Két fantasztikus újdonságot is meg kell említeni a Mini Coupéval kapcsolatban. Egyrészt ez az első kétüléses újkori, 2000 utáni Mini. Másrészt ez az első autó a BMW-csoport (tehát a BMW, Mini, Rolls-Royce autók) történetében, amely – most kapaszkodjanak meg – kinyitható, aktív hátsó szárnnyal készült!
München mellett, Fürstenfeldbruckban, a BMW által gyakran használt egykori katonai reptéren mutatták be az új, drága, csúnya, de kívánatos kisautót. Közúton, városokban, országutakon vezettük a dízelt, szlalompályán és széles kifutón a benzinest. Nagy szerencse, hogy nem fordítva alakult.
A kis kupék új aranykora jön?
A Mini láthatóan nagy durranásnak szánja a műszakilag különben gyakorlatilag semmi új izgalmat nem hozó Coupét. A legutolsó részletig kitalált, megtervezett, profin lebonyolított esemény drágábbnak tűnt, mint bármelyik európai BMW-sajtóprogram, amire csak emlékszem.
Pénz nem számít, csak írjanak róla!
A Mini Cabrio alapjaira épített, de jóval alacsonyabb és (még) kevésbé praktikus rétegmodell nemzetközi sajtóbemutatójának hatalmas csinnadrattát csaptak. A reptéri hangárokba lakóautókat állítottak be, összesen vagy 30-40 darabot, minden újságírónak egyet-egyet, éjszakai szállásul. Majd az összes lakóautót eltakarták egy drapériával, és fallal választották le a lakóteret a sofőrfülkétől, hogy ne látsszon, hogy lakóautókban lakunk.
Így pillantottuk meg először a Coupét
A külön hangárokban kialakított melegedő, konferenciaterem és tesztautó-átadó között tucatnyi Mini Countryman fuvarozta az embereket. A vacsorához egy bérelt iskolabusszal vittek minket, úgy kanyarogva a reptéren, hogy a melegedő-hangár és a vacsorázó-hangár közti 50 méter negyedórás utazás legyen. Alig valamivel kerülhetett ez így többe, mintha a szokásos módon egy sokcsillagos szálloda lett volna a rendezvény középpontja, de az biztos, hogy a meghívottaknak emlékezetesebb volt az élmény.
Három olyan mondat hangzott el a sajtótájékoztatón, amit felírtam, akkora blődségek. Az egyik, hogy a Mini Coupé klasszikus, háromdobozos formája (jól elkülönülő motorház, utastér, csomagtér) azt jelzi, hogy ez a kocsi egy igazi GT, azaz GranTurismo. Isten bizony azt mondták: 280 literes csomagtartójával ez tulajdonképpen egy Travel Limousine! Ja. Nagy túraautó, utazólimuzin, ez a 3,73 méter hosszú Mini:

Amit senki nem gondolna első blikkre: a csomagtartó tágas, 280 literes, és nagyon jól pakolható a hatalmas harmadik ajtón át
Aztán megtudtuk, hogy a Mini olyan autó, ami nem öregszik. Nem bizony, hiszen az iPhone-kompatibilitás és az internetre drótozottság olyan mértékű a Coupéban – és minden új Miniben -, hogy a műholdas rádiók adatai, a telefonkönyv, az elektronikai szoftver folyamatosan frissíthető, naprakészen tartható – tehát a kocsi nem öregszik, mindig friss marad. Lehet, hogy az új motorolajat is a netről tölti majd le harmincezrenként?
Méretadatok: Mini Cooper S (összehasonlításul a 105 lóerős, háromajtós VW Polo 1,2 adatai) | |
---|---|
Hosszúság (mm) | 3734 (3970) |
Szélesség (mm) | 1683 (1682) |
Magasság (mm) | 1384 (1462) |
Tengelytáv (mm) | 2467 (2470) |
Saját tömeg (kg) | 1190 (1013) |
Csomagtér (l) | 280 (280) |
És végül az a fura kijelentés, ami akár még be is jöhet: a Mini szerint a kis kupék új aranykora jön. A német-brit márkánál nem is értik, mitől halt ki gyakorlatilag ez a kategória, amikor pedig az ’50-es, ’60-as években olyan népszerűek voltak a picike sportkocsik. (A Coupé-t is az 1965-ös Mini Marcos ihlette.)
A fene tudja; nehéz elképzelnem, hogy a biztonságról, takarékosságról és elektromos forradalomról szóló autóipari fejezet hamarosan lezárul, és, ahogy a Mini embere mondta, 5-6 év múlva már a körülöttünk hemzsegő agresszív kis sportkupék között az övék lesz a dicsőség: a Mini Coupé indította el 2011-ben ezt az új forradalmat. De, mint jeleztem, ezt a szcenáriót nem szabad egy legyintéssel elvetni, ha a Mini mondja: a márka újjászületése óta eltelt tíz év alatt több mint kétmillió új Minit adtak el. Drága, nem praktikus kisautókat, melyek értékesítése még a válság első évében sem csökkent drasztikusan. Tehát tudhatják, mitől döglik a légy.
A John Cooper Workstől például döglik. És most már tényleg az autókról lesz szó.
Mini Coupé JCW: a szlalompálya ördöge
A Coupé csúcsmodellje a John Cooper Works változat. 9,422 millió forint, ami temérdek pénz egy kétüléses kisautóért, de nem is olyan sok egy 211 lóerős, sperrdifis, kőkemény utcai sportkocsiért. (A pont ilyen erős Audi TT 11,1 millió felett indul.)
A legszebb az volt, amilyen flegmán a JCW tűrte a kínzást. 190 fölé gyorsulgattunk a kifutópályára rajzolt, elnyújtott kanyarokban, harmadik-leszabályzásról fékeztünk vissza kattogó ABS-szel a szlalomszakaszok előtt. Néha lefutottunk a fűbe a traktornyomok közé, néha recsegve próbáltuk bekínozni a váltót a rükverc alatti nem létező fokozathelyre. De egy kocsi sem feküdt meg.
Gyári videó a reptéri autózásról
Az autó nem csak remekül gyorsul, de a kanyarokban is jól viselkedett. Persze korántsem úgy, mint ahogy – újabb blődség – a sajtóanyag állítja. A PR-szöveg szerint ugyanis a Mini gokartszerű élményt nyújt. (Hatásszünet.) Ugye, nehéz elvárni egy majd’ 12 mázsás, fronthajtású kocsitól egy hátsókerék-hajtású, 70-80 kilós, slickgumis sporteszköz képességeit. A tempós kanyarokban mindenesetre az orrát csak akkor tolja, ha túltekerjük a kormányt, túlnyomjuk a gázt, a farát pedig csak akkor hányja-veti, ha drasztikusan lassítani akarunk. Nagyon biztonságos kis vadállat.
A fékek nem gyengültek el, de még a jó kis – meglepő módon bár 17 coll belső átmérőjű, de csak 205 mm széles – Bridgestone gumik is csak egyre jobbak lettek, ahogy felmelegedtek. A John Cooper Works, a Mini házi tuningműhelye értheti a dolgát.
Ugyanakkor a legerősebb Mini közúton sem ön- és közveszélyes. Lehetett vele lassan andalogni Bajorország végtelen kukoricaföldjei között az országúton, vagy kedélyesen, finoman brummogni a hangulatos kis falvacskák macskaköves útjain. Még annak a nagyon érdekes KRESZ-táblának a megszívlelése sem okozott gondot, amit Magyarországon nem tudok elképzelni: Önkéntes 30 km/h-s korlátozás.
Maga az autó nagyon bejött. Gyűlölöm ugyan ezt a műszót, de nem írhatom hogy tetszett: a kupé Mini a lehetetlen, csapott, a gyáriak szerint bukósisakra emlékeztető tetővel ugyanis ronda. De nagyon finom, legalábbis a John Cooper Works. Finom, a Mini különleges dizájnjával és a végtelenül kiforrott technikájával együtt. Viszont az elektronikai parasztvakítás, ez a Connected-izé…
A tesztautóban volt egy iPhone, akkurátusan bepattintva a könyöklő alatti kis fészekbe, ahogy a dizájnerek álomvilágukban ezt tökéletesnek találták.
A valóságban persze nem túl életszerű, hogy napi rohangálás során, a kocsiból/ba ki-be ugrálva mindig felnyissam a könyöklőt, kipattintsam a műanyag adaptert, abból kiszedjem a telefont, majd beszállásnál mindezt visszafelé, naponta hússzor.
Az már életszerűbb lenne, hogy az iPhone internetkapcsolatával vett műholdas rádiót – az Infót megtaláltuk vele Bajorországban – kitoljam a Harmann-Kardon hifire. Csak ez sajnos nem ment. A nagy hifiből ércesen zengett a Bayern3, a kis iPhone-ból, amely pedig mechanikusan, rézérintkezőkkel volt az autóhoz illesztve, félénken cincogott az Info Rádió. Egyszerre. Connected drive.
Műszaki adatok – Mini Coupé John Cooper Works | |
---|---|
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 1598 cm3 |
Motorkonstrukció | Négyhengeres, tizenhat szelepes, kettős megfúvású turbóval feltöltött benzinmotor, változó szelepvezérléssel |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 155[211]/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 260/1850 (túltöltéssel 280 /1700) |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,4 |
Végsebesség (km/h) | 240 |
Fogyasztás | |
Vegyes (l/100 km) | 7,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 165 |
Cooper SD – a négykerekű paradoxon
A másik tesztautó viszont nem is tetszett, be se jött. A Mini csinált egy rettentő merev, nagyon alacsony, stabil kis sportkupét, hogy aztán agyonvágja egy kellemetlen hangú, erős, de valahogy mégsem agilis dízelmotorral – ez a Cooper SD.
Műszaki adatok – Mini Coupé Cooper SD | |
---|---|
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 1995 cm3 |
Motorkonstrukció | Négyhengeres, tizenhat szelepes, változó geometriájú turbóval feltöltött dízelmotor, alumínium forgattyúházzal |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 105[143]/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 305/1750 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,9 |
Végsebesség (km/h) | 216 |
Fogyasztás | |
Vegyes (l/100 km) | 4,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 114 |
Ilyen Coupék vannak még
A két csúcsmodellen kívül a Coupé kapható még 1,6 literes, 122 lóerős szívómotorral (Mini Cooper Coupé) és az 1,6 literes turbós benzinmotor 184 lóerős változatával is (Cooper S Coupé). Így néz ki a legújabb Mini teljes árjegyzéke:
Mini Coupé árlista | |
---|---|
Mini Cooper Coupé | 6 643 000 forint |
Mini Cooper S Coupé | 7 792 000 forint |
Mini John Cooper Works Coupé | 9 422 000 forint |
Mini Cooper SD Coupé | 8 299 000 forint |
Tényleg elszaporodhat?
Pénzügyi és gazdasági válságtól elhályogosodott magyar szemmel nehéz elképzelni, hogy a gyártó látomása valóra válik, és Budapest, de pláne mondjuk Salgótarján vagy Kazincbarcika útjain hamarosan tömegével brummognak majd a Mini Coupék.
Ugyanakkor Európa boldogabbik felén tényleg van rá esély. Az Audi TT is bejött, ez meg kisebb, olcsóbb, és csúnyább ugyan, de legalább olyan menő, több legendával. Ahol az emberek tényleg divatból vesznek, vehetnek tömegével 6-8-10 milliós kétszemélyes autókat, ott befuthat az új Mini.
Nálunk meg majd feltűnnek 2-3 éves korukban, féláron, használtan. És akkor majd eldönthetjük, tényleg hiányoztak-e eddig a forgalomból a kis kupék a ’60-as évek vége óta.