Hatásvadász megjelenésű francia, pici turbómotorral. Aston Martin-orrú zseb-Ford, szintén feltöltővel. Kompresszoros japán, ami csak kívülről kicsi. Spanyol-német, a mezőnyben bődületesen erős turbós négyhengeressel. Nőies Peugeot, háromhengeres, de relatíve nagy szívómotorral, csábító trükkökkel. És a Mi Autónk legújabb változata, ami immár nem olyan meghökkentően drága, mint bemutatásakor volt.
Hat kisautót – az angolszász nómenklatúra szerint szuperminit, vagyis nem a legkisebb városi gyöszöket, hanem a kompromisszumokkal akár családi autóként is megfelelő kocsikat – hasonlítottunk össze. Ötajtós kocsikat választottunk, nem alapmotorral, hanem olyannal, amivel már élmény a vezetés. Ugrándoztunk egyikből a másikba, rendetlenkedtünk velük a havas szlalompályán, fitymáltuk kopogós műanyagaikat, méltattuk technikai újdonságaikat. Aztán még azon frissiben lepontoztuk őket, hogy eldönthessük, melyik a legjobb. Ladies and Gentlemen, the winner is…
No de előbb tessék megenni a levest! Mind a hat tányérral.
Hat modern kisautó, de hat külön világ. Még hogy a mai műanyagautók mind egyformák! Nem is könnyű eldönteni, melyik a legjobb. De mi azért megpróbáltuk
Hat modern kisautó, de hat külön világ. Még hogy a mai műanyagautók mind egyformák! Nem is könnyű eldönteni, melyik a legjobb. De mi azért megpróbáltuk
Fotó megosztása:
Három henger, turbó, kompresszor, érintőképernyő: egy mai kiskocsi nem indulhat harcba a vásárlókért csodafegyver nélkül
Három henger, turbó, kompresszor, érintőképernyő: egy mai kiskocsi nem indulhat harcba a vásárlókért csodafegyver nélkül
Fotó megosztása:
Még bővíthető lenne a kör, a Yaris hibrid, egy kéthengeres kis Fiat megér egy szalonlátogatást annak, aki műszaki érdekességet is akar venni új kisautójához
Még bővíthető lenne a kör, a Yaris hibrid, egy kéthengeres kis Fiat megér egy szalonlátogatást annak, aki műszaki érdekességet is akar venni új kisautójához
Fotó megosztása:
Tesztünket az Autó és Stílus c. lappal közösen készítettük. A kollégáknál a Clio nyert ár/érték aránya miatt, 2. a Fiesta és 3. az Ibiza, majd 208, Swift, Micra a sorrend. Mi másképp súlyoztuk a közösen adott pontszámokat, ezért más az eredmény
Tesztünket az Autó és Stílus c. lappal közösen készítettük. A kollégáknál a Clio nyert ár/érték aránya miatt, 2. a Fiesta és 3. az Ibiza, majd 208, Swift, Micra a sorrend. Mi másképp súlyoztuk a közösen adott pontszámokat, ezért más az eredmény
Fotó megosztása:
211 és 300 liter között szórt a csomagtartóméret
211 és 300 liter között szórt a csomagtartóméret
Fotó megosztása:
Aston Martin? Nem, de hasonlít
Aston Martin? Nem, de hasonlít
Fotó megosztása:
Az Ibizával együtt mintha egy fél számmal nagyobb lenne a többieknél a Fiesta
Az Ibizával együtt mintha egy fél számmal nagyobb lenne a többieknél a Fiesta
Fotó megosztása:
Ezt a legjobb vezetni, pedig a futómű-konstrukció mindegyikben azonos: elöl MacPherson rugóstag, hátul csatolt hosszlengőkar
Ezt a legjobb vezetni, pedig a futómű-konstrukció mindegyikben azonos: elöl MacPherson rugóstag, hátul csatolt hosszlengőkar
Fotó megosztása:
Félhátulról kicsit bután hat a forma
Félhátulról kicsit bután hat a forma
Fotó megosztása:
Az új Fordok formáit szokni kell
Az új Fordok formáit szokni kell
Fotó megosztása:
Egyliteres turbómotor, itt 100, más változatban 125 lóerővel. Az Év Motorjának választották
Egyliteres turbómotor, itt 100, más változatban 125 lóerővel. Az Év Motorjának választották
Fotó megosztása:
Ez egy kisautó?
Ez egy kisautó?
Fotó megosztása:
Wall-E szeme néz ránk a kormány mögül
Wall-E szeme néz ránk a kormány mögül
Fotó megosztása:
A helykínálat elegendő, az anyagminőség is átlag feletti
A helykínálat elegendő, az anyagminőség is átlag feletti
Fotó megosztása:
Hátul szűköske, de elviselhető
Hátul szűköske, de elviselhető
Fotó megosztása:
Gombok a kormányon és felnőttes elektronika a Fordban. A középső gomb a jól működő hangvezérlést aktiválja
Gombok a kormányon és felnőttes elektronika a Fordban. A középső gomb a jól működő hangvezérlést aktiválja
Fotó megosztása:
295-979 literes a csomagtér
295-979 literes a csomagtér
Fotó megosztása:
A Clio formája hatásosra sikerült
A Clio formája hatásosra sikerült
Fotó megosztása:
Rejtett kilincs a Clióban
Rejtett kilincs a Clióban
Fotó megosztása:
A Clio 898 köbcentis turbómotorja a Daciákba is bekerült. Maximális nyomatéka 135 Nm, már 2500-on
A Clio 898 köbcentis turbómotorja a Daciákba is bekerült. Maximális nyomatéka 135 Nm, már 2500-on
Fotó megosztása:
Mű-elefántcsont és meghökkentő formák a kabinban
Mű-elefántcsont és meghökkentő formák a kabinban
Fotó megosztása:
Szerencsére nem muszáj ezzel a kárpittal rendelni
Szerencsére nem muszáj ezzel a kárpittal rendelni
Fotó megosztása:
A hátsó lábtér kisautós, de elviselhető
A hátsó lábtér kisautós, de elviselhető
Fotó megosztása:
Clio-puttony, 300-1146 literrel
Clio-puttony, 300-1146 literrel
Fotó megosztása:
Optikai trükk szélesíti a műszerblokkot
Optikai trükk szélesíti a műszerblokkot
Fotó megosztása:
Érintőképernyős navi olcsón, a Clióban
Érintőképernyős navi olcsón, a Clióban
Fotó megosztása:
Tempomat és ECO-gomb a Renault-ban
Tempomat és ECO-gomb a Renault-ban
Fotó megosztása:
A Renault hifije nem rossz, de az autó körülötte nagyon rezonál
A Renault hifije nem rossz, de az autó körülötte nagyon rezonál
Fotó megosztása:
A Micra automatáját kiképzeltük a tesztből. Városban a CVT-automata nagyon kényelmes
A Micra automatáját kiképzeltük a tesztből. Városban a CVT-automata nagyon kényelmes
Fotó megosztása:
265-1132 literes a csomagtartó
265-1132 literes a csomagtartó
Fotó megosztása:
2008-as fejlesztés az Ibiza, de használat közben nem érezni rajta a kort
2008-as fejlesztés az Ibiza, de használat közben nem érezni rajta a kort
Fotó megosztása:
A SEAT műszerfala szürke és unalmas
A SEAT műszerfala szürke és unalmas
Fotó megosztása:
A világos kárpit is nagyítja a teret, de tényleg elfértünk az Ibizában
A világos kárpit is nagyítja a teret, de tényleg elfértünk az Ibizában
Fotó megosztása:
1550-es fordulatszámon lead 175 Nm-t a turbómotor, ez a legmagasabb érték a mezőnyben
1550-es fordulatszámon lead 175 Nm-t a turbómotor, ez a legmagasabb érték a mezőnyben
Fotó megosztása:
Nehézkes menü zavarja a rádió használatát
Nehézkes menü zavarja a rádió használatát
Fotó megosztása:
Hengerenként kétszelepes az Ibiza négyhengeres turbómotorja. Kiválóan húz és nagyon finoman jár
Hengerenként kétszelepes az Ibiza négyhengeres turbómotorja. Kiválóan húz és nagyon finoman jár
Fotó megosztása:
A Nissan Micra. Kompresszoros motorja egyedülálló érdekesség a kommersz kisautók mezőnyében, de gyakorlati haszna nem nagyon van a forgalomban. Viszont meglepően tágas!
A Nissan Micra. Kompresszoros motorja egyedülálló érdekesség a kommersz kisautók mezőnyében, de gyakorlati haszna nem nagyon van a forgalomban. Viszont meglepően tágas!
Fotó megosztása:
A Micra aranyos, de minőségérzetben, komolyságban lemarad a többiektől
A Micra aranyos, de minőségérzetben, komolyságban lemarad a többiektől
Fotó megosztása:
Kiváló a Micra térkihasználása. 378 centivel a mezőny legrövidebb autója, de hátul ez a legtágasabb
Kiváló a Micra térkihasználása. 378 centivel a mezőny legrövidebb autója, de hátul ez a legtágasabb
Fotó megosztása:
Nagyon erős a gördülési zaj. Vizes úton állandóan azt néztük, nincs-e nyitva valamelyik ablak vagy ajtó
Nagyon erős a gördülési zaj. Vizes úton állandóan azt néztük, nincs-e nyitva valamelyik ablak vagy ajtó
Fotó megosztása:
A kompresszoros motor műszakilag érdekes, de gyakorlati hasznát nem tapasztaltuk
A kompresszoros motor műszakilag érdekes, de gyakorlati hasznát nem tapasztaltuk
Fotó megosztása:
A Micrában értetlenül tapogattuk az anyagokat: ugyanaz a kategória, árszint, mint a Peugeot?
A Micrában értetlenül tapogattuk az anyagokat: ugyanaz a kategória, árszint, mint a Peugeot?
Fotó megosztása:
Városi távokra tervezték a Micrát. Tisztán rövid távú rohangálásra jól beválik, de a konkurensek hosszú utakon sokkal jobbak
Városi távokra tervezték a Micrát. Tisztán rövid távú rohangálásra jól beválik, de a konkurensek hosszú utakon sokkal jobbak
Fotó megosztása:
Hátul a Micrában a van a legtöbb hely
Hátul a Micrában a van a legtöbb hely
Fotó megosztása:
Kis fordulaton a kompresszor nem működik, hogy ne terhelje a motort
Kis fordulaton a kompresszor nem működik, hogy ne terhelje a motort
Fotó megosztása:
Rémesek a Micra műanyag felületei
Rémesek a Micra műanyag felületei
Fotó megosztása:
292-847 literes az Ibiza csomagtere
292-847 literes az Ibiza csomagtere
Fotó megosztása:
A magyar-japán: nem új modell, és ez itt-ott meg is látszik rajta
A magyar-japán: nem új modell, és ez itt-ott meg is látszik rajta
Fotó megosztása:
Jó vezetni a Swiftet, de az 1,2-es benzinmotor a katalógusban erősebb, mint a valóságban
Jó vezetni a Swiftet, de az 1,2-es benzinmotor a katalógusban erősebb, mint a valóságban
Fotó megosztása:
Városban az előugró tető miatt rosszul látni a magasba függesztett lámpákat
Városban az előugró tető miatt rosszul látni a magasba függesztett lámpákat
Fotó megosztása:
Amióta a Suzukinál lejjebb csavarták az árát, a Swift nagyon jó vétel
Amióta a Suzukinál lejjebb csavarták az árát, a Swift nagyon jó vétel
Fotó megosztása:
Hol a 94 lóerő? Kis fordulaton a 208 papíron 12 lóerővel gyengébb háromhengerese sokkal jobban harap
Hol a 94 lóerő? Kis fordulaton a 208 papíron 12 lóerővel gyengébb háromhengerese sokkal jobban harap
Fotó megosztása:
Ingerszegény, de tiszta, átlátható a Swift műszerfala
Ingerszegény, de tiszta, átlátható a Swift műszerfala
Fotó megosztása:
Nem rosszak a Swift ülései, ülésfűtése nagyon hamar beindul és ontja a hőt
Nem rosszak a Swift ülései, ülésfűtése nagyon hamar beindul és ontja a hőt
Fotó megosztása:
Kevés a lábtér a Swiftben
Kevés a lábtér a Swiftben
Fotó megosztása:
A Swiftben még igényes órák mutatják a vízhőfokot és a benzinszintet, nem olcsó digitális kijelzők
A Swiftben még igényes órák mutatják a vízhőfokot és a benzinszintet, nem olcsó digitális kijelzők
Fotó megosztása:
A Bluetooth rendszer logikáját nehéz követni. Kicsit sem intuitív
A Bluetooth rendszer logikáját nehéz követni. Kicsit sem intuitív
Fotó megosztása:
211-864 literrel a Swift csomagtere a legkisebb
211-864 literrel a Swift csomagtere a legkisebb
Fotó megosztása:
Az élen minimális a különbség. A Fiesta, az Ibiza és a Clio gyakorlatilag egyformán jó vétel, mert a Renault ára jóval alacsonyabb és felszereltsége is gazdag
Az élen minimális a különbség. A Fiesta, az Ibiza és a Clio gyakorlatilag egyformán jó vétel, mert a Renault ára jóval alacsonyabb és felszereltsége is gazdag
Fotó megosztása:
Az új kis Peugeot igazi francia: néha érthetetlen, de szeretnivaló
Az új kis Peugeot igazi francia: néha érthetetlen, de szeretnivaló
Fotó megosztása:
Jó kiállású, arányos autó, a legszebbnek szavaztuk meg
Jó kiállású, arányos autó, a legszebbnek szavaztuk meg
Fotó megosztása:
1,2-es szívó háromhengerese gyengébb a többinél, de jó vele a kocsi
1,2-es szívó háromhengerese gyengébb a többinél, de jó vele a kocsi
Fotó megosztása:
A helykínálat átlagos a kis Peugeot-ban
A helykínálat átlagos a kis Peugeot-ban
Fotó megosztása:
Nagyon lányos autó, a Micrával együtt nehéz beleképzelnem magam
Nagyon lányos autó, a Micrával együtt nehéz beleképzelnem magam
Fotó megosztása:
A háromhengeres szívómotor takarékos és rugalmas
A háromhengeres szívómotor takarékos és rugalmas
Fotó megosztása:
A leengedett kormánnyal kicsit újra kell tanulni vezetni. A minőségérzet kimondottan jó
A leengedett kormánnyal kicsit újra kell tanulni vezetni. A minőségérzet kimondottan jó
Fotó megosztása:
Megnöveli a lábteret a kimélyített műszerfal
Megnöveli a lábteret a kimélyített műszerfal
Fotó megosztása:
Nem rossz a 208 térkínálata
Nem rossz a 208 térkínálata
Fotó megosztása:
A legszebb műszeregység a Peugeot-é
A legszebb műszeregység a Peugeot-é
Fotó megosztása:
Érintőképernyő már alapár-közeltől
Érintőképernyő már alapár-közeltől
Fotó megosztása:
Nem nagy, de jól pakolható a raktér
Nem nagy, de jól pakolható a raktér
Fotó megosztása:
Még bővíthető lenne a kör, a Yaris hibrid, egy kéthengeres kis Fiat megér egy szalonlátogatást annak, aki műszaki érdekességet is akar venni új kisautójához
Adatlap
208, Clio, Fiesta, Ibiza, Micra, Swift
Motor |
1197 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény |
105 LE |
Nyomaték |
175 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
9,8 sec |
Végsebesség |
190 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
5,1 l / 100 km |
Peugeot 208, 1.2 VTi
A példátlanul sikeres nőfaló, a 206-os igazi utódja a felejthető, csúnyácska, esetlen 207-intermezzo után. Kívánatos, aranyos, érdekes kocsi, francia extravaganciával, inkább jópofa, mint valóban hasznos dizájntrükkökkel. A legnagyobb újítás a kocsiban a picike, mélyre engedett kormány. Ez van, akinek elsőre bejön, de sokaknak szinte újra kell tanulniuk vezetni, az ölükbe engedett kézzel, mert csak így van esély látni a kormány fölé épített műszeregységet.
A kis Peugeot belépőmotorja 1,0 literes, háromhengeres, 12 szelepes, változó vezérlésű. A tesztautóé ugyanilyen, de 1,2 literes. Feltöltéssel nem foglalkoztak a francia motormérnökök, de sebaj; a pörgős, kellemes hangú kis motor így is kiváló. Remek összhangot alkot a kocsival, a csekély katalógus-teljesítmény dacára harmonikus, élvezetes vele a vezetés. A 208-as könnyű, áramvonalas kisautó, fogyasztása könnyedén tartható hat liter alatt.
Jó kiállású, arányos autó, a legszebbnek szavaztuk meg
A helykínálat átlagos, a beltér attól függően már-már fényűzően elegáns, vagy kopogósan egyszerű, hogy az alapár közelében maradt a vevő, vagy szorgalmasan pipálgatta az extralistát. Egy üvegtetős, lyuggatott, világos bőrrel borított kormányú, csúcshifis-navis 208-ból nemigen érti az ember, miért vesznek mások például A1-es Audit, de az alapkivitel nem sokkal különb egy Daciánál.
Hárommillió alatt már hazavihetünk egy egyliteres, 68 lóerős példányt, de ebben nem lesz sok öröme gazdájának. A jó kis 1,2-es klímával, ESP-vel 3,5 millió forint – jó ár a különleges hangulatú kis franciáért.
Tesztünk az autóról itt olvasható.
Mű-elefántcsont és meghökkentő formák a kabinban
Adatlap
208, Clio, Fiesta, Ibiza, Micra, Swift
Motor |
1242 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény |
94 LE |
Nyomaték |
118 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
12,3 sec |
Végsebesség |
165 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
5 l / 100 km |
Renault Clio 0.9 tCe
Hatalmasra duzzasztott emblémájával némileg meghökkentő látványt nyújt azok számára, akik Mórickához hasonló gondolkodásmóddal bírnak. Ettől eltekintve jópofa, erőteljes domborításaival, lendületes vonalvezetésével férfiak számára is vállalható formájú kisautó, ami sokkal nagyobbnak látszik kategóriájánál.
Hét év után váltotta tavaly a harmadik generációs Cliót az új. A korszellemnek megfelelően érintőképernyős középkonzolt és kis, háromhengeres turbómotort kapott, valamint nőtt pár centit, de fogyott vagy egy mázsát elődjéhez képest. Belőle is lesz kombi, mint elődjéből volt, egyelőre azonban csak az ötajtósnak örülhetünk.
A gazdagon felszerelt tesztautó amolyan mindent a szemnek-kocsi. (És mindent a fülnek is: a zene a kategóriához képest kiemelkedően jól szólt benne.) A beüléssel sincs baj, az autó tágas, hátul is jól elférni, viszont az ajtózáródás érces kondulása hátborzongató.
Hólepel alatt
Köszönjük a fotóhelyszínt a tököli Vezetéstechnikai Képzési Központnak! Elérhetőség: Székely Gyula – 30/25-25-399 és info@vezetestechnika.eu
A kis turbómotorral nagyon könnyű lefulladni elindulásnál, de ha beidegződött a helyes kuplungkezelés, pörgős, haladós, fickós a picike. A futómű inkább sportos, mint komfortos, a kormányzás viszont lehetne precízebb. Az összeolvadás a kocsival érdekesebb utakon nemigen jön össze, a 208-ast és a Fiestát nagyobb élmény vezetni, ha sokat kell gyorsan kanyarogni.
A Clio formája hatásosra sikerült
Autópályán viszont pihentetően, nyugodtan tör előre; bár a váltóba csak öt fokozat jutott, nagy tempónál sem zajos a Clio. A fogyasztás pedig; hát, ahogy ezeknél a kis turbósoknál szokás, teljesen lábfüggő. Türelmetlenül, haladósan nyolc liter felett is be lehet kapatni vele százon, de hat liter alatt is el lehet tötyögni, ha mindig bekapcsolva tartjuk az ECO módot, és sosem pörgetjük a motort 2000-2200 fölé. A katalógus szerinti 4,5 literen persze röhögjünk bátran tele szájjal; ez valós forgalomban teljesen irreális.
A Renault megtartotta azt a jó szokását is, hogy nagyon biztonságos autókat gyárt. Bár már mindenki szinte automatikusan kapja az öt csillagot, azért sokat elmond, hogy az NCAP-teszt részpontszámait összeadva a Clio tűnik a legtudatosabban biztonságosnak tervezett kocsinak a teszt alanyai közül.
A Clio 898 köbcentis turbómotorja a Daciákba is bekerült. Maximális nyomatéka 135 Nm, már 2500-on
A 0,9 literes turbó-Clio listaára 3,63 millió forint Expression felszereltségben, klímával, menetstabilizálóval, alapvető elektromos extrákkal. 3,83 millió a tempomatos, modern, MediaNav navis, bőrkormányos Dynamique – szerintünk megéri a felár. A Clio képességeihez képest ez egész jó ár/érték arány – ahogy ezt meg is szokhattuk a Renault-tól az utóbbi években. 110 ezer forintért kapunk metálfényt, 100 ezerért 16-os felnit az alapszintű 185/65 R 15-ös helyett.
Tesztünk a Clióról itt olvasható.
Honnan lett Fiestánk?
Bár az importőri tesztautó megérkezését csak jó egy hónappal a fotózás utánra várhattuk, piaci súlya miatt a Fiestát mégsem akartuk kihagyni a tesztből. A márka becsületét a Ford Ivanics munkatársai mentették meg, akik az első telefonhívásra biztosítottak egy modellfrissítés utáni autót az ezres, 100 lóerős turbómotorral, amit nagyon köszönünk! A vállalat Volvók értékesítésén és szervizelésén felül 2001 óta foglalkozik Forddal is, lefedve a dél-budai régiót.
Az Ibizával együtt mintha egy fél számmal nagyobb lenne a többieknél a Fiesta
Adatlap
208, Clio, Fiesta, Ibiza, Micra, Swift
Motor |
899 cm3, Benzin, S3 |
Teljesítmény |
90 LE |
Nyomaték |
135 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
12,2 sec |
Végsebesség |
182 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
4,5 l / 100 km |
Fiesta 1.0 GTDi EcoBoost
Új, Aston Martinokról koppintott orrával sokkal komolyabbnak, nagyobbnak, veszélyesebbnek tűnik a Fiesta, de félhátulról rápillantva azért látszik, mennyivel kisebb, mint egy Focus. A csomagtér helykínálata a kategóriában kifejezetten bőkezű, 290 literes űrtartalmánál csak az Ibiza és a Clio kínált – minimálisan – többet tesztünkön a versenytársak közül.
Ahogy a Renault az árral és a törésteszttel próbálja mostanság megfogni a kuncsaftokat, a Ford a biztonsági elektronikai eszközöket hozza le szisztematikusan elsőként új autóiba a magasabb kategóriákból. A Fiestában végsebesség-korlátozó másodkulcs, SMS-felolvasó, automatikus ütközés-elkerülő elektronika is lehet, ha a vevő megfizeti.
Ez egy kisautó?
És a hagyományos, fordos vezetési élmény is megmaradt. Az Év Motorjának választott (történelmi mértékű pontelőnnyel) háromhengeres, turbós blokk 100 lóerővel épp elég a mai könnyítős korban meglepően nehéz, 11 mázsás testhez, a kormányzás és a futómű viszont érezhetően sokkal nagyobb erőre méretezett. A havas reptéren, ahol fotóztunk, kifejezetten zokon vettem, hogy a menetstabilizáló csak a menüből kapcsolható ki, de valójában ott sem teljesen – a Fiesta mindig megtorpant, amikor kezdett volna érdekessé válni egy kanyar.
Nagyautós, alaposan megkonstruált, kedvelhető autó a Fiesta. Drága, de nem vészesen; egy Trend felszereltségű, klímás alapmodell épp négymillió feletti ára inkább csak lélektanilag van a mezőny többi tagja felett.
Menetpróbánk a Fiestáról itt olvasható.
2008-as fejlesztés az Ibiza, de használat közben nem érezni rajta a kort
Adatlap
208, Clio, Fiesta, Ibiza, Micra, Swift
Motor |
999 cm3, Benzin, S3 |
Teljesítmény |
100 LE |
Nyomaték |
170 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
11,2 sec |
Végsebesség |
180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
4,5 l / 100 km |
Ibiza 1.2 TSI
A SEAT modellje tulajdonképp beugrója volt az igazi sztárnak; eredetileg egy Polót szerettünk volna kérni a Volkswagen-csoporttól. No, sebaj, műszakilag a SEAT is Volkswagen.
Előzetesen drágának, lomhának és unalmasnak gondoltuk az eredetileg 2008-ban debütált spanyol-német kocsit, aztán lepontoztuk, és kiderült, hogy nem csak csendes, de erős, gyors, nagyon jó vezetni és elfogadhatóan tágas is. Még alá is néztünk, de semmi trükk: a hátsó futómű olcsó csatolt hosszlengőkaros, csak jól sikerült.
A műszerfal sivársága, a kabin ötlettelensége, gyászos hangulata ettől még megmaradt, a sok friss, zsenge modell között a világos festés dacára nagypapásnak, szinte veteránnak tűnt az autó. Ráadásul nem csak hogy több mint ötmilliós, xenon-fényes kocsinkban nem volt érintőképernyős, vagy egyáltalán, bármilyen navigáció (mondjuk a Fordban sem), de ilyesmi még csak nem is rendelhető egyáltalán az Ibizához. Ellenben jár hozzá négy év vagy 200 ezer kilométer garancia – a többiek nem tudnak ilyet.
Tesztünk a zöld autóról itt olvasható.
A Micra aranyos, de minőségérzetben, komolyságban lemarad a többiektől
Adatlap
208, Clio, Fiesta, Ibiza, Micra, Swift
Motor |
1198 cm3, Benzin, S3 |
Teljesítmény |
98 LE |
Nyomaték |
147 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
11,3 sec |
Végsebesség |
180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
4,3 l / 100 km |
Micra 1.2 DIG-S
Amennyire nem gondoltuk az Ibizáról, hogy ilyen jól szerepel majd, annyira éreztük a vesztesről a sorsát. Bizony, szegény kis Micra nagyon kilógott a mezőnyből, szó szerint is, meg képletesen is.
A Nissan nem tolta el régi kisautójának méreteit úgy felfelé, mint az európai gyártók. A Micra kicsi, pattogós, érezhetően a városhatár-táblák közé tervezett autó, nem tudta felvenni a versenyt a többiekkel. Még műszaki érdekessége, a kompresszoros háromhengeres motor ellenére sem.
A csavarkompresszornak sajnos a hangja sem olyan átütő, mint várnánk, és ereje sem. De legalább enne keveset! Sajnos ez sem ment a katalógusban oly remekül fogyasztó kis japánnak, a valóságban valami horribilisan sokat képes zabálni, méreteihez képest. Nyilván nem véletlen, hogy a Nissan konszerntársa, a Renault köszönte, de nem kérte ezt a szerkezetet, inkább 900 köbcentis kis turbómotort fejlesztett a Daciákhoz és a kisebb Renault-khoz.
Viszont, meg kell hagyni, praktikusabb, mint némely nagyobb kisautó. Hátul ebben volt a legjobb ülni (ha elöl nem is). A csomagtartó mérete sokkal jobban meghaladja a Swiftét, mint amennyire elmarad a franciákétól. A dupla kesztyűtartó pedig olyan praktikus, hogy már-már feledteti a műszerfal szörnyen igénytelen, kopogós anyagait.
Bár a kategóriában nem drága a Micra, tudásához képest túlárazottnak tűnik. 3,5 millió felett adni egy ilyen egyszerű kiskocsit – nincs az a kompresszor, ami ezt megmagyarázza.
Tesztünk az autóról itt olvasható.
Jó vezetni a Swiftet, de az 1,2-es benzinmotor a katalógusban erősebb, mint a valóságban
Adatlap
208, Clio, Fiesta, Ibiza, Micra, Swift
Motor |
1199 cm3, Benzin, S3 |
Teljesítmény |
82 LE |
Nyomaték |
118 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
12,2 sec |
Végsebesség |
175 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
4,5 l / 100 km |
Swift 1.2
Klímával, ESP-vel is hárommillió forint alatt kínálják most a Suzuki Swiftet. A józanabb autóvásárlók számára talán már itt el is dőlt ez az összehasonlító teszt: hiába neki van a legkisebb csomagtartója, hiába nincs semmi respektje az utakon itthon, hiába nincs semmi műszaki izgalom az elég nyúlósan pörgő, békés vezetést támogató motorban – saját pénzből többet költeni kisautóra tulajdonképpen luxus.Gyári navigáció ehhez a kocsihoz sincs, ami azért elég égő 2013-ban, amikor már a Dacia is kínál ilyet.
A fogyasztás ugyan a katalógusban magas, de a valóságban kifejezetten visszafogott; jól mutatja a modern, feltöltött kis motorok és az európai szabvány-fogyasztásmérés különös kapcsolatát, hogy a Suzuki sima (de változó vezérlésű) szívómotorjának katalógusértéke és a tapasztalat álltak a legközelebb egymáshoz az egész mezőnyben.
Azt adja, amit ígér, elöl kifejezetten tágas, vezetni japánosan közvetlenül, precízen, kanyarokban bántva akár élvezetesen is lehet – minden okunk megvan, hogy büszkék legyünk az aktuális Mi Autónkra. Ha a teszten szerzett pontszáma nem is mutatja értékeit, mindenképp tessenek odaképzelni egy Titkos Tipp-matricát a Swift fölé.
Tesztünk a Swiftről itt olvasható (abból az időből, amikor még értelmezhetetlenül drága volt).
Hat modern kisautó, de hat külön világ. Még hogy a mai műanyagautók mind egyformák! Nem is könnyű eldönteni, melyik a legjobb. De mi azért megpróbáltuk
Mentegetőzés és módszertan
Régi magyar közmondás, hogy aki dubajozni megy, ne sikítson, ha ráterül egy burnusz. Az autós újságírónak sem volna illendő arról nyavalyogni, milyen macerás összehasonlítani hat modellt ebben a picike országban, de hogy a lenti táblázat és a pontozás elveit elmagyarázhassam, kénytelen vagyok pár szóban vázolni a teszt körülményeit.
A magyar piacon nem kaphatja meg a szaksajtó, amit szeretne, hanem örülhet annak, ami van. Ezért a toyotások által joggal hiányolt hibrid Yaris és a koreai apróságok kimaradtak a tesztből. Ha a
mi írásunkból a korszerű szuperminire vágyó kedves olvasónak sikerült eldöntenie, melyik autó kell neki, mindenképp nézzen meg egy
Yarist, egy
Kia Riót vagy
ix20-as Hyundait is a megrendelés előtt. És egy
új Daciát is, ha vékony a pénztárca, vagy nem kell a rongyrázás.
211 és 300 liter között szórt a csomagtartóméret
A Swift ugyan nem nagyon új modell, és műszakilag sem olyan izgalmas, mintha turbós, háromhengeres vagy kompresszoros lenne, viszont tavaly ez volt a legnépszerűbb kisautó itthon, ezért nem hagyhattuk ki az összehasonlításból.
A Peugeot pedig teljesítményben ugyan kilóg a többek közül, lefelé, de mit tegyünk, ha az érdekes motort csak ilyen szerényre húzva adja a 208-hoz a gyártó. Az árak pontozásánál nem is az 1,2 literes, hanem az erősebb 1,4-es listaárát vettük figyelembe.
A figyelmes olvasó felfedezheti, hogy a merev szempontoknál, katalógusadatok összevetésénél kissé esetleges a pontozás; hol 0-tól 20-ig nagy lépcsőkben osztottunk pontokat, hol sima 10-9-8-7-6-5-öt használtunk. Nos, igyekeztünk mindenhol úgy értékelni, hogy a végső eredmény harmonikusan tükrözze az egyes értékek összevetését, és egy 292 helyett csak 290 vagy 288 literes csomagtartó ne vigye el a rangsort túlságosan.
Nagyon lányos autó, a Micrával együtt nehéz beleképzelnem magam
A műszaki adatok közül csak azt a keveset használtuk fel, ami talán legjobban tükrözi a kocsi dinamizmusát, a méretadatokat pedig hagytuk a fenébe, helyette élő emberek pontoztak saját komfortérzetük szerint. A nehezen összehasonlítható garancia-feltételeket az átlagos magyar újautó-használati futásteljesítmény fényében pontoztuk: 100 ezer km-es korlát melletti 3 év többet ér, mint a kilométer-korlátlan két év, ha az átlagos magyar autós évi 15-20 ezret megy. Viszont a Renault öt évre, de csak 100 ezer km-ig adott garijánál többre értékeltük a SEAT négyéves, 200 ezerig érvényes jótállását, mert egy új autónál azért könnyen összejön az első százezer.
A fogyasztási értékeket hasonló használat mellett, vegyes üzemben, több ember által vezetve számoltuk ki a benzinkútnál – a tapasztalati értékek nem tudományosak, de az eltérések jól mutatják a kocsik közti különbségeket. Viszont a katalógusadatokat is belevettük az értékelésbe, mert például a Clio picike motorja normálisan hajtva bizony többet eszik, mint egy hasonló teljesítményű négyhengeres, de ha odafigyel rá a sofőr, és nagyon tudatosan vezet, lehet vele sokkal kevesebbet fogyasztani, mint egy nagyobb motorral.
A tesztautók konkrét ára, az esetleges extrákkal együtt. Figyelem, listaárak, nem akciós összegek! |
Peugeot 208 1.2 VTI Active |
3 857 000 Ft |
Suzuki Swift 1.2 GS |
3 985 000 Ft |
Renault Clio 0.9 TCe Dynamique |
4 160 000 Ft |
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Titanium |
4 738 000 Ft |
Nissan Micra 1.2 DIG-S CVT Elle |
4 894 000 Ft |
SEAT Ibiza 1.2 TSI Style |
5 249 000 Ft |
|
|
A végső rangsor nem a szerkesztőség egyes tagjainak magánvéleményét tükrözi, de nem is megfellebezhetetlen istenítélet. Szerintem például a leggyengébb, nem túl praktikusan berendezett, kis kormányával több kollégám szerint teljesen használhatatlan 208 a legjobb autó a hat közül, mert csak. Saját pénzt ellenben csak a Swiftért adnék, mert a magyar viszonyok között ez a legracionálisabb döntés, és a Swift is igen jó kis autó.
Az alábbi eredmény tehát csak irányadó lehet a döntésben – és ismétlem, ott van még a Yaris hibrid, meg a koreaiak! Nem is beszélve a Daciáról.
Eredmény
Pontoztuk a külső megjelenést, az utastér térkínálatát és funkcionalitását, a tervezők kreativitását. Értékeltük a vezethetőséget, a motor és az erőátvitel által nyújtott élményt. Katalógusadatok alapján pontoztuk a csomagtér méretét, az NCAP-törésteszten szerzett pontszámokat, a menetteljesítményeket.
És persze pontoztuk az árakat, a garancia feltételeit, a valós és az elméleti fogyasztást. Mindezek alapján a végső táblázat így néz ki (az egyes kategóriák pontszámai a zsűri tagjai által adott pontok átlagát jelentik):
Hát így. A Fiesta, a legtöbb pontozó személyes favoritja győzött, az öregecske, drágácska, de nagyon dinamikus és kellően tágas SEAT lett a második. A hatásos külsejű, korszerű, mégsem drága Clio a harmadik.
Melyik kisautó a legjobb szerinted?
Peugeot 208 1.2 VTi
10% (87)
Renault Clio 0.9 tCe
12% (113)
Ford Fiesta 1.0 GTDi EcoBoost
21% (189)
Seat Ibiza 1.2 TSI
7% (65)
Nissan Micra 1.2 DIG-S
3% (28)
Suzuki Swift 1.2
17% (156)
Toyota Yaris Hybrid
19% (169)
A többiekhez képest alulmotorizált 208-as sem maradt el érdemben, pláne, hogy az anyagiak értékelésekor a többiek teljesítményéhez közelebb álló 1,4-es motorral szerelt változat magasabb árát vettük figyelembe. Az apró csomagtartójú, szerethető, de semmilyen különlegességet nem nyújtó Swift lett az ötödik – már leírtam, miért olyan sikeres mégis a kis esztergomi a hazai piacon.
A nagy vesztes pedig a Micra. Izgalmas, de a gyakorlatban semmi komoly előnyt nem nyújtó kompresszoros motorjával, a többieknél jóval igénytelenebb belterével nemigen tudott labdába rúgni ebben a mezőnyben. No persze kérdés, hogy akkor melyikben tudna: a még olcsóbb, kisebb autók között sem lehet sok esélye. Lebeg szegény a kategóriák között.
Ennyit rólunk, most ti jöttök. Melyik a legjobb szerintetek a szextett tagjai közül? Szavazzatok!