Kétféle autós újságíró üzemel: az egyik vonítva menekül az alapmodellektől, a másikat még épp ezek érdeklik. A tesztautókkal zömében ez első kasztot szolgálják ki, mert a tesztautó árának nem mindenki néz utána, de a kurblizós ablak, az ülésfűtés vagy a légkondi hiánya biztosan feltűnik.
Fekete tükör, fényezetlen kilincs
Ezért is örvendeztünk a Vengának, amelyet elsőre a lehető legegyszerűbb kivitelben hoztunk el, fekete tükrökkel, fényezetlen kilinccsel, még távirányító sincs a központi zárhoz. Ha így is rendben van, akkor ígéretes autó.
Mint a többi kis egyterű, a Venga is azt az ideális méretet célozza meg, amivel a kocsi városban is könnyen leparkolható, de kellően tágas családi autónak.
Elvárás a gazdaságosság és a rugalmasan átrendezhető belső tér is, ahol akár öten is megférnek, amikor ülőhelyük nem a lapra szerelt bútoroknak vagy a disznóvágás eredményének kell. Ezt a sok feladatot a Venga jól megoldja.
Mindent tud, amit egy családi autótól elvárhatunk
Tetszett a P1 csomagban (ld. az árakról szóló részt ) kapott USB-csatlakozó, mert így a saját zenénk szólhat. Az összes cuccnak akad helye a váltó környékén, a jobb első ülés fejtámlája alatt van egy kis horog a szatyroknak.
Vetélytársak | Listaár, forint |
|
Citroën C3 1,4 VTi Collection (95 LE) | 4 020 000 | |
Ford Fusion 1,4 Fresh Plus (80 LE) | 3 575 000 | |
Kia Venga 1,4 LX (90 LE) +P1 csomag | 3 599 000 | |
Lancia Musa 1,4 8V Argento (77 LE) | 4 045 000 | |
Nissan Note 1,4 Acenta (88 LE) | 3 833 000 | |
Renault Grand Modus 1,2 TCe Expression (99 LE) | 3 740 000 |
A Kia kizárólag ESP-s, első, oldal és függönylégzsákkal ellátott Vengákat forgalmaz hazánkban, ami rokonszenves vállalás abban az országban, ahol pár éve a Dacia Loganból ki lehetett rendelni a széria blokkolásgátlót, hogy 50 ezer forinttal olcsóbb legyen.
A táblázatban a konkurensek az alapfelszereltségben klímaberendezéssel ellátott kivitelben szerepelnek, ehhez a 3,3 milliós alap Vengába a P1 csomagot kell megvenni. Ezzel a 300 ezer forintos extrával normális családi autó lesz a Kiából, amely a biztonsági extrák mellett manuális légkondicionálót, fedélzeti számítógépet, MP3-as filékkel is megbirkózó CD-s rádiót és szívtájéki melegséget okozó USB-csatlakozót tartalmaz. A biztonsági felszereltség terén nagy a különbség, a Fusionből például hiányzik az oldallégzsák is, nemcsak a függönylégzsák. |
A tologatható hátsó ülés a kis egyterűk között a minimum, ezt a Venga is tudja. A sínen csúszó pad arra jó, hogy hátratolva 190 centis egyedek is kényelmesen elüldögéljenek a második sorban.
A csomagtérben ilyenkor is marad elég hely egy esernyőre csukott babakocsinak, de nyaralni a kombikkal könnyebb. A Venga előnye egy kombival szemben a variálhatóság. Az üléseket előrehajtva szintbe süllyed a támla a csomagtérrel, amennyiben a padló a magasabbik állásban van. Ilyenkor alul marad egy aktatáska formájú rekesz.
Kevesebb lóerő, egyenletesebb nyomaték
Egyes piacokon 109 lóerőről a Kia visszavette 90-re az 1,4 literes Cee’d teljesítményét, ezt a motorverziót kapta a Venga is. A maximális nyomaték maradt 137 Nm, de 4000-nél megjön, nem kell érte ötezerig zavarni a motort.
Amikor a gyengébb az erősebb |
Ritkán, de előfordul, hogy egy autógyártó lejjebb csavarja egy motor csúcsteljesítményét, aminek többféle oka lehet. Többnyire fontos piacok adózási vagy biztosítási kategóriahatárai miatt vesznek el a lóerők, nem véletlenül van ilyen sok 90 lóerős benzines és dízelmotor. Például a Mitsubishi az 1996-os modellváltáskor cserélte le a gömbölyű Coltban még 113 lóerős 1,6-os benzinest 90 lóerősre és talán ezért 77 lóerős az Alfa MiTo alapmodellje. Mások is meglépték A Volkswagen a 90-107 lóerős kétszelepes 1,8-as motorból hozott ki 75 lóerős verziót is az 1990-es években, csekély teljesítményű, de jó nyomatékú alapmotorként. Ez ugyanis a másik fő indok, amiért a Kia is engedte elveszni a lóerők egy részét. Kisebb fordulat, nagyobb nyomaték Ha egy ezres szívómotort a példa kedvéért elengedünk 8000-ig, akkor lehet akár 80 lóerős is. Ha ugyanennyi köbcentiből megállunk 50 lóerőnél és 5000-es fordulaton, akkor utóbbi motor nyomatéki és teljesítménygörbéje jó eséllyel egészen 5000-ig a papíron erősebb változaté felett halad. Tehát a normál autózásban használt fordulatszámoknál a gyengébb az erősebb, amit a papíradatokból ítélő katalógushuszárok sosem érnek fel ésszel. |
A 19 lóerős mínuszt jajveszékelés nélkül viseltük, mert a változó szelepvezérléses motor normálisan használható kis fordulaton. Azt a tempót bősz kihúzatás nélkül is hozni tudja, amit a célcsoport elvállal hátul két gyermekkel.
Ha apuka egyedül marad az autóban, nagy élményekre akkor sem számíthat, hiába nyüstöli a gépet. 5000 fölött petyhüdten pörög felfelé a négyhengeres, kár taposni.
Sok várossal 7,2 liter
Érdemes inkább a korai felkapcsolásra figyelmeztető nyíl felvillanásakor váltani, a számítógép a visszaváltásért is szól, ha már nagyon vergődik a motor a kaptatón.
Ráérős stílusban vezetve a Venga fogyasztása kedvező, nálunk 7,2 litert evett. Az utak harmada volt országút, a többi Budapest, tehát 6-6,5 literrel meg lehet járni egy nyaralást.
A rugózási kényelem nem az igazi, bár a híresen rázós Soulnál, amelynek a Venga közeli rokona, sokkal finomabban gurul az egyterű. A zajcsillapítás megüti az átlagost, a kényelmes és egészen jól tartó első ülésekkel hosszú utaknak is neki lehet vágni a Vengában.
Rendes rutinmunka
A Kia újdonsága nem tudja nagyságrendileg meghaladni azt, amit egy Nissan Note tud
Sajnos hiányoznak belőle az új ötletek, amiért valaki hátat fordítana a már évek óta piacon lévő konkurenseknek.
Viszont egy végiggondolt és jó színvonalon megvalósított autó, amely egyszerűen csak egy megkedvelhető társ kíván lenni a mindennapokban. Márpedig a hétköznapokból van a legtöbb.
Műszaki adatok – Kia Venga 1,4 LX | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1396 |
Furat x löket (mm) | 77,0 X 74,99 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 66(90)/6300 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 137,3/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,9 |
Végsebesség (km/h) | 167 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5 |
Vegyes (l/100 km) | 6,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 147 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4068/1765/1600 |
Tengelytáv (mm) | 2615 |
Csomagtér (liter) | 440 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1178/532 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 48 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 299 000 |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Érezni a Vengán, hogy egy rendesen megcsinált, korrekt autó. A szebb műanyagok árát is a biztonsági extrákra költhették, mert ebben remekel az átlagos kvalitásokkal bíró Venga. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|