Röviden – MINI Paceman Cooper S All4

Mi ez?

Réskitöltő MINI modell, az alap kupé és a Countryman keveréke

Mit tud? Kifejezni a tulajdonos ízlését, de azt nagyon
Mibe kerül? A dízel 6,6 millióról indul, a csúcs Cooper S már 8,1 millió
Kinek jó? Aki az alap MINI hangulatát élvezné még extravagánsabb kivitelben

Zseniális. Amit a BMW művel angol lelencgyerekével, egyszerűen lenyűgöző. A legendás városi kisautóra épült nosztalgiából egész típuscsaládot tenyésztettek. Ráadásul mindezt úgy, hogy nem szakadnak el az eredeti műszaki alapoktól. Variálnak, módosítanak, picit fúrnak-faragnak, és máris kipottyan a következő MINI, újabb piaci rést lefedve, újabb tehetős vásárlói réteget célozva.

Hogy ez sikeres üzleti modell, vagy pofátlan bőrlehúzás, mindenki döntse el maga, számomra most nem a folyamatot, hanem annak legújabb eredményét a Mini Pacemant kell értékelni.

A Paceman feladná a leckét, ha a képláda kedvenc vetélkedőjében lenne kérdés: ön hova sorolná be a típust? A kompakt méretű, hobbiterepjárós jegyekkel megszórt sportkupé elég nyakatekert kategória, becsapós, józan fejjel izzasztó válaszlehetőség.

A Cooper S esetén nem lehet panasz a dinamikára, az All4 összkerékhajtás áldás volt a havas tavaszi napokon, vidám farcsóválással lódult előre a Paceman
Markáns, meghatározó frontrésze könnyen felismerhető a forgalomban, igaz nem annyira velőtrázóan agresszív, mint az egy kategóriával magasabban található Range Rover Evoque

Markáns, meghatározó frontrésze könnyen felismerhető a forgalomban, igaz nem annyira velőtrázóan agresszív, mint az egy kategóriával magasabban található Range Rover Evoque

Kinek, és miért? Cikáznak kétségbeesett kérdések a játékos fejében, és tulajdonképpen, én sem vagyok könnyebb helyzetben. Mert akárhonnan nézzük, a Paceman a dizájn oltárán megcsonkított Countryman. A menő külsőért elfelejthetjük a két hátsó ajtót, így közelebb kerülünk az eredeti típushoz, de belül mégis több helyet, és emelt hasmagasságot kapunk.

Az utcán az autó felé caflatva úgy tűnik, megéri az áldozat. A frontrész teljesen azonos a Countryman mafla pofájával, az A oszlopig megegyezik a két típus. Mintha egy mélynövésű angol arisztokrata bámulna ránk buldogpofával, mogorva támadásra készen, amiért édesanyja szerelmi élete felől érdeklődtünk.

A Paceman mágiája innen kezdődik, a Countryman nyugodt sziluettje helyett egy 2,4 centiméterrel kurtább, 3,1 centiméterrel alacsonyabb, lendületes autón halad tovább a tekintet. A hatást tovább fokozza a fehérre fújt tető és övvonal összetartása. Ez a részlet a Range Rover Evoque stílusát idézi, ami akár ellenfél is lehetne, ha nem játszana eggyel magasabb ligában.

Hatalmas feliratok hirdetik mivel állunk szemben, a csomagtér akárcsak a BMW-k esetén a márkajelet felbillentve nyílik

Hatalmas feliratok hirdetik mivel állunk szemben, a csomagtér akárcsak a BMW-k esetén a márkajelet felbillentve nyílik

Hátulról lehet egyértelműen beazonosítani a típust, új vízszintesen elnyúló lámpatestek ülnek vaskos krómkeretben, a Jupitert megszégyenítő méretű márkajel alatt pedig hosszan elnyúló P-A-C-E-M-A-N felirat tudatja mindenkivel az autó hovatartozását. Nekem sok, de nálam a divat kimerül a kapucnis pulóver-farmer kombónál, így biztos van széles tömeg az ízlésgörbe másik végén, akiknek ez bejön.

Adatlap

Mini Paceman Cooper S ALL4

A Cooper S esetén nem lehet panasz a dinamikára, az All4 összkerékhajtás áldás volt a havas tavaszi napokon, vidám farcsóválással lódult előre a Paceman
Motor 1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 190 LE
Nyomaték 240 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,6 sec
Végsebesség 217 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,4 l / 100 km

A hosszú ajtókon feltáruló beltér sem hazudtolja meg a márkára eddig jellemző stílust, hetedik alkalommal ellőve ugyanolyan friss, egyedi élmény, mint első alkalommal. Ezt a tervezők is tudják, így nem változtattak a nyerő csapaton, tulajdonképpen ugyanazt kapjuk, mint bármelyik MINI-ben, pár apró eltéréssel.

Még mindig a középre helyezett, navigációt magába foglaló, hatalmas kilométeróra uralja a műszerfalat. A jó öreg mázsálókat idéző kerek kijelző megunhatatlan poén, és most picit megdöntve legalább látunk belőle valamit. A funkciók nagy részét még mindig hihetetlen menő billenőkapcsolókkal érjük el, vagy túl mélyen a váltó mellett, vagy a fejünk felett, repülős stílusban. Igaz a gyártó legalább a villanyablak gombjait visszatelepítette az ajtóra, ezen a fronton engedve a praktikumnak. 


A különcködés részeként kapunk még egy az üléssorok között futó sínt, amibe különböző kiegészítőket illeszthetünk a szemüvegtoktól az iPhone tartón át egészen az extra méretű pohártartókig. Ennek köszönhetően a hátsó sor csak kétszemélyes, nem rendelhetünk egybefüggő üléspadot. Az ide szorult utasok sem érzik satuba szorítva magukat, egy átlagos kompakt helykínálatát nyújtja a Paceman, sőt a 330 literes csomagtér szintén megüti a használhatóság szintjét.

Ha a többi MINI-hez hasonlítjuk unalmas, ha a többi autóhoz, akkor fergeteges a belső

Ha a többi MINI-hez hasonlítjuk unalmas, ha a többi autóhoz, akkor fergeteges a belső

Különlegesen hasznos extrák után hiába böngésszük a gyártó oldalát, vezetéssegédként egy parkolóradar jutott, így a sávtartás, a holttér és a táblák figyelése a sofőr feladata marad. Inkább az egyéni stílus került előtérbe, hatféle kárpit, háromféle színharmónia, négyféle díszbetétből sakkozhatjuk össze a nekünk  tetszőt.

Mégis nálam a mindent vivő dizájn csodafegyver a belső LED világítás. A lábteret, kilincseket, középső tartósínt körbederengő fényt a sárgától kéken át hupililáig állíthatjuk, visszahozva a nyolcvanas évek neonszíneinek varázsát.

Hála Istennek, a MINI bármelyik típusára, így a Pacemanra is elmondható: nem csak erre gyúr. A negédes retrómáz alatt igazi izom lapul, a Cooper S legyen bármilyen kabátban, élményautó marad.

A vezetőpozíció elsőre szokatlan a magasabb ülőlap miatt, és a kormány is csak magasságban állítható, de ennek ellenére hamar megtaláltam a megfelelő beállítást. Innen már csak egy gombnyomás, és pár percig melegedő motor választ el minket a mókától. Igaz, hogy meddig melengessük a 184 lóerős turbómotort, azt csak tippelni tudjuk, mivel egy kijelző, egy árva kék LED sem jelzi a blokkban keringő víz hőmérsékletét.

Hátul két személy és két XXL kóláspohár fér el tűrhető kényelemben

Hátul két személy és két XXL kóláspohár fér el tűrhető kényelemben

Sebaj, tíz perc a fővárosból kifelé csak elég lesz! Országútra érve kitapogatom a középkonzol alján a Sport feliratú billenőkapcsolót, és végre éled némi morgás a kipufogó felől.  Nem olyan fürge, mint földszinten lakó testvére, de az áthangolt futómű, és az útról gazdagon információt adó, pontos kormány meghazudtolja az autó magasságát. Nem bólint erősen, és az összkerékhajtásnak köszönhetően zavaró alulkormányzottság, kormányt kézből kitépő hajtás-befolyás sem jelentkezik.

Az All4 hajtás igazi előnyét a márciusi tél mutatta meg. Az elektrohidraulikusan vezérelt központi differenciálmű normál esetben 50-50 százalékban osztja el a nyomatékot, kitűnő tapadást biztosítva száraz úton. Extrém esetekben viszont ez az arány akár 100 százalékig eltolódhat a hátsó tengely javára, ami havon, nos, tudjuk mit jelent!

A MINI Paceman Cooper S és konkurensei
Nissan Juke Nismo 1.6 DIG-T (200 LE)
7 510 000 Ft
MINI Paceman Cooper S (184 LE)
7 650 000  Ft
Ford Kuga 1.6 EcoBoost (182 LE)
8 730 000 Ft

Kilinccsel előre elfelejtődnek a diszkópatkányokat idéző részletek, és a Paceman újra bizonyítja, kevés autó mozog olyan lelkesítően, mint az 1,6 literes turbómotorral szerelt Cooper S. A könnyen járó, kellően pontos hatsebességes kézi váltót kapcsolva gyerekjáték tartani a lendületet, és zavaró turbólyuk sem sújtja az élményt. Így ha belefeledkezünk, a tank tartalma könnyen elillan, az összkerékhajtás és az 1360 kilós alaptömeg, valamint a majdnem merőleges szélvédő mind a takarékosság ellen dolgoznak. A jobb lábunkról nem is beszélve.

Ha benzin lennék, ebben az 1.6 literes turbó-benzines motorban szeretnék elégni. Pont kellően erős, kellően élénk, bármit építenek is köré, meghatározza az élményt

Ha benzin lennék, ebben az 1.6 literes turbó-benzines motorban szeretnék elégni. Pont kellően erős, kellően élénk, bármit építenek is köré, meghatározza az élményt

A havazással terhelt hármas főúton Budapest felé 60 km/órás sebességgel sikerült a kijelzőre 6.3 literes átlagot varázsolni, ami természetesen azonnal eltűnt a városba érve. Tehát a gyári átlagot elérni sebbe szórt sóval felérő kín, az autó képességeit épeszű keretek között kihasználva 9-10 literes átlaggal számolhatunk.

A kategóriateremtő dizájnikont 6,6 millióért mérik a 122 lóerős belépő szintet képviselő dízelmotorral. A tesztelt Cooper S ALL4 már 8,1 milliót kóstál, de ha kedvünkre való kárpitot (Hot Cross félbőr kárpit – 220.800 Ft), csúcsminőségű audiorendszert (Harman/kardon – 280.100 Ft,) és egyéb kiegészítőket választunk  akkor könnyen elérhetjük a tízmilliós határt.

Közvetlen ellenfele a Nissan Juke Nismo lehet, ami ugyan két ajtóval többet kínál, de megjelenését, tulajdonságait, és árát tekintve a legközelebb áll a MINI-hez. A japánok űrből érkezett Crossovere összkerékhajtással, közel 200 lóerővel, fokozatmentes CVT váltóval felszerelve 8,4 millió, stílusa merőben más, beltere olcsóbb benyomást kelt, de legalább annyira feltűnő és érdekes, mint a nosztalgiára alapozó ellenfele.

Mellette – Ellene
  • Feltűnő, egyedi megjelenés
  • Meglepően üdítő vezetési élmény
  • Praktikusabb az alap kupénál
  • A 184 lóerős turbómotor
  • A dizájn az első, így mérsékelt a praktikum
  • Magas fogyasztás
  • Autópályán erős szélzaj
  • Kevés vezetéssegítő extra

Adatlap – Mini Cooper S Paceman ALL4
Motoradatok
Lökettérfogat 1598
Hengerek/szelepek S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 135(184)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 240/ 1600-5000
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,5
Végsebesség (km/h) 212
 
Fogyasztás
Város (l/100 km) 8,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,8
Vegyes (l/100 km) 6,7
CO2 kibocsátás (g/km) 157
Tetszik az autó? Igen? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!
átlag
9.19
szavazat
16
Tetszik az autó? Igen? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!