90 lóerő és 235 Nm jön ki a dízelből
90 lóerő és 235 Nm jön ki a dízelből

90 lóerő és 235 Nm jön ki a dízelből

90 lóerő és 235 Nm jön ki a dízelből


Állítólag a Lamborghini Countach nagy hátsó szárnyát Amerikában Hyundai wingnek nevezték, mert ötezer dolláros felára megegyezett egy korabeli Hyundai Pony árával.

Blue drive: kevesebb káros anyag

Időközben ötezer dollárért nemhogy dél-koreai, de semmilyen új autót nem adnak, a Hyundai pedig szépen kinőtte magát: Blue drive néven már csekélyebb környezetkárosításra idomított modelleket is kínálnak.

Roncsderbi Hyundaiban
Nem sokáig húzta a roncsderbin

Nem sokáig húzta a roncsderbin

Nem sokáig húzta a roncsderbin


Angliában a Hyundai i10 az autócsere-program győztese, mert erre cserélték le a legtöbb öreg, súlyosabban környezetszennyező autót a kinti roncsprémium-program keretében. Így adódott az ötlet, hogy roncsderbin indítsanak egy i10-est, ahol a kivénhedt gépek megbosszulhatják rajta 20 ezer társuk ledarálását.

A Hyundai egy forgalomba nem helyezhető prototípust biztosított a mókához, amelyről a szabályok értelmében eltávolították a lökhárítókat, a fényszórókat és a négy légzsákot. Az autót csövekkel és az ajtókba hegesztett fémlapokkal tették biztonságosabbá a verseny előtt. A mókát kiötlő Car Dealer Magazine újságírója nem sokáig élvezhette a roncsderbit: egy Nissan Sunny gyorsan kivégezte a kisautót egy hátulról érkező támadással.

Hidegben is aktív a motorleállítás, de ki is iktatható

Hidegben is aktív a motorleállítás, de ki is iktatható

Hidegben is aktív a kiiktatható motorleállítás


Elsőre a dízel tesztautó nem tűnik érdekesebbnek, mint az utcán futó összes többi i30, ám ebben már benne volt az új motorleállító szerkezet, amely a benzinesekhez tavaly óta elérhető. A Blue drive a tesztautó esetében nem tartalmaz más fogyasztáscsökkentő trükköt, például ültetést, alacsony gördülési ellenállású gumit, megnyújtott váltóáttételt.

Működik az ISG

Az ISG (Idle Stop & Go) a Cleartec Colttal szemben következetesen leállította a motort, ha megálltunk lámpánál vagy valakire vártunk, hiába volt hó és fagy. A beindítás kellően gyors, nem kellett izgulni, hogy ránk dudálnak hátulról: mire egyesben volt a váltó, a kuplung benyomására induló motor stabilan járt.

Értelmes választás a dízel i30

Értelmes választás a dízel i30

Értelmes választás a dízel i30


Működni tehát ezúttal is jól működött, de az ISG-t szerintünk a dízelhez jóval kevésbé van értelme megfizetni, mint az 1,4 illetve 1,6 literes benzines verziókhoz.

A benzineshez kéne, a dízelhez nem igazán

A gyári adatok szerint a motorleállítás itt csak egy decit tud lefaragni a fogyasztásból, a tesztautó 7,0 literes budapesti fogyasztásán sem látszott a technika hatása. A sokkal gyengébb és hangosabb i30 1,4 kombi étvágyát 7,9 literre szorította le a technika az azonos motorú, de nem ISG-s tesztautókban mért 8,5-9,5 literről.

Hogy működik az Idle Stop & Go?
Nem BlueMotion, mert az Volkswagen, hanem Blue drive

Nem BlueMotion, mert az Volkswagen, hanem Blue drive

Nem BlueMotion, mert az a Volkswagené


A Boschtól vásárolt motorleállító rendszer több paraméter alapján dönt a négyhengeres működéséről. Az i30 motorja akkor kapcsol ki, ha az autó megáll vagy 5 km/óránál lassabban gurul, a hűtőfolyadék nem túl hideg, megfelelő az akku töltöttsége és a telep hőmérséklete 2 és 60 Celsius-fok közötti. Érdekes, hogy a rendszer csak becsatolt övvel működik. Piros lámpánál akkor is másodperceken belül leáll a motor, ha épp erősen dolgozik a légkondicionáló. Szélvédő-párátlanításra kapcsolva azonban nem, mert ilyenkor a maximumon jár a ventilátor.

A kezelési útmutató megnyugtatja a tulajokat, hogy egyes visszajelző lámpák (pl. ESP, ABS, kézifék) felgyulladása a motor beindításakor nem hibát jelez, hanem az akku gyenge töltöttségét. Akit zavar a működése, az gombnyomásra bármikor kikapcsolhatja az ISG-t, amely természetesen akkor is visszavonul, ha merül az akkumulátor. A gép nyitott vezető oldali ajtóval vagy motorházfedéllel sem áll le, hogy kímélje a szerelők idegeit. Úgy tűnik, hogy a benzines motorokkal az ISG valóban alkalmas a fogyasztás csökkentésére: száz budapesti kilométerre átlagosan 7,9 litert tankoltunk az 1,4 literes kombiban, légkondicionálással együtt.

A második oldalon megnézzük, mennyivel drágább a Fordnál, a Volkswagennél és más konkurenseknél egy hasonló autó



Országjárás közben a motorleállítás még kevesebbet hoz a konyhára. A jó nyomatékú, de nem valami robbanékony motor magától is takarékos, nem gond 5 literre lemenni vele.

Nincs ültetés és speciális gumi sem

Nincs ültetés és speciális gumi sem

Nincs ültetés és speciális gumi sem


A dízel i30 igen rokonszenves vonása, hogy a gyár hatfokozatú váltót ad hozzá, bár ez a szabványos mérési ciklusban nem jár semmilyen előnnyel.

(Mivel a szabványos méréskor 120 km/óra a maximális tempó, az sem sokáig, például a Volkswagen simán kiszúrja a Golf BlueMotion vevőinek szemét egy ötgangos, nagy áttételugrásokra kényszerítő váltóval.)

i30, a kényelmesebb Cee’d?

Elvileg a műszakilag gyakorlatilag egyforma Kia Cee’d volna a sportosabb, az i30 a komfortosabb alternatíva a kettő közül, de az i30 rugózási kényelme ezzel együtt is csak közepes.

Többet is ki lehetne hozni a futóművéből

Többet is ki lehetne hozni a futóművéből

Többet is ki lehetne hozni a futóművéből


Az igényes konstrukciójú, hátul is független felfüggesztésből jobb hangolással többet is ki lehetne hozni.

Ezekben az apró fineszekben egy Focus, az Astra vagy a Golf előrébb tart.

Amikor hosszú úton érvényesül a jó üléshelyzet, a rendesen megcsinált ülések és a tágas hátsó lábtér kényelme, miközben a dízelmotor csendesen jár, alig forog hatodikban, ekkor a Hyundai mégis kitűnő vételnek tűnik.

Vetélytársak* Listaár, forint
FIAT Bravo 1.6 MJet Dynamic, 105 LE 5 130 000 
Ford Focus 1.6 TDCi Fresh, 90 LE 5 201 000
Hyundai i30 1.6 CRDi Classic Plus +ISG, 90 LE 4 699 000
Peugeot 308 1,6 HDi Confort Pack, 90 LE 5 099 000
VW Golf 1,6 TDI Trendline, 90 LE 5 591 750
Önmagában az ISG felárát nem lehet kideríteni, mert az automatikus motorleállítással egy külön modell szolgál. A Classichoz képest plusz 200 ezer forintért az ISG-n kívül jár ködlámpa, ülésfűtés, motoros állítású tükör és távirányító a központi zárhoz. Kár, hogy a gazdag, függönylégzsákot és aktív fejtámlát is tartalmazó biztonsági felszereltséget több kivitelben felárért sem lehet kiegészíteni ESP-vel. Ezen a középkori megoldáson egy Csehországban gyártott autóval rég túl kellene lenni.

* Az ötajtós modellek árai, a tesztelt Hyundaiéval összevethető felszereltséggel, de motorleállító-rendszer nélkül


Nem a legjobb, de jó az ára

5 és 7 liter között fogyasztott

5 és 7 liter között fogyasztott

5 és 7 liter között fogyasztott


Ha ez a kocsi a sajátom lenne, városban is adódott volna olyan érzésem, hogy mennyire okosan költöttem el az autóra szánható pénzt. Az alapáras ülésfűtés gyorsan feléled, sokfelé rámolhatunk, minden a helyén van és intuitívan működik a rádiócsatornák beállításától a tükörbehajtásig.

Egy jól felszerelt új Astra vagy Golf VI megejtő halkságától, rendíthetetlen tömbszerűségétől az i30 távol van ugyan, de a tesztelt modellért listaáron elkért 4,7, akcióban 4,3 millió forint jó ár egy gazdagon felszerelt, biztonságos és öt év kilométer-korlátozás nélküli garanciával védett, dízelmotoros kompakt autóért. Amely sok neves konkurenssel szemben legalább akkor nem szennyezi a környezetet, ha állunk.