Erősen, hogy úgy mondjam, felülreprezentált ez az autó magazinunk archívumában. Járt már nálunk benzinmotorral, ugyanazzal a benzinmotorral, de automata váltóval, vezette külföldön még premier előtt, exkluzív rendezvényen Év Autója zsűritag kollégánk, Gajdán Miklós, és vezette mezei újságíróként, szintén külföldön terepjáró-expertünk, Földes Attila.
Nagyon jó autó, mi is a neve?
1/46 Terepezésre alkalmasabb, mint gondolnánk. Az ütős-vágós használat fő akadálya nem az, hogy nem menne el iszonyú helyeken is a diffizáras, nyomatékos CX-5- hanem hogy az ember félti ezeket a szép, csillogó idomokat bokrok közé, mély sárba vinni
Terepezésre alkalmasabb, mint gondolnánk. Az ütős-vágós használat fő akadálya nem az, hogy nem menne el iszonyú helyeken is a diffizáras, nyomatékos CX-5- hanem hogy az ember félti ezeket a szép, csillogó idomokat bokrok közé, mély sárba vinni
Fotó megosztása:
2/46 A Mazda CX-5 a gyártó szerint "kompakt crossover SUV". Magyarra így fordíthatnánk: "kicsi, vagy inkább közepes, de nem hétüléses hobbiterepjáró, személyautós menetkomforttal és dinamikával, mondjuk mint egy Honda CR-V, vagy egy Opel Antara, teccikérteni"
A Mazda CX-5 a gyártó szerint "kompakt crossover SUV". Magyarra így fordíthatnánk: "kicsi, vagy inkább közepes, de nem hétüléses hobbiterepjáró, személyautós menetkomforttal és dinamikával, mondjuk mint egy Honda CR-V, vagy egy Opel Antara, teccikérteni"
Fotó megosztása:
3/46 Tágas utastere széltében-hosszában ár- és méretkategóriájánál nagyobbnak sejteti a CX-5-öt
Tágas utastere széltében-hosszában ár- és méretkategóriájánál nagyobbnak sejteti a CX-5-öt
Fotó megosztása:
5/46 Párducszerűnek tervezték az arcát, és a ragadozó-hangulat elég jól is sikerült. Olyan szépen húzódnak le előle még a városi utakon is a belső sávból, hogy csuda
Párducszerűnek tervezték az arcát, és a ragadozó-hangulat elég jól is sikerült. Olyan szépen húzódnak le előle még a városi utakon is a belső sávból, hogy csuda
Fotó megosztása:
6/46 Négy és fél méternél is hosszabb a kasztni, a Nissan Qashqai bő húsz centivel rövidebb
Négy és fél méternél is hosszabb a kasztni, a Nissan Qashqai bő húsz centivel rövidebb
Fotó megosztása:
7/46 2700 mm-es tengelytávja a Golf-osztály nagyobb autóira jellemző érték, tágas utasteret jelent (alig 2,5 centivel rövidebb a Mazda 6-énál)
2700 mm-es tengelytávja a Golf-osztály nagyobb autóira jellemző érték, tágas utasteret jelent (alig 2,5 centivel rövidebb a Mazda 6-énál)
Fotó megosztása:
9/46 Igazi családi mindenes, a 2,2 literes dízel gyengébb változatával azonban közel nem olyan erős, mint amilyennek kinéz
Igazi családi mindenes, a 2,2 literes dízel gyengébb változatával azonban közel nem olyan erős, mint amilyennek kinéz
Fotó megosztása:
10/46 Az új dízelmotor olyan kevés gázolajjal repíti tempósan a másfél tonna feletti tömegű, magas kasztnit, hogy csak ámultunk
Az új dízelmotor olyan kevés gázolajjal repíti tempósan a másfél tonna feletti tömegű, magas kasztnit, hogy csak ámultunk
Fotó megosztása:
11/46 5,9 literes fogyasztást írt ki a számítógép, amikor úgy 700, vegyes üzemben, de főleg enyhén szabálytalan országúti menetben lezavart kilométer után megtankoltam. Aztán számológéppel ellenőrizve az jött ki, hogy a Mazda még szerénykedik is. 5,75 liter volt az átlag százon
5,9 literes fogyasztást írt ki a számítógép, amikor úgy 700, vegyes üzemben, de főleg enyhén szabálytalan országúti menetben lezavart kilométer után megtankoltam. Aztán számológéppel ellenőrizve az jött ki, hogy a Mazda még szerénykedik is. 5,75 liter volt az átlag százon
Fotó megosztása:
13/46 5,75 literes átlagfogyasztás, egy ekkora kocsitól, ilyen pofával. Szeretjük
5,75 literes átlagfogyasztás, egy ekkora kocsitól, ilyen pofával. Szeretjük
Fotó megosztása:
14/46 A CX-5 kapható fronthajtással is, de mi a 4x4-es verziót teszteltük. Kanyarban képtelenül stabil
A CX-5 kapható fronthajtással is, de mi a 4x4-es verziót teszteltük. Kanyarban képtelenül stabil
Fotó megosztása:
15/46 A Skyactiv a Mazda brandje az új generációs, szuperhatékony belsőégésű motorcsaládra
A Skyactiv a Mazda brandje az új generációs, szuperhatékony belsőégésű motorcsaládra
Fotó megosztása:
17/46 Szárny és függőleges vezérsík
Szárny és függőleges vezérsík
Fotó megosztása:
18/46 17-es felni: csak ilyet javaslok minden CX-5 vásárlónak! 19-essel is próbáltuk, de sokkal rázósabb vele a kocsi, mint amennyivel precízebb a futása
17-es felni: csak ilyet javaslok minden CX-5 vásárlónak! 19-essel is próbáltuk, de sokkal rázósabb vele a kocsi, mint amennyivel precízebb a futása
Fotó megosztása:
19/46 A vezetői környezet nagyon komor, és legfeljebb csak közepes az ergonómia
A vezetői környezet nagyon komor, és legfeljebb csak közepes az ergonómia
Fotó megosztása:
21/46 A Mazda hajlamos magát prémium-márkának pozicionálni, de mi erről lebeszélnénk. Hol van ez a standard japán belső egy BMW, egy Merci, egy Lexus, vagy akár egy Volvo hangulatától?
A Mazda hajlamos magát prémium-márkának pozicionálni, de mi erről lebeszélnénk. Hol van ez a standard japán belső egy BMW, egy Merci, egy Lexus, vagy akár egy Volvo hangulatától?
Fotó megosztása:
22/46 A Mazda hajlamos magát prémium-márkának pozicionálni, de mi erről lebeszélnénk. Hol van ez a standard japán belső egy BMW, egy Merci, egy Lexus, vagy akár egy Volvo hangulatától?
A Mazda hajlamos magát prémium-márkának pozicionálni, de mi erről lebeszélnénk. Hol van ez a standard japán belső egy BMW, egy Merci, egy Lexus, vagy akár egy Volvo hangulatától?
Fotó megosztása:
23/46 Az ülés az első 100 kilométeren jó, aztán - nem mindenkinek ugyan - elkezd benne fájni a derék. A mienk szövetkárpitos volt, kellemes a tapintása és tartósnak is ígérkezik
Az ülés az első 100 kilométeren jó, aztán - nem mindenkinek ugyan - elkezd benne fájni a derék. A mienk szövetkárpitos volt, kellemes a tapintása és tartósnak is ígérkezik
Fotó megosztása:
25/46 Három óra, ami csak kettő. A hideg vagy meleg motorra csak lámpákkal figyelmeztet a Mazda, a benzinóra digitális
Három óra, ami csak kettő. A hideg vagy meleg motorra csak lámpákkal figyelmeztet a Mazda, a benzinóra digitális
Fotó megosztása:
26/46 Ennyire könnyedén, lelkesen pörgő dízelmotort még nem láttunk
Ennyire könnyedén, lelkesen pörgő dízelmotort még nem láttunk
Fotó megosztása:
27/46 A váltás esedékességére figyelmeztető kijelző 8 sebességfokozatot is tudna jelölni, de a kézi váltó - szerencsére - csak hatfokozatú
A váltás esedékességére figyelmeztető kijelző 8 sebességfokozatot is tudna jelölni, de a kézi váltó - szerencsére - csak hatfokozatú
Fotó megosztása:
29/46 SD-kártya a vezető bal térdénél: ezen van a Tom-Tom navi
SD-kártya a vezető bal térdénél: ezen van a Tom-Tom navi
Fotó megosztása:
30/46 A menetstabilizáló, a guminyomás-alapérték definiáló, a piros lámpánál motort leállító, a holttér-figyelő, a kanyarkövető fényszóró és a rettenetes hangot adó sávelhagyásra figyelmeztető rendszer gombjai
A menetstabilizáló, a guminyomás-alapérték definiáló, a piros lámpánál motort leállító, a holttér-figyelő, a kanyarkövető fényszóró és a rettenetes hangot adó sávelhagyásra figyelmeztető rendszer gombjai
Fotó megosztása:
31/46 Minden automata, a tükör motorral behajtható
Minden automata, a tükör motorral behajtható
Fotó megosztása:
33/46 Egyszerűen, érthetően tagolt konzolok, de a kezelés, az elérhetőség nem a legjobb
Egyszerűen, érthetően tagolt konzolok, de a kezelés, az elérhetőség nem a legjobb
Fotó megosztása:
34/46 Buta kulcsnélküli kulcs: motorindításhoz nem kell, de nyitáshoz-záráshoz meg kell rajta nyomni a gombot
Buta kulcsnélküli kulcs: motorindításhoz nem kell, de nyitáshoz-záráshoz meg kell rajta nyomni a gombot
Fotó megosztása:
35/46 Érintőképernyő, pár egyszerű gomb és két tekerentyű. Elég lenne a boldogsághoz, de a Mazda nem akart kimaradni az i-Drive, Comand, MMI sorból
Érintőképernyő, pár egyszerű gomb és két tekerentyű. Elég lenne a boldogsághoz, de a Mazda nem akart kimaradni az i-Drive, Comand, MMI sorból
Fotó megosztása:
37/46 A teljesen feleslegesen megismételt kezelőkonzol a váltókar mögött. Kellett, mert a BMW-nek, Mercinek, Audinak is itt van a tekerőgombja...
A teljesen feleslegesen megismételt kezelőkonzol a váltókar mögött. Kellett, mert a BMW-nek, Mercinek, Audinak is itt van a tekerőgombja...
Fotó megosztása:
38/46 Terepjárós, meredek műszerfal
Terepjárós, meredek műszerfal
Fotó megosztása:
39/46 A nagy hely hatalmas nyílásokon át könnyen elérhető
A nagy hely hatalmas nyílásokon át könnyen elérhető
Fotó megosztása:
41/46 Az üléstámla 1/3-1/3-1/3 arányban, a Mazda hagyományai szerint egyetlen mozdulattal, könnyedén ledönthető
Az üléstámla 1/3-1/3-1/3 arányban, a Mazda hagyományai szerint egyetlen mozdulattal, könnyedén ledönthető
Fotó megosztása:
42/46 A világ legszebb gyári izzószettje
A világ legszebb gyári izzószettje
Fotó megosztása:
43/46 Példás rend a csomagtér padlója alatt
Példás rend a csomagtér padlója alatt
Fotó megosztása:
45/46 A hátsó traktus a majdnem-háromszemélyesek közül való; a formázás nem támogatja a három utas cipelését, de széltében van hely bőven
A hátsó traktus a majdnem-háromszemélyesek közül való; a formázás nem támogatja a három utas cipelését, de széltében van hely bőven
Fotó megosztása:
46/46 A Skyactiv dízel nem sportos, de erős, pörgős, csendes és takarékos
A Skyactiv dízel nem sportos, de erős, pörgős, csendes és takarékos
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Tágas utastere széltében-hosszában ár- és méretkategóriájánál nagyobbnak sejteti a CX-5-öt
Azóta már járt nálunk egy másik dízel is, amiről hamarosan megjelenik tesztünk, és ugye itt van még ez a fekete, kézi váltós, 150 lóerős dízel, amiről most én fogom leírni, milyen volt vezetni és használni.
Adatlap
Mazda CX-5 2.2 CD 150 LE
Motor
2184 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény
150 LE
Nyomaték
380 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)
9,2 sec
Végsebesség
202 km/h
Fogyasztás (vegyes)
4,6 l / 100 km
Nagy és dinamikus
A CX-5-ben mindent a méretei határoznak meg. Több mint 4,5 méter hosszú, 2,7 méter a tengelytávja, irgalmatlan széles és pont elég magas ahhoz, hogy az ember a forgalom királyának érezze benne magát. 500 liternél nagyobb a csomagtere az ablakvonalig mérve. A CX-5 egy NAGY autó. Húsz centivel nagyobb a Qashqainál és a Toyota RAV-4-nél, pedig első pillantásra az ő konkurensüknek tűnik.
És ahogy ez a hatalmas test könnyedén siklik, fordul, lassul, gyorsul, azt tanítani kellene. A Mazda pár éve elkötelezte magát a súlycsökkentés mellett, ezért ez a kocsi alig van másfél tonna – dízel Opel Astrányi súly 17-es felniken és ballonos terepgumikon. A futómű nagyszerű, és amit nem tud megoldani egy kiélezett kanyarban, azt megoldja a 4×4. Tesztautónk ugyanis összkerékhajtású volt: ez ugyan 550 ezer forintos felár a fronthajtáshoz képest, de megéri. Subarus könnyedséggel viselkedik vele a CX-5 aszfalton, terepen ugye nem kell ecsetelnem, mennyivel jobb az összkerékhajtás.
A CX-5 AWD alapértelmezésben az első kerekeit hajtja, de ha az elektronikus figyelőközpont megcsúszást érzékel elöl, a nyomatékot 50%-ig a hátsó kerekekre küldi egy kuplungon keresztül. A rendszer gyors, okos, praktikus, mint rokonai például a Nissanokban.
Négy és fél méternél is hosszabb a kasztni, a Nissan Qashqai bő húsz centivel rövidebb
Skyactiv: komótos, de nem eszik
Akit mélyebben is érdekel, mitől olyan takarékosak, mégis erősek a Mazda legújabb motorjai, ebben a cikkben talál kimerítő beszámolót a témáról. Én csak annyit mondok: a bő 15 mázsás, összkerékhajtású kocsi vegyes üzemben, leginkább tempós országúti menetben 700 kilométerre 5,75 liter gázolajat fogyasztott százon. Klímával. Alig akartam hinni a szememnek, de a következő 300 kilométer után, visszaadás előtt újraszámolva megint pont ennyi jött ki. És még milyen szerény is a Mazda: a számítógép 5,9 litert mutatott…
A Mazda hajlamos magát prémium-márkának pozicionálni, de mi erről lebeszélnénk. Hol van ez a standard japán belső egy BMW, egy Merci, egy Lexus, vagy akár egy Volvo hangulatától?
A Mazda hajlamos magát prémium-márkának pozicionálni, de mi erről lebeszélnénk. Hol van ez a standard japán belső egy BMW, egy Merci, egy Lexus, vagy akár egy Volvo hangulatától?
A takarékosság ára némi visszafogottság a 2,2 literes dízelmotor 150 lóerős teljesítményének leadásában. Padlógázra finoman, megfontoltan érkezik meg az erő, jellegzetes turbós lökésszerű gyorsulás, hirtelen megérkező nyomatékcsúcs – nincs.
A CX-5 dízel természetesen feltöltött motoros autó, de úgy gyorsul, mint egy nagy lökettérfogatú régi szívódízel. Csak korom és nagy fogyasztás nélkül. Fura, de meg bírnám szokni. Semmitmondó, de sodró lendületű gyári reklámfilm a CX5-ről:
Nincs személyisége
Amit nem lehet megszokni, hogy belül valahogy rettenetesen unalmas az egész. Van benne egy csomó korszerű kütyü (közép-magas felszereltségű tesztautónkban sávelhagyásra berregéssel figyelmeztető rendszer és holttér-figyelő kamera is volt), a Tom-Tom navigáció egész jól működik, a kormányzás, a futómű, a menetdinamika példaértékű, és valahogy mégis ásítóan unalmas szegény. Minduntalan emlékeztetnem kellett magam, miben is ülök. Szép és jó és semmi karaktere – fura egy szerzet.
A Skyactiv a Mazda brandje az új generációs, szuperhatékony belsőégésű motorcsaládra
Azt gyanítom, a Mazda túlságosan rágyúrt arra, hogy európaibb autót gyártson még az európaiaknál is. Ezért aztán túl steril, vérszegény lett az egész. Annyira szánalmas, hogy a remekül kezelhető érintőképernyős középkonzolon lévő fő funkciógombokat egy tekerentyű köré rakva megismétlik a váltókar mögött is! Szinte látom a japán főmérnök-szant, ahogy utasítja a teamet: tekerőgomb kell, körülötte kis gombokkal, a kézifékkar mellé, mert olyan van az Audiban (MMI), BMW-ben (i-Drive) és Mercedesben (Comand) is!
És a japán melós-mérnökökök megcsinálták, mert olyanok, de ők is tudták, én is tudom, hogy a németek majmolásának értelme – semmi.
A fekete belterű, unalmas színvilágú CX-5-ben két dolgot kell – és lehet – élvezni. Az egyik a bőséges helykínálat. A másik a már-már eltűnőben lévő autószerűség: a sportosan kis átmérőjű kormány a közvetlen kormányművel, a jó, öreg, játékra is használható mechanikus kézifék, a kézi váltó és a klasszikusan szívódízeles, erős motor.
A közepes méretű hobbiterepjárók piaca színes és változatos. Nem feltétlenül a Mazda CX-5 a legjobb választás annak, aki ebből a kategóriából keres autót, de azt javaslom, próbálják ki ezt is a döntés előtt! Honda CR-V-t, Nissan Qashqai-t, VW Tiguant, Skoda Yetit, Toyota RAV-4-et, Opel Antarát, Renault Koleost és bármelyik kifelejtett kompakt SUV-ot tilos megvenni addig, amíg nem próbáltak ki egy Mazda CX-5-öt! Lehet, hogy nem őt fogják választani, de érdemes beleülni egy menetpróbára, mert tud olyan kunsztokat, amilyeneket a többiek nem.
És ráadásul nagyon látványos a formája. Feketében nem, de képzeljék csak el mondjuk bronzmetálban! Na ugye!