Röviden – Mazda3 Sport G 120 Challenge
Mi ez? Golf japán módra
Mit tud? Nagy motorral keveset fogyasztani
Mibe kerül? 4 399 900 forinttól indul a 3-as árlistája és 8 399 900-ig tart
Kinek jó?  Akik nagy motoros, izgalmas, takarékos autót szeretnének

Amikor a világ egyre inkább az apró, két-háromhengeres turbós benzinesektől várja a csodát, akkor a Mazda nekilát egy 2 literes, szívó benzinesből kifaragni a saját, takarékos és tiszta megoldását. A jelek szerint sikerrel.
Profilból annyira jól néz ki, hogy napokig lehetne benne gyönyörködni

Profilból annyira jól néz ki, hogy napokig lehetne benne gyönyörködni

Amikor a világ legyintve mond le a Wankel-motorról, akkor a Mazdánál pár elvetemült figura szabadidejében reszelgeti a forgótárcsás motort, hátha lesz belőle még valami. Amikor a világ egyre inkább az apró, két-háromhengeres turbós benzinesektől várja a csodát, akkor a Mazda nekilát egy nagy, 2 literes szívó benzinesből kifaragni a saját, takarékos és tiszta megoldását. 
Szimpatikus hozzáállás, hogy nem sodródnak a trendekkel, hanem a saját útjukat járják, bár meglehet, aránylag kis márkaként szimplán racionális okai vannak annak, hogy ezt az irányt választották. 

Forma

Hosszú motorháztető, kategóriájában óriási, 2,7 méteres tengelytáv, rövid, formás fenék. Nagyjából így néz ki a legújabb Mazda3-as, természetesen mindenféle sportos, dögös hajlattal, ívvel megbolondítva. Elöl óriási, a 6-ostól szinte megkülönböztethetetlen, mélyre lenyúló hűtőrács és apró, keskeny lámpatestek teszik dinamikussá a megjelenését, oldalról a dögös íveit lehet a világ végéig nézegetni, és a kerek, dupla kipufogós feneke is paskolásra csábít.
Izgalmas, dupla kipufogós, kerek fenék

Izgalmas, dupla kipufogós, kerek fenék

Belső

Belül szintén erősre sikerült az autó. A műszerfal a digitális betéttel menő, bár a fordulatszámmérő nem lett túl nagy, a kormány fogása sportos, gombjai világítanak, és a gombok, kapcsolók is csinosak, klasszul működnek. A váltó mellett hagyományos, kézifékkar, illetve tekergetős menüvezérlő gomb található, és a hangerőszabályzó is ide költözött. 
A belső építőanyagai is igényesek – legalábbis a korábbi Mazdákhoz képest mindenképpen – a műszerfal tetejének borítása pedig már valószínűtlenül prémium tapintásúra sikerült, nagy kár, hogy szinte sosem érünk ott az autóhoz. A középkonzolon szép rajzú, nagy felbontású monitor ül, amelyet páran azért kritizáltak, mert mindig ott van, és nem süllyed el üzemen kívül. Hát nem tudom, engem ez egyáltalán nem zavart. 
Elől komfortos, könnyen beállítható ülések várják az embert, van tér minden irányban, de hátul már érezhetően szűkül az univerzum. Főként fejben. Nagyjából 185 centis magasságig az égvilágon semmi kényelmetlenség nem éri az embert, de efölött már a fejbúb elkezdi karcolni a tetőkárpitot.
A hátsó sor térdben sem szűk, de 190 centivel a koponya már súrolja a tetőkárpitot

A hátsó sor térdben sem szűk, de 190 centivel a koponya már súrolja a tetőkárpitot

Magyar navigáció

Kiszerelve így fest a navigációs- ,szórakoztató- és kommunikációs egység

Kiszerelve így fest a navigációs- ,szórakoztató- és kommunikációs egység

Kiszerelve így fest a navigációs- , szórakoztató- és kommunikációs egység


Nem, itt nem csak arról van szó, hogy ért-e magyarul, vagy kiismeri-e magát a szerkezet a hazai utakon. A Mazda navigációs berendezése ugyanis magyar fejlesztésű, egész pontosan az NNG terméke, az iGO. Igaz, álruhában. Tessék csak belegondolni, mekkora dolog ez. 

Itt a Szépvölgyi út alján fejlesztették azt, ami egy japán autógyár termékében végzi a navigációt. A hangsúly itt a japánon van, amely a világ navigációs szempontból is legfejlettebb piaca, – már jóval a GPS-ek megjelenése előtt is használtak mikrofilm és giroszkóp alapú autós navigációs berendezéseket. És most mi gyártunk nekik navit.

Motor

A Mazdánál úgy látják, az elkövetkező években még a szénhidrogén-hajtású autók lesznek a közlekedés meghatározó szereplői – a felmérések szerint még 2020-ban is nyolcvan százalék feletti lesz az arányuk – így ők inkább a hagyományos motorok optimalizálására koncentráltak. A Mazdánál hat évvel ezelőtt nagy munkába kezdtek, elhatározták, amit csak lehet, azt kihozzák a belsőégésű motorokból. Van is még hová fejlődni, hiszen a jelenleg használt belsőégésű durván harminc százalékos hatásfokkal működnek. Az új szellemben készült motorokat Skyactiv fantázianéven emlegetik. Akit a Skyactiv technológia részletei is érdekelnek, az ebben a cikkben kutakodjon.
Kétliteres, és csupán 120 lóerős ez a benzinmotor. Viszont nem szomjas.

Kétliteres, és csupán 120 lóerős ez a benzinmotor. Viszont nem szomjas.

Két literből manapság már nem 120, hanem sokkal inkább 170-180 lóerőt illik kipasszírozni. A Mazda nagy motorja így méretéhez képest gyengécskének tűnhet, igaz, cserébe papíron hihetetlenül gazdaságos üzemre képes. Menet közben a modern turbómotorokkal ellentétben alacsony fordulaton nem sok ereje van, de később egész szépen összeszedi magát és élvezetesen, zajtalanul lehet vele autózni. 
Váltója precíz, igazán élvezetesen használható darab, de ez egy Mazdában nem akkora meglepetés. Kormánya is pontos, mindössze egy hajszálnyi bizonytalankodás van benne rögtön elfordítás után, aztán már minden megy rendben. Futóműve nem a végletekig sportos valami, mégis kellően határozott, ugyanakkor a galádabb úthibáktól sem szakad le a bent ülők veséje. 
Mozgóképen is remekül mutat a 3-as:
a videó a hirdetés után indul
És ezek így mind együtt ? motor, váltó, kormány, fék – annyira harmonikus egységet alkotnak, amely ritkán jön össze egy-egy modellnél. 

Start-stop

Városban a start-stop rendszer, amit a Mazda i-stop-nak nevez, kifinomultan, nagyon finoman indítja a motort. Minden alkalommal úgy tűnik, hogy csak annyira mozdul a motor, hogy éppen nem fog beindulni, aztán végül mindig életre kel. Finoman, csendben, alig érezhetően. 
Működésében egyetlen furcsaság van, hogy ha lejtőn, felüljárón álló helyzetből szép lassan elkezdünk vele gurulni, és a motor még nem indul be, akkor a kormányrásegítés nem működik, rendesen bele kell kapaszkodni ahhoz, hogy tekerni lehessen. Ez egyszer jó dolog, mert a kormány érintésére nem indul be hisztérikusan a motor, viszont rossz is, mert az elektromos szervo simán működhetne ilyenkor is, álló motorral. Amúgy ez részletkérdés, úgysem lehet így kilométereket gurulni.
A fordulatszámmérő nem túl hangsúlyos

A fordulatszámmérő nem túl hangsúlyos

Hosszú távon, azonos teljesítmény mellett melyiket választanád?
See results

survey tool

Fogyasztás

Ennyire friss tesztautó talán még sosem járt a szerkesztőségben, amikor átvettem, mindössze 6 km volt a Mazda3-as műszerében. Bár már korántsem olyan fontos a bejáratás, mint régen, azért ez mégis némi extra felelősséggel jár. Így az első, nagyjából 600 közös kilométert főleg országúton, 90-110 közötti sebességgel tudtuk le. Ezek után nem is meglepő a számítógép szerint saccolt hatliteres átlag, amely tankolás és fejszámolás után sem változott érdemben. (6,1 litert mértünk.) Már ez sem rossz eredmény, de ez idővel tovább javulhat.
Konkurensek, árak:

A Mazda3-as és 120 lóerő körüli, benzines vetélytársai Listaár, forint 
VW Golf 1,4 TSI (122 LE)  5 759 680
Opel Astra 1,4 T Cosmo (120 LE) 5 740 000
Toyota Auris 1,6 Style (132 LE) 5 690 000
Kia Cee’d 1,6 GDI EX  (135 LE) 5 204 000
Hátrafelé is szigorúan néz

Hátrafelé is szigorúan néz

Pár baj

Ami nem igazán tetszett benne, hogy éjszaka nem világít eléggé a fényszóró, illetve a tolatóradarokhoz szokott elkényeztetett lelkemnek is rosszul esett, hogy nem volt benne tolatóradar. Nyilván kiválóan el lehet éldegélni nélküle is, de annyi más móka belefért az autóba, hogy nem értem, miért pont ez maradt ki. Pláne, hogy az autó hátulja eléggé nehezen átlátható és én tolatás közben folyton a tükörből láthatatlan, kamikaze gyerekektől rettegek. 

Összegzés

Aki a kompakt, Golf-méretű kategóriában keres roppant erős, friss dizájnú, kiválóan vezethető és az örök élet ígéretével kecsegtető benzines modellt, az mindenképpen próbálja ki a Mazda3-ast. 
Kissé komor hangulat uralkodik a sötét utastérben

Kissé komor hangulat uralkodik a sötét utastérben

Műszaki adatok – Mazda3 Sport G120
Motoradatok
Lökettérfogat (ccm) 1998
Furat x löket (mm) 83,5 X 91,2
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]) 88(120)
Max. nyomaték (Nm/ford.) 210/4000
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,9
Végsebesség (km/h) 195
 
Fogyasztás
Város (l/100 km) 6,5
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,3
Vegyes (l/100 km) 5,1
CO2 kibocsátás (g/km) 119
 
Méretek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4460/1795/1465
Tengelytáv (mm) 2700
Csomagtér (liter) 364
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1205/610
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 51
Mellette – Ellene
  • Pompás forma
  • Tökéletes váltó
  • Takarékos, modern benzinmotor
  • Hátul átlagos helykínálat
  • Nehezen átlátható kasztni
  • Gyenge lámpák
Szerinted egy tízes skálán hány pontot érdemelne?
átlag
8.91
szavazat
99
Szerinted egy tízes skálán hány pontot érdemelne?