Amikor a világ egyre inkább az apró, két-háromhengeres turbós benzinesektől várja a csodát, akkor a Mazda nekilát egy 2 literes, szívó benzinesből kifaragni a saját, takarékos és tiszta megoldását. A jelek szerint sikerrel.
4 399 900 forinttól indul a 3-as árlistája és 8 399 900-ig tart
Kinek jó?
Akik nagy motoros, izgalmas, takarékos autót szeretnének
Mazda3: Árral szembe
1/45 Amikor a világ egyre inkább az apró, két-háromhengeres turbós benzinesektől várja a csodát, akkor a Mazda nekilát egy 2 literes, szívó benzinesből kifaragni a saját, takarékos és tiszta megoldását. A jelek szerint sikerrel.
Amikor a világ egyre inkább az apró, két-háromhengeres turbós benzinesektől várja a csodát, akkor a Mazda nekilát egy 2 literes, szívó benzinesből kifaragni a saját, takarékos és tiszta megoldását. A jelek szerint sikerrel.
Fotó megosztása:
2/45 Innen nézve akár Mazda6-os is lehetne, annyira komoly
Innen nézve akár Mazda6-os is lehetne, annyira komoly
Fotó megosztása:
3/45 Profilból annyira jól néz ki, hogy napokig lehetne benne gyönyörködni
Profilból annyira jól néz ki, hogy napokig lehetne benne gyönyörködni
Fotó megosztása:
5/45 Izgalmas, dupla kipufogós, kerek fenék
Izgalmas, dupla kipufogós, kerek fenék
Fotó megosztása:
6/45 Izgalmas, dupla kipufogós, kerek fenék
Izgalmas, dupla kipufogós, kerek fenék
Fotó megosztása:
7/45 Szépek, de nem igazán hatékonyak a lámpák
Szépek, de nem igazán hatékonyak a lámpák
Fotó megosztása:
9/45 Karakteres, jól sikerül orr-dizájn
Karakteres, jól sikerül orr-dizájn
Fotó megosztása:
10/45 Sportos, mégis kényelmes futómű dolgozik alatta
Sportos, mégis kényelmes futómű dolgozik alatta
Fotó megosztása:
11/45 Autópályás tempónál mindössze a tükör környékéről jön valami alig hallható szélzaj
Autópályás tempónál mindössze a tükör környékéről jön valami alig hallható szélzaj
Fotó megosztása:
13/45 Hátrafelé is szigorúan néz
Hátrafelé is szigorúan néz
Fotó megosztása:
14/45 Kényelmes, jó tartású ülések
Kényelmes, jó tartású ülések
Fotó megosztása:
15/45 Kissé komor hangulat uralkodik a sötét utastérben
Kissé komor hangulat uralkodik a sötét utastérben
Fotó megosztása:
17/45 Se nem vastag, se nem keskeny a kormány, pont jó
Se nem vastag, se nem keskeny a kormány, pont jó
Fotó megosztása:
18/45 Sportos hangulatú műanyagok
Sportos hangulatú műanyagok
Fotó megosztása:
19/45 A fordulatszámmérő nem túl hangsúlyos
A fordulatszámmérő nem túl hangsúlyos
Fotó megosztása:
21/45 Minimál fordulatszámmérő
Minimál fordulatszámmérő
Fotó megosztása:
22/45 A kis pöcökkel kell nullázni, illetve fényerőt állítani
A kis pöcökkel kell nullázni, illetve fényerőt állítani
Fotó megosztása:
23/45 Jó hozzáérni
Jó hozzáérni
Fotó megosztása:
25/45 Az i-stop itt kacsolható ki
Az i-stop itt kacsolható ki
Fotó megosztása:
26/45 Jól kezelhető, tekerőgombok a klímánál
Jól kezelhető, tekerőgombok a klímánál
Fotó megosztása:
27/45 Csendes, huzatmentes szellőztetőrendszer
Csendes, huzatmentes szellőztetőrendszer
Fotó megosztása:
29/45 Csak az ajtónyitáshoz kell elővenni a zsebből a kulcsot, az indítás már gombbal megy
Csak az ajtónyitáshoz kell elővenni a zsebből a kulcsot, az indítás már gombbal megy
Fotó megosztása:
30/45 Sokakat zavar, hogy üzemen kívül nem tűnik el a képernyő. Pedig nincs ezzel baj.
Sokakat zavar, hogy üzemen kívül nem tűnik el a képernyő. Pedig nincs ezzel baj.
Fotó megosztása:
31/45 Jó felbontású, szép rajzú kijelző trónol a középkonzol tetején
Jó felbontású, szép rajzú kijelző trónol a középkonzol tetején
Fotó megosztása:
33/45 Példásan jól használható darab a tekerentyűs vezérlőtosz
Példásan jól használható darab a tekerentyűs vezérlőtosz
Fotó megosztása:
34/45 SD kártya, és dupla USB csatlakozó várja az adatokat a könyöklőben
SD kártya, és dupla USB csatlakozó várja az adatokat a könyöklőben
Fotó megosztása:
35/45 Kompaktban jelenleg nem ismerek ennél jobb váltót
Kompaktban jelenleg nem ismerek ennél jobb váltót
Fotó megosztása:
37/45 A hátsó sor térdben sem szűk, de 190 centivel a koponya már súrolja a tetőkárpitot
A hátsó sor térdben sem szűk, de 190 centivel a koponya már súrolja a tetőkárpitot
Fotó megosztása:
38/45 364 literes a csomagtartó
364 literes a csomagtartó
Fotó megosztása:
39/45 Jutott egy kis fény is a csomagtartóba
Jutott egy kis fény is a csomagtartóba
Fotó megosztása:
41/45 Pótkerék helyett gumijavító készlet lapul a pince mélyén
Pótkerék helyett gumijavító készlet lapul a pince mélyén
Fotó megosztása:
42/45 Kétliteres, és csupán 120 lóerős ez a benzinmotor. Viszont nem szomjas.
Kétliteres, és csupán 120 lóerős ez a benzinmotor. Viszont nem szomjas.
Fotó megosztása:
43/45 Kiszerelve így fest a navigációs- ,szórakoztató- és kommunikációs egység
Kiszerelve így fest a navigációs- ,szórakoztató- és kommunikációs egység
Fotó megosztása:
45/45 Az NNG garázsában a Mazda3-as. Éppen egy navigációs bemutatón főszerepel.
Az NNG garázsában a Mazda3-as. Éppen egy navigációs bemutatón főszerepel.
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Profilból annyira jól néz ki, hogy napokig lehetne benne gyönyörködni
Amikor a világ legyintve mond le a Wankel-motorról, akkor a Mazdánál pár elvetemült figura szabadidejében reszelgeti a forgótárcsás motort, hátha lesz belőle még valami. Amikor a világ egyre inkább az apró, két-háromhengeres turbós benzinesektől várja a csodát, akkor a Mazda nekilát egy nagy, 2 literes szívó benzinesből kifaragni a saját, takarékos és tiszta megoldását.
Szimpatikus hozzáállás, hogy nem sodródnak a trendekkel, hanem a saját útjukat járják, bár meglehet, aránylag kis márkaként szimplán racionális okai vannak annak, hogy ezt az irányt választották.
Forma
Hosszú motorháztető, kategóriájában óriási, 2,7 méteres tengelytáv, rövid, formás fenék. Nagyjából így néz ki a legújabb Mazda3-as, természetesen mindenféle sportos, dögös hajlattal, ívvel megbolondítva. Elöl óriási, a 6-ostól szinte megkülönböztethetetlen, mélyre lenyúló hűtőrács és apró, keskeny lámpatestek teszik dinamikussá a megjelenését, oldalról a dögös íveit lehet a világ végéig nézegetni, és a kerek, dupla kipufogós feneke is paskolásra csábít.
Izgalmas, dupla kipufogós, kerek fenék
Belső
Belül szintén erősre sikerült az autó. A műszerfal a digitális betéttel menő, bár a fordulatszámmérő nem lett túl nagy, a kormány fogása sportos, gombjai világítanak, és a gombok, kapcsolók is csinosak, klasszul működnek. A váltó mellett hagyományos, kézifékkar, illetve tekergetős menüvezérlő gomb található, és a hangerőszabályzó is ide költözött.
A belső építőanyagai is igényesek – legalábbis a korábbi Mazdákhoz képest mindenképpen – a műszerfal tetejének borítása pedig már valószínűtlenül prémium tapintásúra sikerült, nagy kár, hogy szinte sosem érünk ott az autóhoz. A középkonzolon szép rajzú, nagy felbontású monitor ül, amelyet páran azért kritizáltak, mert mindig ott van, és nem süllyed el üzemen kívül. Hát nem tudom, engem ez egyáltalán nem zavart.
Elől komfortos, könnyen beállítható ülések várják az embert, van tér minden irányban, de hátul már érezhetően szűkül az univerzum. Főként fejben. Nagyjából 185 centis magasságig az égvilágon semmi kényelmetlenség nem éri az embert, de efölött már a fejbúb elkezdi karcolni a tetőkárpitot.
A hátsó sor térdben sem szűk, de 190 centivel a koponya már súrolja a tetőkárpitot
Magyar navigáció
Kiszerelve így fest a navigációs- ,szórakoztató- és kommunikációs egység
Kiszerelve így fest a navigációs- , szórakoztató- és kommunikációs egység
Nem, itt nem csak arról van szó, hogy ért-e magyarul, vagy kiismeri-e magát a szerkezet a hazai utakon. A Mazda navigációs berendezése ugyanis magyar fejlesztésű, egész pontosan az NNG terméke, az iGO. Igaz, álruhában. Tessék csak belegondolni, mekkora dolog ez.
Itt a Szépvölgyi út alján fejlesztették azt, ami egy japán autógyár termékében végzi a navigációt. A hangsúly itt a japánon van, amely a világ navigációs szempontból is legfejlettebb piaca, – már jóval a GPS-ek megjelenése előtt is használtak mikrofilm és giroszkóp alapú autós navigációs berendezéseket. És most mi gyártunk nekik navit.
Motor
A Mazdánál úgy látják, az elkövetkező években még a szénhidrogén-hajtású autók lesznek a közlekedés meghatározó szereplői – a felmérések szerint még 2020-ban is nyolcvan százalék feletti lesz az arányuk – így ők inkább a hagyományos motorok optimalizálására koncentráltak. A Mazdánál hat évvel ezelőtt nagy munkába kezdtek, elhatározták, amit csak lehet, azt kihozzák a belsőégésű motorokból. Van is még hová fejlődni, hiszen a jelenleg használt belsőégésű durván harminc százalékos hatásfokkal működnek. Az új szellemben készült motorokat Skyactiv fantázianéven emlegetik. Akit a Skyactiv technológia részletei is érdekelnek, az ebben a cikkben kutakodjon.
Kétliteres, és csupán 120 lóerős ez a benzinmotor. Viszont nem szomjas.
Két literből manapság már nem 120, hanem sokkal inkább 170-180 lóerőt illik kipasszírozni. A Mazda nagy motorja így méretéhez képest gyengécskének tűnhet, igaz, cserébe papíron hihetetlenül gazdaságos üzemre képes. Menet közben a modern turbómotorokkal ellentétben alacsony fordulaton nem sok ereje van, de később egész szépen összeszedi magát és élvezetesen, zajtalanul lehet vele autózni.
Váltója precíz, igazán élvezetesen használható darab, de ez egy Mazdában nem akkora meglepetés. Kormánya is pontos, mindössze egy hajszálnyi bizonytalankodás van benne rögtön elfordítás után, aztán már minden megy rendben. Futóműve nem a végletekig sportos valami, mégis kellően határozott, ugyanakkor a galádabb úthibáktól sem szakad le a bent ülők veséje.
Mozgóképen is remekül mutat a 3-as:
a videó a hirdetés után indul
És ezek így mind együtt ? motor, váltó, kormány, fék – annyira harmonikus egységet alkotnak, amely ritkán jön össze egy-egy modellnél.
Start-stop
Városban a start-stop rendszer, amit a Mazda i-stop-nak nevez, kifinomultan, nagyon finoman indítja a motort. Minden alkalommal úgy tűnik, hogy csak annyira mozdul a motor, hogy éppen nem fog beindulni, aztán végül mindig életre kel. Finoman, csendben, alig érezhetően.
Működésében egyetlen furcsaság van, hogy ha lejtőn, felüljárón álló helyzetből szép lassan elkezdünk vele gurulni, és a motor még nem indul be, akkor a kormányrásegítés nem működik, rendesen bele kell kapaszkodni ahhoz, hogy tekerni lehessen. Ez egyszer jó dolog, mert a kormány érintésére nem indul be hisztérikusan a motor, viszont rossz is, mert az elektromos szervo simán működhetne ilyenkor is, álló motorral. Amúgy ez részletkérdés, úgysem lehet így kilométereket gurulni.
A fordulatszámmérő nem túl hangsúlyos
Hosszú távon, azonos teljesítmény mellett melyiket választanád?
See results
survey tool
Fogyasztás
Ennyire friss tesztautó talán még sosem járt a szerkesztőségben, amikor átvettem, mindössze 6 km volt a Mazda3-as műszerében. Bár már korántsem olyan fontos a bejáratás, mint régen, azért ez mégis némi extra felelősséggel jár. Így az első, nagyjából 600 közös kilométert főleg országúton, 90-110 közötti sebességgel tudtuk le. Ezek után nem is meglepő a számítógép szerint saccolt hatliteres átlag, amely tankolás és fejszámolás után sem változott érdemben. (6,1 litert mértünk.) Már ez sem rossz eredmény, de ez idővel tovább javulhat.
Konkurensek, árak:
A Mazda3-as és 120 lóerő körüli, benzines vetélytársai
Ami nem igazán tetszett benne, hogy éjszaka nem világít eléggé a fényszóró, illetve a tolatóradarokhoz szokott elkényeztetett lelkemnek is rosszul esett, hogy nem volt benne tolatóradar. Nyilván kiválóan el lehet éldegélni nélküle is, de annyi más móka belefért az autóba, hogy nem értem, miért pont ez maradt ki. Pláne, hogy az autó hátulja eléggé nehezen átlátható és én tolatás közben folyton a tükörből láthatatlan, kamikaze gyerekektől rettegek.
Összegzés
Aki a kompakt, Golf-méretű kategóriában keres roppant erős, friss dizájnú, kiválóan vezethető és az örök élet ígéretével kecsegtető benzines modellt, az mindenképpen próbálja ki a Mazda3-ast.