrát foglal magába, ami az alapáron is meglátszik, 8,3 milliót kérnek a benzinesért. Ezenfelül a nálunk járt modellben gyári navigációs rendszer, CD-táras szuperhifi, elektromos ülések és elektromos panorámatető volt. Így már átléptük a 9 milliós határt, de azért ezek közül egyik sem nélkülözhetetlen.

Kedvenc alkatrészem

Kedvenc alkatrészem

Kedvenc alkatrészem


A régóta nagy kedvencem, a kulcs nélküli kártyás rendszer szerencsére ebből sem hiányzott. Nem lehet betelni azzal a kényelemmel, amit neki köszönhetünk. Ki-be, nyit-csuk. Nagyszerű dolog.

Az autó belseje nagyon ízléses. Kedvenc alkatrészem a klíma vezérlésére megálmodott blokk a legömbölyített gombokkal. Nem tudom megmagyarázni, egyszerűen bejön. Az elektronikus kézifékkel viszont nem vagyok teljesen kibékülve, de meg lehet szokni könnyen a használatát.

A négykerék-kormányzás

Álló helyzetben nem látni

Álló helyzetben nem látni

Álló helyzetben nem látni


Nem kamuzok, már a garázsban feltűnt, hogy mennyire érezni a hátsó kerekek nyújtotta segítséget. Nem vagyok mindentudó, akkor még nem voltam benne százszázalékig biztos, hogy ez a jó érzés annak a bizonyos négykerék-kormányzásnak tudható be.

Igen, mivel 60 km/h alatt is kifejti pozitív hatását ez a csuklós Ikarusokat megszégyenítő technika:

Az 1988-ban bemutatott, harmadik generációs Honda Prelude volt az első autó, amiben megjelent a 4WS (four-wheel steering – négykerék-kormányzás).  Ott két generációt élt meg, aztán hirtelen abbamaradt a gyártás.

A Renault tehát nem alkotott egetverő újdonságot, az viszont nagy szó, hogy most ők jöttek ki újra ezzel. A Laguna GT-ben kis sebességnél (60 km/óra alatt), maximum 3,5 fokot, az elsővel ellentétes irányba fordulnak a kerekek, mivel így jobb a manőverező képesség, és kisebb fordulókör érhető el. A Laguna fordulóköre a 12,05 méterről ezzel 10,8-ra csökkent, ami épp megegyezik a jóval kisebb Clio értékével.

Nem hivalkodó a GT

Nem hivalkodó a GT

Nem hivalkodó a GT


60 km/óra felett a hátsó kerekek az elsőkkel egy irányba mutatnak, amivel nagyobb kanyarsebesség érhető el. A hátsó kerekek maximum 3,5 fokos szögben képesek kitérni vészhelyzetben, az ESP parancsára, a normál elfordulás 2 fok.

Ezek az adatok leírva nem sokat jelentettek, a gyakorlatban azonban sokkal meggyőzőbb a technika. Az ESP van hogy be sem kapcsol, az autó ugyanis olyan kanyarokban is elfordul, ahol az elektronika más esetben már beleütné az orrát a vezetésbe.

Megnéznénk, mit tud a dízel Laguna GT is, de alapvetően nem rossz autó a benzines sem. Elég sokat eszik és zavaróan nagy benne a turbólyuk, de azért megy rendesen, ha kell.


Műszaki adatok – Renault Laguna GT
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1998
Motortípus F4R 800
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]) 150(205)
Max. nyomaték (Nm) 300
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,8
Végsebesség (km/h) 232
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 11,5
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,5
Vegyes (l/100 km) 8,2
CO2 kibocsátás (g/km) 194
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4695/1811/1445
Tengelytáv (mm) 2756
Csomagtér (liter) 450
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1472/550
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 66
Gumiméret 225/45 R 18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár 8 300 000 Ft
Konkurensek Honda Accord 2.4 – 7 399 000 Ft
Peugeot 407 2.2 – 7 670 000 Ft
VW Passat 2.0 TFSI – 7 782 000 Ft
Ford Mondeo 2.5T – 9 025 000 Ft
Opel Vectra 2.8 V6 – 9 462 000 Ft
Tesztelt autó ára 9 180 000 Ft
A szériafelszereltség fontosabb tételei Itt érhető tetten!
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye „Egy tökéletes, biztonságos családi autó lehetne. Kár, hogy mi a piszkosul sokat fogyasztó – ezzel szemben nem túl meggyőző – 205 lovas benzinessel próbáltuk”
Pontszám (max. 10) 8 pont
Mellette – Ellene
  • Bámulatos kanyarodási készség
  • Tágas, elegáns belső
  • Jó alapfelszereltség
  • Erős benzinmotor
  • Erős a motor, de nem minden fordulaton
  • 9 millióért húzós
  • Sok a 15 literes városi fogyasztás
  • Ostobaság az elektronikus kézifék, vagy én vagyok maradi?