„Jó autó, jó időben” hangzik el a prezentáción, amikor az új Opel Mokkáról kezdenek beszélni. Aztán kiderül, pontosan mire is gondolt a költő: ez az utóbbi idők legjobban növekvő autópiaci szegmense, évente 7 százalékos plusszal, még ezekben az autóvásárlási szempontból vérzivataros időkben is. Az időzítés jó, hiszen az első német autógyártóként tartja magát számon az Opel, amely az úgynevezett kis kompakt szegmensbe lép. És elsőnek lenni jó.
Azt persze az ördög sem érti, mi a fenét esznek az emberek egy olyan szabadidő-autón, amely jobban illik a városi környezetbe, és a hétköznapokon is könnyebben használható. De most ne akadjunk fent a „kompakt, városias szabadidő-autót a dolgos hétköznapokra” irányon, hanem nézzük, mit is jelent ez.
Az Opel Mokka kintről tényleg kompakt, kicsike valami, masszív, jó kiállású, de nem agresszív megjelenéssel. Kurt Beyer dizájnügyi főkolompos felhívja a figyelmünket a sportos sziluettre, az ajtó domborulataira, illetve a 3D-s hátsó lámpákra, tetősínre. Aztán a belsővel folytatja, az ajtókra kifutó szárnymotívummal, az ajtóbetétekkel, a műszereket, kapcsolókat keretező finom krómgyűrűkkel, és úgy általában minden finomsággal, amellyel odabent találkozhatunk.
A dizájnmaszlagnál érdekesebb, hogy a navigációs képernyő – amely a tolatókamera képét is mutatja – a legjobb helyre került, hogy a vezetőnek van kartámasza, és hogy akár kormányfűtést, és különleges, a hátdoktorok ajánlásával is bíró csodaülést, 230 voltos konnektort is lehet rendelni a Mokkába.
Mokka mozgóképen, aktív életet élő férfival. Ő vajon középkorú lenne?
Ennek ellenére a belsejében legelőször a sok, komor műanyag tűnik szembe, majd az, hogy az autó innen nézve sokkal nagyobbnak tűnik, mint amekkora valójában. Persze ha a két első ülés közötti keskeny senki-földjére téved a tekintet, kiderül, hogy ez mégsem annyira hatalmas járgány mint amilyennek érezni. A magas üléspozíciónak hála nem rossz a kilátás a Mokkából, de az autó orrából menet közben mégsem látni szinte semmit. Enyhítő körülmény, hogy nincs is nagy orra, amit folyton beverhetne valahova. Tolatni már gyerekjáték vele, hiszen tolatókamera segíti a precíz, kármentes parkolást.
A Mokka belsejében 19 különféle tárolórekesz várja a kacatokat. Van dupla kesztyűtartó – a felső rész a vastag fedélajtó miatt szinte csak szimbolikus méretű – és az ajtók is kisebb-nagyobb zsebektől dagadnak, de padlóba rejtett rekesznek, vagy egyéb, franciásan rafinált megoldásnak itt nyoma sincs. Csomagtartója nem igazán nagy, a katalógus szerint 356 liter alapállásban, amelyet az ülések hajtogatásával 785, illetve 1372 literre lehet bővíteni.
De ez még nem minden, a több Opel modellnél már megismert FlexFix bringatartó fiók a Mokkához is rendelhető. Ez gyárilag egy bringa kényelmes és elegáns szállítására alkalmas, de extra feltéttel háromállásúra bővíthető a biciklitartó befogadóképessége. Ez amellett, hogy kényelmes – nem kell az égbe emelni a cangákat és a csomagtartó ajtaja akkor is nyitható, ha a tartót telerámoltuk kerékpárral – biztonságos is, hiszen 120km/órás sebességig használható, és annak a veszélye sem áll fent, hogy magunkról megfeledkezve egy mélygarázsba hajtva leszaggatjuk a tetőn utazó értékes sporteszközpakkot.
Egyelőre háromféle motorral indul a Mokka, egy turbós 1,4 literes és egy hagyományos 1,6-os benzinessel, illetve az 1,7-es turbódízellel. Amíg a gyengébb benzineshez csak elsőkerék-hajtás és ötfokozatú kéziváltó társítható, addig a turbós benzines hatos váltóhoz és 4×4-es hajtáslánchoz kapcsolódik. Az 1,7-es dízel első- és összkerék-hajtással illetve hatfokozatú kézi- és szintén hatfokozatú automatikus váltóval is elérhető. Ugyan lesz belőle egy negyedik, 1,8 literes benzines is, amely 140 lóerős, de ilyennel csupán az oroszoknak kedveskedik az Opel, így ezt mi akár el is felejthetjük.
Biztonság
A Mokkában az alapfelszereltség részét képezi a nyolc légzsák, amelyet az ugyancsak alapáras ESP és kipörgésgátló egészít ki. Emellett számos egyéb vezetőtámogató berendezés is megtalálható benne, mint például a második generációs OpelEye kamera rendszer – felismeri a legtöbb tiltó és korlátozótáblát, illetve az ezeket feloldó jelzéseket, és a műszerfalon ezeket meg is mutatja, illetve a figyelmeztet a sávelhagyásra is. De a Mokka akkor sem hagyja magára a vezetőt, ha az történetesen meredekebb helyzetekre vágyik, itt a visszagurulás-gátló segít az emelkedőn indulásban, a lejtmenetvezérlő pedig a félelmetes meredélyen segíti a visongásmentes, biztonságos ereszkedést. Éjszaka, rossz látási körülmények között a megszámlálhatatlan módon világítani képes adaptív fényszóró stámogatja a sofőrt.
Mi az 1,4-es turbós benzinest, illetve az 1,7-es dízelt próbálgattuk, az ottjártunkkor nem éppen barátságos arcát mutató észak-német tengerparton. Innen már kitalálható, hogy hegyen-völgyön, szerpentinen nem próbáltuk a Mokkát, de sima, jó minőségű úton aránylag sokat haladtunk vele. Mindkét motor megbirkózik ugyan a kasztni durván 1,4 tonnájával, de különösebb gyorsulási élmény nem fenyeget benne. A hatfokozatú kéziváltók pontos darabok, csak a kiválasztott fokozatba leffenés fura érzés. Zaj szempontból érdekes módon a dízel tűnt csendesebbnek, de ez nem jelenti, hogy tényleg ez a halkabb. Csak jobban illeszkedik a hangja szélzaj, futóműzörej közé. A magasépítésű Mokka kanyarban stabil, nem billeg, pedig a magasra került tömegközéppont miatt ez várható lenne.
Kiknek és mi helyett?
Az Opel Mokka célkeresztjében a középkorú, aktív életformát folytató, technológia iránt fogékony férfi mutat a legjobban, aki valami karakteres, kompakt autót keres magának. És az Opel szerint ezek az emberek a Škoda Yeti, Mitsubishi ASX és a Nissan Juke között keresgélnek, így a Mokka is ezektől a típusoktól hódíthatja el a saját rajongótáborát. A potenciális vásárló egyedek a legnagyobb tömegben Németországban, Olaszországban, az Egyesült Királyság, illetve Oroszország és Franciaország területén fordulnak elő, így a Mokka számára érthetően ezek a legfontosabb piacok.
Mikortól, mennyiért?
Motorok | 1,6 | 1,4 Turbo | 1,7 CDTi |
Lökettérfogat cm3 | 1598 | 1364 | 1686 |
Hengerszám | 4 | 4 | 4 |
Max. telj. LE (kW) /ford. | 115 (85) /6000 | 140 (103) /6000 | 130 (96) /4000 |
Max. nyomaték Nm/ford | 155/4000 | 200/1850-4900 | 300/2000-2500 |
Csúcssebesség (km/h) | 170 | 190 | 184 |
Gyorsulás 0-100km/h (sec.) | 12,5 | 9,9 | 10,9 |
Átlag fogy. (l) | 6,5 | 6,4 | 4,9 |
Üa. tank (l) | 53 | 53 | 52 |