Hatásvadász megjelenésű francia, pici turbómotorral. Aston Martin-orrú zseb-Ford, szintén feltöltővel. Kompresszoros japán, ami csak kívülről kicsi. Spanyol-német, a mezőnyben bődületesen erős turbós négyhengeressel. Nőies Peugeot, háromhengeres, de relatíve nagy szívómotorral, csábító trükkökkel. És a Mi Autónk legújabb változata, ami immár nem olyan meghökkentően drága, mint bemutatásakor volt.
Hat kisautót – az angolszász nómenklatúra szerint szuperminit, vagyis nem a legkisebb városi gyöszöket, hanem a kompromisszumokkal akár családi autóként is megfelelő kocsikat – hasonlítottunk össze. Ötajtós kocsikat választottunk, nem alapmotorral, hanem olyannal, amivel már élmény a vezetés. Ugrándoztunk egyikből a másikba, rendetlenkedtünk velük a havas szlalompályán, fitymáltuk kopogós műanyagaikat, méltattuk technikai újdonságaikat. Aztán még azon frissiben lepontoztuk őket, hogy eldönthessük, melyik a legjobb. Ladies and Gentlemen, the winner is…
No de előbb tessék megenni a levest! Mind a hat tányérral.





Még bővíthető lenne a kör, a Yaris hibrid, egy kéthengeres kis Fiat megér egy szalonlátogatást annak, aki műszaki érdekességet is akar venni új kisautójához
Adatlap
208, Clio, Fiesta, Ibiza, Micra, Swift
Motor | 1197 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 105 LE |
Nyomaték | 175 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,8 sec |
Végsebesség | 190 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,1 l / 100 km |
Peugeot 208, 1.2 VTi
A példátlanul sikeres nőfaló, a 206-os igazi utódja a felejthető, csúnyácska, esetlen 207-intermezzo után. Kívánatos, aranyos, érdekes kocsi, francia extravaganciával, inkább jópofa, mint valóban hasznos dizájntrükkökkel. A legnagyobb újítás a kocsiban a picike, mélyre engedett kormány. Ez van, akinek elsőre bejön, de sokaknak szinte újra kell tanulniuk vezetni, az ölükbe engedett kézzel, mert csak így van esély látni a kormány fölé épített műszeregységet.
A kis Peugeot belépőmotorja 1,0 literes, háromhengeres, 12 szelepes, változó vezérlésű. A tesztautóé ugyanilyen, de 1,2 literes. Feltöltéssel nem foglalkoztak a francia motormérnökök, de sebaj; a pörgős, kellemes hangú kis motor így is kiváló. Remek összhangot alkot a kocsival, a csekély katalógus-teljesítmény dacára harmonikus, élvezetes vele a vezetés. A 208-as könnyű, áramvonalas kisautó, fogyasztása könnyedén tartható hat liter alatt.
Hárommillió alatt már hazavihetünk egy egyliteres, 68 lóerős példányt, de ebben nem lesz sok öröme gazdájának. A jó kis 1,2-es klímával, ESP-vel 3,5 millió forint – jó ár a különleges hangulatú kis franciáért.
Tesztünk az autóról itt olvasható.
Adatlap
208, Clio, Fiesta, Ibiza, Micra, Swift
Motor | 1242 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 94 LE |
Nyomaték | 118 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,3 sec |
Végsebesség | 165 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5 l / 100 km |
Renault Clio 0.9 tCe
Hatalmasra duzzasztott emblémájával némileg meghökkentő látványt nyújt azok számára, akik Mórickához hasonló gondolkodásmóddal bírnak. Ettől eltekintve jópofa, erőteljes domborításaival, lendületes vonalvezetésével férfiak számára is vállalható formájú kisautó, ami sokkal nagyobbnak látszik kategóriájánál.
Hét év után váltotta tavaly a harmadik generációs Cliót az új. A korszellemnek megfelelően érintőképernyős középkonzolt és kis, háromhengeres turbómotort kapott, valamint nőtt pár centit, de fogyott vagy egy mázsát elődjéhez képest. Belőle is lesz kombi, mint elődjéből volt, egyelőre azonban csak az ötajtósnak örülhetünk.
A gazdagon felszerelt tesztautó amolyan mindent a szemnek-kocsi. (És mindent a fülnek is: a zene a kategóriához képest kiemelkedően jól szólt benne.) A beüléssel sincs baj, az autó tágas, hátul is jól elférni, viszont az ajtózáródás érces kondulása hátborzongató.
Hólepel alatt
Köszönjük a fotóhelyszínt a tököli Vezetéstechnikai Képzési Központnak! Elérhetőség: Székely Gyula – 30/25-25-399 és info@vezetestechnika.eu
A kis turbómotorral nagyon könnyű lefulladni elindulásnál, de ha beidegződött a helyes kuplungkezelés, pörgős, haladós, fickós a picike. A futómű inkább sportos, mint komfortos, a kormányzás viszont lehetne precízebb. Az összeolvadás a kocsival érdekesebb utakon nemigen jön össze, a 208-ast és a Fiestát nagyobb élmény vezetni, ha sokat kell gyorsan kanyarogni.
A Renault megtartotta azt a jó szokását is, hogy nagyon biztonságos autókat gyárt. Bár már mindenki szinte automatikusan kapja az öt csillagot, azért sokat elmond, hogy az NCAP-teszt részpontszámait összeadva a Clio tűnik a legtudatosabban biztonságosnak tervezett kocsinak a teszt alanyai közül.
Tesztünk a Clióról itt olvasható.
Honnan lett Fiestánk?
Bár az importőri tesztautó megérkezését csak jó egy hónappal a fotózás utánra várhattuk, piaci súlya miatt a Fiestát mégsem akartuk kihagyni a tesztből. A márka becsületét a Ford Ivanics munkatársai mentették meg, akik az első telefonhívásra biztosítottak egy modellfrissítés utáni autót az ezres, 100 lóerős turbómotorral, amit nagyon köszönünk! A vállalat Volvók értékesítésén és szervizelésén felül 2001 óta foglalkozik Forddal is, lefedve a dél-budai régiót.
Adatlap
208, Clio, Fiesta, Ibiza, Micra, Swift
Motor | 899 cm3, Benzin, S3 |
Teljesítmény | 90 LE |
Nyomaték | 135 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,2 sec |
Végsebesség | 182 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 l / 100 km |
Fiesta 1.0 GTDi EcoBoost
Új, Aston Martinokról koppintott orrával sokkal komolyabbnak, nagyobbnak, veszélyesebbnek tűnik a Fiesta, de félhátulról rápillantva azért látszik, mennyivel kisebb, mint egy Focus. A csomagtér helykínálata a kategóriában kifejezetten bőkezű, 290 literes űrtartalmánál csak az Ibiza és a Clio kínált – minimálisan – többet tesztünkön a versenytársak közül.
Ahogy a Renault az árral és a törésteszttel próbálja mostanság megfogni a kuncsaftokat, a Ford a biztonsági elektronikai eszközöket hozza le szisztematikusan elsőként új autóiba a magasabb kategóriákból. A Fiestában végsebesség-korlátozó másodkulcs, SMS-felolvasó, automatikus ütközés-elkerülő elektronika is lehet, ha a vevő megfizeti.
Nagyautós, alaposan megkonstruált, kedvelhető autó a Fiesta. Drága, de nem vészesen; egy Trend felszereltségű, klímás alapmodell épp négymillió feletti ára inkább csak lélektanilag van a mezőny többi tagja felett.
Menetpróbánk a Fiestáról itt olvasható.
Adatlap
208, Clio, Fiesta, Ibiza, Micra, Swift
Motor | 999 cm3, Benzin, S3 |
Teljesítmény | 100 LE |
Nyomaték | 170 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,2 sec |
Végsebesség | 180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 l / 100 km |
Ibiza 1.2 TSI
A SEAT modellje tulajdonképp beugrója volt az igazi sztárnak; eredetileg egy Polót szerettünk volna kérni a Volkswagen-csoporttól. No, sebaj, műszakilag a SEAT is Volkswagen.
Előzetesen drágának, lomhának és unalmasnak gondoltuk az eredetileg 2008-ban debütált spanyol-német kocsit, aztán lepontoztuk, és kiderült, hogy nem csak csendes, de erős, gyors, nagyon jó vezetni és elfogadhatóan tágas is. Még alá is néztünk, de semmi trükk: a hátsó futómű olcsó csatolt hosszlengőkaros, csak jól sikerült.
A műszerfal sivársága, a kabin ötlettelensége, gyászos hangulata ettől még megmaradt, a sok friss, zsenge modell között a világos festés dacára nagypapásnak, szinte veteránnak tűnt az autó. Ráadásul nem csak hogy több mint ötmilliós, xenon-fényes kocsinkban nem volt érintőképernyős, vagy egyáltalán, bármilyen navigáció (mondjuk a Fordban sem), de ilyesmi még csak nem is rendelhető egyáltalán az Ibizához. Ellenben jár hozzá négy év vagy 200 ezer kilométer garancia – a többiek nem tudnak ilyet.
Tesztünk a zöld autóról itt olvasható.
Adatlap
208, Clio, Fiesta, Ibiza, Micra, Swift
Motor | 1198 cm3, Benzin, S3 |
Teljesítmény | 98 LE |
Nyomaték | 147 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,3 sec |
Végsebesség | 180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,3 l / 100 km |
Micra 1.2 DIG-S
Amennyire nem gondoltuk az Ibizáról, hogy ilyen jól szerepel majd, annyira éreztük a vesztesről a sorsát. Bizony, szegény kis Micra nagyon kilógott a mezőnyből, szó szerint is, meg képletesen is.
A Nissan nem tolta el régi kisautójának méreteit úgy felfelé, mint az európai gyártók. A Micra kicsi, pattogós, érezhetően a városhatár-táblák közé tervezett autó, nem tudta felvenni a versenyt a többiekkel. Még műszaki érdekessége, a kompresszoros háromhengeres motor ellenére sem.
A csavarkompresszornak sajnos a hangja sem olyan átütő, mint várnánk, és ereje sem. De legalább enne keveset! Sajnos ez sem ment a katalógusban oly remekül fogyasztó kis japánnak, a valóságban valami horribilisan sokat képes zabálni, méreteihez képest. Nyilván nem véletlen, hogy a Nissan konszerntársa, a Renault köszönte, de nem kérte ezt a szerkezetet, inkább 900 köbcentis kis turbómotort fejlesztett a Daciákhoz és a kisebb Renault-khoz.
Viszont, meg kell hagyni, praktikusabb, mint némely nagyobb kisautó. Hátul ebben volt a legjobb ülni (ha elöl nem is). A csomagtartó mérete sokkal jobban meghaladja a Swiftét, mint amennyire elmarad a franciákétól. A dupla kesztyűtartó pedig olyan praktikus, hogy már-már feledteti a műszerfal szörnyen igénytelen, kopogós anyagait.
Bár a kategóriában nem drága a Micra, tudásához képest túlárazottnak tűnik. 3,5 millió felett adni egy ilyen egyszerű kiskocsit – nincs az a kompresszor, ami ezt megmagyarázza.
Tesztünk az autóról itt olvasható.
Adatlap
208, Clio, Fiesta, Ibiza, Micra, Swift
Motor | 1199 cm3, Benzin, S3 |
Teljesítmény | 82 LE |
Nyomaték | 118 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,2 sec |
Végsebesség | 175 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 l / 100 km |
Swift 1.2
Klímával, ESP-vel is hárommillió forint alatt kínálják most a Suzuki Swiftet. A józanabb autóvásárlók számára talán már itt el is dőlt ez az összehasonlító teszt: hiába neki van a legkisebb csomagtartója, hiába nincs semmi respektje az utakon itthon, hiába nincs semmi műszaki izgalom az elég nyúlósan pörgő, békés vezetést támogató motorban – saját pénzből többet költeni kisautóra tulajdonképpen luxus.Gyári navigáció ehhez a kocsihoz sincs, ami azért elég égő 2013-ban, amikor már a Dacia is kínál ilyet.
A fogyasztás ugyan a katalógusban magas, de a valóságban kifejezetten visszafogott; jól mutatja a modern, feltöltött kis motorok és az európai szabvány-fogyasztásmérés különös kapcsolatát, hogy a Suzuki sima (de változó vezérlésű) szívómotorjának katalógusértéke és a tapasztalat álltak a legközelebb egymáshoz az egész mezőnyben.
Azt adja, amit ígér, elöl kifejezetten tágas, vezetni japánosan közvetlenül, precízen, kanyarokban bántva akár élvezetesen is lehet – minden okunk megvan, hogy büszkék legyünk az aktuális Mi Autónkra. Ha a teszten szerzett pontszáma nem is mutatja értékeit, mindenképp tessenek odaképzelni egy Titkos Tipp-matricát a Swift fölé.
Tesztünk a Swiftről itt olvasható (abból az időből, amikor még értelmezhetetlenül drága volt).

Hat modern kisautó, de hat külön világ. Még hogy a mai műanyagautók mind egyformák! Nem is könnyű eldönteni, melyik a legjobb. De mi azért megpróbáltuk
Régi magyar közmondás, hogy aki dubajozni megy, ne sikítson, ha ráterül egy burnusz. Az autós újságírónak sem volna illendő arról nyavalyogni, milyen macerás összehasonlítani hat modellt ebben a picike országban, de hogy a lenti táblázat és a pontozás elveit elmagyarázhassam, kénytelen vagyok pár szóban vázolni a teszt körülményeit.
A magyar piacon nem kaphatja meg a szaksajtó, amit szeretne, hanem örülhet annak, ami van. Ezért a toyotások által joggal hiányolt hibrid Yaris és a koreai apróságok kimaradtak a tesztből. Ha a
A Swift ugyan nem nagyon új modell, és műszakilag sem olyan izgalmas, mintha turbós, háromhengeres vagy kompresszoros lenne, viszont tavaly ez volt a legnépszerűbb kisautó itthon, ezért nem hagyhattuk ki az összehasonlításból.
A Peugeot pedig teljesítményben ugyan kilóg a többek közül, lefelé, de mit tegyünk, ha az érdekes motort csak ilyen szerényre húzva adja a 208-hoz a gyártó. Az árak pontozásánál nem is az 1,2 literes, hanem az erősebb 1,4-es listaárát vettük figyelembe.
A figyelmes olvasó felfedezheti, hogy a merev szempontoknál, katalógusadatok összevetésénél kissé esetleges a pontozás; hol 0-tól 20-ig nagy lépcsőkben osztottunk pontokat, hol sima 10-9-8-7-6-5-öt használtunk. Nos, igyekeztünk mindenhol úgy értékelni, hogy a végső eredmény harmonikusan tükrözze az egyes értékek összevetését, és egy 292 helyett csak 290 vagy 288 literes csomagtartó ne vigye el a rangsort túlságosan.
A fogyasztási értékeket hasonló használat mellett, vegyes üzemben, több ember által vezetve számoltuk ki a benzinkútnál – a tapasztalati értékek nem tudományosak, de az eltérések jól mutatják a kocsik közti különbségeket. Viszont a katalógusadatokat is belevettük az értékelésbe, mert például a Clio picike motorja normálisan hajtva bizony többet eszik, mint egy hasonló teljesítményű négyhengeres, de ha odafigyel rá a sofőr, és nagyon tudatosan vezet, lehet vele sokkal kevesebbet fogyasztani, mint egy nagyobb motorral.
A tesztautók konkrét ára, az esetleges extrákkal együtt. Figyelem, listaárak, nem akciós összegek! | |
---|---|
Peugeot 208 1.2 VTI Active | 3 857 000 Ft |
Suzuki Swift 1.2 GS | 3 985 000 Ft |
Renault Clio 0.9 TCe Dynamique | 4 160 000 Ft |
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Titanium | 4 738 000 Ft |
Nissan Micra 1.2 DIG-S CVT Elle | 4 894 000 Ft |
SEAT Ibiza 1.2 TSI Style | 5 249 000 Ft |
A végső rangsor nem a szerkesztőség egyes tagjainak magánvéleményét tükrözi, de nem is megfellebezhetetlen istenítélet. Szerintem például a leggyengébb, nem túl praktikusan berendezett, kis kormányával több kollégám szerint teljesen használhatatlan 208 a legjobb autó a hat közül, mert csak. Saját pénzt ellenben csak a Swiftért adnék, mert a magyar viszonyok között ez a legracionálisabb döntés, és a Swift is igen jó kis autó.
Az alábbi eredmény tehát csak irányadó lehet a döntésben – és ismétlem, ott van még a Yaris hibrid, meg a koreaiak! Nem is beszélve a Daciáról.
Eredmény
Pontoztuk a külső megjelenést, az utastér térkínálatát és funkcionalitását, a tervezők kreativitását. Értékeltük a vezethetőséget, a motor és az erőátvitel által nyújtott élményt. Katalógusadatok alapján pontoztuk a csomagtér méretét, az NCAP-törésteszten szerzett pontszámokat, a menetteljesítményeket.
És persze pontoztuk az árakat, a garancia feltételeit, a valós és az elméleti fogyasztást. Mindezek alapján a végső táblázat így néz ki (az egyes kategóriák pontszámai a zsűri tagjai által adott pontok átlagát jelentik):
Hát így. A Fiesta, a legtöbb pontozó személyes favoritja győzött, az öregecske, drágácska, de nagyon dinamikus és kellően tágas SEAT lett a második. A hatásos külsejű, korszerű, mégsem drága Clio a harmadik.
A nagy vesztes pedig a Micra. Izgalmas, de a gyakorlatban semmi komoly előnyt nem nyújtó kompresszoros motorjával, a többieknél jóval igénytelenebb belterével nemigen tudott labdába rúgni ebben a mezőnyben. No persze kérdés, hogy akkor melyikben tudna: a még olcsóbb, kisebb autók között sem lehet sok esélye. Lebeg szegény a kategóriák között.
Ennyit rólunk, most ti jöttök. Melyik a legjobb szerintetek a szextett tagjai közül? Szavazzatok!