A lépcsőshátú Lacetti helyett

Rajzon minden autó jóval vadabb a véglegesnél
Kiejteni ugyanúgy kell, de ő Cruz, az autó Cruze

Kiejteni ugyanúgy kell, de ő Cruz, az autó Cruze

Azonos a kiejtés, de az autó neve Cruze


Eddig ismertünk Penélope Cruzt, Hyundai Veracruzt, most pedig itt a legújabb. Ez a Cruze a Chevrolet-től érkezik, a Lacetti utódjaként. A név valószínűleg a békés utazást, vonulást jelentő cruise szóból ered.

Legyünk őszinték: a Lacetti azoknak szólt, akik lemondtak a vezetéssel átélhető örömök jó részéről.

Kényelme és tágassága miatt helyváltoztatásra alkalmas, megbízhatóan működik és mindig jó áron adták, de a kormányzása, a futóműve, a váltója, a gázreakciója elkeserítő.

A Cruze utasai felszabadítják a C Mercivel járó savanyú kispolgárt

A Cruze utasai felszabadítják a C Mercivel járó savanyú kispolgárt


A Cruze utasai felszabadítják a C Mercivel járó savanyú kispolgárt. Izgalmas gyári fotók a galériában!

Alapjaiban új autó

A Cruze alapjaiban új autó, csak rá kell nézni. Ez az első Chevrolet, amely teljes egészében a Daewoo-korszak után született. A Lacettiénél elöl 6,4, hátul 7,8 centivel szélesebb a nyomtávja, ami nemcsak az útfekvését határozza meg, de a széles terpesz miatt az arányainak, a kiállásának is jót tesz.

Delta padlólemez – Az új Astra alapja
Rugalmas padlólemezt vezet be a Cruze

Rugalmas padlólemezt vezet be a Cruze

Rugalmas padlólemezt vezet be a Cruze


A Cruze a General Motors első terméke, amely megkapja a konszern vadonatúj, Delta nevű padlólemezét. Rugalmassága okán erre az alapra különféle hosszúságú, tengelytávú és felépítésű modelleket tervezhetnek a konszern márkái.

Egyterű is lesz

Többek között a Chevrolet Volt és az őszi Frankfurti Autókiállításon bemutatandó új Opel Astra is a rokonságba tartozik. Minden bizonnyal ezt a frissen kifejlesztett padlólemezt veszi át a Chevrolet Orlando, a tanulmányként már látott hétüléses egyterű szériaváltozata is.

Masszív biztonság

Állítólag meg lesz az ötcsillagos törésteszt

Állítólag meg lesz az ötcsillagos törésteszt

Állítólag ötcsillagos lesz a törésteszt


Elöl a futómű maradt McPherson rugóstagos, hátul továbbra is csatolt hosszlengőkarok vannak. Viszont az új U alakú acélprofilt az eddigieknél jobban hozzá lehet hangolni az adott autóban megcélzott kompromisszumhoz.

Az alapokat úgy méretezte a GM, hogy az erre épülő autók ötcsillagosra teljesítsék az Euro NCAP-töréstesztet és megfeleljenek az Egyesült Államokban 2010-től érvényes ütközésbiztonsági, például a borulásvédelmi előírásoknak. Az autó szerkezetének 65 százaléka áll nagy szilárdságú acélból.

Vége a silány anyagoknak, gagyi sehol

Vége a silány anyagoknak, gagyi sehol

Vége a silány anyagoknak, gagyi sehol


Bent az ülés olyan mélyre ereszthető, amit az A4-en vagy a Hármas BMW-n innen nagyon kevés autó nyújt csak. Az alapmodellt kivéve tengelyirányban is állítható kormány és az óriási ülésmozgatási tartomány eredményeként bárki ideálisan ülhet. Kár, hogy a támlaállítás karját nehéz elérni.

Tágas és nem olcsó belül

Elöl a néhány órás próbaúton kényelmesek voltak az ülések. Az anyagminőség, az órák jégkék háttérvilágítása és a hálós betétekkel feldobott, gusztusos műszerfal sokkal jobb annál, amit egy olcsó dél-koreai autóba képzelnénk.

Gyengébb motorú kisautót is alig kapni a Cruze bevezető árából. A számok miatt is érdemes lapozni


Hátul a fejtéren érezni a dinamikus tetőív hatását, de 180-185 centiig el lehet férni. Aki ennél magasabb, kicsit lejjebb csúszva még mindig elücsöröghet hátul, mert a térdeknek jutó tágas tér segít ebben. Kartámasz is van és elöl-hátul bőven akad elég hely, ahová rámolhatnak az utasok.

Átlagos a 450 literes csomagtartó

Átlagos a 450 literes csomagtartó

Átlagos a 450 literes csomagtartó


Eggyel hátrébb nem ilyen rózsaszín a helyzet. A 450 literes térfogat átlagos, kár viszont a fedél csukásakor a bőröndök közé beforduló zsanérokért.

Legfőképp pedig azért, hogy nincs a fedél belsején egy megragadható él vagy legalább egy madzag, amivel a lemez taperolása nélkül le lehetne húzni a csomagtérajtót.

Modern motorgeneráció

A Lacetti élettelen ezerhatos motorját heveny zabálása miatt sosem szerettük, a Chevrolet végre modern benzinesekre cserélte a motorgarnitúrát.

Nem rossz a 113 lóerős 1,6-os benzines

Nem rossz a 113 lóerős 1,6-os benzines

Nem reménytelen a 113 lóerős 1,6-os benzines


Sajnos a vezérműtengelyt nem lánc, hanem szíj mozgatja, de a szokásosnál így is ritkábban, 10 év/160 ezer kilométer után kell cserélni. A Cruze 1,6 és 1,8 literes, alumínium benzinesében a szívó és kipufogó oldalon is változó szelepvezérlés javítja az erőnlétet és a fogyasztást.

Élőben az új ezerhatos motoron nem érezni a 113 lóerőt, de nagyságrendekkel jobb az eddiginél. Az 1,6-os benzines türelmet igényel, de nem reménytelen eset. Elfogadhatóan vitte az autót, a hajtós tesztúton 9,1 literes fogyasztást mért a fedélzeti számítógép.

Polgári kényelem

Óriási előrelépés a Cruze a Lacettihez képest

Óriási előrelépés a Cruze a Lacettihez képest

Óriási előrelépés a Cruze a Lacetti után


Tetszett az autóban az ésszerű váltóáttételezés, ezért autópályán nem pörgi szét magát a motor ötödikben. A zajcsillapítás feltűnően jól sikerült, a diszkrét motorzaj és szélzúgás ebben az árkategóriában igen jónak mondható.

A Cruze a kinti autókon kipróbált Kumho Solusnál jobb gumikat érdemelne. Érdemes volna jobbra cserélni őket az értékesítés kezdetéig, mert a futómű rendben van. Zavaró oldaldőlés és gyomorforgató billegés nélkül nyújtott jó rugózási kényelmet, még a 17 colos felnikkel is.

Kétféle dízel

125 és 150 lóerős dízelekkel jön

125 és 150 lóerős dízelekkel jön

125 és 150 lóerős dízelekkel jön


Kipróbáltuk a kínálat másik végéről a 150 lóerős dízelt is. A kétliteres motor kellemes darab, se nem ráz, se nem hangos és jó erőben van. A 320 newtonméterre hegynek föl is lehet támaszkodni, a váltó ebben az esetben is csak ötfokozatú és nem túl pontos.

Robert Gutsche, a Chevrolet Europe kompakt autókért felelős marketingvezetője elmondta, hogy később az Opel Astrák 1,25 és 1,7 literes dízelmotorjának beépítése is szóba kerülhet a már tervbe vett 125 lóerős kétliteresen felül.

Octavia, Focus, Lancer

Innen a Civic szedánra hasonlít

Innen a Civic szedánra hasonlít

Innen a Civic szedánra hasonlít


Ő mesélt arról is, hogy a fejlesztés során kétféle konkurenst tettek meg mércének. A sportos vonalvezetés terén a Mitsubishi Lancert és a Mazda3 Sedant, illetve ár/érték aránya alapján a Skoda Octaviát, de a Mégane és a Focus limuzinra is figyeltek. A formatervezőknek meg mintha a Honda Civic Sedan járt volna az eszükben, hátulról felfedezhető némi hasonlóság.

Mintha a gazdaság hanyatlása Nyugat-Európában is felértékelné a kevés pénzért magas használati értéket nyújtó autókat, az Opel Asconák örököseit. Az elmúlt évben a finnyás német piacon összesen 25 ezer Dacia Logan és Sandero kelt el, és a Chevy sem panaszkodhat. A sokaknak vérzivataros tavalyi évben több mint 10 százalékkal több autót adott el Európában, mint 2007-ben. A trend kedvezhet a Cruze-nak is, amelyre a vezérképviselet meghökkentően kedvező alapárat harcolt ki a magyar piacnak.

Árak: 3,3 millió forinttól

Széria az ESP a második (LS) felszereltségtől

Széria az ESP a második (LS) felszereltségtől

Széria az ESP a második (LS) felszereltségtől


Bevezető áron az 1,6-os benzines Cruze 3 299 000 forintba kerül. Kemény csapás a konkurenciának a jobban felszerelt, légkondis és ESP-s modell 3,7 milliós induló ára is. Mintha nem a háromszáz forint feletti euróval kalkulálták volna az összegeket, kérdés, hogy az importőr meddig tudja tartani őket. A dízelek és a többi modell ára csak április végén, május elején, az értékesítés indulásakor derül ki. Az 1,6 és az 1,8 literes benzinesekhez hatfokozatú automata váltó is rendelhető lesz, a dízeleket egyelőre csak kézi váltóval adják.

Alapfelszereltség, Base: ABS, elektronikus fékerőelosztó, első és oldallégzsák, MP3-as, CD-s rádió, elektromos ablakemelő elöl, távirányítós központi zár, motoros állítású, fűthető tükör, fedélzeti számítógép
Többletfelszereltség, LS: menetstabilizáló elektronika, manuális légkondicionáló, függönylégzsák, tengelyirányban állítható kormány, elektromos ablakemelő hátul
Többletfelszereltség, LT: kétzónás automatikus klímaberendezés, hatlemezes CD-váltó, USB-bemenet, 17 colos könnyűfém felni

Vetélytársak és listaárak Listaár, forint
Chevrolet Cruze 1,6 LS 3 699 000
Citroën C4 Pallas 1,6 Business 4 630 000
Ford Focus 1,6 Trend 4 559 000
Mitsubishi Lancer 1,5 Inform 4 090 000
Opel Astra 1,6 Enjoy 4 597 000
Skoda Octavia 1,6 Classic 4 818 400

A túloldalon a műszaki adatok következnek


Chevrolet Cruze                                                          Méretek és tömegek
Hosszúság/szélesség/magasság: 4597/1788/1477 mm
Tengelytáv: 2685 mm
Csomagtartó: 450 liter
Üres tömeg (1.6/1.8/2.0 dízel): 1285/1290/1427 kg
Motoradatok és menetteljesítmények                                      Cruze 1.6
Teljesítmény / Nyomaték: 113 LE/6400, 153 Nm/4200
Végsebesség: 185 km/óra
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,5 s
Szabvány szerinti fogyasztás 9,0-5,5-6,7 l/100 km
Motoradatok és menetteljesítmények                                      Cruze 1.8
Teljesítmény / Nyomaték: 141 LE/6200, 176 Nm/3800
Végsebesség: 200 km/óra
Gyorsulás (0-100 km/h): 10,0 s
Szabvány szerinti fogyasztás: 9,3-5,3-6,8 l/100 km
Motoradatok és menetteljesítmények                                Cruze 2.0 dízel
Teljesítmény / Nyomaték: 150 LE/4000, 320 Nm/2000
Végsebesség: 210 km/óra
Gyorsulás (0-100 km/h): 10,0 s
Szabvány szerinti fogyasztás: 7,0-4,8-5,6 l/100 km