Lexus. Ez az a márka, aminek hallatán a nyugalom, a nyugdíjas kor és a teljes közömbösség jutottak eddig eszembe. Igazi, vérbeli luxusautó mind, kicsitől a nagyig, elegánsak, kiegyensúlyozottak, talán még unalmasak is. A felmérések szerint a vevők piszkosul elégedettek a márkával. Akinek bejön ez a fajta Lexus-érzés, az valószínűleg nem is fogja szeretni azt, ami most jön.
A Lexus IS F egy igazi fekete bárány a modellpalettán, legalább annyira kilóg a sorból, mint egy alkohol és drogproblémákkal küzdő gyermek egy királyi családból. Ez valami teljesen más. Lexusszal ez idáig csak autópályán ment gyorsan az ember, a Lexus IS F viszont valósággal kívánja az állandó száguldást. Ennek ordít a motorja és a kipufogója, ami eddig összeegyeztethetetlen volt a márkaimiddzsel.
V8 – 423 lóerő
Mivel az IS F olyan konkurensek ellen küzd, mint a 420 lóerős BMW M3, az Audi RS4 vagy a 457 lóerős C63 AMG, a Lexus sem adhatta alább lóerőben. A 6,3 literes Mercivel ugyan az ötliteres japán motor sem tud versenyezni, viszont a másik két játékost lóerőben és nyomatékban is veri, úgy hogy közben a szén-dioxid-kibocsátása is a mezőny elején van.
6600-as fordulat mellett 423 lóerőt présel ki magából a motor, 505 newtonméteres maximális nyomatéka pedig bőven elég, hogy másodpercek alatt rojtosra szagassuk a hátsó abroncsokat. Gyorsulása egyezik a többiekkel, 4,8 másodperc kell mindössze a 100 km/órás sebesség eléréséhez. A végsebességet nem 250-nél, hanem 270-nél szabályozza az elektronika.
A világ leggyorsabb váltója
Ahogyan a motorhoz, a váltóhoz is az LS szolgáltatta az alapot, ahonnan a nyolcsebességes szerkezet érkezett. Azt jócskán átdolgozták, és állítólag most a Lexus büszkélkedhet a világ leggyorsabb automatájával. A felváltáshoz mindössze 0,1 másodperc szükséges, visszakapcsoláshoz ennek a háromszorosa, de azt egy gázfröccs is kíséri.
Az életben tényleg őrülten gyorsan történik a kapcsolás, és szerencsére hagytak lehetőséget kézzel is váltani. A kormány mögötti füleket pöckölve még durvább az élmény, ráadásul nem vált magától feljebb, így még inkább hasonlít egy kézi váltóra, amit egyáltalán nem lehet választani. A próba után mi nem is vágytunk rá.
Jócskán átszabva
Az IS F jócskán átalakult annak érdekében, hogy bírja a lóerők okozta terhelést. A 19 colos BBS felnik miatt kiszélesítették az autót, a fékek és a motor nagyobb hűtésigényét pedig nagyobb légbeömlők garantálják.
A megállásról a Brembo által szállított fékrendszer gondoskodik, elöl hatdugattyús 360 milliméteres lyuggatott tárcsával, míg hátra kétdugattyús, 345 mm-es tárcsák kerültek.
A futóművet is jócskán átalakították a sima IS-hez képest, úgy hangolták, hogy versenypályán és utcán is használható legyen.
Kár lenne megfeledkezni a hangélményről, amire különös figyelmet fordítottak a japánok. Alacsony fordulaton csak a kipufogó duruzsolását hallani, feljebb a szívóhang dominál, majd végül a motorhang lesz a döntő. Ezt az élményt muszáj átélni, szerintünk veri az Audi és a BMW csodálatos orgánumát is.
Olcsóbb mint a többiek
A Lexus IS F alapára 21 millió forint lesz májustól, ami jó ajánlatnak számít a közvetlen konkurenseket vizsgálva. Az autóban minden rendelhető extra benne van alaphelyzetben, így a Mark Levinson hifi, a navigáció, és a két térdlégzsák is. Mindössze a napfénytető és a metálfényezés szerepel az extralistán.
Reméljük lesz lehetőségünk utcán is kipróbálni a fenevadat, mert a tököli reptér beton és aszfaltcsíkjain nem derülhetett fény az autó igazi tudására. Viszont kellően felhergelt bennünket.
Lexus ISF Show – I. rész
Lexus ISF Show – II. rész
Lexus IS F – 21.050.000 Ft | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 4969 |
Hengerek/szelepek | V8/32 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 311(423)/6600 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 505/5200 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 4,8 |
Végsebesség (km/h) | 270 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 16,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 8,3 |
Vegyes (l/100 km) | 11,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 270 |