Nem mindennapi lehetőség azon kevesek közé kerülni, akik az első között vezethetnek egy új típust. Ennél már csak az rendkívülibb, ha erre még azelőtt kerül sor, hogy az új típust egyáltalán bemutatnák. Most pedig éppen ez történt, az Opel az új Opel Corsa hivatalos bemutatója előtti vezetésére hívott meg. Az Opel Corsa ötödik, E betűvel jelzett generációját csak októberben, a Párizsi Autókiállításon tárják a nagyközönség elé – igaz, rendelni már augusztustól lehet belőle.

Takarásban

Nem akartak azonban az Opelnél minden poént egyszerre elsütni, főleg azt nem, hogyan néz ki az új Opel Corsa. Ezért álcázott autókat vezethettünk, amelyekkel elég tisztességes feltűnést keltettünk a francia-német határvidék falvait keresztülszelő próbautunkon. Több helyen megállt az élet, és meredt szemmel bámulták a sakktáblamintás autókat.

Izgalmas eseményre, az új Opel Corsa bemutató előtti vezetésére invitált az Opel. Naná, hogy éltünk az alkalommal, és amit lehetett, megtudtunk a márka új kisautójáról.
Nem teríti asztalra egyelőre az összes aduját az új Opel Corsa. Az álcázás ellenére sejthető, hogy elöl az Adam egyes vonásait örökli, míg oldalt az Astrához és az Insigniához hasonlóan kanyarodó él árulkodik az újdonságról. Az autó kiállása és formája azonban kísértetiesen emlékeztet a jelenleg futó Opel Corsáéra

Nem teríti asztalra egyelőre az összes aduját az új Opel Corsa. Az álcázás ellenére sejthető, hogy elöl az Adam egyes vonásait örökli, míg oldalt az Astrához és az Insigniához hasonlóan kanyarodó él árulkodik az újdonságról. Az autó kiállása és formája azonban kísértetiesen emlékeztet a jelenleg futó Opel Corsáéra

Talán találgatni is próbálták, hogy milyen autó is lapulhat az álca alatt. A megfejtéshez némi segítséget nyújthatott, hogy a felvezető autó egy Opel Astra volt, a kísérőautók között pedig két jelenlegi Corsa is helyet kapott – elsősorban azzal a céllal, hogy abba is beülve összehasonlíthassuk az új képességeit a régivel.

Kicsit más

Az érdekes az, hogy ha a nézelődőknek kicsit több idejük van a szemlélődésre, segítség nélkül is kitalálhatták volna, hogy Opel Corsákat rejt az álöltözet. Az új, D generációs Opel Corsa sziluettje ugyanis nagyon emlékeztet a jelenlegire. Minden bizonnyal más az eleje, valószínűleg az Opel Adaméhoz hasonló arcot kap, újak az első (akár LED-es!) és a hátsó lámpák, új a farkiképzés és új az ajtókon végigvonuló, az Opel Insigniáéhoz hasonló domborulat. Az ajtókivágások ellenben kísértetiesen emlékeztetnek a jelenlegi Corsáéra.

A ráragasztott nagy műanyag tepsivel sikerült elintézni, hogy kitalálhatatlan legyen a csomagtérajtó formája. Mögötte körülbelül ugyanakkora csomagtérhez férhetünk hozzá, mint eddig (285 liter). A lökhárító teteje is hasonlóan kanyarodik, mint a mostani modellen, a hátsó lámpák ellenben teljesen újak

A ráragasztott nagy műanyag tepsivel sikerült elintézni, hogy kitalálhatatlan legyen a csomagtérajtó formája. Mögötte körülbelül ugyanakkora csomagtérhez férhetünk hozzá, mint eddig (285 liter). A lökhárító teteje is hasonlóan kanyarodik, mint a mostani modellen, a hátsó lámpák ellenben teljesen újak

Ha kinyitjuk az ajtót, akkor sincs az az érzésünk, hogy egy teljesen új konstrukcióval állunk szemben. A hosszában nagyvonalú, oldalban kissé szűkös helykínálat, a nagy belmagasság, és egyáltalán az egész térérzet olyan, mint a jelenlegi Opel Corsában (D-generáció), és a csomagtartó ajtaját felnyitva sem hatott a látvány az újdonság erejével.

Mégis más!

Abba, hogy olyan érzésünk volt, mintha a jelenlegi Opel Corsában foglaltunk helyet, biztosan belejátszott az, hogy a műszerfalat letakarták, és bár benézni szabad volt a borítás alá, fényképezni már tilos volt. Leírni azonban lehet, és így meg is teszem: az alapvetően kemény műanyagból készült műszerfalba puha betétet építenek be, és ez a puha bevonat az ajtókra is továbbterjed. Maga a műszerblokk annyiban tér el a jelenlegi Corsáétól, hogy a két kerek műszert nem foglalták keretbe, és közéjük körülbelül három col átlójú LCD kijelzőt építettek be. A középkonzolon, a klíma teljesen új formaterű állítógombjai felett körülbelül öt col átlójú érintőképernyőt helyeztek el, ezen keresztül kezelhetők az autó fő rendszerei (média, navigáció, stb.) – kicsit hasonlóan, mint az Insigniában.

Mi van a ponyva alatt? Letakarták a műszerfalat és fotózni sem volt szabad. Azt azonban nem tiltották, hogy benézzünk alá, sőt, készségesen le is fotózták. A teljesen új kialakítású műszerfal középkonzolán vadonatúj klímakapcsolók felett érintőképernyős médiarendszert találunk

Mi van a ponyva alatt? Letakarták a műszerfalat és fotózni sem volt szabad. Azt azonban nem tiltották, hogy benézzünk alá, sőt, készségesen le is fotózták. A teljesen új kialakítású műszerfal középkonzolán vadonatúj klímakapcsolók felett érintőképernyős médiarendszert találunk

Amikor a kis autók fejlesztéséért felelős Opel-mérnöknek, Thomas Wankénak ezt szóvá tettük, szó szerint azzal válaszolt, hogy az új Opel Corsa inkább evolúció, semmint revolúció eredménye. Ez igaz lehet, ami a karosszéria külső és belső méreteit illeti, a technikai megoldások azonban jelentős előrelépést mutatnak. Próbavezetésünknek pedig éppen az volt a lényege, hogy ezekkel az új műszaki fejlesztésekkel ismerkedjünk meg: az új motorral, sebességváltóval és futóművel.

Mintha nem is lenne

Az új motor először is azzal hívja fel magára a figyelmet, hogy szinte észrevétlen marad. Vezetőváltáskor mindig ellenőrizni kellett, hogy jár-e vagy sem, olyan halkan és rezzenéstelenül működött alapjáratban. Nem nagy szám! – mondhatnánk, ha nem tudnánk, hogy nem négy-, hanem háromhengeres motorról van szó. Bizony, az Opel Corsa új motorja csak háromhengeres, a lökettérfogata pedig két köbcenti híján egy liter. Az egyenletes járás a kiegyensúlyozó tengely eredménye, míg a halk működés a javított hangszigetelésen kívül olyan technikai megoldásnak köszönhető, mint a kettéosztott olajteknő.

Dr. Mathias Alt-ot, az új, egyliteres, háromhengeres, turbófeltöltős benzinmotor "atyja" magyarázza nekem "gyermekének" titkait. Az új motor kicsit nekünk, magyaroknak is gyermekünk, hiszen nálunk, Szentgotthárdon készül. Ami a tulajdonságait illeti: kis fordulatról húz, jól bírja a pörgetést, rezgésmentesen jár, halkan, és olyan hanghordozással, hogy figyelni kell, hogy észrevegyük, hogy csak három hengere van

Dr. Mathias Alt-ot, az új, egyliteres, háromhengeres, turbófeltöltős benzinmotor „atyja” magyarázza nekem „gyermekének” titkait. Az új motor kicsit nekünk, magyaroknak is gyermekünk, hiszen nálunk, Szentgotthárdon készül. Ami a tulajdonságait illeti: kis fordulatról húz, jól bírja a pörgetést, rezgésmentesen jár, halkan, és olyan hanghordozással, hogy figyelni kell, hogy észrevegyük, hogy csak három hengere van

A motor hangjára még nagyobb fordulaton sem panaszkodhattunk. Bár hallatszott rajta, hogy nem annyira sima, mint a négyhengereseké, olyan torokhangokat sem hallatott, mint némely más háromhengeres. A nagy fordulatnak pedig nem sok akadálya akadt. Simán pörgött a kis háromhengeres akár 6500/perces fordulatig, igaz, 5500 felett nem nagyon lehetett érezni, hogy nőne az ereje. (Hivatalosan nem is nő, a legnagyobb teljesítményét, 115 lóerőt 5200/perces fordulaton adja le.)

Van benne technika!

Ugyan akadálya nincs a pörgetésnek, de sok értelme sincs. Turbódízelekhez méltóan kis fordulattól, 1600-1700/perctől húz az új háromhengeres, amely az összehasonlítási alapul vett turbódízelekhez hasonlóan turbófeltöltős és közvetlen befecskendezéses. A turbót egyébként – megbízhatósága és kiváló kiegyensúlyozottsága miatt – a Mitsubishi Heavy Industriestől vásárolja az Opel, és vele kapcsolatban arra volt a legbüszkébb a főmérnök, Dr. Matthias Alt, hogy egy ötletes megoldásnak hála a turbó akkor is hűtött marad, ha leállítják, vagy a start-stop rendszer leállítja a motort. Méghozzá elektromotoros szivattyú nélkül: a felmelegedő hűtőfolyadék felemelkedik a túlnyomótartályba, és közben alacsonyabb hőmérsékletű folyadék áramlik a helyére. Ennyi az egész!

Amit a korszerű technika csak kínálhat, beépítették a motorba. Folyadékhűtéses turbófeltöltő (Mitsubishi gyártmány), közvetlen benzinbefecskendezés, változó szelepvezérlés szívó- és kipufogóoldalon, teljesen alumínium felépítés a zajcsökkentés érdekében kettéosztott olajteknővel, start-stop rendszer, ki- és bekapcsolható hűtőfolyadék-szivattyú, elektronikus vezérlésű termosztát, kéttömegű lendkerék

Amit a korszerű technika csak kínálhat, beépítették a motorba. Folyadékhűtéses turbófeltöltő (Mitsubishi gyártmány), közvetlen benzinbefecskendezés, változó szelepvezérlés szívó- és kipufogóoldalon, teljesen alumínium felépítés a zajcsökkentés érdekében kettéosztott olajteknővel, start-stop rendszer, ki- és bekapcsolható hűtőfolyadék-szivattyú, elektronikus vezérlésű termosztát, kéttömegű lendkerék

Ehhez képest szinte eltörpülnek azok a további megoldások, hogy a kipufogó-csatornákat egybeöntötték a hengerfejjel (indulás után hamarabb felmelegszik a hűtőfolyadék, és hamarabb ad fűtést is), elektronikus vezérlésű a termosztát, ki-be kapcsolható a vízszivattyú (szintén gyorsítható vele az üzemmeleg állapot elérése), lengéscsillapítós ékszíjtárcsa (kíméli a segédberendezéseket), és hogy kettős tömegű lendkereket illesztenek a főtengelyre (rezgés- és rángatás-csillapítás, a sebességváltó kímélése).

Egy kis hazai…

A kis háromhengeres további érdeme, hogy hazai erőforrást tisztelhetünk benne. Az 1,6 literes négyhengeres turbófeltöltős benzin- és dízelmotor mellett ugyanis ez is Szentgotthárdon készül. Ugyanez nem mondható el a szintén új hatfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltóról – ami azért baj kicsit, mert ha úgy lenne, erre is büszkék lehetnénk. Pontosan, kis erővel kapcsolható, egészen más világ, mint az Opel korábbi sebességváltói – legalábbis így éreztük, amikor az álcázott autókból át kellett ülni a jelenlegi generáció jelenlévő képviselőibe.

Ilyen sebváltógombot láttunk már Opel Corsában, csak nem benzinesben (illetve egyben van, az OPC-ben, de az nem átlagos Corsa). Az új, egyliteres, háromhengeres, turbófeltöltős benzinmotorhoz azonban ilyen jár. A frissen fejlesztett, 220 Nm-es nyomatékig terhelhető szerkezet kis erővel és sokkal pontosabban kapcsolható, mint a régi ötfokozatú

Ilyen sebváltógombot láttunk már Opel Corsában, csak nem benzinesben (illetve egyben van, az OPC-ben, de az nem átlagos Corsa). Az új, egyliteres, háromhengeres, turbófeltöltős benzinmotorhoz azonban ilyen jár. A frissen fejlesztett, 220 Nm-es nyomatékig terhelhető szerkezet kis erővel és sokkal pontosabban kapcsolható, mint a régi ötfokozatú

Egy további területen módosítottak sokat az Opel mérnökei az új Opel Corsán. A futóművet dolgozták át elég alaposan. Az alapkonstrukcióhoz nem nyúltak, vagyis maradt az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros rendszer, de minden ponton finomítottak rajta. Az eredmény tapintható és érezhető: úgy javult az autó vezethetősége és úttartása, hogy a rugózási kényelme lényegében változatlan maradt!

Háromféle futómű

Tudni kell azonban, hogy az új Opel Corsa nem egy, hanem összesen három futómű- és kormányhangolással kerül forgalomba, amiből azonban – szerintem sajnos – csak kettő jut el hozzánk. A Comfort és a Sport hangolás, amelyeket ki is próbálhattunk. A kettő közül az utóbbi annyira különbözik a jelenlegi Opel Corsáétól, hogy nem kell nagy autótesztelőnek lenni, hogy feltűnjön a különbség. Az új geometriának és a számos apróbb módosításnak (új fogasléc, tengely és elektromos szervó, amelynek a programja is új) tulajdoníthatóan sokkal érezhetőbb a kormány, míg a 215/45 R 17-es abroncsokkal összedolgozó keményebb rugóknak, feszesebb lengéscsillapítóknak, és áthangolt hátsó összekötő elemnek hála sokkal direktebbek, tisztábbak az autó reakciói.

Erősebb az új segédalváz, új hangolásúak a rugók és a lengéscsillapítók. A kormányműben szinte minden új: a fogasléc, a tengelyek, az elektromos szervó a programozásával együtt. Az új programozás lehetővé tette a City üzemmód bevezetését, amelynek bekapcsolása után különösen könnyű forgatni a kormányt (hasonlóan ahhoz, mint a Fiatokban vagy a Kiákban például)

Erősebb az új segédalváz, új hangolásúak a rugók és a lengéscsillapítók. A kormányműben szinte minden új: a fogasléc, a tengelyek, az elektromos szervó a programozásával együtt. Az új programozás lehetővé tette a City üzemmód bevezetését, amelynek bekapcsolása után különösen könnyű forgatni a kormányt (hasonlóan ahhoz, mint a Fiatokban vagy a Kiákban például)

Még egyszer: és mindezt úgy, hogy a rugózási kényelem alig változott a jelenlegi Opel Corsához képest. A Comfort beállítás kényelmi szempontból egy az egyben hozza azt, amit mostani Opel Corsa, csakhogy az autó vezethetősége és irányíthatósága ennél is javult – csak nem olyan karakteresen, mint a Sport hangolásnál.

Hölgyek öröme

Sokan – főleg a hölgyek – örülnek majd valószínűleg, hogy a szervokormány új programozása lehetővé tette City állás bevezetését, amelynek bekapcsolása esetén, kis sebességnél (parkolás, nagyvárosi manőverezés) sokkal könnyebb tekergetni a kormányt. Ez hasznos újítás, mint ahogy talán az is hasznos lenne, ha a harmadik futómű-hangolást is árusítanánk nálunk.

Eredetileg az orosz piacra, rossz utakra fejlesztették, ami azt jelenti, hogy meghagyták az eredeti hasmagasságot (az új Opel Corsa 5 milliméteres süllyesztést kap) és puhább lengéscsillapítókat, rugókat építenek be. Ugyan a német-francia utakon kényelmesnek bizonyult az új Opel Corsa hangolása, biztosan vannak páran, akik hazai útviszonyainkra tekintettel nagyra értékelnének egy még komfortosabb beállítást.

Módosított futóművein egészen újszerűen viselkedik az új Corsa. Miközben rugózási kényelmét megtartotta, a vezethetősége, irányíthatósága sokat javult, és az autó visszajelzései is közvetlenebbé váltak. Mindez különösen igaz a kettő közül a sportosabb hangolásra (a másik komfort-orientált), amelyhez alapból 16-os, vagy 17-es kerék való. Mi 215/45 R 17-essel vezettük

Módosított futóművein egészen újszerűen viselkedik az új Corsa. Miközben rugózási kényelmét megtartotta, a vezethetősége, irányíthatósága sokat javult, és az autó visszajelzései is közvetlenebbé váltak. Mindez különösen igaz a kettő közül a sportosabb hangolásra (a másik komfort-orientált), amelyhez alapból 16-os, vagy 17-es kerék való. Mi 215/45 R 17-essel vezettük

Jónak látszik az irány, amit az Opel az új Corsával megcélzott. Új kisautójuk úgy irányítható, vezethető és érezhető jobban, és ez által úgy tesz kedvére azoknak, akik számára fontos a vezetés élvezete, hogy közben azokat sem hagyja cserben, akik egyszerűen egy kényelmes, könnyen vezethető, praktikus autóra vágynak. Most már csak azt kellene (biztosan) tudni, hogyan fog kinézni az új Opel Corsa. De, ha minden igaz, már nem kell sokat várni, mert július 9-én erre is fény derül.

Itt értékelheted 1-től 10-ig.
átlag
8.88
szavazat
8
Itt értékelheted 1-től 10-ig.