Röviden – Mercedes-Benz GLE Coupé 450AMG 4Matic – 2015 | |
---|---|
Mi ez? |
Hatalmas, benzines luxus-sport-terepkupé, a Mercedes stílusában, AMG-hangulattal |
Mit tud? | Erős, gyors, sokat eszik, látványos, agresszív és mégis elegáns |
Mibe kerül? | 23,9 millió a listaár, a tesztautó extrákkal kb. 29 |
Kinek jó? | Bárkinek, akinek van rá pénze, megkedvelte a formát, és fontosabb számára a hang, mint a fogyasztás |
A BMW 2008-ban mutatta meg a világnak az X6-ost, és már a második generációt is elkészítette a modellből, mire a hagyományos nagy vetélytárs, a Mercedes érdemben lépni tudott. (Az Audi Q6-ra pedig még mindig csak várunk.) Értem én a késlekedést, nehéz felfogni, hogy sok-sok gazdag ember leghőbb, eleddig ki nem mondott vágya volt egy olyan kupésított szabadidőautó, ami sokkal drágább, viszont sokkal kevésbé praktikus, mint a műszaki alapjait adó tágasabb modell.
A Mercedes végül 2015-re a maga stílusában alkotta meg saját magamutogató, agresszív, túlmotorizált és végletesen pazarló SUV-kupéját, a rég várt választ a BMW X6-ra. Saját kis közvélemény-kutatásom eredménye: fiatalok, idősek, nők, férfiak egybehangzó véleménye szerint ez egy gyönyörű autó, és most számos, nagyon különböző korú, státuszú ember szinte betűre azonos mondatát idézem: „nagyon elegáns, az X6-ost utálom, de ez tetszik”!
Külső
A 4,9 méter hosszú terepkupé bármely irányból nézve elsősorban NAGY. Még valós méreteinél is termetesebbnek mutatják a (feláras) 21 collos felnik, amiken úthenger-szerűen széles abroncsok feszülnek, a hátsó gumi 315-ös!
Szemből a kocsi egy kicsit emlékeztet az első ML-szériára. Néhány terebélyes foltból áll össze a kép, a fényszórók, a kerekek előtti fekete szellőzőnyílások, az alsó és felső hűtőmaszk jól elkülönül, finom, de határozott, ügyesen rajzolt élek kötik össze őket. Az embléma akár egy kamioné is lehetne. Jól sikerült a menetjelző LED-sor is, egyetlen, de utánozhatatlanul mercis, ízléssel húzott fénycsík jelzi már messziről a szembejövőknek a szürkületben, mi is közeledik. Az öt síkra osztott gépháztető olyan nyomatékkal sejteti az alatta lapuló, ellentmondást nem tűrő, mint egy öltönyös testőr zakójának dudorodása hónaljtájékon.
A feneke is gyönyörű. Az SLS AMG-vel kezdte, az S Coupéval folytatta a Mercedes ezt az egybesimított felülettel és széles, alacsony csíklámpákkal operáló dizájnt – a GLE Coupén mindezt egy, a kocsi magasságát érzékeltető fekete szoknyácska és egy szexisen ordas, lapított, szögletes dupla kipufugóvég egészíti ki. A lámpák feletti krómcsík megint csak a kocsi kétméteres szélességét hangsúlyozza, a két kis kilépő szellőző pedig igazi versenyautós hangulatot ad a GLÉ-nek.És profilból is ütős a látvány. A hátsó szélvédő mögött egy kis töréssel enyhén szedános formát vesz a forma, és a csomagtérfedél éppúgy feltör a végén szárnyként, mint az X6-osé. A sziluett szinte kiköpött a BMW mása, esküszöm, nem tudom, mi, talán a látványosan rövidebb első túlnyúlás kellett ahhoz, hogy mégse varacskos fenevadként, hanem elegáns luxusautóként interpretálja ugyanazt a behemótot az ember, ha elsuhan mellette az utcán:
Az AMG-plakettekkel ékesített, negyedmilliós fellépővel megtoldott, sötétített hátsó oldalüvegekkel rendelt egyszerű fehér tesztautó után még akkor is forogtak a fejek, amerre járt, ha nem volt Sport + módban az üzemmód-választó kapcsoló (mindjárt elmondom, hogy az miként fokozza az élményt a járókelőkben). Ha (és valószínűleg így lesz) sikeres modell lesz, és annyi jár majd belőle az utakon, mint most X6-ból, pár hónap múlva talán már a kutya sem fordul utána, de egyelőre majdnem akkora feltűnést kelt, mint egy AMG GT, pedig hát annál azért kevésbé exkluzív modell.
Belső
A forma elbírt volna valami űrhajósabb, innovatívabb, őrültebb belteret, műszerfalat is, de azért a hagyományos Mercedes-Benz értékekkel is bőven szolgáló, békés, inkább barátságos, mint agresszív mai egyen-mercis hangulat se rossz. A vaskos redőkkel formázott felületű ülések kényelmesek, nem izzasztóak, a valódi mutatós valódi műszerek pedig ebben a TFT-s virtuális műszeregységes világban már-már klasszikus értéket jelentenek egy új prémium modellben. A középkonzol viszont egy kicsit már túl konzervatív:
Régi mercedeses ismerősként üdvözölhetjük az ajtóbelsőn (a gyönyörű ajtóbelsőn) elhelyezett ülésállító gombcsoportot, a szabad teret az első ülések között (hiszen a váltókar a kormány mellett, jobbra található). Sőt: mára a műszerfaltól határozottan elkülönülő központi kijelző is egyfajta exkluzív fajtajelleggé vált, hiába köpködték oly sokáig az újságírók (velem együtt) ezt a nem túl fantáziadús integrálását a hagyományos autóbelsőbe a modern HMI-rendszernek. Ma már szinte jobban is tetszik ez a krómkeretes, kiálló kistévé, mintha belesimulna a vörös cérnával varrott bőrkárpitos műszerfalba.
Az első X6 még hátul nagyon szűk volt, az új generáció már nem az. A GLE Coupé is tágasabb, mint a forma és a szűk ajtónyílás alapján sejtenénk; magam mögött remekül elfértem, örülhettem hátul a (feláras) saját klímaszabályzásnak, a hátul is igényesen, ergonomikusan berendezett utastérnek. Egy kupéban jellemzően felesleges ballasztnak érzi magát az ember, ha a hátsó ülésekre veti balsorsa, de ezekben a nagy terepkupékban már nem ez a helyzet.
A csomagtartó 650 literes, pont 100-zal nagyobb papíron a BMW-énél. Viszont mintha egy kicsit elfogyott volna a lendület, mire ideért a tervezőbrigád. A kalaptartó egy fantáziátlan és nehezen kezelhető kivehető lap csupán, a felhajtható raktér-padlólapra pedig ugyan kérhetünk felárért zárat és kilincset, de ha felemeljük, nincs miben megakasztani, kézzel kell tartani, amíg rámolunk alatta.
Érdemes megemlíteni még a hatalmas tetőablakot, amelyről azt hinnénk, fix üvegtető, pedig nem, nyitható:
Utazás közben természetesen csend és béke honol a kabinban, a légrugókon ringatózva alig észleljük az úthibákat, a klíma csendesen és hatásosan teszi a dolgát, a Harman-Kardon rendszerből pedig kristálytisztán szól a muzsika. A GLE Coupé belülről hamisítatlan Mercedes-Benz, ha valakit bekötött szemmel ültetnek bele, legfeljebb csak a szokatlanul magas üléshelyzet és a hátul lefutó tetővonal alapján tudja megtippelni, miben ül, amikor menet közben levesszük róla a kendőt.
Milyen vezetni?
A GLE ezzel a szolid háromliteres, dupla turbós V6-os motorral papíron 2220 kiló, ami elég sok, és nem csak abszolút értelemben: a BMW X6 35i csak 2025 kilót nyom. Viszont ezekkel az irdatlan gumikkal, a precíz futóművel és kormányzással, a négykerék-hajtással, az óriási motorerővel és az ehhez méretezett, kiváló fékekkel használat közben cseppet sem tűnik soknak. Nyilván nem egy gokart az autó, de magasságához és tömegéhez képest bizony eléggé pályaautósan képes viselkedni – persze csak akkor, ha a légrugós futóművet sportosra állítjuk.
Adatlap
Mercedes-Benz GLE Coupé 450AMG
Motor | 2996 cm3, Benzin, V6 |
Teljesítmény | 376 LE |
Nyomaték | 520 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 5,7 sec |
Végsebesség | 248 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 9,4 l / 100 km |
Igen, itt balra az adattáblán a kép egy sima GLÉ-t ábrázol, elnézést a hibáért, de az adatok és az ár a Coupé-é!
Amíg Comfort módban van az autó, kényelemben siklunk ugyan át az úthibákon, de hirtelen kormánymozdulatokra, sőt, a kamionok kitaposta nyomvályúk hatására is hajlamos nagyokat bólintani a kasznti. Alapbeállítással nem is kíván gyorsan menni a kocsival az ember. Ha azonban Sport, pláne Sport + állásba fordítjuk az üzemmód-választót, a GLE durván átalakul.
A karosszéria két centit süllyed a légrugókon, lejjebb kerül a súlypont. Megszűnik az oldalirányú dülöngélés a kanyarokban, megszűnik az orremelés gázadásra, a bólintás fékezésre. Sokkal érzékenyebbé válik a gázpedál, fürgébben reagál a váltó a megváltozó nyomaték-igényre. A 367 lóerő egycsapásra kiautózhatóvá válik, többé nem egy túlmotorizált luxusautóban, hanem egy erős sportkocsiban ülünk.
Ahogy ezt az autó megváltozott orgánuma is jelzi.
Sport +-ban felerősödik a kipufogóhang, telitalpas gáznál minden felváltásnál vérpezsdítő recsegéssel szórakoztat minket és a többi közlekedőt az AMG tuningcsapat. Hogy kisebb tempónál, városban is ijesztgethessük a járókelőket, azt is megoldották, hogy visszaváltáskor még felengedett gáznál, sima motorfékes lassításnál is rotyogtasson egyet-egyet a kipufogórendszer. Kedves olvasók, miközben ezeket a sorokat írom, épp nagy erőkkel verem a fejemet az asztalba, mert bár felvettem ezt a hangot egy kamerával, hogy megmutathassam nektek is, a videofájlt sikerült törölnöm véletlenül – sajnos most be kell, hogy érjétek ezzel a nem túl jól sikerült audiosávos gyári footage-videóval. Jó, párszor röfög egy kicsit a filmen is, de azért ez a hang közel sem az, amit a valóságban produkált a kocsi:
A kilencfokozatú automata váltó parádésan működik együtt a motorral, hipp-hopp visszavált akár négyet-ötöt is, ha úgy hozza a szükség. A motor és a váltó olyan jól megértik egymást, hogy hajlamosak közösen szivatni a sofőrt is néha. Bár a kormány mögötti fülekkel manuálisan is lehet kapcsolgatni, és a villámgyors automatával ennek van is értelme is meg hangulata is, a kocsi sosem adja át teljesen az irányítást az embernek. Hiába durrogtattam le vagy fel kézzel néhány fokozatot, ha csak pár másodpercig nem nyúltam a fülekhez, a kocsi újra önállósította magát, és odarakta a váltót, ahol szerinte lennie kellett.
Ennél nagyobb baj – illetve dehogy baj, nincs ezzel a kocsival semmi baj, szóval ennél érdekesebb kis bosszúság, hogy ha épp azt hiszem, hogy kézzel váltok, és a kocsival közel egy időben kapcsolnánk feljebb vagy lejjebb egyet, a rendszer meglépi a saját váltását is és az enyémet is; vagyis ha én feltolom mondjuk négyből ötbe, de a vezérlő számítógép is pont abban a pillanatban akart felkapcsolni, a 9GTronic nevű váltó nem áll meg ötödikben, hanem tovább lép hatodikig.
És ez a kis balfaszság volt az összes tetten ért hibája a GLE 450AMG-nek, amit fel bírtam jegyezni a teszthét folyamán.
Szolgáltatások
A fantasztikus műszaki alapok és a csodás motorhang mellett azért van még jó pár kényelmi, biztonsági szolgáltatás az autóban – legtöbbjük persze feláras. A kulcs nélküli nyitás-indítástól a motoros csomagtér-emelésen és a háromzónás automata klímán át a memóriás első ülésekig, fűthető, motoros mozgatású multifunkciós kormányig nagyjából mindent tud(hat) az autó, amit egy 2015-ös prémiumautónak tudnia kell(het)
És ugyanez a helyzet a biztonság terén és a mindkét kategóriába besorolható extrák területén is. Automatikus fényváltós mátrix LED-fényszóró, sávtartó automatika, körpanorámás parkolókamera-rendszer, követőradaros tempomat, ütközésveszélyre figyelmeztető és azt fékezéssel önállóan elkerülő rendszer, holttérfigyelő, emelésérzékelős riasztó – van itt minden, mint a búcsúban.
A tricsilliárd szolgáltatást a Comand nevű menürendszerrel tekinthetjük át és persze ezzel vezérelhetjük a navigációt, hifit, ha van a kocsiban, a tévét, fedélzeti online szolgáltatásokat is. A menü logikája megszokást igényel, időnként veszekedtem is vele, ha nem figyeltem nagyon oda, miközben nyomkodtam, a Mercinél egy navigáció-programozás manapság nagyobb koncentrációt igényel, mint számos más márkánál.Hiába, HMI terén egy kicsit lemaradásban van a Mercedes. Pár napja az új Hetes BMW-ben már tapasztalhattam, hogy a másik nagy harcostárc feladta a két német márka eddig tűzön-vízen át védett nagy hülyeségét, az érintőképernyő görcsös elutasítását. A GLÉ-ben – mint a többi Mercedesben sem – nincs érintőképernyő, pedig mert szerintük az veszélyes. De ez az ellenállás csak időhúzás. Az okostelefonok elárasztották a világot és átalakították az emberek viszonyát a számítógépes rendszerekhez, lassan már notebookot vagy tévét sem lehet eladni érintőképernyő nélkül, fura, hogy Mercedest még igen.
Ár, konkurencia
Ebben a nagyon kevés versenyzőt számláló szegmensben (középnagy luxus terep-sport kupé presztízs SUV, vagy valami ilyesmi) nem pozicionálták olyan közel magukat egymáshoz teljesítményben, árban a prémiumgyártók, mint megszoktuk. Az árak is jobban szórnak – itt a versenyt úgysem az dönti el, melyik modell melyik változata milyen erős és mennyibe kerül, sokkal inkább az dönt, melyik tetszik a gazdag vevőnek. Azért miheztartás végett íme két közeli vetélytárs listaára, egy gyengébb BMW-é és egy erősebb Porschéé:
A Mercedes Brutálkupé és legközelebbi konkurensei (listaárak) | |
---|---|
BMW X6 35i xDrive (306 LE) |
20 698 000 Ft |
Porsche Macan Turbo (400 LE) | 27 694 230 Ft |
Mercedes-Benz GLE Coupé 450AMG 4Matic (367) |
23 858 170 Ft |
Egy ilyen autót nem lehet ajánlani se senkinek. Meg persze lebeszélni se lehet senkit róla, ha erre vágyik és van is rá pénze. Én csak annyit mondhatok: aki szereti a Mercedest és most kipróbálna egy GLE Coupét is, éppúgy nem fog csalódni, mint aki más márkától pártolna át a stuttgartiakhoz az új forma miatt. Legfeljebb annyit súgok még halkan, hogy ebben a szén-dioxid eregetős, üvegház-hatásos világban nem tanúskodik túl nagy társadalmi felelősségről, ha valaki beruház egy háromliteres, V6-os, turbós benzinesbe, ami két tonnát nyom és akkora a légellenállása, mint Moby Dicknek (0,32 a cW-értéke, a homlokfelülete meg ugye nagyjából két méterszer egy-hetven).
A katalógusban szereplő kilenc liter alatti fogyasztás egy ízetlen tréfa. A turbós-benzines sportmodell városban húsz liter felett eszik (a kijelző szerényen csak 20.0-t mutatott, amíg nem értem ki az Osztyapenkóig – úgy programozták, hogy magasabb átlagértéket ne írjon ki), vegyesben 12,8 litert mutatott a boardcomputer, 13,5 litert pedig a számológépem, amikor jó 500 kilométer után kiszámoltam az átlagot.A 258 lóerős 350 CDI elvan csaknem a feléből, nem megy sokkal gyatrábban, bár az igaz, hogy nem durrog olyan vérpezsdítően. És hát meg kell hagyni, ha egy kocsi úgy néz ki, mint ez a GLE Coupé, úgy az igazi, ha úgy is szól a látvány mellé, ahogy a 450AMG. De az élményért cserébe elvárható a gazdag népektől, hogy vegyenek a kocsi mellé egy villanyautót is, a városi járkáláshoz, mert húsz liter százon a Nagykörúton csorogva azért még luxusból is sok.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|