Röviden – Nissan X-Trail – 2014

Mi ez?

Szabadidőautó akár hét üléssel, kis dízel-automata kombóval is
Mit tud? Tágas, korszerű, kényelmes, szép, komoly terepképességekkel
Mibe kerül? A bemutató idején még nincs magyar ára
Kinek jó?  Igazi univerzális családi autó, kis, takarékos dízelmotorral: árkategórián belül bármilyen nagyobb személyautó alternatívája lehet

A Nissan X-Trail eddig kissé fura, mafla, bumfordi, de nagyon barátságos, lágyan rugózó, földúton remekül elboldoguló, irdatlan tágas csomagterű autó volt. Az első generáció középre helyezett műszeregységével, markánsabb formájával nagyobb jellem, de a másodikkal sincs semmi gond – kicsit elveszett ugyan ez-az a típus karakteréből, de a tetősínek elejébe rendelhető szafarilámpákkal még mindig elég különlegesség maradt benne ahhoz, hogy ne csak a praktikumáért lehessen szeretni.

Vezettük az új X-Trailt – és tetszett 1
És most itt az új X-Trail, ami teljes mértékben megszakítja ugyan a hagyományokat, de továbbra is figyelemre méltó, nagyon vonzó modell az időközben alaposan benépesedett nagy szabadidőautó-mezőnyben.

Kívül

A hivatalos sajtóanyag ódákat zeng a 2014-es X-Trail formáiról, íveiről, tudatosan agresszívre sminkelt pofájáról, pedig ezekre az ódákra semmi szükség. Elég, ha iderakom ezt a képet, és rögtön el lehet dönteni, tetszik-e a kocsi:

A Nissan sajátságos modellpolitikája bejönni látszik: ugyan sem klasszikus kompakt autójuk, se középkategóriásuk nincs, a helyettük kínált szabadidő-autókat viszik, mint a cukrot
Jó kiállású, kulturált, komoly terepképességekkel bíró szabadidő-autó, akár hét üléssel, a kategóriában nagy ritkaságként kínált kis dízelmotor-automata váltó kombinációval is

Jó kiállású, kulturált, komoly terepképességekkel bíró szabadidő-autó, akár hét üléssel, a kategóriában nagy ritkaságként kínált kis dízelmotor-automata váltó kombinációval is

Ugye, milyen baromi jól néz ki? Az új Qashqai is nagyon csinos jószág, de negyedméteres toldásával a nagyobb tesó (az X-Trail és a Qashqai ugyanarra a C-kategóriás, moduláris Renault-Nissan  padlólemezre épül) befejezettebbnek, teljesebbnek és komolyabbnak tűnik. A LED-es menetjelző fény is ízlésesen gonoszra sikerült, profilból és hátulról is modern, összeszedett és nagyon európaias benyomást kelt az autó. Ha szabad szubjektívnek lennem egy pillanatra: a Mazda CX-5 szebb és izgalmasabb, de a Nissan komolyabbnak és kevésbé idegennek hat; pillanatnyilag ez a két kocsi a két legszebb az utóbbi években ugyancsak elburjánzott kategóriában.

Kikből áll a kategória?

A gyártók nagyon nehezen tűrik manapság a kategorizálást, folyton újabb és újabb átmeneti kreálmányokat alkotnak. Az X-Trail is nehéz ügy: ugyan bitang nagy, és hétüléses is lehet, mégis C-, vagyis alsó-középkategóriás padlólemezes, hivatalosan kompakt szabadidő. (Egyelőre ugyancsak szűk, egy darab dízelből álló motorválasztéka is ezt igazolja.)

Ha nem fontos a hét ülés, szóba jöhet helyette a Mazda CX-5, Toyota RAV-4, Honda CR-V (ez ugye létezik fronthajtással és 1,6 literes dízellel is), Ford Kuga. Volkswagenből a Tiguan kicsi, a Touareg nagy helyette. A vén, de az utóbbi hónapokban irdatlan árengedményeivel a piacot átrendező Opel Antara és nagyobb ikre, az akár hét székkel is kérhető Chevrolet Captiva is konkurens elvileg, de technikában nagyon elavultnak hatnak az X-Trail mellett.

A Renault Koleos meg ronda, bár műszakilag az előző X-Trail technikája van a karosszéria alatt. A Subaru Forester is versenytárs lehet, bár ilyen gyenge – és takarékos – motorral, pláne fronthajtással, mégplánébb 7 üléssel nem kapható. Még a nagyobb koreai páros, a Kia Sorento és a Hyundai Santa Fé áll talán legközelebb hozzá hangulatban, van is belőlük hétüléses kivitel, de ezekből is 150 lóerős a legkisebb és elég drágák is.

Ráadásul, ha az új X-Trail legdrágább változatait nézzük, biztonsági extrái, minőségi anyagai akár a prémium-mezőny takarékosabb, gyengébb autóitól is hozhatnak el vevőket. Talpaltassa meg a cipőjét, aki alaposan körül akar nézni a szalonokban egy X-Trail megrendelése előtt!

Belül

Az új X-Trail 17 mm-rel hosszabb (4643 mm), három centivel szélesebb az előző generációs modellnél, tengelytávolsága 76 mm-rel nagyobb. Van is benne hely bőven.

Négy felnőtt és három gyerek kényelmesen elfér az X-Trailben

Négy felnőtt és három gyerek kényelmesen elfér az X-Trailben

Kényelmesek, nagyon tudományosak a legdrágább verzió spéci, súlytalanságban végzett kutatások alapján fejlesztett komfortülései, melyeken egyenletesen oszlik el a testsúly, hosszú túrán sem fárad a fenék. Látványos a nagyméretű, nyitható napfénytető, és persze a lényeg: az alapkivitelű X-Trail is rendelhető hét üléssel, márpedig hétüléses kocsiból nem sok van a mezőnyben. A hátsó üléssor persze csak gyerekszállításra való: már átlagos testalkatú felnőttek sem tudják hova tenni a lábfejüket a kocsi farában. A középső üléssor tologatható, támlái dönthetők, a Nissan nem felejtette el, hogy egy SUV-ban a legfontosabb a többcélúság, variálhatóság.

Az X-Trail kettős csomagtérpadlójával kilencféle variációban alakítható a puttony berendezése, nagyon szimpatikus, hogy egy pár centis emeléssel a raktérpadló síkba kerülhet a ledöntött üléstámlákkal, így válhat irdatlan furgon a kocsiból.

A műszerfal egy az egyben a Qashqai-é, és már abban is nagyon tetszett tisztaságával, átláthatóságával, ismétlem magam: európaiságával. A hétcolos érintőképernyő manapság cseppet sem számít nagynak, viszont a Nissan menürendszere ebben a kocsiban is egyszerű és világos, jól használható. Elmaradnak a parasztvakító grafikai trükkök, de nem is hiányoznak. A műszerek közti kis LCD viszont szép és hasznos – ugyan az egész műszerblokk még a gyanúsnál is erősebben emlékeztet a jobban felszerelt mai Volkswagenek kétórás-nagy kijelzős egységére, de ez cseppet sem válik hátrányára az X-Trailnek.

Mint egy Volkswagen vagy Audi: a műszeregység tökéletesen igazodik az európai sztenderdekhez.

Mint egy Volkswagen vagy Audi: a műszeregység tökéletesen igazodik az európai sztenderdekhez.

Nagyon várom a magyar rendszámos tesztautót egy alaposabb kipróbáláshoz, mert itt a számítógép előtt ülve, a menetpróba másnapján most hiába töröm a fejem, semmi nem jut eszembe, amibe beleköthetnék az X-Trail műszerfalán, sőt, egész utasterében. Kínos ez egy autós újságírónak, higgyék el nekem.

Aktív Biztonsági Pajzs

Ezen a kicsit hülyén hangzó néven emlegeti összegyűjtve a Nissan a temérdek vezetéstámogató szolgáltatást, amit a kocsi kínál, vagy kínálhat megfelelő összegért cserébe. Semmi igazi újdonság nincs bennük, egyszerűen csak kipipált a gyártó egy ma már kötelező feladatot, de érdemes áttekinteni, miket is kell tudnia egy új modellnek manapság, hogy tartsa a lépést a konkurenciával:

Vészfékezési asszisztens: az új X-Trail radarrendszerrel pásztázza a jármű előtti utat, először hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha az előtte haladó autóhoz túl közel kerül. Ha a vezető nem reagál a hangjelzésre, a rendszer automatikusan részleges fékezést hajt végre. Ha az autók távolsága tovább csökken, a rendszer még nagyobb fékerőt alkalmaz.    
Éberségfigyelő rendszer: az autó felméri a sofőr vezetési stílusát, majd folyamatosan figyeli a vezető viselkedését, és a központi kombinált kijelzőn figyelmeztetést jelenít meg, ha a kormányzás egyenetlenné válik, és a vezetőnek pihenőt kell tartania.

Az elektronikus védelem a kor színvonalát hozza: sávelhagyásra figyelmeztetés, mozgó akadály-jelzés manőverezésnél, felülnézeti képet adó parkolókamera, automatikus parkolás, holttérfigyelés, minden, ami kell meg ami nem

Az elektronikus védelem a kor színvonalát hozza: sávelhagyásra figyelmeztetés, mozgó akadály-jelzés manőverezésnél, felülnézeti képet adó parkolókamera, automatikus parkolás, holttérfigyelés, minden, ami kell meg ami nem

Közúti jelzések felismerése: az autó felismeri a sebességkorlátozó táblákat, és megjeleníti az erre vonatkozó információkat a vezető számára. Az elülső kamera automatikusan leolvassa a sebességkorlátozó táblákat. A rendszer egész Európában, a különböző országok tábláinak különbségei ellenére is működik. Azt is képes felismerni, hogy egyes országokban az időjárástól függően alacsonyabb a megengedett sebesség, és a vezető számára megjeleníti mind a száraz, mind a nedves időben érvényes sebességkorlátozást.
Sávelhagyás-jelzés: kamera figyeli az útburkolati jeleket, és figyelmezteti a vezetőt, ha elkezd kisodródni a sávjából. A rendszer képes felismerni a sávváltást. Ha a vezető eközben nem használja az irányjelzőt, figyelmeztetést kap.    
Holttérfigyelés:  a 360 fokos parkolókamera-rendszer hátsó kamerája menet közben is aktív, érzékeli az autó holtterében megjelenő járműveket. Ha másik jármű jelenik meg valamelyik holttérben, jelzőfény gyullad ki a külső visszapillantó tükörben. Ha a vezető sávváltás céljából használja az irányjelzőt, és a rendszer másik járművet érzékel a veszélyes zónában, a fény villogni kezd, és figyelmeztető hangjelzés hallható.     

Mozgó objektumok észlelése: ha álló helyzetben a négy kamera által figyelt területen valamilyen mozgó tárgy (vagy gyerek, kutya, törpenyúl) észlelhető, a rendszer hangjelzéssel és a mozgó tárgy területének kiemelésével figyelmezteti a vezetőt a parkolókamera képén. 
Automata távolságifényszóró-kapcsolás: egy nagy felbontású kamera és egy szoftver érzékeli a szembejövő vagy a jármű előtt haladó forgalmat, és ez alapján meghatározza, mikor kell váltani a távolsági és a tompított fényszóró között.

Az X-Trail (fehér) teljesen új modell, a Juke kapott egy jópofa modellfrissítést és egy remek új motort, a Qashqai, amit már pár hónapja tesztelgetünk, meg csak úgy ott volt a kompozícióban a portugáliai bemutatón

Az X-Trail (fehér) teljesen új modell, a Juke kapott egy jópofa modellfrissítést és egy remek új motort, a Qashqai, amit már pár hónapja tesztelgetünk, meg csak úgy ott volt a kompozícióban a portugáliai bemutatón

És persze van még Nissan Connect nevű, online Google-kereséssel navigációs célpont-választást is támogató mobiltelefon-kapcsolati rendszer, parkolóautomatika, motoros kézifék, kulcsnélküli nyitás-indítás is, ahogy azt manapság illik. Elképesztő, mire nem képes manapság a tudomány, ki tudja, ha már önműködő, megállás nélküli sofőrpisiltető gép is lesz a sima hétköznapi személyautókban, talán megint küldünk majd embert a Holdra, ami nem jött össze az elmúlt 42 évben. Mással volt elfoglalva az emberiség, na.

A motorháztető alatt

Én kérek elnézést, de a Nissan mindössze egyetlenegy motorral vezeti be a piacra az X-Trailt. Az 1,6 literes, 130 lóerős, különféle Renault-kból és Nissanokból már jól ismert dízel szerencsére nagyszerű darab, szerkesztőségi közmegegyezésünk szerint is az egyik, ha nem a legjobb ebben a méretben. Finoman, csendesen jár, az alsó fordulatszám-tartományokban sem hajlamos a lefulladásra, fent baromi erős, ráadásul nagyon takarékos is szokott lenni. 2015-ben majd jön a Juke-ból ismert 1,6 literes benzines turbó, 163 lóerővel: az biztos nem lesz ilyen takarékos, viszont annál izgalmasabb lesz majd vele az X-Trail.

Az 1,6 literes, 130 lóerős dízelmotor pont elég az X-Trailbe. A CVT-váltóval kicsit nagypapás, álmosító karaktert kap, de kézivel kifejezetten dinamikus

Az 1,6 literes, 130 lóerős dízelmotor pont elég az X-Trailbe. A CVT-váltóval kicsit nagypapás, álmosító karaktert kap, de kézivel kifejezetten dinamikus

A hatfokozatú, könnyen járó, pontos kézi váltó helyett az XTronic CVT fantázianevű automata sebességváltó is rendelhető a kocsihoz. A fokozatmentes váltót úgy hangolták, hogy erős gyorsítások során, amennyire lehet, a hagyományos, többfokozatú váltókhoz hasonló érzést nyújtson, ne bőgesse túlságosan a motort. Az alacsony fordulaton is nyomatékos dízellel közel nem olyan szokatlan, sokaknak megszokhatatlanul idegen a CVT működése, mint mondjuk egy benzines RAV-4-ben.

A rendelhető összkerékhajtás ugyanaz a jól bevált, elektronikusan vezérelt központi kuplungos ALL-MODE fantázianevű rendszer, mint volt. Emlékeim szerint pont a Nissan X-Traillel kezdte meg hódítását ez a nagyon felhasználóbarát, tartós technika a kategóriában, ma már szinte minden szabadidőautó alatt hasonló van. (A legenda szerint a Skyline szupersportkocsi 4×4-rendszerét tervezték át az X-Trailhez, csak megfordítva: alapértelmezésben fronthajtással.) Egy tárcsával választhatunk fronthajtás, automatikus 4×4 és fix összkerék között. Automata váltó és 4×4 együtt nem rendelhető az X-Trailhez.

Hogy megy?

Hogy mennyire viseli meg majd hosszú távon a kis motort az X-Trail nagy – bár elődjénél 90 kilóval könnyebb – teste, még nem tudni, mindenesetre a menetpróbán elégnek tűnt bele. Nyomatéka számszakilag pont annyi, mint az elődmodell kétliteres dízelének volt – és érzésre úgy is megy, mint egy nem túl erős kétliteres dízellel szokott egy ekkora autó. Autópályán is vannak erőtartalékai egy-egy kigyorsításhoz, városban is elég dinamikus, a hétköznapi közlekedésben nem kell ennél erősebb vagy nagyobb motor egy polgári személyautóba. 10,5 másodperc alatt gyorsít álló helyzetből 100 km/h sebességre (2WD, kézi váltó), végsebessége 188 km/h.

A csomagtérajtó -felárért- motoros, a kulcs távirányítójával is nyitható

A csomagtérajtó -felárért- motoros, a kulcs távirányítójával is nyitható

A futómű viszont cseppet sem olyan karakterisztikájú, mint a korábbi X-Trailekben tapasztalhattuk. Feszes, kemény, az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal, sőt, a kanyarban az ívbelső kerék fékezésével operáló (mint az Audik Torque Vectoringja) fejlett menetstabilizálójával a kocsi méreteihez képest valami képtelenül pontos a gyors kanyarokban, ugyanakkor nem kényelmetlen. Amíg le nem megyünk az aszfaltról.

Terepen, macskakövön már hiányzik az előző generációk lágysága, ringatózása. A hosszú tengelytáv ugyan megkíméli az utasokat attól a hánytató, lüktető rázkódástól, ami a feszesen hangolt utcai autók sajátja, de azért földúton az X-Trail megjelenését, méretét, jellegét meghazudtolóan pattog és ráz.

Kinek ajánljuk?

A 107 kilométeres menetpróba után annyit mondhatunk: az X-Trail annak igazán jó választás, akit nem fog el a bizonyítási vágy, ha a sztrádán elhúz mellette egy dízel BMW. Viszont értékeli az autó méreteihez képest röhejes fogyasztás mellett a sok helyet, a kényelmes üléseket és a teljesen komolyan gondolt földút-járási képességet egy szabadidőautóban.

Nemzeti parkban teszteltünk, ennél messzebbre nem mertünk letérni a kijelölt útról, pedig az X-Trail felől aztán mehettünk volna át tökön-babon

Nemzeti parkban teszteltünk, ennél messzebbre nem mertünk letérni a kijelölt útról, pedig az X-Trail felől aztán mehettünk volna át tökön-babon

Jacht-, lovas utánfutó-, lakókocsi-vontatáshoz nem ajánlanám jó szívvel ezt a kocsit, a CVT-váltó komfortjával viszont napi ingázáshoz, gyakori családi jövés-menéshez, nyaraláshoz annál inkább.

Az új X-Trail júliusban érkezik az európai kereskedésekbe, ára az elkövetkező napokban dől el – a Nissan vélhetőleg a legfrissebb, legveszélyesebb ellenfelek, a CR-V és a RAV-4 alapján állítja majd be az új versenyző hazai árát.

Mellette – Ellene
  • Kulturált, európai karakter
  • Csendes, erős, takarékos motor
  • Csendes, tágas, praktikus utastér
  • Példás variálhatóság
  • Korszerű elektronikai segédrendszerek
  • Nincs motorválaszték
  • Terepen túl kemény a futómű

Új Nissan X-Trail: hány pontot ér a tízből?
átlag
7.87
szavazat
30
Új Nissan X-Trail: hány pontot ér a tízből?