Az új Punto, bármennyire is gyönyörű, eddig nem tudott igazán a szívünkbe férkőzni. Nagyobb lett ugyan és

Fehér, mert az a sportos
Jó a T-Jet alapára

Jó a T-Jet alapára

Jó a T-Jet alapára

 

tágasabb, az ára viszont olyan magasságokba emelkedett, amennyiért már nem szívesen vesz az ember olyan kisautót, amiben kompromisszumokra kényszerül. Főleg, ha a vezetési élmény sem olyan, amilyet várnánk. Ennek vége.

A Fiat végre előrukkolt új benzines turbómotorjával az 1,4 T-Jettel. Elsőre talán túlzásnak tűnhet egy ilyen pirinyó turbómotor, pedig semmi ok nincs aggodalomra. Ha kicsit jobban körülnézünk, gyorsan beláthatjuk, hogy manapság ez az autóipari trend. Egyre többen alkalmaznak kis hengerűrtartalmú turbómotorokat, amire nyílván több jó indokuk is van. A pici motorról pedig annyit, hogy Japánban fele ennyi köbcentire is turbót aggatnak.

Takarékos és gyors

A Punto turbómotorja kereken 120 lóerős a forgalmi szerint. A Punto azon kevés autók közé tartozik, amelyikben

Nem masszíroz, de érdekes

Nem masszíroz, de érdekes

Nem masszíroz, de érdekes

 

érzésre sem veszik el a lóerő. A T-Jet hangolása egy régi vágású turbóra emlékeztet, ahol a lóerők némi tanakodás után összefognak és együttes erővel csinálnak sültet az abroncsból, ha csak az elektronika be nem avatkozik. Eszeveszett száguldás kezdődhet, amitől igazi élményautó lesz az olasz szépségből. A váltó viszonylag hosszú áttételezése mellett is jól gyorsul az elhízott 1200 kilós kisautó, nem kell 9 másodperc sem ahhoz, hogy a mutató elérje a 100-as osztást.

Kellően magas fordulatszám mellett kapcsolva a motor nem veszít erejéből és még hármasban és négyesben is úgy tol, amire már egyáltalán nem számít az ember egy hasonló teljesítményű benzinesben.

Ilyen vérmérséklettel persze lőttek az alacsony fogyasztásnak, és a kedvező károsanyag-kibocsátásnak, de mi így is szívesen beletankoltunk 10-10,5 litert 100 kilométerre ezért az élményért cserébe. Miután abbahagytuk az

windows

windows

windows

 

élvezkedést, a T-Jettel be tudtunk menni 10 liter alá is városban, amivel elégedettek voltunk.

Kicsit nyúlós

A Punto nem igazi sportkocsi, de ezt nem is vártuk tőle. A kormány, a pedálok, sőt még a váltó is nőisen könnyen jár, de ettől még lehet sportosan is vezetni. Egy férfi talán jobban érezné magát egy kicsit izzasztóbb küzdelemben, de a motor olyan fenomenális, hogy ezeket a hibákat hajlamos könnyen elfeledtetni.


Kisautóhoz mérten jól teljesít a futómű is, pont annyira kemény, hogy lehessen vele jól kanyarodni, de még ne legyen vészesen zavaró a rossz utakon sem. Nyúlóssága ellenére a Grande Puntóban nem féltünk nagyobb sebességnél sem, és kanyarban is hozta azt, amit egy ilyen autónak tudnia kell.

Kicsit bumszli a kormány

Kicsit bumszli a kormány

Kicsit bumszli a kormány

 

A Lágymányosi híd budai lehajtóján még egy Subaru Imprezát is megleptünk vele, ami a hídon ugyan gyorsan befogott minket, de a kanyart már csak keresztben tudta olyan tempóval bevenni, mint az 1,4-es Punto. Na, ezek azok a pillanatok, amik boldoggá teszik egy 1,4-es autó tulajdonosát. Mi utoljára a Golf hasonló méretű TSI motorjával éreztük ennyire jól magunkat, de a T-Jet egy lépéssel azt is übereli.

Nem az erőssége

A Grande Puntóról persze lehet némi rosszat is szólni, amit az autó praktikus részleteinek mellőzése váltott ki belőlünk. Legnagyobb problémánk a megfelelő méretű tárolóhelyek hiánya volt, aminek folyományaként össze-vissza repkedtek a belépőkártyák és a mobiltelefonok egy-egy sportosra vett pillanatban.

A térképzseb például olyan szűk, hogy oda egy nőgyógyász keze sem férne be, gyakorlatilag fájdalmat okoz, mire kihalászunk bármi apró és keskeny dolgot, amit korábban odaszórtunk. Neve és méreti ellenére nem esküdnénk meg, hogy a Grande Punto a legtágasabb kisautó, de átmeneti családi autónak ez is megteszi, főleg ha az ötajtós

Viszonylag tágas a Grande Punto

Viszonylag tágas a Grande Punto

Viszonylag tágas a Grande Punto

 

mellett szavazunk. A 275 literes csomagtér nem túl tágas, még szerencse, hogy itt már kipattan annyira az ajtaja, hogy az ablaktörlő helyett, alulról is feltárhassuk. Persze egy fogantyú még jobb lenne.

Az ára az erőssége

Alapvetően pont magas áruk miatt nem szeretjük a mostani kisautókat, az 1,4-es T-Jet mégis jó vételnek számít. Gyengécske alapfelszereltséggel már 3,3 millióért elhozható a legalább 120 lóerős Grande Punto, ami a kapott élményért cserébe igazán megfontolandó ár.

A kicsit gyengécske bemutatkozás után mi újra élvezni tudtuk a Puntót, már-már annyira, mintha egy régi sportos GTI-szerű kisautóban ülnénk. A szép az benne, hogy a T-Jet nem erre készült, és bőven megfelel a hétköznapi dugóban araszolásra is.


Műszaki adatok – Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet 16V Sport
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1368
Furat x löket (mm) n.a.
Hengerek / szelepek száma S/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 88(120)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 206/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,9
Végsebesség (km/h) 195
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,4
Vegyes (l/100 km) 6,6
CO2 kibocsátás (g/km) 155
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4030/1490/1687
Tengelytáv (mm) 2510
Csomagtér (liter) 290
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1230/485
Üzemanyagtank kapacitás (liter) n.a.
Gumiméret 185/65 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) Sport: 3 810 000
Konkurensek (forint) Opel Corsa 1.6 Turbo GSI (150LE): 4 739 000
Renault Clio 1.2T (100LE): 3 650 000
Toyota Yaris 1,3 VVT-i (90LE): 3 300 000

Tesztelt autó ára (forint)-A szériafelszereltség fontosabb tételeivezető- és utasoldali légzsák, ABS, ESP, elektromos ablak, klíma, CD-s rádió, multikormányÉRTÉKELÉSa vezess.hu véleményeA jó motor élvezetessé teszi a Grande PuntótPontszám (max. 10)  7,75 pont