Így is nyílik a csomagtartó
Terepre is merészkedhetünk vele

Terepre is merészkedhetünk vele

Terepre is merészkedhetünk vele


Több mint egy éve járt nálunk a Kuga, az egyetlen rendelhető dízelmotorral, a 136 lóerős, kétliteressel. Az autót kicsit cikiztük külseje miatt – kicsit nőisnek tartottuk – mégis nagyon nehezen váltunk meg tőle. A hobbi terepjárók között nem igen találunk másikat, amelyiket ennyire jó lenne vezetni, igaz nem minden a vezetési élmény.

Az új 200 lóerős turbómotor viszont pont ebben veri a dízelt, és emeli még magasabb szintre a napi élményadagot. De miért? Azért, mert az öthengeres, benzines turbómotor az egyik legjobb dolog a világon. Aki vezetett ilyet, az tudja miért, aki nem, annak muszáj kipróbálnia.

A Kuga az ST, és az RS Volvo származású motorját használja, előbbinél kicsivel, utóbbinál jóval butább változatban. A 225 és 305 lóerős teljesítmény helyett a Kuga pontosan 200-at vesz ki a motorból, mellé 320 newtonméteres nyomatékból gazdálkodik.

5 csillagos

A Ford Kuga ötcsillagos minősítéssel távozott az EuroNCAP szokásos töréstesztjéről. 33 pontos minősítésével az egyik legbiztonságosabb szabadidő-autó, bár egy ponttal a Tiguan megelőzi, kettővel pedig a Land Rover Freelander. Frontális ütközésnél volt némi pontlevonás, oldalról viszont megkapta a maximum pontszámot. A gyerekeket szintén szereti a Kuga.

Nyilvánvaló, hogy a hanghatás mindkét sportkocsinál visszafogottabb, de az öthengeres duruzsolását egyszerűen nem lehet kiirtani a technikából. Nem kell gyomorforgató gyorsulásra sem számítani, de amit tudnia kell egy szabadidő-autónak, azt a Kuga tudja. 150-nél még izomból gyorsít ha kell, és 8,8 alatt van 100-on automata váltóval, ha arra van szükség. Tényleg elég.

Mitől jó?

Nehéz meghatározni, mitől jó vezetni egy autót, de valószínűleg az összhangban keresendő a válasz. A Kugában pedig piszkosul nagy az összhang. Az összkerékhajtás ugyan semmilyen formában nem kapcsolható, mégis tökéletesen illik az autóhoz, nem lassítja, nem tolja tőle nagyon az orrát, csak viszi előre szárazon és esőben, ahogy csak bírja.

Katt a képre a gyári galériáért

Az automata váltóba ugyan csak öt fokozat jutott, de azzal nagyon jól gazdálkodik a motor. Nincs az kuplungpedál nélküliekre jellemző csúszás és késlekedés indulásnál, azonnal ugrik, ha a gázpedálhoz érünk, finoman és viszonylag gyorsan kapcsol. 130-nál 2600-as fordulatszámnál pörög a motor – ez lehetne kevesebb, de nem veszélyes így sem, mint ahogy a manuális módban való durva visszakapcsolásokkal is megbarátkoztunk.

Elöl finom tágas

Elöl finom tágas

Elöl finom tágas


A kormányzás olyan Fordosan közelít a tökéleteshez. Nem nehéz, nem is könnyű, pont jó a rásegítés, és a mérethez, magassághoz képest kellően közvetlen is. A futómű nagyon fekszik az úton, igaz nem árt neki a jó minőségű felület, ha csendet akarunk. A Kuga kellően magas ugyan a kisebb tereptárgyak leküzdésére, de a 235 milliméter széles, 17″-os abroncsok, és a feszes futómű mégis az aszfaltot preferálja. Autópályán még 130-nál is meglepő csend honol az utastérben, ilyenkor a rossz országúton hallható kerékzaj is eltűnik.

Miért értelmetlen?  

Az éremnek két oldala van, és bizony a Kuga ellen van mit felhozni. Ha megbarátkozunk a külsőségekkel és a praktikus szempontok alapján kezdünk vizsgálódni, gyorsan feltűnik, hogy a Kuga nem túl nagy. Kívülről nagyobbnak, belülről kisebbnek tűnik, mint azt képzelné róla az ember. A parkolószenzorokkal persze így is gyerekjáték a parkolás, de a 410 literes csomagtér és a szűkös hátsó lábtér kicsit meglepő. Persze, ha jobban belegondolunk, akkor rájövünk, hogy a Focus adja az alapokat. Csodák nincsenek.

Így is nyílik a csomagtartó

Így is nyílik a csomagtartó

Így is nyílik a csomagtartó


Ugyanez igaz a fogyasztásra is. A dízel sem volt igazán takarékos, egy 2,5 literes turbómotortól pedig naiv dolog lenne hasonlót elvárni. Autópályán 10-11 liter fogy, városban a 15 körüli érték a reális. Az automata, és a nagy gázzal való gyorsítások egyike sem segített, hogy csökkentsük a motor szomjúságát, de rövid távon nagyon élveztük, hogy elsőként jöttünk el a lámpáktól, és hogy a kisebb fekvőrendőrökön is gázzal ugrattunk át, amikor a többiek fékeztek.

Tanácsolhatnánk bölcsen, hogy ne válasszon szabadidő-autót, aki gyorsan szeret közlekedni, de a Kuga 2,5 T erre is bőven megfelel. Az összkerekes dízelhez képest hasonló felszereltség mellett csak 300 ezer forint a felár, az automata felára majdnem 400 ezer forint, a Titanium csomag félmillió. Némi extrával így könnyen 10 millió felé ugrik a vételár, de mi még mindig tartjuk magunkat ahhoz: összeszedettebb szabadidő-autó nem nagyon van a piacon. Ekkora teljesítménnyel olcsóbb se nagyon, sajnos. 

Műszaki adatok -Ford Kuga 2.5T 4X4 Durashift
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2521
Furat x löket (mm) 85 X 88
Hengerek / szelepek száma S5/20
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 147(200)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 320/1600-4000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,8
Végsebesség (km/h) 210
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 14,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 7,8
Vegyes (l/100 km) 10,3
CO2 kibocsátás (g/km) 169
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4443/1987/1710
Tengelytáv (mm) 2690
Csomagtér (liter) 410
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1613/517
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 66
Gumiméret 235/55 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) Titanium 4WD automata: 9 124 000
Konkurensek (forint) Toyota RAV4 2.2 D-4D 150 LE Executive: 9 760 000
Honda CR-V 2.0 Executive 150LE: 9 299 000
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI Tiptronic 200 LE: 10 427 500
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei itt lehet rálelni
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye  Kicsit lányos, sokat fogyaszt, de nagyon egyben vagy. Az öthengeres motor nagyon feldobja
Pontszám (max. 10)   8,00 pont

 

Mellette – Ellene
  • Korrekt összeszerelés
  • Minőségi belső
  • Kiváló futómű
  • Erős, nyomatékos motor
  • Drága
  • Kicsit lányos
  • 15 literes városi fogyasztás
  • Szűkös térképzseb