Aki folytatott már udvariassági beszélgetést külföldiekkel, az biztosan ismeri a bájcsevegés stációit. Az elején dicséret Budapestnek, ha a külhoni partner férfi és 40 feletti akkor legalább négy nevet ismer az Aranycsapatból (Puskás mindig, Hidegkuti, Kocsis, Czibor gyakran köztük van).
Nyelvi kérdés
Aztán jön a magyar nyelv. Nahát, önöknek a finnek a nyelvrokonai? Igen, és nemcsak nekik tűnik nehéznek a magyar, hanem nekünk is nehezen megy a nyelvtanulás, hiszen a miénk nem hasonlít az angolra, a németre, a szláv vagy a latinból leszármazott nyelvekre, és meg is küzdünk az idegen szavak kiejtésével.
Nálunk a Volkswagen sokaknak Fócvágen, de a Ford, az Opel vagy a Kia nagyon megy, a Honda is könnyű. A Hyundai viszont macerás, mert mihez is igazodjunk? Amerikában hándéj (monday, tuesday, hándéj – mondja a szlogen), hondájnak is hallottam már koreai embertől, há-jundáj is létezik.
Csomagtér: ez nem sok
Nálunk meg hunyadi, az a biztos. Az i30 nem lehet gond, a cw viszont újabb fejtörést okoz: a crossover wagon rövidítése, amit nem értünk. Mi ebben a crossover? Az i30 egy sima kombi.
Nincs nagyra pumpálva, az autó összesen 23 centivel hosszabb az ötajtósnál. Alaphelyzetben 415, lehajtott üléssel 1395 liter sovány eredmény a kompakt kombik között. Nincsenek különösebb variálási lehetőségek sem, osztottan lehajtható a hátsó ülés, ahogy megszoktuk.
Oldalról látni is, hogy az i30-ból a Hyundai nem akart annyira nagy kombit faragni, amekkora a házon belüli természetes konkurens, a Kia Cee’d Sporty Wagon. A félig kombi-félig ötajtósokra emlékeztet a koncepció, az előző Kia Rióra vagy az Audi A3 Sportbackre.
Korrekt darab
Öt centivel megnyújtott tengelytávjával a cw a második üléssorban többet mutat, mint a csomagtartóval. Már az ötajtós is igazán tágas, ebben még egy kicsit jobb a lábtér és a fejünk is vidáman elvan. Szofisztikált mérések helyett: Földes Attila és én 381 centi élőhosszt képviselünk együtt, de kényelmesen elfértünk egymás mögött.
Váratlan izgalmak helyett a túloldalra is csak egy rendesen megcsinált családi autót ígérhetünk
Az i30 nagyon korrekt autó, csak kevesen ismerik. Pedig érdemes foglalkozni vele, mert rendesen megcsinálták. A koreaiak idővel belátták, hogy Európában nem elég az, ami máshol megjárja.
Kulturált anyagokkal veszik körbe az utasokat, jó minőségi benyomást kelt az utastér. Ez nyilván ízlés és hátfájás dolga is, de az ülések kellően nagyok és kényelmesek.
Jó bele az 1,6-os benzines
Az i30 1,4-es motorja sem fogyasztásával, sem erőnlétével nem volt meggyőző. Az eggyel nagyobb benzines egészen más. Hegyen-völgyön kis fordulattal elmegy, talán a változó szelepvezérléstől használható ilyen jól az alsó tartományban.
Amikor megunjuk a békés csordogálást, jóval több is kicsiholható belőle, amihez pörgetni kell. A váltó pikk-pakk, szép pontosan jár a fokozatok között. Kihúzatva nem gond az erős hang, mert az nem tart sokáig, de autópályán idegesítő az állandó motorzaj.
Étvágytalan
Az 1,6-os motor nemcsak jó erőben van, de a fogyasztása is kedvező ahhoz képest, amit a benzines, akár lustább kompakt autóktól megszoktunk. Országúton és autópályán 8,1 liter jött ki, elég sok gyorsítással, a kanyargós részeken élve az átlagos futómű lehetőségeivel. Városban a motor rendesen meghálta a ráérős stílust: csupán 8,7 litert mértünk.
Aki egy Kia Cee’d árajánlatot lobogtatva érkezik a Hyundai-szalonba, az gondoljon arra, hogy a benzines Kiát 15 000 kilométerenként kell szervizbe vinni, az i30 periódusa pedig 20 000 km. Nem nagy különbség, de pont az átlagautósnak fontos tartományba esik.
Limitált széria
Az i30 ár/érték arányban is jól áll, a tesztelt Style-modell 4,6 milliónál tart. Ennél földközelibb a Classic- és a Comfort-verziókból rendelhető Euro2008 limitált széria. A foci EB alatt, június végéig kapható sorozathoz metálfényezés, könnyűfém felni, tolatóradar és egy év díjtalan casco jár.
Az importőr félmilliós engedmények helyett annyiért árulja a kocsit, amennyit a magyar piac és a Hyundai név elbír. A jól felszerelt Style-változat 4 599 000 forintos ára reális ellenérték egy kellően erős, családi autónak jól használható, gondosan megtervezett, gazdagon felszerelt és rendesen összerakott kombiért.
Aki pedig képes elviselni néhány extra hiányát és az erőteljes belső butítást térképolvasó lámpa, bőrkormány, állítható műszerfalvilágítás és más tételek lecsípésével, az 4 259 000 forintból a 90 lóerős dízel Euro2008-as kombit is hazaviheti. Mekkora gól!
Műszaki adatok – Hyundai i30cw 1,6i Style | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1591 |
Furat x löket (mm) | 77 X 85,44 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 90(122)/6200 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 154/4200 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,5 |
Végsebesség (km/h) | 192 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,2 |
Vegyes (l/100 km) | 6,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 152 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4475/1775/1565 |
Tengelytáv (mm) | 2700 |
Csomagtér (liter) | 415-1395 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1331-1415/405-509 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 53 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 599 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus kombi 1,6 Ghia, 5 000 002 Renault Mégane Grandtour 1,6 Monaco, 4 665 000 Opel Astra Caravan 1,6 Cosmo, 4 811 000 Kia Cee’d SW 1,6 EX, 4 489 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Első, oldalsó és függönylégzsák, ABS, automatikus légkondicionáló, elektromos ablakemelő elöl-hátul, távirányítós központi zár, kormányról vezérelhető CD-s rádió hat hangszóróval, USB-bemenettel és Aux-csatlakozóval, motoros állítású és fűthető tükrök, fedélzeti számítógép, 16 colos könnyűfém felni, első ködlámpa, bőr-szövet kombinációjú ülések, esőérzékelős ablaktörlő, guminyomás-ellenőrző rendszer, automatikusan bekapcsoló fényszórók |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Jól használható, ám kis csomagtartóján kívül az i30 kombiként is meggyőző autó. Az 1,6-os motor jó választás, bár a 90 lóerős dízel árban vonzóan közel van. A Style-nak megkérik az árát, de szerényebb kivitelben, néhány extráról lemondva az i30cw sokkal jobb vétel és árban is jobban igazodik a Kia Cee’d SW-hez, természetes vetélytársához. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |