Amikor a világ egyre inkább az apró, két-háromhengeres turbós benzinesektől várja a csodát, akkor a Mazda nekilát egy 2 literes, szívó benzinesből kifaragni a saját, takarékos és tiszta megoldását. A jelek szerint sikerrel.
Profilból annyira jól néz ki, hogy napokig lehetne benne gyönyörködni
Amikor a világ legyintve mond le a Wankel-motorról, akkor a Mazdánál pár elvetemült figura szabadidejében reszelgeti a forgótárcsás motort, hátha lesz belőle még valami. Amikor a világ egyre inkább az apró, két-háromhengeres turbós benzinesektől várja a csodát, akkor a Mazda nekilát egy nagy, 2 literes szívó benzinesből kifaragni a saját, takarékos és tiszta megoldását.
Szimpatikus hozzáállás, hogy nem sodródnak a trendekkel, hanem a saját útjukat járják, bár meglehet, aránylag kis márkaként szimplán racionális okai vannak annak, hogy ezt az irányt választották.
Forma
Hosszú motorháztető, kategóriájában óriási, 2,7 méteres tengelytáv, rövid, formás fenék. Nagyjából így néz ki a legújabb Mazda3-as, természetesen mindenféle sportos, dögös hajlattal, ívvel megbolondítva. Elöl óriási, a 6-ostól szinte megkülönböztethetetlen, mélyre lenyúló hűtőrács és apró, keskeny lámpatestek teszik dinamikussá a megjelenését, oldalról a dögös íveit lehet a világ végéig nézegetni, és a kerek, dupla kipufogós feneke is paskolásra csábít.
Izgalmas, dupla kipufogós, kerek fenék
Belső
Belül szintén erősre sikerült az autó. A műszerfal a digitális betéttel menő, bár a fordulatszámmérő nem lett túl nagy, a kormány fogása sportos, gombjai világítanak, és a gombok, kapcsolók is csinosak, klasszul működnek. A váltó mellett hagyományos, kézifékkar, illetve tekergetős menüvezérlő gomb található, és a hangerőszabályzó is ide költözött.
A belső építőanyagai is igényesek – legalábbis a korábbi Mazdákhoz képest mindenképpen – a műszerfal tetejének borítása pedig már valószínűtlenül prémium tapintásúra sikerült, nagy kár, hogy szinte sosem érünk ott az autóhoz. A középkonzolon szép rajzú, nagy felbontású monitor ül, amelyet páran azért kritizáltak, mert mindig ott van, és nem süllyed el üzemen kívül. Hát nem tudom, engem ez egyáltalán nem zavart.
Elől komfortos, könnyen beállítható ülések várják az embert, van tér minden irányban, de hátul már érezhetően szűkül az univerzum. Főként fejben. Nagyjából 185 centis magasságig az égvilágon semmi kényelmetlenség nem éri az embert, de efölött már a fejbúb elkezdi karcolni a tetőkárpitot.
A hátsó sor térdben sem szűk, de 190 centivel a koponya már súrolja a tetőkárpitot
Magyar navigáció
Kiszerelve így fest a navigációs- ,szórakoztató- és kommunikációs egység
Kiszerelve így fest a navigációs- , szórakoztató- és kommunikációs egység
Nem, itt nem csak arról van szó, hogy ért-e magyarul, vagy kiismeri-e magát a szerkezet a hazai utakon. A Mazda navigációs berendezése ugyanis magyar fejlesztésű, egész pontosan az NNG terméke, az iGO. Igaz, álruhában. Tessék csak belegondolni, mekkora dolog ez.
Itt a Szépvölgyi út alján fejlesztették azt, ami egy japán autógyár termékében végzi a navigációt. A hangsúly itt a japánon van, amely a világ navigációs szempontból is legfejlettebb piaca, – már jóval a GPS-ek megjelenése előtt is használtak mikrofilm és giroszkóp alapú autós navigációs berendezéseket. És most mi gyártunk nekik navit.
Motor
A Mazdánál úgy látják, az elkövetkező években még a szénhidrogén-hajtású autók lesznek a közlekedés meghatározó szereplői – a felmérések szerint még 2020-ban is nyolcvan százalék feletti lesz az arányuk – így ők inkább a hagyományos motorok optimalizálására koncentráltak. A Mazdánál hat évvel ezelőtt nagy munkába kezdtek, elhatározták, amit csak lehet, azt kihozzák a belsőégésű motorokból. Van is még hová fejlődni, hiszen a jelenleg használt belsőégésű durván harminc százalékos hatásfokkal működnek. Az új szellemben készült motorokat Skyactiv fantázianéven emlegetik. Akit a Skyactiv technológia részletei is érdekelnek, az ebben a cikkben kutakodjon.
Kétliteres, és csupán 120 lóerős ez a benzinmotor. Viszont nem szomjas.
Két literből manapság már nem 120, hanem sokkal inkább 170-180 lóerőt illik kipasszírozni. A Mazda nagy motorja így méretéhez képest gyengécskének tűnhet, igaz, cserébe papíron hihetetlenül gazdaságos üzemre képes. Menet közben a modern turbómotorokkal ellentétben alacsony fordulaton nem sok ereje van, de később egész szépen összeszedi magát és élvezetesen, zajtalanul lehet vele autózni.
Váltója precíz, igazán élvezetesen használható darab, de ez egy Mazdában nem akkora meglepetés. Kormánya is pontos, mindössze egy hajszálnyi bizonytalankodás van benne rögtön elfordítás után, aztán már minden megy rendben. Futóműve nem a végletekig sportos valami, mégis kellően határozott, ugyanakkor a galádabb úthibáktól sem szakad le a bent ülők veséje.
Mozgóképen is remekül mutat a 3-as:
a videó a hirdetés után indul
0 seconds of 50 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Keyboard Shortcuts
Shortcuts Open/Close/ or ?
Play/PauseSPACE
Increase Volume↑
Decrease Volume↓
Seek Forward→
Seek Backward←
Captions On/Offc
Fullscreen/Exit Fullscreenf
Mute/Unmutem
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Seek %0-9
Copied
Live
00:00
00:50
00:50
More Videos
01:09
Mazda3 MPS
00:31
Mazda3 MPS
00:53
Mazda3 Intro 2009
07:10
Használt Mazda3: az összes rohad vagy van kivétel?
12:47
Toyota Camry Video
01:55
190-el rongyolva esett el a motoros, de fel tudta tölteni róla a videót
00:34
Vonat baleset Lengyelországban
00:38
kamiontuz az M0-son 170422.mp4
00:31
A rendőrök elfogták azt a sofőrt, aki veszélyeztette a többi autóst
01:12
Dacia Duster 4x4
Close
És ezek így mind együtt ? motor, váltó, kormány, fék – annyira harmonikus egységet alkotnak, amely ritkán jön össze egy-egy modellnél.
Start-stop
Városban a start-stop rendszer, amit a Mazda i-stop-nak nevez, kifinomultan, nagyon finoman indítja a motort. Minden alkalommal úgy tűnik, hogy csak annyira mozdul a motor, hogy éppen nem fog beindulni, aztán végül mindig életre kel. Finoman, csendben, alig érezhetően.
Működésében egyetlen furcsaság van, hogy ha lejtőn, felüljárón álló helyzetből szép lassan elkezdünk vele gurulni, és a motor még nem indul be, akkor a kormányrásegítés nem működik, rendesen bele kell kapaszkodni ahhoz, hogy tekerni lehessen. Ez egyszer jó dolog, mert a kormány érintésére nem indul be hisztérikusan a motor, viszont rossz is, mert az elektromos szervo simán működhetne ilyenkor is, álló motorral. Amúgy ez részletkérdés, úgysem lehet így kilométereket gurulni.
A fordulatszámmérő nem túl hangsúlyos
Hosszú távon, azonos teljesítmény mellett melyiket választanád?
See results
Hosszú távon, azonos teljesítmény mellett melyiket választanád?
See results
survey tool
Fogyasztás
Ennyire friss tesztautó talán még sosem járt a szerkesztőségben, amikor átvettem, mindössze 6 km volt a Mazda3-as műszerében. Bár már korántsem olyan fontos a bejáratás, mint régen, azért ez mégis némi extra felelősséggel jár. Így az első, nagyjából 600 közös kilométert főleg országúton, 90-110 közötti sebességgel tudtuk le. Ezek után nem is meglepő a számítógép szerint saccolt hatliteres átlag, amely tankolás és fejszámolás után sem változott érdemben. (6,1 litert mértünk.) Már ez sem rossz eredmény, de ez idővel tovább javulhat.
Konkurensek, árak:
A Mazda3-as és 120 lóerő körüli, benzines vetélytársai
Ami nem igazán tetszett benne, hogy éjszaka nem világít eléggé a fényszóró, illetve a tolatóradarokhoz szokott elkényeztetett lelkemnek is rosszul esett, hogy nem volt benne tolatóradar. Nyilván kiválóan el lehet éldegélni nélküle is, de annyi más móka belefért az autóba, hogy nem értem, miért pont ez maradt ki. Pláne, hogy az autó hátulja eléggé nehezen átlátható és én tolatás közben folyton a tükörből láthatatlan, kamikaze gyerekektől rettegek.
Összegzés
Aki a kompakt, Golf-méretű kategóriában keres roppant erős, friss dizájnú, kiválóan vezethető és az örök élet ígéretével kecsegtető benzines modellt, az mindenképpen próbálja ki a Mazda3-ast.