A Citroën budget-limuzinja igényel némi lemondást a vevőtől az élet napfényes oldaláról, de mindig ott van vigasztalásképp, hogy "na de ennyi pénzért?".
Tágas, olcsó szedán, ami a Logannál nívósabb, az Octaviánál gagyibb
Mit ad?
Óriási csomagtartót, nagy hátsó lábteret és eleget a hétköznapokra
Mibe kerül?
A tesztautó klímával, Bluetooth-hifivel, 1,6-os benzinmotorral 3,94 millió
Kinek jó?
Racionális gondolkodású apukáknak 2 gyerekig, vagy autókölcsönző cégeknek, flottaüzemeltetőknek
A kollégák a szerkesztőségben egytől egyig hülyének néztek, amiért nem lelkesedtem ezért a kocsiért. De hát tök nagy! Meg egész elfogadható minőségű! Ráadásul milyen olcsó! – mondták. Értem én, és igazuk is van, de azt a csomagtérfedél-döndülést nem bírtam kiverni a fejemből. Meg a pofátlanságot, hogy egy gyártó képes Exclusive plakettet ragasztani egy új autóra 2013-ban, amiben nem állítható az öv magassága, sem a kormány tengelyirányban, és nincs a hátsó üléstámlában se könyöklő, se fejtámasz.
Olcsó autó a gyarmatokra
1/33 Egyszerű, tágas, könnyű, olcsón gyártott, olcsón kínált négyajtós modell, főként a keleti piacok számára a Citroentől: ez a C-Elysée
Egyszerű, tágas, könnyű, olcsón gyártott, olcsón kínált négyajtós modell, főként a keleti piacok számára a Citroentől: ez a C-Elysée
Fotó megosztása:
2/33 Alsó-középkategóriás méretek, kivéve a szélességét: az olcsó, nagy szedánok mind keskenyek, mert kisautó-padlóra épülnek
Alsó-középkategóriás méretek, kivéve a szélességét: az olcsó, nagy szedánok mind keskenyek, mert kisautó-padlóra épülnek
Fotó megosztása:
3/33 506 literes csomagtér, 2,65 méteres tengelytáv - de C3-as, 175 centis szélesség (az Astra hat centivel szélesebb)
506 literes csomagtér, 2,65 méteres tengelytáv - de C3-as, 175 centis szélesség (az Astra hat centivel szélesebb)
Fotó megosztása:
5/33 Brazilos far a nagyobb csomagtérért
Brazilos far a nagyobb csomagtérért
Fotó megosztása:
6/33 A dizájn nem rossz, még kis formai játékok is kerültek a lemezekre, de azért az egész C-Elysée egy kicsit, nem is tudom, nyomi
A dizájn nem rossz, még kis formai játékok is kerültek a lemezekre, de azért az egész C-Elysée egy kicsit, nem is tudom, nyomi
Fotó megosztása:
7/33 A picit rövid, picit aránytalan orrba 1,2 literes háromhengeres vagy 1,6-os benzinmotor, esetleg 1,6-os dízel kerülhet
A picit rövid, picit aránytalan orrba 1,2 literes háromhengeres vagy 1,6-os benzinmotor, esetleg 1,6-os dízel kerülhet
Fotó megosztása:
9/33 Szemöldök a faron
Szemöldök a faron
Fotó megosztása:
10/33 A menetjelző fény nem LED-es, viszont nagyon erős: városban könnyű elfelejteni mellette a tompított felkapcsolását
A menetjelző fény nem LED-es, viszont nagyon erős: városban könnyű elfelejteni mellette a tompított felkapcsolását
Fotó megosztása:
11/33 Egy kis művészet az A-oszlop tövében
Egy kis művészet az A-oszlop tövében
Fotó megosztása:
13/33 Esztétikailag meggyőző a beltér, az anyagok minősége persze másodosztályú
Esztétikailag meggyőző a beltér, az anyagok minősége persze másodosztályú
Fotó megosztása:
14/33 Helyenként kopogós, de nem zörög, nem nyöszörög, a minőség meggyőző
Helyenként kopogós, de nem zörög, nem nyöszörög, a minőség meggyőző
Fotó megosztása:
15/33 Gomb nem került a kormányra, de a szokásos karos PSA-rádiókezelés ott van a jobb kéz ügyében
Gomb nem került a kormányra, de a szokásos karos PSA-rádiókezelés ott van a jobb kéz ügyében
Fotó megosztása:
17/33 Az ablakemelő gombok középre kerültek, így rettentő puritán az ajtókárpit
Az ablakemelő gombok középre kerültek, így rettentő puritán az ajtókárpit
Fotó megosztása:
18/33 Az ülésekkel semmi bajom nem volt, a kartámasz viszont vékony és teljesen felesleges
Az ülésekkel semmi bajom nem volt, a kartámasz viszont vékony és teljesen felesleges
Fotó megosztása:
19/33 Lapított kormány a sportos hangulatért
Lapított kormány a sportos hangulatért
Fotó megosztása:
21/33 A váltó működése franciásan bizonytalan, és túl rövid az ötödik, nagyon kéne még egy fokozat sztrádán
A váltó működése franciásan bizonytalan, és túl rövid az ötödik, nagyon kéne még egy fokozat sztrádán
Fotó megosztása:
22/33 A 6,2 egy kicsit túlzás, de a kivénhedt motorral a 6,75 literes vegyes üzemű tesztátlag kifejezetten jó érték benzinből
A 6,2 egy kicsit túlzás, de a kivénhedt motorral a 6,75 literes vegyes üzemű tesztátlag kifejezetten jó érték benzinből
Fotó megosztása:
23/33 Ordas parasztvakítás: bár gombok és LCD is van a klímakonzolon, a szabályzás teljesen manuális
Ordas parasztvakítás: bár gombok és LCD is van a klímakonzolon, a szabályzás teljesen manuális
Fotó megosztása:
25/33 A kesztyűtartó úgy is elég tágas, hogy nagyon mélyen kezdődik, sok lábteret hagyva az anyósülés előtt
A kesztyűtartó úgy is elég tágas, hogy nagyon mélyen kezdődik, sok lábteret hagyva az anyósülés előtt
Fotó megosztása:
26/33 Egy kis szájízrontó figyelmetlenség: a fehér kárpithoz azért illett volna világos övet gyártatni
Egy kis szájízrontó figyelmetlenség: a fehér kárpithoz azért illett volna világos övet gyártatni
Fotó megosztása:
27/33 A lábtér irdatlan, a fejtér elegendőm, és két embernek hátul még széltében is elég a hely
A lábtér irdatlan, a fejtér elegendőm, és két embernek hátul még széltében is elég a hely
Fotó megosztása:
29/33 Fura, de a Peugeot-Citroentől megszokott helyen a hátsó ablakemelők kapcsolói
Fura, de a Peugeot-Citroentől megszokott helyen a hátsó ablakemelők kapcsolói
Fotó megosztása:
30/33 Az 1,6-os motorral nem eszik sokat és elég erős is az autó, de jó tudni, hogy ez az 1.6 VTi nem a BMW-eredetű blokk, amit a valódi Európának szánt modellekbe tesznek
Az 1,6-os motorral nem eszik sokat és elég erős is az autó, de jó tudni, hogy ez az 1.6 VTi nem a BMW-eredetű blokk, amit a valódi Európának szánt modellekbe tesznek
Fotó megosztása:
31/33 Nem is tudom, mi ad nagyobb (kevésbé kis) presztízst: egy ilyen eleve olcsónak épített új modell, vagy egy hasonló árú, kiöregedett Classic a Skodától, Opeltől
Nem is tudom, mi ad nagyobb (kevésbé kis) presztízst: egy ilyen eleve olcsónak épített új modell, vagy egy hasonló árú, kiöregedett Classic a Skodától, Opeltől
Fotó megosztása:
33/33 Nem is tudom, mi ad nagyobb (kevésbé kis) presztízst: egy ilyen eleve olcsónak épített új modell, vagy egy hasonló árú, kiöregedett Classic a Skodától, Opeltől
Nem is tudom, mi ad nagyobb (kevésbé kis) presztízst: egy ilyen eleve olcsónak épített új modell, vagy egy hasonló árú, kiöregedett Classic a Skodától, Opeltől
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Brazilos far a nagyobb csomagtérért
Brazilos far a nagyobb csomagtérért
Olcsó, tágas szedánok Keletre
Az utóbbi években szép lassan kialakult egy B-liga az európai személyautók piacán. A folyamat kezdetének időpontja egészen egyértelműen definiálható: 1999, amikor is Párizsban a Renault bejelentette az X90 kódnéven induló új projektet, az olcsó, de elfogadható minőségű új modellfejlesztését. Ez a modell 2004-ben Dacia Loganként mutatkozott be.
A Logan sikeres lett, ahogy az új és újabb Dacia-modellek is. A piac – a nyugat-európai piac is – felismerte, hogy példátlanul olcsó lehetőséget kapott az ából-bébe közlekedésre. A Dacia sikerét látva persze elindult a lavina, és van már nekünk mindenféle olcsó, tágas autónk, kompromisszummentes biztonsággal, fejlett technológiájú, takarékos motorokkal, de elnagyolt, olcsó részletmegoldásokkal. Škoda Rapid, Seat Toledo, Renault Fluence, Fiat Linea; akár a Classic néven tovább árult kifutott Opel Astra is ide sorolható, és az összes Dacia, köztük az új Logan.
506 literes csomagtér, 2,65 méteres tengelytáv – de C3-as, 175 centis szélesség (az Astra hat centivel szélesebb)
A Citroën C-Elysée (és konszern-ikre, a Peugeot 301) is a másodosztályú európai autók élmezőnyét képviseli. 1,6 literes, 115 lóerős benzinmotorja mellé még automata váltót is kínál a gyártó, mindössze 200 ezer forintos felárért. Nem rossz autó, rá is jár a két év kilométer-korlátozás nélküli garancia, mint a többi (igazi) Citroënre, meg lehet venni, még szeretni is lehet. De le kell nyelni vele a békát, hogy szép, új autónk maga a kétsebességes Európa négykerekű illusztrációja, amolyan odavetett autó-pótlék a csóró gyarmati tartományoknak.
Adatlap
Citroën C-Elysée 1.6 VTi Exclusive
Motor
1587 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény
115 LE
Nyomaték
150 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)
10,3 sec
Végsebesség
190 km/h
Fogyasztás (vegyes)
6,5 l / 100 km
A C-Elysée formája egyszerű, néhol egy-egy kis motiválatlan formai játékkal, hogy ne legyen túl unalmas. A felső-oldalsó fény-árnyék vonal törése a visszapillantók előtt, a kis szemöldökök a hátsó lámpák mellett a fémlemezbe nyomva, a ködlámpafészkek kidolgozott formája néha, pillanatokra még a kissé nyomi arányokat, a túl rövid orrot, a túl nagy feneket is képes elfedni.
A háromdobozos forma középső doboza hosszú, de a kocsi méretéhez képest keskeny utasteret rejt. A hátsó egy irdatlan, 506 literes csomagtartót, az első pedig valamelyik egyszerűbb PSA-motort, nevezetesen az új, 1,2 literes háromhengerest, az 1,6-os dízelt, vagy épp ezt az 1,6-os, 115 lóerős benzinest.
Esztétikailag meggyőző a beltér, az anyagok minősége persze másodosztályú
Zengzetesen Exclusive-nak hirdetett, csúcsfelszereltségű autónkban ez utóbbi dolgozott, nagy megelégedésemre. A 11 mázsa alatti tömegű autót szinte repítette, miközben vegyes üzemben a kútnál sem kért többet 6,7-6,8 liter benzinnél többet száz kilométerre. Egy rossz szót szólhatok rá csupán: ordas nagy hazugság a jelölése a katalógusban. Ez az 1.6 VTi ugyanis egy 1587 köbcentis, régi, TU gyári kódú PSA-blokk, ami – ugyan még nyolc szeleppel – már 1999-ben ott brummogott a 406-osban. Nem pedig a BMW-eredetű, MINI-kből is ismert 1598 köbcentis, remek újabb motor, amit szintén 1.6 VTi-ként jeleznek a C4, vagy a Peugeot 308 katalógusokban. Rodolfo elismerően bólintana erre a marketingtrükkre.
A tesztelt Citroën C-Elysée és konkurensei listaáron, zárójelben az akciós árak
A kabinban az olcsó, nagy autókban szokásos kemény műanyagokkal, látványos, de valójában puritán kezelőszervekkel találkozhatunk. Hiába van digitális kijelző, elektronikus gombok a klímakonzolon, ha maga a kezelés teljesen manuális, és még felárért sincs automata. Ahogy automata ablaktörlő és automata világításkapcsoló sincs a modellhez, még felárért sem.
Hiába lapított alul a kormány, ha gomb nincs rajta, és még az Exclusive-ban is 60 ezer forintos, feláras extra lenne a sebességtartó automata. És hiába fotogén a beltér, ha minden műanyag kemény, és az egész kocsit belengi az új olcsó plasztikok odőrje.
Ellenben nagy tempónál is csendes a C-Elysée, kifejezetten dinamikus, már-már agilis a viselkedése, városban, országúton, sztrádán egyaránt kényelemben, biztonságban érezzük magunkat benne. A rádió is elfogadhatóan szól, a szellőzés, fűtés a primitív kezelőszervek mögött azért hatékonyan teszi a dolgát.
Csupán a nagy tempónál zavaróan rövid váltóra, a hatodik fokozat hiányára lehet panasz – de 130-nál még így is 4000 alatt marad a fordulatszám. A régi Audi A3 1,6-os ős-motorja ami ennél többet forgott, pedig az presztízsmárka volna.
Kekeckedő autós újságírók még beleköthetnek abba, hogy spórolási célzattal középre kerültek az ablakemelő gombok (így kevesebb kapcsoló és drót kell), vagy hogy a fehér kárpithoz már nem sikerült világos színű övet beszerezni a nemzetközi alkatrész-piacon. De leginkább a csomagtér-fedél példátlanul silány kidolgozása miatt lehet kötözködni:
A válasz persze egyszerű: no de ennyi pénzért? A végső verdikt tehát az autóról: nem rossz ez, négymillió alatt, sőt, akciósan 3,7 millió alatt ajándék, és igazából mindent tud, amire a hétköznapokban szüksége lehet egy átlagos autósnak. Hogy döndül a fedél? Egy 1,6-os, 105 lovas, ötfökozatú váltós Focus szedánban ötmillióért nem döndül, meg lehet venni azt is.
Mellette – Ellene
Tágas csomagtér
Nagy hátsó lábtér
Jó összeszerelési minőség
Kiváló motor
Japánosan csekély fogyasztás
Szomorúság, amikor az ember átül belőle egy első ligás kompaktba
Hiányosságok a passzív biztonsági eszközök terén
Rövid váltó
Nagy belterű, csóró piacokra tervezett limuzin. Tetszik?
átlag
8.16
szavazat
80
Nagy belterű, csóró piacokra tervezett limuzin. Tetszik?