RX, 1997 óta

Nagy csendben működik
Bőven van hely hátul is. A támla lehajtását nem akadályozzák az alul lévő akkuk

Bőven van hely hátul is. A támla lehajtását nem akadályozzák az alul lévő akkuk

A támladöntést nem akadályozzák az akkuk


Életemben először tartok egy autó nemzetközi sajtóbemutatójára gyalog, át a Roosevelt téren. A Lexus RX 450h menetpróbája ugyanis Budapesten van. A japán luxusmárka most mutatta be a harmadik szériát az RX-ből, amely 1997-ben, a Mercedes-Benz ML-lel egy évben jelent meg.

Az alvázas terepjárók puhításának első fázisa a SUV. Ezek egyik ága a kizárólagosan aszfaltra tervezett, sikkes, dinamikus, de kicsit azért magas építésű crossover, tehát kategóriák közötti autó. Az RX következetesen a crossover vonalon mozog.

Margit néni, a mákos rétes és az országimázs

Szerény hajlék az RX bemutatóján

Szerény hajlék az RX bemutatóján

Szerény hajlék az RX bemutatóján


Ritka öröm, ha egy autó nemzetközi sajtóbemutatójának Magyarország adhat otthont. A hazai Toyota-vezérképviselet már az RX 400h menetpróbáját is szerette volna idehozni, de akkor különféle okok miatt Athén lett a befutó.

Csinibabáktól az autómosásig

A terv az új hibrid SUV bemutatójára valósult meg, a Gresham luxusszállóban és Nógrád megye izgalmas útjain. A rövidebb és a Hollókőt is érintő hosszabb útszakasz térképét megtalálják a galériában. Budapest alighanem hátszéllel indult a versenyben, mert Fabio Capano úr, a Toyota Motor Europe „örökös” kommunikációs alelnöke a magyar importőrnél dolgozott évekig.

Népviselet, házi rétes és pogácsa

Népviselet, házi rétes és pogácsa

Népviselet, házi rétes és pogácsa


Egy színvonalas nemzetközi sajtóbemutató igen összetett feladat. A magyar vezérképviselet munkatársai segítettek többek között csinos hoszteszeket találni, bebútorozni a Ferihegyi VIP-várót. Ők szerveztek fotóst a gyári képek elkészítésére, de az autók mosatására is leltek vállalkozót, aki egy reptéri sátorban, illetve a Gresham aljában tisztítja az RX-eket.

Egy kis hazai Hollókőn

Hollókőn túrós és mákos házi rétessel, illetve friss pogácsával kényeztetik a vendégeket. Margit néni több mint száz rúddal sütött belőle ottjártunkig. A kávészünetre megálló újságíróknak énekelnek is a helyi népviseletbe öltözött asszonyok. A magyarországi helyszínnek sikere van, és nemcsak a nagypályás szálloda miatt, mert az másutt is adott a nemzetközi sajtóbemutatókon.


Erősebb és nehezebb

7,8 s a gyorsulás százra és 200 a végsebesség

7,8 s a gyorsulás százra és 200 a végsebesség

7,8 s a gyorsulás százra, 200 a végsebesség


Bő egy mázsát hízott a modellváltással, hosszabb lett 1,5 és szélesebb négy centivel. Sokkal merevebb a karosszériája, nagyobb csomagtartót biztosít az új hátsó futóműve és felárért légrugózás is rendelhető hozzá.

A kettő plusz egy villany- és egy benzinmotorból álló hajtásláncon is sokat fejlesztett a Toyota vagy a Lexus, mindenesetre az akkuktól simán lehajtható a háttámla, az összteljesítmény 272-ről 299 lóerőre nőtt és nagyot csökkent a rendszer súlya.

Mitől hibrid a hibrid?

Folyamatábra

Folyamatábra

Folyamatábra


Egy hibrid attól hibrid, hogy többféle erőforrása van. A hibrid RX orrában a – nálunk nem forgalmazott – RX 350-ből átvett V6-os motor mellett két villanymotor van.

Egy kiegészítő, 50 kilowattos elektromos motor van hátul. Az összkerékhajtást ez utóbbival valósítja meg a Lexus, ha az első kerekek kipörögnek.

Az elektromos motor nemcsak gyorsítja az autót, de gázelvételkor vagy fékezéskor generátorként áramot termel, töltve az akkumulátorokat.

Átmenetileg villanyautó

Elöl a három motor, hátul az NiMH-akkuk

Elöl a három motor, hátul az NiMH-akkuk

Elöl a három motor, hátul az NiMH-akkuk


Az RX 450h képes vagy csak az elektromos vagy csak a benzines motorral, de ezek közös erejéből is haladni. Mindig abban a felállásban, ami a leghatékonyabb, kivéve, ha az EV (electric vehicle) gombbal felülbíráljuk a vezérlést. Az RX körülbelül három kilométert tud megtenni az akkukban tárolt árammal, de a hibrid autókkal úgysem ez a cél.

A Lexus kitart a Priuséhoz hasonló nikkel-metál hidrid akkumulátorok mellett, mert szerintük a jóval nagyobb kapacitású lítium-ion telepek kevésbé biztonságosak. A másik érvük az NiMH-akkuk tartóssága. Megfelelő töltésvezérléssel és az utastér levegőjével segített, ventilátoros hűtéssel az élettartamuk eléri a teljes autóét.

Újdonság a kipufogógázzal fűtött hűtőfolyadék, amivel gyorsabban bemelegszik, tehát takarékosabb a motor. Nem kevesebb, mint 23 százalékkal csökkent az átlagfogyasztása: 8,1 liter volt, most 6,3, ami kevesebb az 1,6-os kompakt autókénál. Egyszerűen őrület egy ekkora luxusgéptől.

Lapozás után a mért fogyasztással és a Gresham vécéjével folytatódik a cikk


Élőben is takarékos

A szabványos mérés adatait erősen megszépíti, ha a motor nem jár álló helyzetben. Ezért aztán az üresjárati leállítással készülő autók, a hibridek és a nem hibridek is (pl. BMW, MINI) sokkal többet fogyasztanak az életben, mint papíron.

9,8 litert mért a számítógép

9,8 litert mért a számítógép

9,8 litert mért a számítógép


Ezúttal is. A főleg országúti tesztúton 9,8 litert mért a számítógép, ami több mint másfélszerese a gyári átlagnak.

Viszont a nyavalygók mutassanak egy hasonlóan jól fejlett (2,2 tonnás) autót, amely ehhez mérhető teljesítményt, összkerékhajtást és hasonlóan alacsony környezetszennyezést mutathat fel. Tessék, tessék, akár dízel is lehet. A kétkedők erre sarkon fordultak, és illa berek, nádak, erek.

Túlerőben: négy motor

Nagyon tiszta az RX benzinmotorja

Nagyon tiszta az RX benzinmotorja

Nagyon tiszta az RX benzinmotorja


Mert a két villanymotor és a 3,5 literes benzines külön-külön is bikásak, de padlógázra együtt mintha ránk rántanák a horizontot. A két elektromos szinkronmotor balról, a V6-os benzines jobbról hajt be egy bolygóműbe.

Ez a mechanikus szerkezet nem nagyobb egy sárgadinnyénél, én terebélyesebbnek képzeltem a bemutató előtt.

A Toyota boszorkányos ügyességgel oldotta meg, hogy a merőben különböző karakterű motorok tökéletes harmóniában dolgozzanak egyetlen autóban.

Milyen a Gresham klotyója?

Ahová a király is gyalog jár

Ahová a király is gyalog jár

Ahová a király is gyalog jár


Magyarországon nehéz exkluzívabb helyszínt találni egy rendezvényhez az art nouveau stílusban épült Gresham Szállónál. A palotát eredetileg a hasonló nevű brit biztosító építtette. Az 1906-ban átadott épületben lakások mellett irodákat és üzleteket is kialakított a brit életbiztosító, a finom úri közönség igényeire és lehetőségeire szabva.

A második világháborús harcokat erősen megsínylette az épület, amely az államosítást követően egyre csak pusztult. Végül 1999-ben vette meg egy befektető, amely Four Seasons Hotel Gresham Palace néven nyitott benne előkelő hotelt 2004-ben. A címben szereplő toalett a maga nemében pazarlóan előkelő. Fehérrel erezett fekete márvány a padlón, dizájnos kübli az iránysugárnak és kicsit a Brut 33 arcvízre hasonlító illatú szappan. Illik a fekvésében is különleges kvártélyhoz.

Most épp nem pazaroljuk a benzint

Most épp nem pazaroljuk a benzint

Most épp nem pazaroljuk a benzint


Érdemes Eco módban vezetni, ha a környezetszennyezés is szempont. Ilyenkor a gázadásokat kicsit kisimítva, komótosabban reagálja le az elektronika, csökkentve a fogyasztást. A csekély szélzajt és az alacsony fogyasztást egyformán segíti a 0,32-es alaktényező, amely a kategória legjobbja.

Komfortban jó, tépésben nem

Aki izgágább, választhat Sport állást és hat kézzel kapcsolható fokozatot az egyébként fokozatmentes erőátvitelben. Ezt semmiképp ne CVT váltóként képzeljük el, mert nincsenek benne kúpos szíjtárcsák vagy szíjak.

Tágas, kényelmes, unalmas

Tágas, kényelmes, unalmas

Tágas, kényelmes, unalmas


Letaglózó ereje ellenére az RX kicsit sem sportos autó. Kell egy bizonyos kor, hogy az ember értékelni tudja a kényelmet és a Lexusra jellemző kivételes csendet. Az első ülések hibátlanok, a széria bőrkárpitba nem fülled be a gúnyánk, mert apró ventilátorok szellőztetik a támlát és az ülőlapot.

Hátul a hosszirányban állítható ülésekkel és a támladöntéssel kényelmesen utaznak az átlagnál nyurgábbak is, viszont az alacsony ülés miatt kellemetlen szögben hajlik a lábuk. Alacsonyabbak előnyben.

Új futómű

Vadonatúj a hátsó futómű. Itt nincs benne az elektronikusan vezérelt stabilizátor, amely csökkenti az oldaldőlést

Vadonatúj a hátsó futómű. Itt nincs benne az elektronikusan vezérelt stabilizátor, amely csökkenti az oldaldőlést

Felárért légrugózás is rendelhető


Az RX hátul új, kettős keresztlengőkaros és elöl McPherson futóműve lényegesen jobb az eddiginél. Az előd nehézkesen és bután viselkedett, imbolygott kanyargós országúton. Az új még mindig nem az etalon, de hozza az elvárható színvonalat ahogy rezzenéstelenül átrobog az úthibákon és korrekten viseli a gyors kanyarokat.

Autópályán imponáló biztonsággal és fölénnyel száguld az RX. A távolságtartó tempomat rutinosan lassít és gyorsít, akár a GS-ben.

Head up display: számok a műszerfalon

Elvárható a jó anyagminőség

Elvárható a jó anyagminőség

Elvárható a jó anyagminőség


A navigáció útmutatását a sebességgel együtt a műszerfalra vetíti a head up display.

Érdekes, hogy az érintőképernyő helyét egy számítógépes egér és pár gomb vette át, a logikus menükben egyszerűbb volna az ikonokra rábökve barangolni, mint az egérrel.

Ez a sok felszerelés többnyire a Sport alapfelszereltséggel is jár. A csúcsmodellben 15 hangszórós Mark Levinson-hifi és mikrohullámokkal a kocsi előtti területet pásztázó radar is jár.

Szenzációs a 148 g/km CO2-emisszó

Szenzációs a 148 g/km CO2-emisszó

Szenzációs a 148 g/km CO2-emisszó


Ha a vezető nem reagál a hangjelzésre, az ütközésmegelőző rendszer automatikus vészfékezéssel csökkenti az ütközéskori sebességet.

Kiviteltől függően 15 960 000 és 18,8 millió forint között változik az RX 450h vételára, a magyarországi értékesítés valamikor nyáron, valószínűleg júliusban kezdődik.

Addig még van idő megjegyezni egy adatot: a hibrid SUV mindössze 148 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként. Erre tényleg büszke lehet a Lexus.

Egy RX 450h adataiért érdemes átkattintani a túloldalra


Műszaki adatok -Lexus RX 450h
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 3456
Állandó mágnesű szinkron villanymotorok, 650V
Hátsó elektromos motor
123 kW (167 LE, 335 Nm) + 116 kW (157 LE, 88 Nm)
50 kW (68 LE, 139 Nm)
Hengerek / szelepek száma V6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 183(249)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 317/4800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,8
Végsebesség (km/h) 200
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,0
Vegyes (l/100 km) 6,3
CO2 kibocsátás (g/km) 148
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4770/1885/1685
Tengelytáv (mm) 2740
Csomagtér (liter) 446-1570
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 2110-2205/495-590
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 65
Gumiméret 235/60 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Árak (forint) 15 960 000 – 18 800 000
Konkurensek (forint) Mercedes-Benz ML 320 CDI, 17 259 000