A lépcsőshátú Lacetti helyett
Eddig ismertünk Penélope Cruzt, Hyundai Veracruzt, most pedig itt a legújabb. Ez a Cruze a Chevrolet-től érkezik, a Lacetti utódjaként. A név valószínűleg a békés utazást, vonulást jelentő cruise szóból ered.
Legyünk őszinték: a Lacetti azoknak szólt, akik lemondtak a vezetéssel átélhető örömök jó részéről.
Kényelme és tágassága miatt helyváltoztatásra alkalmas, megbízhatóan működik és mindig jó áron adták, de a kormányzása, a futóműve, a váltója, a gázreakciója elkeserítő.
Alapjaiban új autó
A Cruze alapjaiban új autó, csak rá kell nézni. Ez az első Chevrolet, amely teljes egészében a Daewoo-korszak után született. A Lacettiénél elöl 6,4, hátul 7,8 centivel szélesebb a nyomtávja, ami nemcsak az útfekvését határozza meg, de a széles terpesz miatt az arányainak, a kiállásának is jót tesz.
Delta padlólemez – Az új Astra alapja |
A Cruze a General Motors első terméke, amely megkapja a konszern vadonatúj, Delta nevű padlólemezét. Rugalmassága okán erre az alapra különféle hosszúságú, tengelytávú és felépítésű modelleket tervezhetnek a konszern márkái. Egyterű is lesz Többek között a Chevrolet Volt és az őszi Frankfurti Autókiállításon bemutatandó új Opel Astra is a rokonságba tartozik. Minden bizonnyal ezt a frissen kifejlesztett padlólemezt veszi át a Chevrolet Orlando, a tanulmányként már látott hétüléses egyterű szériaváltozata is. Masszív biztonság Elöl a futómű maradt McPherson rugóstagos, hátul továbbra is csatolt hosszlengőkarok vannak. Viszont az új U alakú acélprofilt az eddigieknél jobban hozzá lehet hangolni az adott autóban megcélzott kompromisszumhoz. Az alapokat úgy méretezte a GM, hogy az erre épülő autók ötcsillagosra teljesítsék az Euro NCAP-töréstesztet és megfeleljenek az Egyesült Államokban 2010-től érvényes ütközésbiztonsági, például a borulásvédelmi előírásoknak. Az autó szerkezetének 65 százaléka áll nagy szilárdságú acélból. |
Bent az ülés olyan mélyre ereszthető, amit az A4-en vagy a Hármas BMW-n innen nagyon kevés autó nyújt csak. Az alapmodellt kivéve tengelyirányban is állítható kormány és az óriási ülésmozgatási tartomány eredményeként bárki ideálisan ülhet. Kár, hogy a támlaállítás karját nehéz elérni.
Tágas és nem olcsó belül
Elöl a néhány órás próbaúton kényelmesek voltak az ülések. Az anyagminőség, az órák jégkék háttérvilágítása és a hálós betétekkel feldobott, gusztusos műszerfal sokkal jobb annál, amit egy olcsó dél-koreai autóba képzelnénk.
Gyengébb motorú kisautót is alig kapni a Cruze bevezető árából. A számok miatt is érdemes lapozni
Hátul a fejtéren érezni a dinamikus tetőív hatását, de 180-185 centiig el lehet férni. Aki ennél magasabb, kicsit lejjebb csúszva még mindig elücsöröghet hátul, mert a térdeknek jutó tágas tér segít ebben. Kartámasz is van és elöl-hátul bőven akad elég hely, ahová rámolhatnak az utasok.
Eggyel hátrébb nem ilyen rózsaszín a helyzet. A 450 literes térfogat átlagos, kár viszont a fedél csukásakor a bőröndök közé beforduló zsanérokért.
Legfőképp pedig azért, hogy nincs a fedél belsején egy megragadható él vagy legalább egy madzag, amivel a lemez taperolása nélkül le lehetne húzni a csomagtérajtót.
Modern motorgeneráció
A Lacetti élettelen ezerhatos motorját heveny zabálása miatt sosem szerettük, a Chevrolet végre modern benzinesekre cserélte a motorgarnitúrát.
Sajnos a vezérműtengelyt nem lánc, hanem szíj mozgatja, de a szokásosnál így is ritkábban, 10 év/160 ezer kilométer után kell cserélni. A Cruze 1,6 és 1,8 literes, alumínium benzinesében a szívó és kipufogó oldalon is változó szelepvezérlés javítja az erőnlétet és a fogyasztást.
Élőben az új ezerhatos motoron nem érezni a 113 lóerőt, de nagyságrendekkel jobb az eddiginél. Az 1,6-os benzines türelmet igényel, de nem reménytelen eset. Elfogadhatóan vitte az autót, a hajtós tesztúton 9,1 literes fogyasztást mért a fedélzeti számítógép.
Polgári kényelem
Tetszett az autóban az ésszerű váltóáttételezés, ezért autópályán nem pörgi szét magát a motor ötödikben. A zajcsillapítás feltűnően jól sikerült, a diszkrét motorzaj és szélzúgás ebben az árkategóriában igen jónak mondható.
A Cruze a kinti autókon kipróbált Kumho Solusnál jobb gumikat érdemelne. Érdemes volna jobbra cserélni őket az értékesítés kezdetéig, mert a futómű rendben van. Zavaró oldaldőlés és gyomorforgató billegés nélkül nyújtott jó rugózási kényelmet, még a 17 colos felnikkel is.
Kétféle dízel
Kipróbáltuk a kínálat másik végéről a 150 lóerős dízelt is. A kétliteres motor kellemes darab, se nem ráz, se nem hangos és jó erőben van. A 320 newtonméterre hegynek föl is lehet támaszkodni, a váltó ebben az esetben is csak ötfokozatú és nem túl pontos.
Robert Gutsche, a Chevrolet Europe kompakt autókért felelős marketingvezetője elmondta, hogy később az Opel Astrák 1,25 és 1,7 literes dízelmotorjának beépítése is szóba kerülhet a már tervbe vett 125 lóerős kétliteresen felül.
Octavia, Focus, Lancer
Ő mesélt arról is, hogy a fejlesztés során kétféle konkurenst tettek meg mércének. A sportos vonalvezetés terén a Mitsubishi Lancert és a Mazda3 Sedant, illetve ár/érték aránya alapján a Skoda Octaviát, de a Mégane és a Focus limuzinra is figyeltek. A formatervezőknek meg mintha a Honda Civic Sedan járt volna az eszükben, hátulról felfedezhető némi hasonlóság.
Mintha a gazdaság hanyatlása Nyugat-Európában is felértékelné a kevés pénzért magas használati értéket nyújtó autókat, az Opel Asconák örököseit. Az elmúlt évben a finnyás német piacon összesen 25 ezer Dacia Logan és Sandero kelt el, és a Chevy sem panaszkodhat. A sokaknak vérzivataros tavalyi évben több mint 10 százalékkal több autót adott el Európában, mint 2007-ben. A trend kedvezhet a Cruze-nak is, amelyre a vezérképviselet meghökkentően kedvező alapárat harcolt ki a magyar piacnak.
Árak: 3,3 millió forinttól
Bevezető áron az 1,6-os benzines Cruze 3 299 000 forintba kerül. Kemény csapás a konkurenciának a jobban felszerelt, légkondis és ESP-s modell 3,7 milliós induló ára is. Mintha nem a háromszáz forint feletti euróval kalkulálták volna az összegeket, kérdés, hogy az importőr meddig tudja tartani őket. A dízelek és a többi modell ára csak április végén, május elején, az értékesítés indulásakor derül ki. Az 1,6 és az 1,8 literes benzinesekhez hatfokozatú automata váltó is rendelhető lesz, a dízeleket egyelőre csak kézi váltóval adják. Alapfelszereltség, Base: ABS, elektronikus fékerőelosztó, első és oldallégzsák, MP3-as, CD-s rádió, elektromos ablakemelő elöl, távirányítós központi zár, motoros állítású, fűthető tükör, fedélzeti számítógép |
Vetélytársak és listaárak | Listaár, forint |
|
Chevrolet Cruze 1,6 LS | 3 699 000 | |
Citroën C4 Pallas 1,6 Business | 4 630 000 | |
Ford Focus 1,6 Trend | 4 559 000 | |
Mitsubishi Lancer 1,5 Inform | 4 090 000 | |
Opel Astra 1,6 Enjoy | 4 597 000 | |
Skoda Octavia 1,6 Classic | 4 818 400 |
A túloldalon a műszaki adatok következnek
Chevrolet Cruze Méretek és tömegek | |
Hosszúság/szélesség/magasság: | 4597/1788/1477 mm |
Tengelytáv: | 2685 mm |
Csomagtartó: | 450 liter |
Üres tömeg (1.6/1.8/2.0 dízel): | 1285/1290/1427 kg |
Motoradatok és menetteljesítmények Cruze 1.6 | |
Teljesítmény / Nyomaték: | 113 LE/6400, 153 Nm/4200 |
Végsebesség: | 185 km/óra |
Gyorsulás 0-100 km/h: | 12,5 s |
Szabvány szerinti fogyasztás | 9,0-5,5-6,7 l/100 km |
Motoradatok és menetteljesítmények Cruze 1.8 | |
Teljesítmény / Nyomaték: | 141 LE/6200, 176 Nm/3800 |
Végsebesség: | 200 km/óra |
Gyorsulás (0-100 km/h): | 10,0 s |
Szabvány szerinti fogyasztás: | 9,3-5,3-6,8 l/100 km |
Motoradatok és menetteljesítmények Cruze 2.0 dízel | |
Teljesítmény / Nyomaték: | 150 LE/4000, 320 Nm/2000 |
Végsebesség: | 210 km/óra |
Gyorsulás (0-100 km/h): | 10,0 s |
Szabvány szerinti fogyasztás: | 7,0-4,8-5,6 l/100 km |