Röviden – Mazda CX-3
Mi ez? Jelenleg az egyik legszebb kis szabadidő-autó
Mit tud? Szívó benzinesével (!) ezt a legjobb vezetni
Mibe kerül? 4,49 millióról indul
Kinek jó? Fiúknak, lányoknak, és belőlük vált szülőknek, miután már nem használnak babakocsit, de a gyerek nincs még 160 centi

A szemünk láttára újjászületik és újrapozícionálódik egy autómárka. Ügyesen, gyorsan, egyik gyönyörű újdonság tapossa a másik sarkát, mindegyik a kategóriája megkerülhetetlen tagjává lép elő a premierje napján.

Kinek mit mutatott 5-6 éve a Mazda modellkínálata, szubjektív, számomra semmi izgalmasat. Aki megbízható japánt akart, Toyotát vásárolt, aki izgalmasat, az Hondát nézett, a tehetősek pedig Lexusba ültek. Még kisebb eséllyel húzta ki a vevő a márka nevét, ha a németeket is beletette a kalapba.

Aztán a legenda szerint valami kelekótya felszolgáló – véletlenül, vagy be volt szippantva, ma már nehéz kideríteni – potencianövelőt löttyintett egy késő estébe nyúló felügyelőbizottsági ülésen a Mazda összes döntéshozójának a búcsúitalába. Előtte éppen arról tanácskoztak fáradtan, karikás szemekkel keresve a megoldást, hogy mi legyen a márkával. Állítólag felmerült az önállóság kényszerű feladása is, ha nem találnak ki valami ütőset.

Takashi Yamanouchi (CEO 2014-ig) tekintete szomorú volt, de szúrt, ahogy végignézett a teremben a vezető tisztségviselőin: Akira Marumoto ügyvezető alelnök majd elsüllyedt, míg Ikuo Maeda vezető dizájner  szemlesütve törölgette dizájnos szemüvegét az asztal alatt. Gondterheltek voltak, és erőtlennek érezték magukat. Igyák ki a poharukat uraim, reggel 7-kor folytatjuk ugyanitt, addig szedjék össze magukat! – mondta keméyen Takashi szan.

Akkor éjszaka mindannyian boldogok lettek. Másnap reggel, azon a bizonyos 7 órás válságtanácskozáson új fejezetet kezdett a Mazda életében néhány szerelmes, erőtől duzzadó férfiember. Hamarosan papíron susogó ceruzák vázolták fel a Kodo formanyelvet, a technikai részleg pedig bátran elvetette a konkurencia által nyomatott turbókat, és Skyactiv néven az öreg szívó benzinesekbe leheltek új életet.

Ön vonalzóval és kinyomtatott táblázatokkal a párnája alatt alszik? Avagy hajnalban odasimítja a vágy kedvese csípőjéhez a paplan alatt? Autóban is mást tervez e két ember.
4,5 milliótól bő 8 millióig tart a különféle változatok nyitó listaára. Burovinc Eszter, a Mazda hazai kommunikációs vezetője szerint olyan 6-6,5 millió közötti áron viszik majd leginkább a magyar vevők. Nagy kérdés, hogy a kiváló benzinesek mellett mennyi levegő jut az egy szem dízelnek

4,5 milliótól bő 8 millióig tart a különféle változatok nyitó listaára. Burovinc Eszter, a Mazda hazai kommunikációs vezetője szerint olyan 6-6,5 millió közötti áron viszik majd leginkább a magyar vevők. Nagy kérdés, hogy a kiváló benzinesek mellett mennyi levegő jut az egy szem dízelnek

Manapság jól megy a cégnek, önállóan virágzik, mert vérbő autókat gyárt. Suttognak egy kelekótya pincérről a hirosimai gyár munkásai, egymás között nagyokat kuncogva, aki állítólag belekevert valamit a nagyfőnökök italába vagy 5-6 éve, de biztosat senki nem tud. Mi is csak annyit látunk, hogy valami nagyon megváltozott a Mazdánál, attraktív járműveket dobálnak a piacra egymás után. A 6-os nem csak szebb szinte az összes riválisánál, de amikor kijött, a tengelytávja is nagyobb volt az akkori Passat/Superb/Insignia triónál. Aztán a 3-as, amely – ki gondolta volna ezt évekkel ezelőtt – szívó benzinessel is hódít 2015-ben a kompaktok között. A CX-5 meg akkora siker a kontinens nyugati felén a túlzsúfolt szabadidő-autós piacon, mint egy hangár, és húz a 2-es is a kicsik között, rendesen. DE, ezek objektíven nézve is kiváló tulajdonságok sorával rendelkező autók a maguk kategóriájában.

A legújabbik, a CX-3 kicsit más. Ez is sok mindent tud, hajjaj, de azért akad egy-két gyenge pontja. Nálam mégis kategórialeső lett a hétfői-keddi spanyol tesztút után, különösen Montserrat kanyarjainak élvezetes meghódításával a hátam mögött.

Külső

Tovább erősíti, mondom, ERŐSÍTI a márka izgalmas hullámokból összerakott, és vitathatatlanul egységes formavilágát az újdonság. Sőt, oké, hogy frissek az élmények, de számomra ez most a legszebb Mazda, nem gondoltam volna, hogy van még ennyi ebben a dizájnban, most azt mondom, de még mennyi! A 4,2 méter körüli kis szabadidő-autókról beszélünk, crossoverekről, de most ne menjünk bele az egyébként is elmosódott kategóriahátárok elemzésébe.

Innen zömöknek tűnik hatalmas lemezfelületeivel, pedig a kategória leglaposabb autója: az antenna nélkül 1,5 méter sincs

Innen zömöknek tűnik hatalmas lemezfelületeivel, pedig a kategória leglaposabb autója: az antenna nélkül 1,5 méter sincs

A lényeg: kb. 1250 darabbal itt az Opel Mokka volt tavaly Magyarország királya, idén valószínűleg a Vitara lesz, erős szereplő a Nissan Juke, és unokatesója, a Renault Captur (NYEU-ban talán utóbbi vezeti az eladásokat), de van itt Kia Soul is, és még az Ikersárkány is legyártotta a saját verzióját, szóval hosszú a sor. Na, náluk mind jobban néz ki az új CX-3-as a már-már aránytalanul (de mégsem) hosszú orrával, magas oldalsó lemezeivel, szűk ablakaival, és az egészet optikailag még tovább nyújtó, befeketített hátsó oszlopaival.

Elöl a megszokott hűtőrács és lámpák kicsit mások, kicsit ugyanolyanok, mint a felmenőknél, hátul hasonló a helyzet. 4275 mm hosszú, 1765 széles, és most tessék figyelni, a kb. 4-5 centis kis cápauszony antennával együtt is csak 1535 mm magas. Anélkül 1,5 méter alatti, azaz a leglaposabb a kategóriában.

Belső

Itt jön elő egy-két gyenge pont. Kívülről nem csak azt látjuk, hogy húú, ez aztán piszok jól néz ki, hanem azt is, hogy
– itt bizony kisebb az utascella, mint mondjuk egy Mokkában
– rövid a fara, nem lehet túl nagy az a csomagtartó sem
– mekkora lehet a fejtér hátul?
– ráadásul keskeny, és milyen magasan van az ötödik ajtó
– klassz a szűk ablaksor, de hogy lát ki ebből a kocsiból a sofőr hátra?

Ezt látjuk kívülről, beülve pedig azt tapasztaltam, hogy
– elöl gyakorlatilag ugyanakkora a hely, mint a riválisok többségénél, a 2-es szinte egy az egyben átvett lapos műszerfala pedig megkönnyíti a kilátást előre, növeli a térérzetet
– hátrafelé valóban korlátozott a tájékozódási lehetőség, azonban ez nem újdonság, régóta fontosabb a dizájn ennél
– hátul 180 centiig nem érinti az utasok haja a tetőkárpitot, pedig az ülőlap 37 mm-rel magasabban van az első ülésekénél
– a lábtér viszont szűkös hátul, rövid utakon elfér ugyan négy felnőtt, de egy Horvátországig tartó úton nélkülözhetetlen mocorgás, előre-hátra fészkelődés az ülésben már bajos
– a 350 literes, duplapadlós csomagtér a kategória alja

Ez egy olcsóbb kivitel belseje, a start/stop, a nagy kijelző, és a klíma alap

Ez egy olcsóbb kivitel belseje, a start/stop, a nagy kijelző, és a klíma alap

Akkor most nézzük meg egy drágábban felszerelt példány belsejét.

Fehér bőr és piros betétek, valamint velúrszerű ajtókárpit, és bőrülések jellemzik a drágább változatok belsejét

Fehér bőr és piros betétek, valamint velúrszerű ajtókárpit, és bőrülések jellemzik a drágább változatok belsejét

Olvastam némi kritikát az ajtókárpitok tetejének, és a műszerfal borításának kemény műanyagjáról, amit én nem érzek vészesen gyatrának, könyörgöm, nem 10 milliós autóról beszélünk, 4,5-ről indul a listaár. Persze, jobb lenne puhább, meg a kutyám is repülhetne. Összességében teljesen korrektek az anyagok a CX-3-asban, többet érne 3-4 centi plusz lábtér hátul, mint egy kellemesebb tapintású fedlap, úgyis csak az újságírók fogdossák, mi is csak legelőször.

Tud valamit egy japán szaki, amit más nem?

Vajon melyik modell volt a mérce a CX-3 fejlesztésekor, és hogyan voltak képesek a japánok 1155 kilóra levinni az alapváltozat súlyát? Interjúnk a típus fő-fő fejlesztőjével itt olvasható.

Motorok, vezetés

Két motor, három teljesítmény, két váltó és két hajtáslánc keverhető. Megpróbálom közérthetően: a kétliteres benzinmotor 120 lóerős (204 Nm) változata csak elsőkerék-hajtással kapható, viszont a hatfokozatú kézi váltóval, és az automatával is. A 150 lóerős (szintén 204 Nm) változata már alapból összkerekes, de váltó itt is kétféle lehet. Van egy másfél literes, 105 lóerős (270 Nm) turbódízel is, ami manuális váltóval lehet első- és összkerék-hajtásos, automatával csak AWD.

Szerintem azonban két érdemi opció van, ha rám hallgatnak. A gázolajos (amit nem vezettünk), vagy a 120 lovas benyás kézi váltóval. Fölösleges az automata és az összkerékhajtás felárát kidobni, de az erősebb benzinesért is kár plusz pénzt fizetni. Tartsák meg azokat a vaskos százezreket, vagy ha mindenáron a kereskedőnél akarják hagyni, extrázzák, csinosítsák belőle a kocsit. Magamnak biztosan a gyengébb benzinest venném, ami egyrészt nagyon dinamikusan viszi az 1155 kilóról induló, azaz kimondottan könnyű kocsit, másrészt szuperjó vele a kézi váltó.

Kétezres szívó benzinmotor 120 lóerős teljesítménnyel. Csendes, kulturált, és takarékos, de azt is kedveli, ha pörgetjük

Kétezres szívó benzinmotor 120 lóerős teljesítménnyel. Csendes, kulturált, és takarékos, de azt is kedveli, ha pörgetjük

Szerencsémre nem ezzel kezdtem a nemzetközi menetpróbán, hanem egy automataváltós 150 lóerőssel. Érdekes, hogy lassabbnak, nyugodtabbnak tűnt nem csak nekem, hanem a rangos női magazin mellettem ülő főszerkesztőjének is feltűnt, pedig ő kevésbé érdeklődik az autók iránt. Bezzeg, mikor átültünk a 120-asba, 5 perc után megjegyezte: mintha egészen más autóban ülnénk, ez sokkal gyorsabb.

Természetesen a gyengébb nem gyorsabb (9 sec vs 9,6 sec – 120-as kézi vs. 150-es automata), mégis tökéletesen érezte, az első pillanattól sokkal lendületesebben vezettem ezt, mert az első pillanattól kívánta a remek váltó, hogy ide-oda kapcsolgassam, és a vele tökéletes harmóniában dolgozó motor pedig, hogy pörgessem. Az erősebb automata a hajókapitányt húzta elő belőlem, az a verzió inkább kényelmes andalgásra termett. A 120 lóerőssel viszont hatalmasat autóztunk a Barcelona melletti híres Montserraton (fotó a galériában), majd a szintén ritka jó C-33-as autóúton is, imádja a kanyarokat, pedig az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros hátsó felfüggesztésére nem mondanám, hogy micsoda világújdonság, és mégis.

Így lehet olyan 270 liter, szerencsére a padlót vagy 12 centivel lejjebb lahet rakni, úgy 350 liter a tér. A Capturé 377 literes, a Mokkáé 356, a facelift óta a Juke-é 354

Így lehet olyan 270 liter, szerencsére a padlót vagy 12 centivel lejjebb lahet rakni, úgy 350 liter a tér. A Capturé 377 literes, a Mokkáé 356, a facelift óta a Juke-é 354

Mondhatnék fogyasztási adatokat is, de a valós számokért meg kell várnunk a hazai, hosszabb tesztet. Ízelítőül annyit, hogy hegynek felfelé űzve 9,2-ig tudtam felnyomni a kijelző adatát a 120 lóerősben, az autóúton elgurulgatva viszont már 4,4-et mutatott. Normális közlekedéssel 6-7 literes átlag simán elérhető vele.

A kategória „erős emberei” 120 lóerő körüli benzinmotorral Listaár, forint
Suzuki Vitara 1,6 GL  (118 lóerő) 4 490 000
Opel Mokka 1.6 ECOTEC Selection (115 lóerő) 5 080 000
Renault Captur TCe 120 EDC Zen (120 lóerő) 4 830 000
Nissan Juke 1,2 DIG-T Acenta (115 lóerő) 4 540 000

Ár

Habár a fenti táblázatban 4,49 milliósra írtam az új slágernek számító Vitarát, a Suzuki megteheti, és meg is teszi, hogy az újdonságot mindjárt leárazza: most 700 ezres kedvezménnyel, már 3,79 milliótól elvihető – írtam a minap egy másik kis crossover bemutatójában. Nos, ezt a Mazda nem teheti meg a szintén 4,49 milliós induló árával, de nincs is rá szüksége. Mások veszik majd, mint a Vitarát, az sem elképzelhetetlen, hogy egyesek fejében inkább egy MINI Countryman lehet majd alkalmi versenytárs, legalábbis mellé szívesebben pozicionálja termékét a Mazda.

Én meg azt mondom, bármelyik fenti autónak komoly ellenfele: az ára az egyik legjobb, a vezethetősége élvezetesebb mindnél. Tény, hogy vannak nála tágasabbak, de nálam a szépségversenyt is ez nyeri. A sok vagány, de azért racionális Mazda után ez már igazi szerelemgyerek a márkán belül, amelynél kis lazaságot is megengedtek maguknak a cég vezetői. Nem nézték a Hold állását, csak élvezték! Belefér, és persze nem véletlenül alakult így.

Úgy hallottam, az egykori pincérből elit drogdíler lett. A hirosimai verebek pedig azt csiripelik, hogy a Mazda felsővezetői azóta is fogyasztják jótékony hatású szereit.

Mellette – Ellene
  • Gyönyörű kasztni
  • Kiváló vezetni
  • Szuper benzines motor
  • Pontos váltó
  • Jó ár/érték arány
  • Kategóriaátlag alatti hátsó tér
  • Kategóriaátlag alatti csomagtartó-méret

 

Mennyire tetszik a legújabb Mazda?
átlag
8.53
szavazat
40
Mennyire tetszik a legújabb Mazda?