Konkurenseihez hasonlóan felfrissült a Mazda kompakt egyterűje, a Mazda5-ös is. Az egységes Mazda-arc, az oldalt díszítő Nagare-hullám, az újratervezett hátsó lámpa tetszetős, de talán ettől még nem neveznénk vadonatújnak a modellt. Az arányok, méretek és a forma lényegében megmaradt, ezen a friss árnyalatot is tartalmazó színválaszték, és az új rajzolatú, könnyebb felnik sem változtatnak. Bent krómkeretes gombok, új kárpitok, átalakított középkonzol jelzi a frissítést és számos új, eddig nem volt extra is megjelent.
Utasterének nagyobb kényelemről az átdolgozott, vastagabb ülések, szélesebb kartámaszok, a BlueTooth kapcsolattal rendelkező audioközpont, a 14,7 cm-es kijelzőjű navigációs berendezés gondoskodik és javítottak a karosszéria hangszigetelésén is..
Motorterében egyelőre csupán kétféle benzines gépezet található, egyikük 1,8 ,másikuk 2,0 literes, teljesítményük 115 ,illetve 150 lóerő, a dízelek érkezésére valamikor a jövő év első negyedévében számíthatunk. Mi a rövidre sikeredett tesztúton az erősebb, kétliteres benzinest próbálhattuk ki, a Mazda rafinált mechanikájú start-stop rendszerével, az i-Stoppal.
Persze örülünk annak, hogy az új, közvetlen befecskendezéses benzinmotor a korábbihoz képest 13-százalékkal takarékosabb, a CO2 emissziója 15 százalékkal kisebb lett, de menet közben valahogy úgy érezni, mintha az autó minden egyes kibocsátott CO2 molekula miatt a Greenpeace aktivistáinak véres bosszújától rettegne. Hiába taposunk a gázba – mégiscsak egy Mazdában ülünk, még ha családi, sokszemélyes jószág is ez – az autó csak kelletlenül lódul meg. Meg lennénk lepve, ha a Mazda szótárában nem találtunk volna erre is egy kifejezést, tehát tessék megtanulni, a Toitsu-Kan jelenti azt, hogy harmonikus, dinamikus vezetési érzet. Vagy valami ehhez nagyon hasonló dolgot.
150 lóerőtől ugyan ennél többet várnánk, de sok gyerekkel, rénszarvasos pulóverben, cuccal megpakolva nem akkora áldozat, ha lemondunk az igazán dinamikus haladásról a kölkök, meg a bálnák, jegesmedvék boldog közös jövője érdekében. Inkább várjunk békében a dízelmotorra, és addig örüljünk annak, ami viszont nagyon jó a megújult autóban.
Karakuri és Osechi
A Karakuri névről nálunk a Mazda praktikus, variálható ülésrendszere jut az emberek eszébe. Pedig Japánban már sokkal régebben, az 1800-as évektől kezdődően ismerték a Karakurit, amely eredetileg fából és fejtájékon gyakran porcelánból készült babát takart, amelyet roppant bonyolult mechanikus szerkezet mozgatott. A legelterjedtebbek egy csésze teát vittek a kezükben, ha a vendég elvette a csészét, akkor megálltak, majd miután visszakapta a kiürült csészét, megfordult, és visszatért a kiindulási helyre. Ezen kívül valódi japán írásjeleket festő, tornázó, célba lövő, és más mutatványokra is képes bábokat is készítettek a régi mesterek, amelyeket előfeszített rugó, vagy higany (!) mozgatott.
A japán varázslatokra igen fogékony mazdásoknak a tárolórekeszekről is más ugrik be, mint nekünk. Az Osechi újévkor divat, és olyan sokemeletes dobozkát neveznek így, amelynek szintjein sok-sok rekeszben apró, finom falatok rejtőznek. Bár az is meglehet, hogy inkább az Osechi-t nézegetve álmodták meg az autó rekeszeit.
A Mazda5-ös egyik legérdekesebb mutatványa a rengeteg variáció kisakkozásra képes ülésrendszer. Ha akarjuk a második sor lehet kettő, vagy háromszemélyes, a középső ülést átalakíthatjuk tárolórekesszé. A leghátsó, harmadik sorba beülve a szokásosnál kicsit több a hely, némi önsanyargató hajlammal talán már egy közepesebb utat is be lehet itt vállalni, persze olyan kompromisszumkész utastársakkal, akik a tologatható második üléssorban nem lökik magukat reflexből leghátra.
Lehet hétszemélyes is
Könnyen, finoman mozognak a második sor ülései. A középső hely háttámlája is elforgatható, amelyről a sajtóanyag azt híreszteli, hogy az így kapott nyíláson keresztül is megközelíthető a harmadik üléssor. Szerintünk azonban az így kapott arasznyi nyíláson még egy gyerek is csak bajosan préseli át magát. Különféle kisebb-nagyobb rekeszekből sincs hiány, egészen pontosan negyvenöt helyre lehet szétszórni a cipelni valót. Telefont, üdítősflaskát, térképet, aprópénzt, napszemüveget.
A kétoldali, elektromosan is működtethető tolóajtó a modell másik ásza. Aki próbált már tolóajtós autóba gyerekülést szerelni, az tudja mennyivel egyszerűbben, kényelmesebben levezényelhető ez a műtét. De egy sima beszállás is könnyebb, gyorsabb, pláne, ha szűk helyre beállva kell azt megoldani. Az elektromos ajtótól nem kell félni, az új, érzékenyebb szenzorokkal biztosított ajtó nem tud kárt tenni még egy adag vattacukorban sem. Ha záródás közben akadályt érez, azonnal visszafordul.
Jövőre nálunk is
Mivel idehaza főleg a dízelmotoros Mazda5 ment eddig, így Magyarországra majd csak a jövő év elején, a dízelmotoros változat megjelenésével egy időben érkezik meg az új Mazda5. Az indulóár közel háromszázezer forinttal lesz majd a mostani alatt, de a különböző felszereltségű modellek ára – várhatóan ötféle lesz ebből – nagyjából a mostani árral egyezik majd meg, de ugyanazért a pénzért mégis többet kapnak majd a vásárlók.