Nem szoktunk slusszkulcsokért verekedni a szerkesztőségben, de valamiért mindannyian szívesen emeljük kicsit magasabbra a hátsónkat egy pickup miatt. A Mazda BT-50 apró és értelmetlen ráncfelvarráson esett át, mindannyian vezettük már, ettől függetlenül most is imádtuk.
Ez kemény
Abban a világban, amikor egyre puhányabbak a terepjárók, amikor fontosabb a kényelem, a vezetési élmény a terepjáró-képességnél, a pickupok egyértelműen az autózás legőszintébb kategóriáját képviselik. Egy laprugóra szerelt platós vasdarabban olyan élményeket élhetünk át, amelyektől minden kulturált személyautóban viszolyognánk, itt mégsem tesszük.
Olyan ez mintha a Hilton után egy diákszállóban aludnánk, de ki tudja miért, valamiért nagyon élvezzük. Talán az újdonsága ereje, talán a szokatlan közvetlenség, de ideig-óráig azt gondoljuk teljesen feleslegesen hajszoltuk eddig az anyagi javakat.
Valami ilyesmi dolog egy pickuppal menetelni az utcán, bár máris élnék a változtatás jogával. Ugyan kifejezetten olcsó járműnként tartják számon a pickup kategóriáját, regisztrációs adó ide vagy oda, ez a szegmens nem a kisautókkal versenyez, ami az árat illeti. A nálunk járt duplakabinos Mazda BT-50 bruttó áron 7,1 milliót kóstál, ami áfa nélkül is közel hatmilliós kiadás.
Melyik az?
Baromi nehéz megkülönböztetni az felvarrt testű BT-50-est a korábbitól. A minimális változtatások az elején, a hátsó lámpában, aligha feltűnőek, mint ahogy a színre fújt raktér kilincstől sem dobtunk hanyatt magunkat. A belsőben a műszerfalvilágítás színe, a kárpitok szövése, a szürke középkonzol, és egy teljesen felesleges opciós fekete bőrkárpit az újdonság. Utóbbi választása nem túl életszagú egy pickup esetében, amit nyilván azért vásárol az ember, hogy ne kelljen vigyázni rá.
Műszakilag nulla az újdonság a mostani BT-50-esben, így a mozgatásról most is a 2.5 literes turbódízel gondoskodik 143 lóerővel. A kategóriában ennél a Nissan Navara tud csak jóval erősebbet felmutatni, de ezzel is könnyű megbarátkozni.
Városban is
Bizonyára sokan gondolták már, hogy milyen jó lenne egy pickuppal járni-kelni a városi forgalomban, erre a Mazda tökéletesen alkalmas. Amennyiben hajlandóak vagyunk a reggelente morcosan ébredező dízelmotor hangját elviselni, és nem esünk kétségbe a kicsit butább rugózási komforttól és a nagy fordulókörtől, sok bajunk nem eshet. Hacsak a parkolással nem.
A hiányokért cserébe a Mazda nyújtja azt az elnyűhetetlen érzést, amit várunk tőle, azt hogy fékezés nélkül abszolváljuk a legtöbb fekvőrendőrt, és azt, hogy ha úgy hozza a sors, simán felkapassunk egy padkára vele anélkül, hogy bántódása essék a szerkezetnek.
Ezzel együtt jár, hogy a nagyobb szabadidőautókhoz hasonlóan a pickupok is előhozzák az ember egyszerűbbik énjét, amit a magas üléspozició és a jóval nagyobb biztonságérzet is táplál. Gyorsan előtörhet az addig rejtett agresszivitás belőlünk, esetleg a kalandos énünk. Mi azon kaptuk magunkat, hogy állandóan olyan utat keresgéltünk, amelyekre normál autóval nem mertünk ráhajtani.
Biztonságról | |
A Mazda BT-50 nem járt EuroNCAP törésteszten, de a testvérmodell a Ford Ranger igen. A Ford pickup jobbkormányos változata nem vizsgázott valami jól, összesen két csillagot szerzett a 64 km/órás sebességgel végzett törésteszten. Frontális ütközésnél volt a gond, ahol az összeroppanó A-oszlop és a 40 centit bemozduló pedálsor nem tett jót a tesztbábunak. Ezek után már az oldalütközésen szerzett maximális pontszám sem segített. A gyalogossokkal szintén nem bánt kesztyűs kézzel a Ford. |
A kaland kedvéért az Egér út folytatásán, az Andor utcában az aszfalt mellett rá is ugrottam a földútra, és előzni kezdtem a kocsisort. Belülről kifejezetten mókásnak tűnt a dolog, kívülről valószínűleg kevésbé volt szimpatikus, de valamiért már nagyon vágytam erre.
Lámpától lámpáig már nem voltam ekkora vagány a BT-50 volánja mögött. A 12,5 másodperces sprintidő 100 alatt sem sejtet dragster tulajdonságot. Ez nem jelenti azt, hogy lassú volna a Mazda, sőt a hajtott hátsó kerekeknek hála egész ügyesen rajtol.
Városon kívül
A szimpla 4X2-es Mazda végsebessége 170 km/óra, ez a duplakabinos esetében összkerékhajtással 158-ra csökken. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy az autópályán megengedett sebességet még bírja, bár nem szereti igazán.
Földúton, sárban, dombokon már kevés az ellenfél, és érzésre bármelyik igazi terepjárónál masszívabbnak tűnik. A merev hátsó híd és a laprugók dobálnak ugyan, de a hasmagasság, a terepszögek, még az oldalsó fellépőkkel együtt is csodákra teszik képessé a Mazdát. A természet leküzdésében felező és önzáró hátsó differenciálmű segédkezik.
Nem elhanyagolható tulajdonság, hogy a Mazda akár 3 tonnát is elvontat a hátán, de ha úgy akarjuk a platóra simán feldobunk egy halom biciklit és egyéb sporteszközt. Mi egy ATW-vel próbálkoztunk, az is elfért rajta.
Létezik olyan
Nem kimondott városlakó a Mazda BT-50, de létezik olyan élethelyzet, amiben el tudjuk képzelni a pickupot hétköznapi autóként. Családi autóként egy zárható dobozzal megint csak átcsúszik a vizsgán, a duplakabinos fülkében hátul is jól elférni. Meg kell fontolni.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2499 |
Furat x löket (mm) | 93 X 92 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 105(143)/3500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 143/3500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 158 |
Végsebesség (km/h) | 12,5 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,8 |
Vegyes (l/100 km) | 8,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 244 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5075/1805/1760 |
Tengelytáv (mm) | 3000 |
Csomagtér (liter) | plató |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1855/1000 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 235/75 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | GT bőr: 5 930 000 |
Konkurensek (forint) | Toyota Hilux SR: 5 565 000 |
Ford Ranger XLT „Limited”: 6 141 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nem épp városlakó, de városban és azon kívül is elvan. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|