Röviden – Mercedes S350 L (2013)

Mi ez?

Guruló wellnessközpont megfáradt vezetőknek
Mit tud? A Mercedes tudásának legjava egy autóba sűrítve
Mennyibe kerül?
24-45 millióig, ízlés szerint
Kinek jó?  Aki friss kütyükkel kiegészített sofőrös autóra vágyik

Budapestig még száz kilométer,  testem a legirigyeltebb kényelemben erjed az autópálya ezen szakaszán. Az S-osztály guruló relaxációs központjában, a világtól elszigetelt kényelemben már csak a szőlőszemeket számba adó szolgálók hiányoznak. Oldalra pillantok, épp a kormányflottába tartozó Škoda Superb mellett húzunk el.

Ha elkezdjük babrálni az ülés gombjait, sohasem lesz vége!
Két hatalmas kijelző, kétküllős kormány, fém-fa-bőr minden egyes négyzetcentiméteren

Két hatalmas kijelző, kétküllős kormány, fém-fa-bőr minden egyes négyzetcentiméteren

Két hatalmas kijelző, kétküllős kormány, fém-fa-bőr minden egyes négyzetcentiméteren


A minimális sebességkülönbség miatt lépésben távolodunk, a vezető szemében jól megfigyelhetőn csillan a vággyal kevert csodálat. Valószínűleg ő is szívesen tespedne hátul a 43,5 fokban dönthető hűtött királyi bőrfotelben, de hiába tesz meg mindent a választókörzetért, végzi ájulásig a bizottsági munkát, a kényelem ilyen magas szintje számára is álom marad. Legalábbis adóforintjainkból finanszírozva. Egyelőre.

De kalandozás helyett inkább lássuk, mire indul be egy felsővezető nyálelválasztása, több száz kilométer, és egy hosszúra nyúlt nap tapasztalatai következnek a Mercedes új zászlóshajójáról, az S-osztályról. Csak az extralista felsorolása hosszabb lenne, mint a Bűn és bűnhődés, és már szinte az összes technikai újítás kivesézésre került, köszönhetően ennek a hírnek, illetve Lencsés Csaba első, bemutatót megelőző tesztjének.

Sok jóból jó sokat

Ezért nekem csak a móka marad, azaz megosztani veletek, hogy a kazalba gyűjtött méregdrága kütyük mennyivel emelik a komfortot, ha egy nap le kell tekerni 4-500 kilométert. Annyi biztos, hogy elindulni nem egyszerű feladat, ha először ülünk az S-osztály volánja mögé. Nem azért, mert megkutyulták volna a kezelőszerveket, a Mercedes-hagyományokat követve mindent a megszokott helyen található, ülésállítás az ajtón, sebességváltó kar a kormány mellett.

Légellenállási együtthatója mindössze 0,24 Cd, ami kimagasló érték, sőt a fogyasztásra kihegyezett verzió utoléri a világelső CLA-t 0,23-al

Légellenállási együtthatója mindössze 0,24 Cd, ami kimagasló érték, sőt a fogyasztásra kihegyezett verzió utoléri a világelső CLA-t 0,23-al

Viszont elég egyszer elkezdeni az üléspozíció babrálását, és garantáltan fél óráig zongorázunk a gombokkal, mintha csak egy kocsmai flipperben hajtanánk a rekordra. Az apró pöccintésekkel egyre kényelmesebb beállítások fedezhetőek fel, és megtalálva a legjobb kombinációt, már érthető, miért kell a tucatnyi vezetéssegítő rendszer. Itt öt perc elég, és elszenderülünk. Az elalvást hatékonyan késlelteti a listaáron 2 520 950 forintért kínált térhangzású Burmester hifi. A kínálat csúcsán álló rendszer 24 hangszóróval és 1540 watt zenei teljesítménnyel bármelyik Metallica-számból könnyedén agyrobbantó élményt varázsol, de ha ez sem lenne elég, ott a fáradtságfigyelő rendszer, ami hanggal-fénnyel jelez, ha bóbiskolunk.

Erre szerencsére nem volt szükség a Balatonra tartó túrán, a kütyütár felfedezése lekötötte a figyelmünket. Letaglózó látvány az egyenként 30,7 centis képernyőpáros, de nem csak méretükkel, hanem a megjelenített képpel is okot adnak az állak padlóra ejtésére. Nincs Mario-hangulat, a látható pixelkockák kora lejárt, a grafikus megjelenés, és a kamerák képe is pengeéles, a működés villámgyors, a navigáció feléledéséhez egy szempillantás elég, ahogy azt egy Mercedes zászlóshajó esetén elvárjuk.

a videó a hirdetés után indul

Természetesen a tévé, Internet-szolgáltatás is elérhető, bár utóbbi használatát korlátozza, hogy érintőképernyő hiányában csak a középkonzolon található tárcsával tudunk navigálni. Végre egy hiba, sőt ebbe belekapaszkodva hiányzik még a betekintési szögtől függően eltérő képet adó kijelző, illetve a Head-Up Display. Hiányoznak, de csak 2014-ig, ugyanis jövőre már ezekkel a kiegészítésekkel kerül gyártásba az S-osztály.  

Jól ül, főnök úr?

A hátul utazó vezérigazgató úr sem marad a megfelelő digitális betevő nélkül, feltéve, ha megrendeli az egyéni szórakoztatórendszert 960 120 forintért. Ezért az összegért a felsorolásra nem érdemes sallangok mellett jár egy kijelző távirányítóval, ahol a navit, tévét, zenét állíthatjuk kedvünkre, de az igazi mutatvány a hosszított verzióban elérhető Executive ülés.

Ezt az extrát használva könnyen palacsintává lapítható az anyósülésen utazó, a megfelelő gombot nyomva tartva egészen a műszerfalig előre csúszik az ülés, és a felemelkedő lábszártámasszal már nem tűnik üres reklámszövegnek a wellnesshangulat. Hab a tortán az agyba azonnal beleégő lávaköves masszás. Misztikus dolognak tűnik, holott csak annyi, hogy a vonagló, tekergő kárpit még melegszik is. Nem tudom, mennyire lehet egy ilyen szolgáltatást objektíven értékelni, nekem az Audi A8-as masszőrje jobban bejött, pedig ott is elmaradt a boldog befejezés.

Hátul az Executive ülésben utazva a ma négy keréken elérhető legfinomabb kényelmet élvezhetjük

Hátul az Executive ülésben utazva a ma négy keréken elérhető legfinomabb kényelmet élvezhetjük

Érdekesség még a tüdőre ható luxus, az ionizált levegő olyan boszorkányság, amit én inkább elhiszek, placebónak sem utolsó, elvileg tisztább, jobb, komfortosabb érzést ad, szagot semlegesít. A szagok elleni küzdelem másik bástyája az illatosítás, testre szabott illattérképpel, és hosszan tartó hatással, négy gyárilag kínált, vagy saját illatminta alapján. Az utazási kényelmet tényleg nehezebb ennél magasabb szintre emelni, a légrugózást váltó Magic body control (két kamerával figyeli az úthibákat, és ennek megfelelően hangolva a lengéscsillapítást kioltja azok hatását) gyakorlati hatására lettem volna iszonyat kíváncsi, ez azonban nem rendelhető az S350 típushoz, csak a V8-as S500 kiváltsága.

Nem meglepő, hogy a luxus lenyűgöző, a fém-fa-bőr szentháromság uralja a belső minden négyzetcentiméterét. Ezt már évtizedekkel ezelőtt tudta az S-osztály, viszont nem fékezett magától, ha 50 km/órás sebességnél kiugrott elénk egy gyalogos. Ma pedig ilyen esetben nincs kérdés, a technika helyettünk cselekszik. Az aktív vezetéssegítő rendszerek ilyen mértékű alkalmazása újdonság a tömeggyártásban, kérdés, mit szól ehhez egy magyar átlagsofőr, például én.

Vezet, ha kell

A Burmester hifi iszonyat drága, de tényleg úgy szól akár egy koncertterem

A Burmester hifi iszonyat drága, de tényleg úgy szól akár egy koncertterem

A Burmester hifi iszonyat drága, de tényleg úgy szól akár egy koncertterem


Ebben a kategóriában ez jó irány, hiszen a külső környezettől elszigetelt belső oázis szinte megnehezíti a koncentrációt. Kétszáz kilométer után tényleg jól jön a segítő kéz, mert hiába ülünk a volán mögött, a párnaszerű fejtámlának dőlve már jönnek az álommanók.

Bevallom, nekem bejött a kormányasszisztens, az önjáró autó hókuszpókusza ebben a közegben arra jó, hogy mindennapi bűneinkkel ne keltsünk életveszélyt. Lehajolhatunk az ülés alá esett telefonért, felszedhetjük az ölbe ömlött sült krumplit, a radarokkal, kamerákkal 360 fokban figyelő rendszer megbirkózik az enyhe ívű kanyarokkal, sőt ha lelőttük az automatát, vészhelyzetben még akkor is féloldalas fékezéssel segíti a sávban maradást. Városban pedig 50 km/óráig felismeri a gyalogost, és önállóan vészfékez, ha szükséges.

Este az egész napi autózástól elkent arccal araszoltunk a dugóban, és elég volt csak elinduláshoz a gázpedálhoz érni. A többit megoldotta a szenzorkazalra támaszkodó számítógép. Igaz, az emberi viselkedés modellezése még távoli jövő, egy előttünk jobbra kisoroló autó helyére olyan lendülettel rugaszkodott előre, mintha a túlélés múlna azon a két méteren. Péntek este, a tompán csorgó sorban emberi sofőr nem tesz ilyet.

Számháború

Az estig tartó tesztút végén az éjjellátó asszisztenst is kipróbálhattuk, a sofőr előtti kijelzőre éles képet vetítő hőképkamera meggyőzően dolgozik, a zebrán álló embereket úgy jelölte meg egyenként vörös kerettel, mint a John Conorra vadászó Terminátor, ráadásul állatok felismerésére, megkülönböztetésére is képes.

A motorról nem esett szó, és szinte felesleges ragozni a témát, Magyarországra az S350 258 lóerős dízele tökéletesen elég, a hétsebességes automatával ez is 6,8 alatt lép százra, és 250 km/óra a vége. Jönnek majd papíron kegyetlen alacsony fogyasztással alázó hibridek, azonban erősebb dízelről nincs hír, ebben a tekintetben a 381 lóerős BMW 7-es, de még az Audi zseniális 313 lóerős V6-os biturbó TDI-je is köröket ver a Mercedesre.

a videó a hirdetés után indul

Az általunk próbált modell, az S350 BlueTEC alapára 24 130 000 forint, de erre tíz-tizenkét millió mindenképp felkúszik az extrákkal, a csúcs pedig a bálnamercik szteroiddal tömött mutáns verziója, az S 63 AMG, amit körülbelül 46 millió forintért vihető haza. Hallani kritikus hangokat, miszerint az új S-osztályból hiányzik a forradalmi fejlődés, de egy nap után csak cáfolni tudom ezt az álláspontot. Zsong a fejem az émelyítő mennyiségű adattól, egy csúcs-Mercedes nem attól különleges, amit tud, hanem attól, ahogy tudja. Szinte minden trükkjét láttuk már valahol, de így egyben, és ilyen minőségben még nem, és ez a hagyománnyal kevert csúcstechnológia emeli különleges helyre a legújabb csillagos bálnát.

Mellette – Ellene
  • Fejedelmi kényelem
  • A külvilágtól tökéletesen izolált utastér
  • Aktív vezetéssegítő rendszerek
  • Személyre szabható luxus
  • Nincs HUD
  • Hiányzik az érintőképernyő
  • A konkurenciával szemben nincs erős dízel a kínálatban

Neked tetszik az új csúcs-Mercedes? Értékeld!
átlag
9.70
szavazat
37
Neked tetszik az új csúcs-Mercedes? Értékeld!