Blue, Bluemotion, ECO Dynamic, Ecoflex, Ecomotive, Econetic, Blue efficiency, Greenline, Pure Drive, Cleartec. Ha ezen szavak egyike szerepel autónk márkajelzése mögött, biztosan nem egy amerikai benzintemető volánja mögött pöffeszkedünk, és nem gyilkoljuk a tonnányi szén-dioxod kibocsátásával a pingvineket.
Mindegyik szó egy-egy választ takar – különböző autógyártóktól – a globális felmelegedés visszaszorítására. Az eszköztár kicsit szegényes, vagy inkább minden gyártónál nagyon hasonló. Mivel teljes termékpaletta szinten sokkal nehezebb átvinni a változtatásokat, így a gyártók azon egyszerű – de átmeneti – lépéshez folyamodtak, hogy egy amúgy is alacsony fogyasztású kivitelt pofoztak még tovább. Az ilyen extra takarékos kivitelek mind az alacsonyabb gördülési ellenállású gumiabronccsal, a start-stop rendszerrel, a hosszabb váltóáttétellel, a váltásra figyelmeztető jelzéssel küzdenek a CO2 ellen, közepes sikerrel. Az eredmény pedig csak néhány deciben mérhető. Nincs ez másként a Mitsubishi Colt ClearTec esetén sem, de azért egy lényeges különbség most mégis van.
A többséggel ellentétben a Colt nem egy apró, kerregő dízelmotorból csinált takarékos darabot, hanem egy benzinmotorból. Ennek oka rendkívül egyszerű. Nincs dízelmotor a Coltban, ugyanis a legutóbbi faceliftnél – érdeklődés hiányában – megszűntek a Smart Forfourból is ismerős háromhengeres dízelek, és csak benzinesek maradtak. Ezek közül az 1,1-est a Mitsubishi a legkedvezőbb károsanyag-kibocsátású modellnek hirdeti a maga 115g/km-es értékével a szegmensben, de nem mellesleg ez is egy ClearTec modell. Ez a motor csak a háromajtós modellekhez választható, így tesztautónkban is a 20 lóerővel erősebb 95 lóerős, 1,3-as szerepelt. Papíron ez is remekül teljesít, mindössze egyetlen decivel fogyaszt többet nála (vegyesben: 5 liter), CO2 kibocsátása 119 g/km.
Kis böngészés után persze gyorsan kiderül, hogy ez a dízelekhez viszonyítva nem is olyan jó érték, bár kétség kívül takarékos. És nem felejtsük el a dízelek felárát, és azt, hogy a rizikó is jóval nagyobb esetükben, mint egy egyszerű szívó benzinmotornál.
Stop&Go és a többiek
A ClearTec Colt ránézésre semmilyen hátrányos tulajdonsággal nem bír a hagyományos kivitelekhez képest, nem kell mártírként szenvedve autózni az esőerdők lassabb kipusztulásért. Ami elsőre feltűnik az autóban az a bal térdnél található AS&G feliratú kapcsoló, amelyik az automata Stop&Go rendszer ki-bekapcsolója. Ez ugyanúgy működik mint a dízeleknél, álló vagy ahhoz nagyon közeli helyzetben, nullában, kuplungot kinyomva leáll a motor. Amint a kuplunghoz érünk a motor azonnal indul, viszonylag késlekedés, durva rezonálás nélkül kell életre, egy dízelnél mindenképpen finomabban.
Ami nem látszik | |
Nem látjuk, nem érezzük, de a háttérben van még néhány változtatás, amelyik a Coltot ilyen gazdaságossá teszi. Ilyen például a fékenergiát elektromossággá alakító dinamó, a megtakarításra optimalizált váltóáttétel, az alacsonyabb viszkozitású kenőanyag, vagy a nagyobb terhelhetőségű indítómotor, amely lehetővé teszi az átlagosnál gyakoribb motorindítást. Ezen változtatások eredménye az akár 25 százalékkal kisebb károsanyag- kibocsátás és akár 24 százalékkal kisebb fogyasztás. |
Nem sokszor vettük észre, de a műszerfal is próbál nekünk segíteni. Amint az autó úgy gondolja, hogy egy magasabb fokozatban gazdaságosabban tudnánk vele mozogni, ezt tudatja velünk és egy nyíllal mutatja, hogy ideje váltani.
Kár, hogy télen nem spórol
A Stop&Go rendszerek mindig bonyolult algoritmus alapján kalkulálnak. Figyelik a hőmérsékletet, a kormányelfordulást, és egy csomó egyebet. Ennek köszönhetően nem működnek, például míg be nem melegszik a motor, vagy ha túl nagy a különbség a külső és a belül beállított hőmérséklet között.
A Mitsubishi rendszerétől titokban azt vártuk, hogy benzines mivoltából kifolyólag finomabban és szélsőségesebb körülmények között működik majd. Tévedtünk. A tél eleji teszt alkalmával ugyan mind a háromszor tökéletesen újraindult, a baj csak az, hogy erre napokat kellett várni. A mérnökök a 6 foknál hidegebb külső hőmérsékletet lőtték be egy határértéknek, és alatta sajnos nem működik a rendszer. Egy dízelnél ezt jobban megértenénk, nem tudjuk, hogy egy benzinesnél mi szükség volt erre. Szóval, a téli nagy hidegben nem érdemes nagy megtakarítással számolni.
Ha már nem áll le
Mivel leállni nem állt le a motor, nem is próbáltam vele finoman közlekedni, hanem tartottam magam a kicsit sportosabb, pörgősebb vezetési stílushoz. A 95 lóerős motor bőven elegendő a dinamikus haladáshoz, ráadásul a Mitsubishi kifejezetten szereti ha pörgetik, még ha ez ellent is mond a ClearTec filozófiának.
Kizárólag erős városi forgalomban használva kis matek után 8,7 liter jött ki. Ez elsőre soknak tűnik, de teljesen biztosak vagyunk benne, hogy ezt 7 literre, vagy kicsivel az alá is le tudtuk volna szorítani. Az országúti 4,3 litert nem volt alkalmunk kipróbálni, de egy ilyen erős benzinesnek még az 5-5,5 litert is bőven elnéznénk.
Nagy, tágas, sportos és olcsó
A Colt kisautóhoz mérten szinte óriási. Méretes a hátsó lábtér, a magasabb építésnek köszönhetően pedig kifejezetten tágasnak hat a praktikus részletekkel tarkított utastér. A 95 lóerős motor ennek ellenére az autó sportos vénáját erősíti, amihez egy pontos váltó és egy feszes futómű is társul. Egy remek szerethető kisautóról van szó, amelyik a benzinmotorja miatt rendre olcsóbb a dízeleknél. És ha belegondolunk, egy jó benzines tényleg jobb, mint egy érzékeny, kisköbcentis dízel. Minket meggyőzött.
A konkurensek árai és a Colt ClearTec adatai a következő oldalon olvashatóak
Műszaki adatok -Mitsubishi Colt 1.3 ClearTec | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1332 |
Furat x löket (mm) | 75 X 75,4 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 70(95)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 125/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,6 |
Végsebesség (km/h) | 180 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,3 |
Vegyes (l/100 km) | 5,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 119 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3940/1695/1550 |
Tengelytáv (mm) | 2500 |
Csomagtér (liter) | 220 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 975/490 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 47 |
Gumiméret | R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | Invite ClearTec: 3 299 000 |
Konkurensek (forint) | Opel Corsa 1.3 CDTI Ecotec: 3 489 000 Renault Clio 1.2 TCE 100LE: 3 299 000 Skoda Fabia Greenline 1.4 TDI: 4 819 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | kb.3 299 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Élvezetesebb, mint a dízelek, ha picit többet fogyaszt is. A Colt ezen kívül rendkívül tágas is, egész jó áron |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |