Lyuk az Ypsilon és a Thesis között

1986, egy Delta S4 a betiltott rali B-csoportból
Mindenhonnan különleges a Delta

Mindenhonnan különleges a Delta

Mindenhonnan különleges a Delta


Körülbelül másfél évtizeden át a FIAT nem tudott mit kezdeni a Lanciával, pedig a kifinomult brand izgalmas és értékes márka lehetne. A ralivébéről visszaparancsolta őket, mert a konszernen belül a sportos vonulat az Alfa Romeóé. Ez rendben is volna, de a sportsikerek helyébe nem lépett érzékelhető karakter. Egy patinás márka lejtőre került, az elegáns arculat megfakult, a Lancia a jobbkormányos piacokról ki is vonult.

Többször felmerült a senyvedés éveiben, hogy a FIAT becsukja a boltot, de a tulajdonosvégül inkább invesztált a márkába. Elég furcsa, ha valahol a kicsi Ypsilon-Musa páros és a felső árkategóriában mozgó Thesis és a Phedra között nincs autó a kínálatban. Ezt az űrt tölti ki az újjászülető Delta, amelynek le kellene vezényelnie a márka feltámadását.

Delta: az Év Autójaként kezdte
Összesen 11 márkavébét nyert raliban a Lancia

Összesen 11 márkavébét nyert raliban a Lancia

11 márkavébét nyert raliban a Lancia


Az első Delta megnyerte az 1980-as Év Autója választást, mert a zsűri vonzó, kényelmes, jó útfekvésű autónak ítélte.

A formatervet jegyző Giorgetto Giugiaro eredeti elképzeléseiben szereplő hosszirányban állítható hátsó üléspadot a sorozatgyártásig sajnos kispórolták belőle. A Delta Saab 600 néven is kapható volt, de nem erről világhíres.

Anno kifejezetten untam Martin Holmes beszámolóit az Autó-Motorban a ralivébéről, mert évekig mindig egy Lancia Delta győzött.

1986, egy Delta S4 a betiltott rali B-csoportból

1986, egy Delta S4 a betiltott rali B-csoportból

1986, a betiltott Delta S4 a rali B-csoportból


A B-csoportos, félelmetes S4 bombázót követő Delta HF Integralékkal tönkrenyerték magukat.

Az 1987 és 1992 közötti hat konstruktőri vébécím olyan érdektelenné tette a sportot, mint a Forma-1-et saját hegemóniájával a McLaren-Honda vagy Schumacherrel a Ferrari.

A FIAT Tipo kipucolt változataként értelmezhető Delta II 1993-ban jött ki, majd 1999-ben utód nélkül búcsúzott. A kombi- és a szedán azonban életben maradt, mert a Dedrát leváltotta a Lybra.


Kinőtte a kategóriát

Túlmutat a kategórián a lábtér

Túlmutat a kategórián a lábtér

Túlmutat a kategórián a lábtér


A siker legfontosabb összetevője adott. A Delta karakteres autó, stílusos karosszériája mindig és mindenhol öltöztet. Különleges benne a hossza is, mert 4,51 méterjével egy centire megközelítette a középkategóriába tartozó 3-as BMW-t.

A Delta besorolása ezzel együtt is könnyű, mert padlólemeze a kompakt Fiat Bravóéval közös, csak megnyújtották a Lancia számára.

A meghosszabbított tengelytáv és a hosszirányban mozgatható hátsó ülés az alsó középkategóriában eleddig ismeretlen helybőséget teremt. A hátsó lábtér egyenesen óriási, és még csak nem is a csomagtartó rovására ekkora, mert az is nagyobb az átlagnál.

Igényes környezet

Kényelmetlen az első ülés

Kényelmetlen az első ülés

Kényelmetlen az első ülés


Jórészt igényes a környezet is, a tervezők ügyeltek rá, hogy az anyagminőségben egész jó színvonalú FIAT Bravót meghaladják. A műszerfal elegáns műanyagjaihoz nem passzol az alumíniumot imitáló műanyag. Az előkelő üléskárpit mellett rokonszenves a hátsó utasoknak adott levegőkilépő az első kartámasz mögött. Nem értjük viszont, miért nem állítható az övmagasság minimum elöl? Bár a BMW is ezt csinálja több autójában, de ezt még egy Dacia Logan is tudja.

Belül a magas színvonal az ülésekkel szenved csorbát. Az első ülés rendkívül sajátságos testalkatra van kitalálva, hasonlót csak a megboldogult Stilóban láttunk. A háttámla nem tartja a hátat, mert vállmagasságban visszakunkorodik. Ha hátradőlünk, nem érjük el a kormányt, aki meg a volánba kapaszkodva tartja magát, annak gyorsan elmegy a kedve a hosszabb távoktól.

Maradt még szarvashiba a túloldalra, vagy az újjászületett Delta minden másban örömöt okoz?



Kényelmes, nem agilis

Kár volt pont az ülést elszúrni, mert a Delta kifejezetten kényelmes lenne. A tesztautó 17 colos és /45-ös gumijai ellenére nagyvonalúan átsiklott az úthibák felett, az utastérben csend honolt emelt autópályás sebességnél is, a hátsó sorban az ülés ellen sincs kifogásunk. A hatfokozatú váltó nem engedi zajongani a dízelt, 130-nál 2200 a fordulatszám.

6,1-7,4 liter között fogyasztott

6,1-7,4 liter között fogyasztott

6,1-7,4 liter között fogyasztott


A Delta nem különösebben agilis darab, a futóműve csak átlagos, nem elég pontos és érzékletes a kormányzása, és a váltója is túl hosszan barangol két fokozat között.

Friss fejlesztésű motorja hozza a megszokott színvonalat, bár elég méretes turbólyuk után lódul neki.

Ha nem engedjük vészesen leesni a fordulatszámot, akkor a kiemelkedő, 300 Nm-es nyomatékkal dinamikusan mozog.

A fogyasztás 5 és 8,5 liter között bármi lehet. Országúton sietve 6,1 liter fogyott, Budapesten higgadtan vezetve 7,4 litert mértünk.

Dízellel 6 millió

Nagyon más, mint a többiek

Nagyon más, mint a többiek

Nagyon más, mint a többiek


Amiben a Delta a stílus és a térkínálat mellett nagyon jó, az a kocsi által sugallt masszivitás. A halk autó megadja az egy tömbből faragták hatást, a biztonságérzeten túl a biztonsága is jó. A törésteszt erősen ötcsillagos, és a térdlégzsák felára is csupán 25 000 Ft az alapáron járó hat légzsák mellé.

Ha prémiumemblémás konkurenseihez mérjük, akkor a Delta jutányos, főleg a felszereltségéhez képest.

A tesztelt Oro-kivitel 6,1 millió forintba kerül a rengeteg extrával és a 120 lóerős dízelmotorral, az autóra átlagon felüli, négy év teljes körű garanciát vállal az importőr.

Stílusa a fő értéke

Extravagáns a formája

Extravagáns a formája

Extravagáns a formája


Ám a Lancia név annak a tehetős, jórészt nagyvárosi vevőkörnek nem sokat mond, ahol a kompakt, de elegáns autóban gondolkodókat kell elszipkázni a konkurensek elől. A 15 évvel ezelőtti sportsikerekre ma már nem lehet alapozni. Egy márka felépítése viszont, főleg ha árban a prémiumtermékeket veszi célba, eurómilliárdokba kerül, amit a FIAT eddig nem tolt bele a Lanciába.

Ezzel együtt a Lancia Delta elsődleges feladata, hogy más legyen, mint a többiek, amiben az extravagáns kasztnival remekel is. Összességében egy átlagos kvalitású darab, de a modell ritkasága miatt a jóval drágább autóknál is különlegesebb, ami mindenképp érték az exkluzivitásra fogékony vevőknek.

Következnek az előnyök és a hátrányok a fontos adatokkal


Műszaki adatok – Lancia Delta 1,6 MJet Oro
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1598
Furat x löket (mm) 79,5 X 80,5
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 88(120)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 300/1500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,7
Végsebesség (km/h) 194
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,1
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,2
Vegyes (l/100 km) 4,9
CO2 kibocsátás (g/km) 130
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4520/1499/1797
Tengelytáv (mm) 2700
Csomagtér (liter) 380-1190
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1485/475
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 58
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 6 095 000
Konkurensek (forint) Audi A3 Sportback 1,9 TDI Ambition, 6 623 000
Mercedes-Benz B 180 CDI, 6 714 000
SEAT Altea 1,9 TDI Stylance, 5 511 000
Toyota Auris 2,0 D-4D Executive, 6 055 000
Tesztelt autó ára (forint) 6 465 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Vezetés közben a Delta nem egy különleges autó, vonzerejét az exkluzív forma adja. Aki ezt élvezi, annak többet is megérne a különlegesség varázsa, mert a Delta nem drága.
Pontszám (max. 10) 7,25 pont
Mellette – Ellene
  • Igazi egyéniség
  • Igényes, variálható belső tér
  • Óriási hátsó lábhely
  • Jó zajcsillapítás
  • Gazdag felszereltség
  • Félresikerült első ülés
  • Patinás, de alig ismert márka
  • Várhatóan nagy értékvesztés
  • Közepes futómű és kormányzás