Nagyon vártuk már, hogy megérkezzen hozzánk a 2008-as MINI JCW. Fiúk és lányok egyaránt. A lányok azért
mert alaphangon imádják a MINI aranyos formáját, plusz azért mert zsigerből érzik, hogy ez legalább olyan divatos márka az autók között, mint a táskák között a Louis Vutton vagy a Hermés.
A fiúk meg valami egészen másért. Aki vezette tavaly télen az utolsó JCW-t hóban és téli gumival, az azért, aki nem, az meg azért. Itt oszlatnánk el azt a tévhitet is, miszerint a MINI lányos autó lenne. Aki így gondolja, annak javaslunk egy rövid tesztvezetést a Cooper S-sel, vagy JCW-vel, garantáltan megváltozik majd a véleménye.
Pórázon kell tartani
A MINI JCW az egyik legmunkásabb kisautó, ami a vezetési élményt illeti. De ettől nem leszünk felhőtlenül boldogok. A Cooper S alaphelyzetben is bivalyerős, 1,6 literes turbómotorja volt a kiindulópont, amihez a JCW-ben egy második turbófeltöltőt is csatoltak.
Ettől 211 lóerőre nőtt a motor teljesítménye, és tetemes 260 newtonméteres nyomaték áll rendelkezésre már 1850-es fordulattól. És ez még nem minden. A nyomatéktúltöltéssel elérheti a 280 newtonméteres maximumot is. Mi történik így az úton?
Nos, az eredmény egy igazi méregzsák lett, amire jóval több figyelmet kell szentelni az átlagosnál. Mint egy rosszul nevelt kutyát, amit állandóan szoros pórázon kell tartani, a MINI-ben kétkezi munkát igényel az úton tartás, nem elég a kormányt egy kézzel lazán simogatni.
A széles abroncsok, az autó felépítése, és a kisautóhoz és elsőkerék-hajtáshoz mérten magas nyomaték úgy csapódik le a közúton, hogy a MINI JCW-vel szinte lehetetlen egyenesen menni. Az első apróbb úthibán, vagy az első nagyobb gázadásnál törne ki oldalra az autó, amit csak jól megmarkolt kormánnyal tudunk kivédeni. Ez roppant izgalmas, bár néha kicsit még nekünk is sok volt.
A jó hír viszont, hogy ezzel a motorral a MINI szinte az összes konkurensét az aszfaltba döngöli. Nemcsak a 6,5 másodperces százas sprintidő az, ami jobb, mint a legtöbb konkurensé, de a legendás gokartos kezelhetőség továbbra is őrülten gyors kanyarodást tesz lehetővé.
Ugyanott, kétszer olyan gyorsan
Ahogyan a motor, úgy a többi alkatrész is közeli rokonságot mutat a MINI John Cooper Works Challenge-ben induló versenyautókkal. Ez extra könnyű felniket, megerősített fékrendszert, új fejlesztésű kipufogórendszert, átdolgozott kézi váltót, és egy alaphelyzetben is rendkívül sportos, elektronikus differenciálzárral ellátott futóművet jelent. Ez utóbbitól nagyon kanyarodik.
Ennek ellenére első próbára a MINI egy erős kisautónak tűnik, úgy nem jön át az igazi ereje, ha csak az Üllői úton furikázunk vele. Igazi énjét kedvenc kanyarjainkban fogja megmutatni, ahol a MINI John Cooper Works minden eddigi várakozásunkat felülmúlja majd.
A volán mögött gyorsan átértékeljük a gyors kanyarodásról alkotott véleményünket, és olyan izmokat dolgoztatunk meg magunkon, amelyeknek előtte a létezéséről sem volt fogalmunk. A fizika törvényeit meghazudtolva kanyarodik a kis „aranyos”, a kormány ezentúl nemcsak kormányzásra, de kapaszkodásra is való.
Nem is ártana egy kicsit jobban tartó, kagylóülés bele, sőt egy négypontos övvel is javulhatna a teljesítményünk, mert nem az elszabadult felsőtestünkkel lennénk elfoglalva a kanyarban. A nyakizmokra pedig még vásárlás előtt érdemes rágyúrni, mielőtt elszenvedjük az első izomhúzódást.
A sportos autózást tovább tuningolhatjuk a Sport-gomb benyomásával, aminek következménye az élénkebb gázreakció és a még izmosabbra vett kormányerő. Fanatikusok választhatják a 10 milliméterrel lejjebb ültetett futóművet is, ez keményebb csillapítást, erősebb stabilizátorokat, és állandó vesekőromboló hatást jelent. Erre még a nálunk kulturáltabb úthálózattal rendelkező országok autós szakijai szerint sincs igazán szükség, és ezzel el is érkeztünk a MINI egyik gyengéjéhez.
Amiben az erős is gyenge
Csodák nincsenek, a kényelmet a sportos vezetési élmény oltárán feláldozták. A MINI-t erős jó indulattal sem lehet kényelmesnek nevezni. Az autó ráz, dobál, és olyan jó minőségű utak keresésre ösztönöz bennünket, amilyet nehéz lesz itthon találni.
Nem elviselhetetlenül kemény, de ha csak egy kicsi és édi autóra vágyunk, akkor biztosan nem a JCW az, amit keresünk. Divatos kiegészítőnek igencsak fárasztó, annak válasszunk inkább egy iPhone-t.
Jobban járunk anyagilag is, mert a John Cooper Works további másfél milliós kiadást jelent az alaphelyzetben is túlározott MINI Cooper S-hez képest. Ha viszont rá tudunk szánni egy gyakorlatilag kétszemélyes autóra közel 8 millió forintot alaphangon, amiben épp csak az edzőcuccunk fér el, akkor nem érdemes rajta gondolkozni. El kell menni megvenni.
Műszaki adatok -MINI John Cooper Works | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 77 X 85,8 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 155(211)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 260(280)/1850-5600 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,5 |
Végsebesség (km/h) | 238 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,6 |
Vegyes (l/100 km) | 6,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 238 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3714/1683/1407 |
Tengelytáv (mm) | 2467 |
Csomagtér (liter) | 160-680 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1130/450 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 |
Gumiméret | 205/45 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 761 000 |
Konkurensek (forint) | Renault Clio RS (198LE): 5 400 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | Opel Corsa OPC (192LE): 5 659 000 |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Erős, gyors, rázós és drága |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|